Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svänger som i occilerar ja:hihi

Nä, det kommer med all säkerhet bli en maskin som är riktigt fin att köra.
Tack, det tror jag med.
Och kanske viktigast av allt, värsta sportstern på Rosenhill!!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fy fasen vad snyggt det där blir. Kan inte annat än lyfta på hatten och gratulera till att ha överträffat dig själv.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mycket bättre kan det inte bli på en Sportster. Det blir intressant när du provkört och får rapport om hur du upplever cykeln.

Tack! Jag lovar att rapportera efter provkörning i vår!

ISR har kostar på med titanskruv överallt. Totalt 20st. Så sjukt snyggt (fast det är metriskt).
image.jpg

För oss sportsternördar tog jag även en bild som visar översta delen på specifikationen på dessa första exemplar av dessa Öhlins sportsterben, här syns deras fullständiga beteckning om någon vill beställa liknande.
image.jpg
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Misstänker att paketet (gaffel, kronor, nav, bromsok) inte väger speciellt mycket? Det var första tanken jag fick när jag lyfte i kartongen med Öhlinsgaffeln jag köpte. "Va, har dom skickat en tomkartong!?". :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fy fasen vad snyggt det där blir. Kan inte annat än lyfta på hatten och gratulera till att ha överträffat dig själv.
Tack! Ja iaf har ISR och Öhlins överträffat mig, vilket var förväntat:D

Misstänker att paketet (gaffel, kronor, nav, bromsok) inte väger speciellt mycket? Det var första tanken jag fick när jag lyfte i kartongen med Öhlinsgaffeln jag köpte. "Va, har dom skickat en tomkartong!?". :D
Ja de är imponerande lätta, ska bli kul att kontrollväga mot den klenare originalgaffeln, om den nya kraftigare blir tyngre eller lättare.

Norra Europas värsta sporre tror jag iofs..

Tack du ;)


Nu är nya Timken styrlager och ny Morad/Akront TC 18” x 3.50” x 40 fälgbana på väg från UK.
Kommer nog ngn gång i början av nästa vecka, så snart hoppas jag kunna visa lite monteringsbilder.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad är det för diameter på skivorna? Vad är det för cc mått på bromsokens fästbultar??

Kollat upp med ISR nu Larzon Det är 130mm C-C på dessa radialfästen. För dig som är Yamaha-entusiast: Knut nämnde att detta mått delas med ngn/några Yamaha-modeller!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skulle den inte vara svart?

Jo det var min önskan. Att få överbenen svarta. Men det tappades bort i orderkedjan, så när benen anlände till ISR i somras så var de guldeloxerade. Eftersom dessa ben är custom-made av Öhlins så valde jag att inte gå vidare med det, utan acceptera guld. Men det går att hantera. Genom att inte ha en helorange framstänka tex. Orange och guld funkar ju inte för mig. Men det kommer nog bli snyggt ändå, bakdämparna är ju guld med gula fjädrar. Med guldben blir bara en större utmaning att få gaffeln att se ut att höra ihop med hojen, att estetisk gifta ihop den med hojen. Med svarta överben hade den nya gaffeln sett ut att höra till hojen direkt.

Lyckas jag inte, så har jag tänkt ut en livlina, att foliera benen svarta. Det kan ju vara bra som skyddsplast också.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Foliering är ju inte så tokigt i det fallet, för nog bör du ha en orange stänka?

Stänkan måste ju inte vara helorange, som nu.

För att få framstänkan att fortfarande hjälpa till att gifta ihop gaffeln med hojen men ändå inte vara helorange, så kan man ju göra en mer påkostad flerfärgslack. Det jag menar är att köra samma tema som på tank och kuts. Dvs med Harleys race-färger svart, vitt och orange. Så att ytandelen orange minskar. Utmaningen blir att få lite distans mellan det oranga och de guldeloxerade benen. Jag har lite ideer där.

En idé kan vara att jag egentillverkar fästbeslag i rostfritt, så att en klassisk stänkskärm kan användas. Ty väljer jag en dedikerad USD-stänka, så sträcker sig ju dessa ned hela vägen till fästena. Gör jag däremot snygga lätta fästbeslag i RF som får bära en klassisk stänka, så hamnar lacken bara på toppen, dvs inte så nära intill de guldgula benen. Har jag tur så kan Håkan Lindberg lacka stänkan, och han är ju ett geni på sånt här. Så han kan nog bidra i positiv riktning. Det är Håkan som lackat tank och kuts.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Seriöst så tror jag mer på foliering även om carbon-look inte var seriöst menat. Eller pulverlack. Man kan ju även låta lite guld synas på väl valda ställen om man folierar.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo det var min önskan. Att få överbenen svarta. Men det tappades bort i orderkedjan, så när benen anlände till ISR i somras så var de guldeloxerade. Eftersom dessa ben är custom-made av Öhlins så valde jag att inte gå vidare med det, utan acceptera guld. Men det går att hantera. Genom att inte ha en helorange framstänka tex. Orange och guld funkar ju inte för mig. Men det kommer nog bli snyggt ändå, bakdämparna är ju guld med gula fjädrar. Med guldben blir bara en större utmaning att få gaffeln att se ut att höra ihop med hojen, att estetisk gifta ihop den med hojen. Med svarta överben hade den nya gaffeln sett ut att höra till hojen direkt.

