Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I helgen fick jag hem aftermarket R1 09-upp kolfiberstänkan. Tycker att den var väldigt snygg och passande. Nu stämde också höjden på skärmfästena bättre. Men den svalde ändå inte riktigt mitt 18"-hjul. Hjulet går fritt, men på mitten av däcket är det bara 5mm frigång till skärmen. Det känns lite för lite. Även om det skulle funka, så ser det lite trailer-queen ut att ha stänkan så slickad.

Jag har bestämt mig för att lösa frigången genom att tillverka nya högre fästen istället för att plasta/modifiera stänkan. Ty då kan jag enkelt bara köpa en ny stänka om denna skulle skadas i framtiden. Har beställt 12X50mm T6 alu plattprofil från Maskindelen.se för att tillverka de nya skärmfästena av.
image.jpg

Jag fick även hem tutan. Jag z-bockade ett fäste. Lackade detta ihop med tutan så att det ser lite mer fabriks ut.
image.jpg

På ramen fanns ett originalhål som passade perfekt. Fäste med en insex 1/4" UNF, brickor och nyloc-mutter. Ser ut som om tutan alltid suttit där.
image.jpg

Magnus på Motospeed har även hört av sig, nu jobbas det på mina dämpare!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har motorn fortfarande tumgängor?
S&W (eller vem som nu byggt den) verkar ju hyggligt proffsiga och kanske insett att världen numera är metrisk.
S&S kör tack och lov med tum. De flesta mått och vinklar på S&S-baserade motorer är Harley pattern. Det är bara kraftigare och större här och där.

Jag tar en kort repetition av min syn på tum/resp metriskt för oss som garagebygger.
Tumsystemet ger ett oöverträffat utbud av diametrar och fin- och grovgänga. Det är nog mycket därför som tumsystemet är så vanligt i racingindustrin. Det metriska systemet är väldigt torftigt i konsumentleden. Dvs om du ska bygga ngt själv med fästelement du kan köpa i handeln, då är tumsystemet det bästa. Tätare diameterindelning och varje dimension finns i grov- och fingänga. Likaså gängverktyg för dessa. Billigt och standard.

I inlägget du citerade kunde jag ju tex välja en fingänga, vilket är bra när det är så kort klämlängd som i fallet med tutan ovan.

Nästa gång kanske jag vill gänga ngt i aluminium, då kan jag med tumsystemet följa rekommendationen i Karlebo Handbok, och välja en grovgänga. Något som inte låter sig göras i det metriska systemet ens om du handlar i skruvbutiker som tex Sifverts eller Swebolt. Således är det vanligare med gängsallad i metriska alublock.

Tanken med det metriska systemet var nog inte att det skulle bli så här torftigt. Men det är nog mycket OEM-tillverkarna som ligger bakom.
I en modern metrisk motor finns ju ofta ett bredare utbud av stigningar och diametrar, för att få en optimal konstruktion, men dessa metriska skruvar och muttrar är sällan standard, utan OEM-delar.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag gillar hur du tar upp Sifvert som exempel på välsorterad skruvaffär, ja för alla vanligt förekommande standardstorlekar som de säljer mycket av. Men de är inte välsorterade vad gäller lite mer ovanliga storlekar och då menar jag givetvis inte oem-fordonsgrejer. Numera har ju Hornbach och Bauhaus bättre utbud av underliga skruvstorlekar, pinnskruvar med mera. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar hur du tar upp Sifvert som exempel på välsorterad skruvaffär, ja för alla vanligt förekommande standardstorlekar som de säljer mycket av. Men de är inte välsorterade vad gäller lite mer ovanliga storlekar och då menar jag givetvis inte oem-fordonsgrejer. Numera har ju Hornbach och Bauhaus bättre utbud av underliga skruvstorlekar, pinnskruvar med mera. :)

