Insuget klart!!
Jag har i vanlig ordning haft mycket att göra med Vinös vårrustning under mars och april. Men nu är hon i sjön och provkörd och tråden kan vakna till liv igen!
Här är några bilder från Pär Evenssons verkstad i Tillberga. Eftersom Pär -till skillnad från mig- har en och annan seger i dragracing med H-D-konfigurerade motorer under bältet, så fick han modda insuget.
På bilden nedan är insuget fyllnadssvetsat i V:et på undersidan.
På bilden nedan syns hur väl svetsen smält upp och bränt igenom. I ett insugssystem, nedströms luftfiltret, är det viktigt att materialet sitter ihop. Needless to say...
I bildkombinationen nedan syns hur Pär sedan har portat upp en maximerad transferport genom mellanväggen. Nu kan alltså varje S&S B2-topp i denna Karling/S&S-motor suga genom bägge 52mm-portarna i trottelhuset. Pär har även slipat svetsen utvändigt på undersidan, det blir en riktig sleeper-trimning det här!
Denna modd är enligt bla Jeff Bailey på S&S och George Bryce på Star Racing en klok mod på dessa insug om de ska supporta större B2-motorer som ska ge effekt över 5000rpm. Jeff på S&S, Charley Karling och Cala gav tummen upp åt bilderna. Så jag tror att Pär fått till det! (George har inte sett modden än.)
Svetsningen i underkant gjorde vi för att kunna ta bort så mycket som möjligt av mellanväggen. I ovankant fanns ingen möjlighet att fyllnadssvetsa, eftersom fuelrailen där sitter djupt ner i V:et. Svetsningen var inget som S&S eller Star Racing nämnde, men vi tänkte att det är lika bra att göra det ordentligt, med så stor transferport som möjligt.
Vi får se om motorn gillar detta (dvs om vi nu kan hålla upp vrid- och effektkurvan över 5000rpm) när vi mappar och bänkar henne hos Evensson senare i vår/sommar.
Tack Pärra!
Tack även till Per Mårtensson för transporthjälp!