Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja svenskan blir allt omständligare, längre och längre och ofta sammansatta ord. Skulle någon uppfinna åran idag, då skulle den få heta "hävstångspaddel" eller något liknande.

Man kommer lätt att tänka på Fredrik den Store av Preussens yttrande. Sverige är världens starkaste land. Svenskarna har i 250 år arbetat på sin egen undergång utan att lyckas.

Men det ökar inte, det eskalerar! Och vi jäser inte eller lägger in längre utan fermenterar och picklar.
Tur att amerikaniseringen är en myt, hade kinafieringen varit en myt hade jag haft problem med skillnaden på differens och diskrepans.:D

Åra blir väl paddel på modärn svenska? :va Fast vi stavar inte på engelska, paddle för vi är ju amerikaner. Centrum är center inte centre.
F,låt, nu kom vi lite från ämnet. Uttalas Åff Toppick...:D

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Blinkers kallas körriktningsvisarlykta på Scania om jag inte minns fel...
Knappast en utveckling i rätt riktning.

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
HD UrEvo Sportster
OT: I lumpen fick jag förarbevis för att använda handmotorkedjesåg, dvs motorsåg. Det går att krångla till det mesta.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dags för ännu en uppdatering!
I början av veckan hade Avon Storm 120/70-18"-däcket äntligen anlänt till Wheeler Dealer-Kjelle som då kunde klämma på det på mitt framhjul som Sigge Ehrling ekrat upp. I onsdags kom Sigge förbi garaget och levererade hjulet.
Här nedan syns det provmonterat på sportstern.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Förra veckan kom även hygglot Larzon förbi med en Yamaha R1-framstänka som jag fick låna och testa med. Men det visade sig att dessa pre-09 R1-stänkor har fästena placerade högre upp än R1 -09-upp som har lägre placering på de främre skärmfästena. Så detta gjorde att denna pre-09 R1-stänka hängde alldeles för lågt. Hade inte funkat ens med 17" framhjul.

Dock så är -09 och upp R1-stänkorna inte lika snygga i formen tycker jag, iaf inte på min cykel. Så det är inget alternativ.
Eftersom min Öhlinsgaffel har skärmfästen för senaste modellerna av R1 så hade det ju varit nice att för en gång skull spara lite jobb och kunna hitta en färdig stänka. Men jag ger upp det nu, det får bli några timmars handarbete för att få till något snyggt. Men men, det är ju roligt att jobba med händerna.

Så jag gör så att jag beställer en snygg universalstänka i grp från frontfender.eu. Sedan bygger jag egna fästen i rostfritt. Jag kommer då bygga mina skärmfästen så att de samtidigt utgör skydd mot stensprut för innerbenen. Ska försöka få till en lätt styv och snygg konstruktion av fästena.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dags för ännu en uppdatering!
I början av veckan hade Avon Storm 120/70-18"-däcket äntligen anlänt till Wheeler Dealer-Kjelle som då kunde klämma på det på mitt framhjul som Sigge Ehrling ekrat upp. I onsdags kom Sigge förbi garaget och levererade hjulet.
Här nedan syns det provmonterat på sportstern.

View attachment 427075

View attachment 427076

View attachment 427081

View attachment 427080

Förra veckan kom även hygglot Larzon förbi med en Yamaha R1-framstänka som jag fick låna och testa med. Men det visade sig att dessa pre-09 R1-stänkor har fästena placerade högre upp än R1 -09-upp som har lägre placering på de främre skärmfästena. Så detta gjorde att denna pre-09 R1-stänka hängde alldeles för lågt. Hade inte funkat ens med 17" framhjul.

Dock så är -09 och upp R1-stänkorna inte lika snygga i formen tycker jag, iaf inte på min cykel. Så det är inget alternativ.
Eftersom min Öhlinsgaffel har skärmfästen för senaste modellerna av R1 så hade det ju varit nice att för en gång skull spara lite jobb och kunna hitta en färdig stänka. Men jag ger upp det nu, det får bli några timmars handarbete för att få till något snyggt. Men men, det är ju roligt att jobba med händerna.

Så jag gör så att jag beställer en snygg universalstänka i grp från frontfender.eu. Sedan bygger jag egna fästen i rostfritt. Jag kommer då bygga mina skärmfästen så att de samtidigt utgör skydd mot stensprut för innerbenen. Ska försöka få till en lätt styv och snygg konstruktion av fästena.
Rostfritt fäste/wobbelstag och aluminiumskärm?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rostfritt fäste/wobbelstag och aluminiumskärm?

Hej
Ja tanken har slagit mig när de guldgula gaffelbenen anlände, men jag la de planerna åt sidan. Hade varit snyggt om det var tex en caferäser med brittiska ambitioner. Men min hoj har ju mer hotrod/americana över sig. Tycker det passar bättre med lackad stänka.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hej
Ja tanken har slagit mig när de guldgula gaffelbenen anlände, men jag la de planerna åt sidan. Hade varit snyggt om det var tex en caferäser med brittiska ambitioner. Men min hoj har ju mer hotrod/americana över sig. Tycker det passar bättre med lackad stänka.
Borstat rostfritt och eloxerad aluminium, kanske?

