Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vore det inte lämpligt att titta på en brantare gaffel? På de sportstrar jag kört har bromsverkan inte varit begränsad av skivor och ok, utan däckets fäste i marken.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vore det inte lämpligt att titta på en brantare gaffel? På de sportstrar jag kört har bromsverkan inte varit begränsad av skivor och ok, utan däckets fäste i marken.

Men då ryker det ju mindre från frampuppan :va

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snyggt! Blir kul att se bilder med gaffel och kronor på hojen. Tror det kommer se kanon ut! :tummenupp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Med kasst grepp fram blir det ännu viktigare med bra känsla i bitarna. Jag hade iaf intalat mig själv att det är en anledning god nog att smycka min hoj med Tumbas stolthet.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Var det soth... Eh, Jörgens Sportser som syntes ca: 20 minuter in i dokumentären om Leif GW Persson på svt1.
(Filmat i somras vid Gärdesskolan).

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Hoj
Sportster 2001
Blir grymt !
I mitt öga blir den kromade/polerade kepsen och ringen runt lampan lite för mycket blingbling, en borstad finish hade nog passat in bättre.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir grymt !
I mitt öga blir den kromade/polerade kepsen och ringen runt lampan lite för mycket blingbling, en borstad finish hade nog passat in bättre.
Tack.
Jag tycker att det är en fälla att anpassa allt till intilliggande ytors textur. Jag tycker ofta att det ser väldigt tråkigt ut. Skräckexempel för mig är tex Exile-hojarna. Originalkronorna är ju helpolerade i motsats till dessa eloxerade. Så det är faktiskt rejält mindre bling nu.
Jag ska bygga styrstopp i rostfritt, så jag har tänkt att det blir fyra metallblanka detaljer i centerlinjen: locket till varvräknarhuset, lampkepsen, kromade lampringen och längst ned styrstoppet. Sen är ju även akrontfälgen polerad, i likhet med den gamla fälgen.

Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Var det soth... Eh, Jörgens Sportser som syntes ca: 20 minuter in i dokumentären om Leif GW Persson på svt1.
(Filmat i somras vid Gärdesskolan).

Verkade så va elr:va
Känd från Tv:D

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Efter lite klurande på lämplig konststruktion av styrstopp, så kunde jag igår skrida till verket.
Tillverkade och valsade delarna från 5 X 30 mm syrafast stål.
Här är delarna grovtillverkade och punktsvetsade. Det är övermått åt alla håll, så detaljen ska förstås bli snyggare och betydligt lättare.

Styrstopp vill jag dock ha mycket styvt och robust. Eftersom styrstopp är tänkt att begränsa styrutslaget, så är det ju detaljer som inte får fallera, eftersom ett felutfall då kan vara att styrningen låser sig under körning eller fastnar i ett ändläge om man får styrslag. Så härav materialdimensionerna och konstruktionen.

IMG_5962.JPG

I förrgår hälsade Sigge på i garaget och hämtade framnav och fälgbana. Så nu är borrning av ekerhål och uppekring av framhjul på rull också. Det blir rostfria ekrar även denna gång.

Sigge tog även med sig bakhjulet för ett nytt bakdäck, det befintliga var inte riktigt slut, men som många minns var det ju problem med fästet på strippen med det befintliga BT45-däcket, så vi ska prova ngt nytt. Sigge och Gummi-Kjelle får komma med ngt bra förslag occh lägga på och balansera fram- och bakdäck.

Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Sämre början på nästa år kan man ha...:tungan

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det blir en snygg hoj, men det är inte många HD-delar kvar på den....
��
:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Så, då var styrstoppet klart. Jag har redan döpt den till Tiaran.
174gram, rostfritt.

image.jpg

image.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nästan varje gång man tittar in i den här tråden blir man imponerad av hantverket här.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Gott Nytt År till bästa tråden! Okejrå, till dig med Jörgen!:krama

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...