Byggtråd: "Jörgens Sportster"

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Llite skumt motor ljud svår att beskriva lite v ljud men inte:va Riktigt häftiga dock. MEN hur mycket bränsle tar den distansen?
Den w3:an är ju också en god ide men ful som ..............
Nu väntar jag med spänning på resultatet insugsarbetet:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Llite skumt motor ljud svår att beskriva lite v ljud men inte:va Riktigt häftiga dock. MEN hur mycket bränsle tar den distansen?
Den w3:an är ju också en god ide men ful som ..............
Nu väntar jag med spänning på resultatet insugsarbetet:tummenupp


Varje huvudmotor tar ca 270 liter i timmen vid marschfart, så det blir ca 22l/nm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har pga tidsbrist varit dålig på att uppdatera. Men här är främre blinkersfästen jag gjorde i söndagskväll.

Tillverkade de två fästena av samma 12 X 50mm T6 aluprofil som jag tidigare tillverkade skärmfästena av. Fästena är kilformade i horisontal- och vertikalplanet, för att blinkersarna ska peka vinkelrätt ut från hojen. Fick även plana av sidorna ngt på lampkepsen för att få plan anliggning. Rätt mycket jobb på ett par fästen, men jag tyckte det var en cool idé att integrera blinkerserna med sportster-lampkepsen. Dels är det traditionell customisering, dels döljs nu elkablarna från blinkerserna.

Nedan syns fästena grovtillverkade och gängade från varsitt håll. Varje fäste hålls fast i sportster-lampkepsen med två rostfria M5 insexskruv. Varje fäste har sedan ett genomgående M8-hål för att hålla mina kellermanblinkers som jag alltså flyttar över från gamla gaffeln.
image.jpg


Fästena tillformade till hajfeneform. Allt för minskat luftmotstånd.
image.jpg

Fästen och lampkeps maskinpolerade och monterade.
image.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Insuget klart!!

Jag har i vanlig ordning haft mycket att göra med Vinös vårrustning under mars och april. Men nu är hon i sjön och provkörd och tråden kan vakna till liv igen!


Här är några bilder från Pär Evenssons verkstad i Tillberga. Eftersom Pär -till skillnad från mig- har en och annan seger i dragracing med H-D-konfigurerade motorer under bältet, så fick han modda insuget.

På bilden nedan är insuget fyllnadssvetsat i V:et på undersidan.
002 (2).JPG

På bilden nedan syns hur väl svetsen smält upp och bränt igenom. I ett insugssystem, nedströms luftfiltret, är det viktigt att materialet sitter ihop. Needless to say...
003.JPG

I bildkombinationen nedan syns hur Pär sedan har portat upp en maximerad transferport genom mellanväggen. Nu kan alltså varje S&S B2-topp i denna Karling/S&S-motor suga genom bägge 52mm-portarna i trottelhuset. Pär har även slipat svetsen utvändigt på undersidan, det blir en riktig sleeper-trimning det här! :D
006.JPG

Denna modd är enligt bla Jeff Bailey på S&S och George Bryce på Star Racing en klok mod på dessa insug om de ska supporta större B2-motorer som ska ge effekt över 5000rpm. Jeff på S&S, Charley Karling och Cala gav tummen upp åt bilderna. Så jag tror att Pär fått till det! (George har inte sett modden än.)

Svetsningen i underkant gjorde vi för att kunna ta bort så mycket som möjligt av mellanväggen. I ovankant fanns ingen möjlighet att fyllnadssvetsa, eftersom fuelrailen där sitter djupt ner i V:et. Svetsningen var inget som S&S eller Star Racing nämnde, men vi tänkte att det är lika bra att göra det ordentligt, med så stor transferport som möjligt.

Vi får se om motorn gillar detta (dvs om vi nu kan hålla upp vrid- och effektkurvan över 5000rpm) när vi mappar och bänkar henne hos Evensson senare i vår/sommar.

Tack Pärra!
Tack även till Per Mårtensson för transporthjälp!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Under mars/april har jag även tragglat vidare med elsystemet på lediga stunder.

Så här blev de främre blinkersfästena med monterade Kellermans
005 (2).JPG

En av mina batterikablar var även original från 1993, bra stel. Så jag pressade en ny kabel med lättböjlig fintrådig förtent kabel från skyllermarks.
IMG_5969.JPG

Nytillverkad kabel överst.
IMG_5970.JPG

Sedan har jag även dragit in alla kablar i styret som är növändiga för de nya ISR-överfallen med inbyggda knappar. För att uppgradera hojen lite så kommer den som sagt få en tuta, dödarknapp, enklare blinker-reglage plus att startknappen flyttas upp till styret. Bra om man får tjuvstopp, att kunna återstarta hojen med indragen koppling.

