Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
JAg misstänker att bakdämparna kommer att få de guldiga framdämparna att se mer hemma ut med, det blir lite symmetri mellan de båda gulddetaljerna.

Ja det håller jag med om, guldbakdämparna med sina gula fjädrar gör nytta med nuvarande guldfärg på gaffelbenen.

Ett annat spelkort jag har i leken är att lacka framstänkan blanksvart. Alla andra lackytor under övre ramrören och ner, är ju blanksvarta på min hoj. Dvs oljetank, sidokåpa och ramen. Eftersom framstänkan också sitter på en nivå under de övre ramrören, så blir det konsistent på det viset. Ytterligare estetiska fördelar med detta är att det dels funkar bra intill de guldgula benen. Dels får man bort lite färgmässig värme från hojen (motverkar bling).
En annan fördel är också att en svart framstänka "försvinner" lite. Detta är ju en street tracker, dvs den ska vara en flirt med flattrack-hojarna. En riktig flattrack-hoj har ju dock ingen framstänka alls. Men med svart och liten framstänka, ja då "försvinner" den lite.

Så har ju H-D gjort på sin street tracker, dvs H-D XR1200. Se bilderna nedan.

2009-Harley-Davidson-XR1200c.jpg

2008_Harley_XR1200-side-onR.jpg

Detta med de guldgula benen har jag bollat mycket i huvudet sedan jag fick beskedet i sensomras. Så jag är lugn, tack vare allt klurande har jag så många alternativ i verktygslådan att det säkert kommer att gå bra även estetiskt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänkte också föreslå pulverlack men jag antar att dessa gaffelben är svåra att få isär.

Efter att jag skrivit så insåg jag att har man kommit så långt så kan man väl lika gärna eloxera om benen till svart.

Pulverlack går att få bort kemiskt, jag har rensat färg från gjutna fälgar med någon bums-ersättare men det tar längre tid än att bumsa härdlack.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Efter att jag skrivit så insåg jag att har man kommit så långt så kan man väl lika gärna eloxera om benen till svart.

Pulverlack går att få bort kemiskt, jag har rensat färg från gjutna fälgar med någon bums-ersättare men det tar längre tid än att bumsa härdlack.

Jag minns när jag skulle få bort pulverlacken från ramen inför dess anpassning till den nya motorn. Då provade jag själv med bums och allahanda kemikalier, men lämnade till slut bort den till en fima som sysslar med borttagning av pulverlack. "Avlackering" är sökordet för såna tjänster som inte inbegriper blästring. Innan de tog ramen fick jag i uppgft att slipa hela ramen, för att rugga upp ytan för att kemikalierna skulle ta bättra. Nåväl, det slutade med att ramen fick ligga flera dygn i deras heta kemikaliebad. Men pulverlacken försvann ändå inte helt, så det var bara att skicka ramen på blästring. :gnissla

Så pulverlack är bra till mycket, men innan beslut om pulverlack gör man klokt i att betänka hur detaljen klarar processen att få bort pulverlacken. Sen finns det säkert olika sorters pulverlack, mer eller mindre svåra att avlägsna. Säkert spelar också förarbetet roll, på fettfri blästrad yta sitter det säkert fast allra bäst osv.

Efter dessa erfarenher valde jag att våtlacka ramen med 2K efter ombyggnaden, det gjordes av Pucken här på forumet.

Här är ju dock frågan akademisk, ty gaffelrören har ju mycket fin passning i kronorna, så det är helt enkelt inte lämpligt redan av den orsaken.
 
Last edited:

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
CRC gasket remover verkar vara det enda med lite kemikalier i sig nuförtiden, kollade olika färgbortagningar men dom var alkoholbaserade och det kändes klent.

ruggade upp ytorna med slippaper och tvättade av med aceton sedan gasket remover och pulverlacken gick att skrapa bort, men grundfärgen under fick jag slipa för hand men det gick lätt.
ett litet tips bara.







 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
CRC gasket remover verkar vara det enda med lite kemikalier i sig nuförtiden, kollade olika färgbortagningar men dom var alkoholbaserade och det kändes klent.

ruggade upp ytorna med slippaper och tvättade av med aceton sedan gasket remover och pulverlacken gick att skrapa bort, men grundfärgen under fick jag slipa för hand men det gick lätt.
ett litet tips bara.








Ja just CRC gasket remover var en av de kemikalier jag provade. Det starkaste jag provade var betpasta.
Betpasta är rätt starka syror, för att uttrycka sig milt. Så min gissning ovan verkar korrekt, att det finns olika grader av pulverlack. Sen är ju också en mc-ram så full av invändiga hörn att handskrapning med kniv blir svårare än de mer rena chassiet på dina bilder.

Men nu är vi dock lite OT. Jag tycker dock att det är bra att vi ventilerat detta. Ty jag ser ofta folk skicka i mina ögon olämpliga detaljer på pulverlack. Tex fina gamla alufälgar, tankar etc. Dvs delar som kan bli förstörda när lacken ska bort. Detaljen på din bild är ju dock inte olämplig att pulverlacka tycker jag.