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Gillar framänden, blev maffigt med Öhlins, Skulle inte en modern stänka i kolfiber med kanske en fartrand i orange och resten bara ren kolfiber passa..? :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser riktigt propert ut det där.

Min åsikt gällande framstänka är blanksvart lack. Orange mot dom guldeloxerade gaffelbenen ger för dålig kontrast tror jag. Liknande problem uppstod (för mig i alla fall) på BIKE:s ZRX1100 projekthoj. Blir helt enkelt för blaskigt med ljust mot ljust.

_BIK2570.JPG

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag skulle föreslå gammal hederlig handmålad pinstriping, eller ett airbrushat personligt motiv. Djupt blanksvart med båten, mercan, eller amerikansk flagga som svagt lyser igenom.

ImageUploadedByTapatalk1454767184.869171.jpg
ImageUploadedByTapatalk1454767201.075647.jpg

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Njae, visserligen är det ett jänkejärn, men jag skulle nog föreslå något mer personligt.

Kanske en varg! Som typ ylar mot månen, senså gärna ett vikingaskepp också, med vikingar på.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ser riktigt propert ut det där.

Min åsikt gällande framstänka är blanksvart lack. Orange mot dom guldeloxerade gaffelbenen ger för dålig kontrast tror jag. Liknande problem uppstod (för mig i alla fall) på BIKE:s ZRX1100 projekthoj. Blir helt enkelt för blaskigt med ljust mot ljust.

View attachment 427095
Tack!
Ja helorange skärm funkar som jag tidigare sagt dåligt mot guldbenen. Så det blir det ju inte. Så det lutar som tidigare sagts åt svart skärm. I ett senare skede ev ngt mer påkostat/färggladare med HDs racefärger som resten av hojen. Men det måste kluras, det blir nog inte till denna säsong.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Njae, visserligen är det ett jänkejärn, men jag skulle nog föreslå något mer personligt.

Personligt som i amerikansk flagga menar du? :7peta :tungan

Ja helorange skärm funkar som jag tidigare sagt dåligt mot guldbenen. Så det blir det ju inte. Så det lutar som tidigare sagts åt svart skärm. I ett senare skede ev ngt mer påkostat/färggladare med HDs racefärger som resten av hojen. Men det måste kluras, det blir nog inte till denna säsong.

Låter som ett sunt val.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Förlåt men jag tycker inte det öhlinsgula riktigt passar in, även om det säger att det är en prestandadel.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Förlåt men jag tycker inte det öhlinsgula riktigt passar in, även om det säger att det är en prestandadel.

Det här med färger och de öhlinsgula benen tar liksom aldrig slut.
Det har ältats till leda i tråden.
I kort sammandrag så behöver du inte säga förlåt till mig. Ty jag ville ha benen svarta. Men detta kom bort i orderkedjan. Men som jag också skrivit tidigare så kommer det här bli bra. Jag har ett antal spelkort i leken, som jag också redogjort för ett antal gånger tidigare. Men det blir mindre lätt med guldgula ben. Hade jag fått svarta hade det bara varit att blåsa framstänkan orange. Såsom tidigare. Men nu blir det inte så.
Med det här kommer att bli bra. Det är ingen stor sak alls för mig, men det har blivit mycket stort i tråden.
Det är ju dock roligt med engagemang i den här färgfrågan kring framdelen. Det är fler än jag som vill att det ska bli bra, det är ju roligt!

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det slog mig att den där hojen är ju lika hög som lång, vad har du att säga till ditt försvar? :) Kanske är en kamel? Jag tycker det guldiga var fint dock!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Eftersom jag är i garaget nu så tog jag en bild. Här ligger Larzons svarta R1-stänka på.
Här ser man vad som händer när man väljer den tråkiga men oriskabla lösningen, helsvart stänka: stänkan "försvinner".
Dessutom funkar ju som sagt svart mot guld. Så godkänt där också.
Dessutom ska ju streettrackers vara en flirt med flattrackers, som ju inte har ngn stänka alls. Så även mot det idealet är "feglösningen" med svart stänka positiv.

Dock är det ju litet tråkigt/mellanmjölk. Dvs man försitter möjligheten att göra ngt ballt på en lackyta. Så det är fullt möjligt att jag eller Håkan Lindberg, senare kommer på ngt gladare som ändå funkar mot mitt nuvarande tema på tank och kuts samt mot de guldgula benen, då kan man lägga det på min svarta skärm sen. Men nu till våren siktar jag på svart stänka. Det är så kort tid kvar och så mycket annat som ska göras klart på hojen till denna vår. Mindre än två månader kvar till april.

image.jpg

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S