Som många vet så är det tålamodsprövande att bygga ett motorcykelelsystem som både ska vara snyggt, lättmekat, driftsäkert och långlivat. Då hjälper det att hålla till på ett barnlakan med rosa elefanter. Man blir lugn.
008.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir inte styret försvagat med hålen?

Jo det blir det. Men det är ändå tillräckligt starkt.
De yttre hålen är långt från momentmax, och de inre hålen befinner sig under det stora gemensamma styröverfallet. Så där är styret inspänt. Dvs böjmoment tas upp av styröverfallet.

Inga hål är dessutom nya, jag har alltid haft reglagen på styret och sladdarna igenom dessa hål, bara det att det blir mer funktioner på styret nu, fler sladdar. Genom de högra hålen gick tidigare endast sladdarna från Pingel dödmansgreppet.

Ett sånt här 1" stålstyre är så starkt ändå, att det är vanligt bland hojbyggare att dra kablar genom styret. H-D gör det sedan några år även på originalhojar.
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Vi får se om motorn gillar detta (dvs om vi nu kan hålla upp vrid- och effektkurvan över 5000rpm) när vi mappar och bänkar henne hos Evensson senare i vår/sommar.

Väntar med spänning på resultatet av denna modifiering :tummenupp
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
"Här är främre blinkersfästen jag gjorde i söndagskväll."

Än en gång går man in här bara för att inse att den snygga kabeldragningen/plåten/svetsen/etc etc jag gjorde på jobbet/hemma/i garaget idag/igår/i morgon...........................nog inte blev så snyggt/blir så snyggt utfört ändå.

Du är ju fasen mekanikernas motsvarighet till Valentino Rossi !!

Får snart sluta gå in i denna tråden, känns som man blir knockad av Tyson lixom.

RESPEKT !!!!


Psssst - Kan du inte bara lägga in en bild på något som sprack eller blev snett ? - Förmodligen finns det inget sådant foto, men lägg in en bild där du slant med verktygen och fick sätta på ett plåster på tummen åtminstone !! - Hade bara känts skönt för mitt ego om du gjorde det !
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Yzf R1: "Kan du inte bara lägga in en bild på något som sprack eller blev snett ? - Förmodligen finns det inget sådant foto, men lägg in en bild där du slant med verktygen och fick sätta på ett plåster på tummen åtminstone !!"
Just de, sjarp daj Jörgen som vi säjjer på Hisingen!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack alla för de snälla kommentarerna.
Ja det ska bli spännande att utvärdera insugsmodifieringen, det tycker jag med. Så just nu är min högsta prio att bygga klart nya elsystemet. Utan det så kan jag inte ens provstarta.
Styret med sina kablar och nya reglage är iaf lött, krympslangat och klart.
Nu sysselsätter jag mig med att lägga ut alla andra ledare.

image.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag pysslar vidare i garaget för att få hojen klar.
I veckan monterade jag det av Evensson moddade insuget.
På bilden nedan har jag återmonterat air temp sensorn, längst ned ligger fuel railen, till höger de gamla 0 280 156 072 Bosch 41 lb/hr spridarna respektive de nya större 0 280 158 298 Bosch 60lb/hr (630cc) spridarna till vänster.
002 (3).JPG

På bilden nedan är fuel railen och de nya spridarna monterade på insuget.
003 (2).JPG

Jag passade även på att port-matcha luftintagen mot trottelhuset.
004.JPG

På bilden nedan är delarna monterade på hojen och alla elkomponenter är anslutna.
005.JPG

Jag har även varit i samspråk med S&S och deras insprutningsexpert Nevin Hillegass. Han har modifierat min mapp med hänsyn till dels de större spridarna, dels till att hojen nu har gemensamt insug. Så innan uppstart ska jag tanka ner hans nya mapp i ECM:en, så blir det förhoppningsvis mindre stökigt vid första-uppstarten. Naturligtvis måste hojen förmodligen finmappas i låg- och mellanregister av mig, samt bänkas/mappas på fulleffekt av Evensson. Men tack vare Nevins mapp så kommer förmodligen tomgång mm, funka rätt ok redan vid uppstart.


Vad gäller nya elsystemet så är det nu ganska klart hela vägen fram till övre motorfästet. För maximal driftsäkerhet använder jag kontakter av deutsch-typ.
Jag ska förbi Elfa igen på måndag och handla mer delar.
Det närmar sig! :D
009 (2).JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser fram emot att se hur det blir! :tummenupp :banana
 

audioslave

Ny medlem
Gick med
1 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
1995 Sportster
Har nog läst igenom tråden ett antal gånger över årens lopp och blir lika imponerad var gång!