Bränning är ytterligare en metod som används för att ta bort pulverlack industriellt, inte heller så lämplig metod på alla typer av delar.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Bara jag som tycker att alla ändar bör gå i orange, vitt och svart?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag minns när jag skulle få bort pulverlacken från ramen inför dess anpassning till den nya motorn. Då provade jag själv med bums och allahanda kemikalier, men lämnade till slut bort den till en fima som sysslar med borttagning av pulverlack. "Avlackering" är sökordet för såna tjänster som inte inbegriper blästring. Innan de tog ramen fick jag i uppgft att slipa hela ramen, för att rugga upp ytan för att kemikalierna skulle ta bättra. Nåväl, det slutade med att ramen fick ligga flera dygn i deras heta kemikaliebad. Men pulverlacken försvann ändå inte helt, så det var bara att skicka ramen på blästring. :gnissla

Så pulverlack är bra till mycket, men innan beslut om pulverlack gör man klokt i att betänka hur detaljen klarar processen att få bort pulverlacken. Sen finns det säkert olika sorters pulverlack, mer eller mindre svåra att avlägsna. Säkert spelar också förarbetet roll, på fettfri blästrad yta sitter det säkert fast allra bäst osv.

Efter dessa erfarenher valde jag att våtlacka ramen med 2K efter ombyggnaden, det gjordes av Pucken här på forumet.

Här är ju dock frågan akademisk, ty gaffelrören har ju mycket fin passning i kronorna, så det är helt enkelt inte lämpligt redan av den orsaken.

Oj, jag kanske hade tur då. Slipade först så det kanske också hjälpte då.
 

moddlaren

Guest
Jag la min yamaha tt600 topp i varmt vatten o vanlig grönsåpa på 24 timmar var all original färg borta både utvändigt o invändigt helt alu rent..

Kunde vara kul om någon annan fick samma resultat.

Mvh
 

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Precis vad jag också tror, att det finns olika "grader" av pulverlack.
Grejen jag bifogade bilder på var är en främre "svingarm" från en skoterboggie som jag förstärkte, jag blästrade den även innan jag lämnade in den på pulverlack då det är svårt att komma åt att få svetsarna helt metallrena vid skrapning/slipning.
Sorry för OT.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Pulverlack är egentligen bara plastdamm som smälts fast på metallen.
Betänk hur många olika sorters plast med olika egenskaper det finns..
Att bara "pulverlacka" utan att specificera material, säger inte mycket.

För övrigt så underblåser jag åsikten att sportsterkepsen skall vara kvar.
Hojjen är bäst som ombyggd sportster, inte flat-track replika.
Som ombyggd är det lätt att se de finurliga och genomtänkta förbättringarna.
Som replika letar man bara fel/avsteg.

Tycker jag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen

Gällande hojen har jag mest gått och väntat på de nya styrlager samt fälgbanan jag beställt från England. I helgen var det milt och torra vägar, så då tog jag en kort sista tur.
Stannade på en mack och fyllde upp tanken.

003 (2).JPG

Sedan tappade jag ur alla oljor inför vinteruppehållet. Alla tre magnetpluggarna såg perfekta ut, skönt. 124"-motorn har nu gått 817 mil.
Jag tvättade sedan av hojen och ställde upp och säkrade den på lyften, klar för att börja monteringen av den nya framdelen.
003.JPG


Idag tisdag kom så äntligen de beställda delarna. Dels två nya Timken koniska styrlager (ISR-kronorna med stolpe är tillverkade för sportster originallager). Dels den nya 40 ekrars 18" X 3½" TC Akront/Morad alu-fälgen. Fälgen är som vanligt oborrad per Sixten "Sigge" Ehrlings instruktioner.
Delarna sys på bilden nedan.
002.JPG

Kommer att bli maffigt med den nya framfälgen! Den är 1" bredare än den befintliga Akront 18" X 2½" alufälgen. Jag ska ju gå upp från 100 till 120mm bredd på framhjulet.


Så fort Julfirandet är över så ska Sigge få ta hand om nav och fälg, så att han kan börja borra fälg och ekra upp, sedan montera däck och balansera i samarbete med Wheeler Dealer. Och själv kan jag under tiden börja passa in den nya gaffeln på hojen.

Innan jag ställde upp hojen på lyften har jag tagit alla erforderliga mått. Free sag/Rider sag fram och bak. Avstånd till mark i fram och bakkant på ramrören, med och utan förare, osv. Allt för att ha referens när den nya framdelen och hjulet kommer på. I vinter ska jag även låta Öhlins få bygga om bakdämparna. Det är ju en gammal historia, dels är fjädrarna i bakdämparna för styva, dels är bakdämparna kortare än original. Så hojen står lite på hasorna som en schäfer. Det är detta som nu ska fixas med bakdämparna. Bushido kommer att jubla när nu hojen får upp röven lite mer :D
Har haft lite samråd med Öhlins, så nu har jag underlag innan jag skickar iväg bakdämparna till MotoSpeed i Västerås senare i vinter.

