Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bäst är nog att göra ett leak down-test.
För att det ska bli stor gastransport ut ur vevhusventen måste det helt enkelt tryckas in gas i motorn.
Om kompet och oljeförbrukningen är ok, så är ju dock en möjlighet att bygga en extern oljeavskiljare, tex att gå upp i dia och dra slangen upp mot styrhuvudet, innan den vänder nedåt. Som på XR750.
Det är också bra att kolla status på butterfly-ventilerna och/eller komplettera med en slangmonterad backventil. Tex S&S modell eller liknande modell från bromservovacuum-slangen på ngn bil.
För att det ska bli stor gastransport ut ur vevhusventen måste det helt enkelt tryckas in gas i motorn.
Om kompet och oljeförbrukningen är ok, så är ju dock en möjlighet att bygga en extern oljeavskiljare, tex att gå upp i dia och dra slangen upp mot styrhuvudet, innan den vänder nedåt. Som på XR750.
Det är också bra att kolla status på butterfly-ventilerna och/eller komplettera med en slangmonterad backventil. Tex S&S modell eller liknande modell från bromservovacuum-slangen på ngn bil.
Tack för utförligt svar, alltid kul att läsa om olika lösningar!
Har läst allt jag funnit om problemen med blow-by och övertryck i vevhuset på xlforum och liknande sidor, men blir inte riktigt klok på varför min motor vill trycka ut så mycket oljedimma. Kompressionstest på varm motor gav mig 135/140 psi bak och fram så ringarna verkar täta, ventilerna kontrollerades av en maskinverkstad när jag hade av topparna (avbruten avgasbult ) nu i vår och de var täta och fina. Kör med det så i år, får hålla koll på oljenivån bara, och se över allt när jag väl konverterar 1200/1250, men först ska bromsar och väghållning förbättras då det är min daily driver.
Länkar en bild på hur det ser ut nu, du kan säkert se att jag blev inspirerad av ditt luftfilter
http://mellqvist.org/foto/sportster/image (3).jpeg