Jag kör också en Sportster (883 än så länge), med supertrapp xr, motogadget m-unit osv, mycket inspiration att finna i ditt bygge!

Har antagligen missat det, men hur fungerar vevhusventilationen på din motor? Ventileras det ut genom topparna eller vid kamkåpan?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser fram emot att se hur det blir! :tummenupp :banana
Tack! Det gör jag också! Inte minst den nya fram- och bakfjädringen plus de nya frambromsarna. Men även insugsmodifieringen förstås.
Har nog läst igenom tråden ett antal gånger över årens lopp och blir lika imponerad var gång!

Jag kör också en Sportster (883 än så länge), med supertrapp xr, motogadget m-unit osv, mycket inspiration att finna i ditt bygge!

Har antagligen missat det, men hur fungerar vevhusventilationen på din motor? Ventileras det ut genom topparna eller vid kamkåpan?
Tack! Frän avatarbild!;)

Min motor använder andningssystemet i S&S B2-topparna.
Den främre toppen har en liten kanal (ca3mm dia) som via en backventil går till insugsporten (nedströms trotteln alltså). Denna helt interna kanal gör alltså att insugsundertrycket suger ett undertryck i ventilkåporna och kamhuset.

Den bakre toppen har en grövre kanal som via en backventil mynnar i en 3/8" utvändig slangnippel. (tanken med denna tror jag är att agera övertrycksventil vid start samt om motorn skulle bli otät och få ökad blow-by.) Denna har jag dragit med slang till min catch can. Men i den slangen har inget kondensvatten eller olja kommit efter 817 mil, helt torrt i catch-tanken. Så motorn är uppenbart mycket tät i ringarna.

Systemet ovan samverkar med reedventilerna mellan vevhuset och sumpen.
Så det blir lite som en tvåstegs vacuumpump. Allt för att skapa maximalt undertryck i vevhuset.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du fixat Launch-controllen till i år? :hihi

Jag har flyttat upp startknappen till styret, högra sidan. Så nu blir det mer rask återstart vid ev tjuvstopp;)
Men risken för det sistnämnda minskades betydligt sedan jag i höstas justerade in Stepper position vs enginetemp-kurvan. Den stod galet från början. Vilket gjorde att motorn lätt tjuvstannade efter en hastig gasblipp.
 
Last edited:

audioslave

Ny medlem
Gick med
1 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
1995 Sportster
Tack! Frän avatarbild!;)

Min motor använder andningssystemet i S&S B2-topparna.
Den främre toppen har en liten kanal (ca3mm dia) som via en backventil går till insugsporten (nedströms trotteln alltså). Denna helt interna kanal gör alltså att insugsundertrycket suger ett undertryck i ventilkåporna och kamhuset.

Den bakre toppen har en grövre kanal som via en backventil mynnar i en 3/8" utvändig slangnippel. (tanken med denna tror jag är att agera övertrycksventil vid start samt om motorn skulle bli otät och få ökad blow-by.) Denna har jag dragit med slang till min catch can. Men i den slangen har inget kondensvatten eller olja kommit efter 817 mil, helt torrt i catch-tanken. Så motorn är uppenbart mycket tät i ringarna.

Systemet ovan samverkar med reedventilerna mellan vevhuset och sumpen.
Så det blir lite som en tvåstegs vacuumpump. Allt för att skapa maximalt undertryck i vevhuset.

Tack för utförligt svar, alltid kul att läsa om olika lösningar!

Har läst allt jag funnit om problemen med blow-by och övertryck i vevhuset på xlforum och liknande sidor, men blir inte riktigt klok på varför min motor vill trycka ut så mycket oljedimma. Kompressionstest på varm motor gav mig 135/140 psi bak och fram så ringarna verkar täta, ventilerna kontrollerades av en maskinverkstad när jag hade av topparna (avbruten avgasbult :näsblod ) nu i vår och de var täta och fina. Kör med det så i år, får hålla koll på oljenivån bara, och se över allt när jag väl konverterar 1200/1250, men först ska bromsar och väghållning förbättras då det är min daily driver.

Länkar en bild på hur det ser ut nu, du kan säkert se att jag blev inspirerad av ditt luftfilter :tummenupp
http://mellqvist.org/foto/sportster/image (3).jpeg
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Men, så där kan du väl inte ha fötterna? :confused:
Skaffa tillbakaflyttade fotpinnar så känns det bättre att köra. Satsa på ett 1250 kit om du ändå tänker göra något åt motorn men inte är beredd att gå lika långt som Jörgen än, min knarr är bromsad till 100 hästar på bakhjulet med 1250 cc.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top