God Jul alla!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad är anledningen till att du går upp i bredd på framhjulet?

Som vanligt grymt kul att följa detta bygge.

Tack!
Det är mest estetiskt. Nya gaffeln och navet är ganska bredaxlade, så då vill jag gå mot den däcksbredd som är vanligast på USD-gafflar, dvs 120mm.
En annan positiv estetisk effekt är att skillnaden i bredd mellan framdäcket och bakdäcket minskar. Jag har ju 140mm bak. Eftersom riktiga flattrack-hojar i stort sett har lika breda däck fram som bak, så blir det åt rätt håll. Rent prestandamässigt kan det ju även vara klokt med lite större kontaktarea nu när hojen fått bland det kraftigaste frambromsarrangemanget som finns att köpa. Dessutom vill jag sälja den gamla framdelen komplett med hjul. Så jag var ändå tvungen att köpa en ny fälg.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jag tror det kommer bli riktigt bra med kraftigare framända. Motor o avgas samt sving ser ju rejält ut till skillnad mot nuvarande gaffel, som ser lite underdimensionerad ut.
Kanske kommer även att bli lite bättre körmässigt med högre häck. Tycker den iof ser rå ut med stuket den har.
Vänter med spänning på "nya" looken.
God jul och gott nytt så länge.:)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag är en gammal idiot som sedan länge accepterat att det inte lönar sig att piska döda hästar - tack för att du på ett utmärkt sätt visar att även hopplösa fall kan fås att sprattla ganska hyggligt!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fint att du fick med motorvibrationerna på bilden, hela hojen är ju suddig om man förstorar upp bilden :rofl:tuttar

(Kommer bli skitfint, särskilt om du satsar på svart stänka)

:D Tack! Ja jag tror också att svart kan se bra ut. Tänkte prova lite olika färgsättningar när allt är monterat. Via tex orange resp svart tejp tex. Just nu är jag i Malmö. Här är det milt och flera motorcyklar passerar här vid Ribersborg varje dag. Ska bli roligt att komma hem och få sätta igång i garaget.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror det kommer bli riktigt bra med kraftigare framända. Motor o avgas samt sving ser ju rejält ut till skillnad mot nuvarande gaffel, som ser lite underdimensionerad ut.
Kanske kommer även att bli lite bättre körmässigt med högre häck. Tycker den iof ser rå ut med stuket den har.
Vänter med spänning på "nya" looken.
God jul och gott nytt så länge.:)
Tack! Ja jag tror också att den nya gaffeln kommer att se bättre ut. Jag tycker att sportstergafflar är snygga, men mot den här stora motorn börjar det se lite klent ut. Köregenskaperna tror jag blir mycket bättre med en modern gaffel.

Gällande höjden bak så har ju mina bakdämpare ställbar längd. Tror det rör sig om ca 20mm som jag kan förlänga. Pga att de är så korta, har jag alltid utnyttjat max förlängning. Så om jag nu får längre dämpare, då kan jag använda den justerbara längden till att gå tillbaks lite. Det är omvänt med den hydrauliska
fjäderförspänningen. Den har jag alltid haft på minsta, pga att fjädrarna varit för hårda. Så en fördel med att få dämparna ombyggda är att jag äntligen hamnar i justerfönstret. Så det är nog också positivt för väghållning och komfort.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är en gammal idiot som sedan länge accepterat att det inte lönar sig att piska döda hästar - tack för att du på ett utmärkt sätt visar att även hopplösa fall kan fås att sprattla ganska hyggligt!

Tack!
Det här är ju lite av hotrod på 2 hjul. Inte den mest prisvärda och enklaste vägen att få prestanda. Men kul!:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hemma i staden igen efter julfirandet.
Jag har nu ställt upp hojen på lyften, demonterat tank, kuts, batteri och den gamla framgaffeln.

Medan jag hade de nya och gamla delarna lösa, passade jag på att väga några huvuddelarna och redovisar här för er. Jag och mina garagekompisar blev överraskade över resultatet. Med tanke på hur mycket kraftigare och större den nya framdelen är, så var jag helt inställt på en högre vikt på de nya delarna.

Nedan syns ett av 43mm:s Öhlins FGRT-benen med det kraftiga radialfästet bredvid ett av original 39mm:s sportster 1200S-benet.
Vikt
Öhlins 3.70kg
Original 4.62kg
IMG_5954.JPG

Nedan syns ISR-kronan bredvid Sportster original.
Vikt överkrona
ISR 0.86kg
Original 0.92kg

Vikt underkrona med stolpe.
ISR 2.00kg
Original 1.64kg
IMG_5955.JPG

Så även om underkronan är ngt tyngre, så är totalskillnaden för delarna ovan till ISR/Öhlins fördel vad gäller vikt.


Hittills
Efter att detta var klart så pressade jag på nytt lager på ISR-stolpen och nya lagerbanor i ramen. Klart att börja montera på hojen.
IMG_5960.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top