Ja utbudet i butiken har minskat ngt. Men har de fin och grovgängad tumskruv i stål och RF på hornbach och Bauhaus?
Ett annat måste till min träbåt är RF träskruv med spårskalle. Menar du att jag kan hitta större urval av detta på Bauhaus och Hornbach?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag kanske överdrev lite men de har faktiskt riktigt bra utbud på skruv och mutter, kan inte garantera att du hittar det men värt ett försök!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kanske överdrev lite men de har faktiskt riktigt bra utbud på skruv och mutter, kan inte garantera att du hittar det men värt ett försök!
Det viktigaste för mig är tumsortimentet på maskinskruv, därefter träskruv i rostfritt med spårskalle, för träbåten. Det mesta brukar finnas på Sifverts.
Metrisk maskinskruv och träskruv med krysskalle finns överallt.

Swebolt är mitt nästa drag när Sifverts inte har, jag har ju ingen vinterbil, så Sifverts ligger fortfarande bäst till med tanke på T-banan. Swebolt sämre.
Nästa steg blir att beställa skruv från UK eller Tyskland. Det brukar jag ibland behöva göra för att hitta rätt typ av träskruv med spårskalle till båten.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det viktigaste för mig är tumsortimentet på maskinskruv, därefter träskruv i rostfritt med spårskalle, för träbåten. Det mesta brukar finnas på Sifverts.
Metrisk maskinskruv och träskruv med krysskalle finns överallt.

Swebolt är mitt nästa drag när Sifverts inte har, jag har ju ingen vinterbil, så Sifverts ligger fortfarande bäst till med tanke på T-banan. Swebolt sämre.
Nästa steg blir att beställa skruv från UK eller Tyskland. Det brukar jag ibland behöva göra för att hitta rätt typ av träskruv med spårskalle till båten.
Varför måste det vara spårskalle till båten ?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
En annan fördel med UN gängsystemet är att A/F = across flat dvs. nyckelvidderna är standardiserade. Samma nyckelvidd på både grov- och fingänga. Dessutom ser man DiReckt skillnad på storleken på bultskallen med blotta ögat.:fakta
För länge sen hade tyskarna 17mm på M10 och fransmännen 16mm. Sen standariserades det till 17. Därefter ändrades det till 16mm. En i alla fall för mig obegriplig soppa.
Resultatet blev att en hylsnyckelsats för millimeter är väldigt mycket tyngre än en för tum.
Är det bara jag som inte ser skillnad på en M8 med 12 eller 13 skalle? Eller 16-17? Eller 18-19.:huvet
Fast i sanningens namn måste jag erkänna att jag faktiskt oftare tar rätt insexnyckel om det är millimeter.:rodnar
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
S&S kör tack och lov med tum. De flesta mått och vinklar på S&S-baserade motorer är Harley pattern. Det är bara kraftigare och större här och där.

Jag tar en kort repetition av min syn på tum/resp metriskt för oss som garagebygger OSV...


Jag känner å andra sidan ur djupet av mitt väsen att det metriska systemet är skönt överskådligt och gudomligt enkelt och logiskt, till skillnad mot tumsystemet. Vad som finns tillgängligt i en skruvbutik är mig egalt, det finns svarv och fräs att åstadkomma underbart tajta gängor med, ju mer fingängat desto härligare.

Mitt liv som maskinmekaniker skulle bli avsevärt mer njutbart om precis allting (hydraulik, pneumatik, VVS, gasrelaterade komponenter osv...) vore metriskt standardiserade.

Men jag inser att det knappast kommer att ske under mitt yrkesverksamma liv, och får under tiden ta skeden i vacker tass med ett snett leende när 37.5 tpi är vad som krävs...:huvet

För övrigt är UNC väldigt fula, ser aviga och knäppa ut på nåt vis.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag känner å andra sidan ur djupet av mitt väsen att det metriska systemet är skönt överskådligt och gudomligt enkelt och logiskt, till skillnad mot tumsystemet. Vad som finns tillgängligt i en skruvbutik är mig egalt, det finns svarv och fräs att åstadkomma underbart tajta gängor med, ju mer fingängat desto härligare.

Mitt liv som maskinmekaniker skulle bli avsevärt mer njutbart om precis allting (hydraulik, pneumatik, VVS, gasrelaterade komponenter osv...) vore metriskt standardiserade.