Lyckas jag inte, så har jag tänkt ut en livlina, att foliera benen svarta. Det kan ju vara bra som skyddsplast också.
Jag gillar ju det hotroddiga men ändå blingiga med att ha öhlinsguldeloxerade komponenter även om de kanske inte passar rent estetiskt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den blir grym. Misstänker att det blir fint med riktig framända till monstret som driver på.
Tack! Det tror och hoppas jag också. Genom åren är det mer än en person som sagt det till mig. "Är det inte dags att byta till en riktig gaffel nu?"

Samtidigt är jag ju van vid att köra med gammalt. Noga med att välja spår som undviker bulor i vägen osv. Att få prova den här gaffeln på de vackra men ofta rejält buliga favoritvägarna i roslagen ska bli roligt.
Jag kör ju rätt försiktigt, och det kommer jag fortsätta med.
Men med den här framändan hoppas jag att skyddsängeln iaf kan få en sak mindre att tänka på.

Jesus_01.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Seriöst så tror jag mer på foliering även om carbon-look inte var seriöst menat. Eller pulverlack. Man kan ju även låta lite guld synas på väl valda ställen om man folierar.
Jag förstod att du skojade. Jo svart foliering är ett vettigt alternativ, jag kan bestämma mig sent ang vilken väg jag tar, och foliering är ju dessutom lätt att prova och lätt att ta bort om jag inte blir nöjd. Funkar ju som skyddsplast också.
Tänkte också föreslå pulverlack men jag antar att dessa gaffelben är svåra att få isär.

Ja det är en process att dra isär och göra om ytbehandling, dessutom med risker. Och jag sätter funktion före form. Pulverlack ändrar ju dessutom måtten, så det är inte bra. Den dag pulverlack ska bort så fodras ofta väldigt hård blästring, så det är inte bra att pulverlacka delikata tunnväggiga precisionsdelar som dessa. Det är ny eloxering som gäller isf.
Jag vill dessutom inte dra isär dessa nya ben innan det är dags av andra orsaker, tex när det är dags för renovering.

Jag gillar ju det hotroddiga men ändå blingiga med att ha öhlinsguldeloxerade komponenter även om de kanske inte passar rent estetiskt.

Ja jag håller med. Tittar jag på den kompletta gaffeln som enskild part, så är ju guld väldigt maffigt, inte minst ihop med de kraftfullt och funktionellt vackra ISR-delarna. Det är mer att få gaffeln att se ut att höra till hojen. Det får inte se ut som om jag åker runt med en lånad sporthojsframdel eller för blingigt.

Men jag ska villigt erkänna att till skillnad från många riktiga hojbyggare och lackare, så har jag dålig förmåga att visualisera hur saker kommer att se ut. Jag måste se det IRL för att ta ställning. Och det är fullt möjligt att gaffeln kommer att se ut att höra till hojen med guldgula ben. De åtgärder som jag redan vidtagit som kommer att hjälpa till att gifta ihop den nya framdelen med hojen är
1 Hjulet kommer att ekras till en 18" Akront-fälg och ha ISR-nav och broms, dvs helt i likhet med bakhjulet mao
2 Framstänkan kommar att ha en lack och form som på ngt sätt går i samma tema som resten av hojen
3 Övre kronan är tillverkad för att bära sportsterlampan med den typiska sportsterlampkepsen
4 Övre kronan är även tillverkad med fästen för sportster original-raisers. Dvs mitt sportster varvräknarhus med varningslampor och styre kommer också att flyttas över.

Så det är -i synnerhet mot bakgrund av min dåliga visualiseringsförmåga- fullt möjligt att jag kommer att tycka att det ser helt godkänt ut, när jag irl får ta några steg bak och titta på hojen när allt är provmonterat. Dvs att jag inte tycker att det ser ut som en sportster som far runt med en lånad sporthojsframdel.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAg misstänker att bakdämparna kommer att få de guldiga framdämparna att se mer hemma ut med, det blir lite symmetri mellan de båda gulddetaljerna.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top