Men jag inser att det knappast kommer att ske under mitt yrkesverksamma liv, och får under tiden ta skeden i vacker tass med ett snett leende när 37.5 tpi är vad som krävs...:huvet

För övrigt är UNC väldigt fula, ser aviga och knäppa ut på nåt vis.

Men tum låter fränare. Metriskt är mer en humanistgänga, typ Bo-Kaspers och bilpool.
https://www.youtube.com/watch?v=cTMN_KobQF4
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som jag berättade tidigare så var frigången mellan 17"-stänkskärmen endast ca 4-5mm till mitt 18" framhjul. Så i fredags gjorde jag nya framskämsfästen.

På bilden nedan syns Öhlins medlevererade fina NC-frästa skärmfästen liggande ovanför den 12 X 50mm T6 aluprofil jag tidigare beställde från maskindelen.se
001 (2).JPG

På bilden nedan har jag borrat och gängat hål. Ovanpå den ena biten ligger ett av öhlins-fästena, på placeringen av fästhålen kan man se den hur mycket längre de nya fästena kommer bli. Det är ½". Det visade sig för övrigt vara samma som Öhlins c-c-avstånd på fästhålen mot gaffelbenen. Syns på bilden nedan.
003 (2).JPG

På bilden nedan har jag format till ytterkonturerna samt planförsänkt hålen för skruvarna som håller fästena mot öhlins-gaffeln.
005 (2).JPG

Efter gradning och våtslipning kunde jag sedan montera de nya fästena på gaffeln. De nya fästena är ½" (ca 12.5mm) högre än de gamla. På bilden nedan syns vänster fäste monterat.
013 (2).JPG

Sedan kunde jag montera kolfiberskärmen igen. Men nu sitter den alltså med tillräcklig frigång mot däcket! Två bilder nedan på hur det blev.
016.JPG

021.JPG

Magnus på Motospeed är även klar ned mina Öhlins bakdämpare som nu är översedda och ombyggda med rätt (mjukare och längre) fjädrar och längre dämparkropp och längre kolvstång. Magnus spådde att det kommer att bli stor skillnad i väghållning och komfort. Dämparna hade tidigare på tok för styva fjädrar och väldigt kort slaglängd.
Paketet med dämparna anländer nog i början på nästa vecka.
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Det där blev ju väldigt bra. Ljuvligt att se sådan omsorg i ett fäste som till råga på allt sitter helt dolt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för alla snälla kommentarer!

Sakta men säkert betas vinterns åtgärdslista av.
Idag kom paketet med de uppgraderade och renoverade bakdämparna tillbaks från Magnus på Motospeed.

003 (3).JPG

I bilden nedan ligger de utbytta gamla delarna till höger. Jag kan konstatera att det mesta är bytt. Nu har dämparna större längd (bakändan på hojen höjs till sportster original), längre slaglängd och mjukare fjädrar för korrekt sag. De slitna gummibussningarna i dämparnas fästöron är även bytta. Magnus har även shimsat om dämparna så att de passar min hoj. En uppgradering var även att de nya cylinderrören är i alu, så dämparna blev även lite lättare. Ser ut som nya nu. Enligt Magnus var det mesta i dämparna helt galet. Precis som jag alltid haft på känn och alltid försökt förmå de tidigare stötdämparverkstäderna att ta tag i när jag lämnat in dem på tidigare översyner.
007.JPG

På bilden nedan kan man ana hur mycket styvare de gamla fjädrarna var.
008.JPG

Här nedan har jag justerat kedjespänning, fettat in hjulaxel och momentdragit fast bakhjulet med dess nya däck, återmonterat bromsklossar och sedan monterat de nya dämparna. Dämparna fick ett par nyare mer moderna Öhlinsdekaler istället för de gamla. Dämparna uppfyller nu spec för Öhlinsmodellen H-D 143, som är till Sportster.
014.JPG

Ska bli kul att prova skillnaden på vägarna i vår!
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top