Dags för ännu en uppdatering!
I början av veckan hade Avon Storm 120/70-18"-däcket äntligen anlänt till Wheeler Dealer-Kjelle som då kunde klämma på det på mitt framhjul som Sigge Ehrling ekrat upp. I onsdags kom Sigge förbi garaget och levererade hjulet.
Här nedan syns det provmonterat på sportstern.
View attachment 427075
View attachment 427076
View attachment 427081
View attachment 427080
Förra veckan kom även hygglot Larzon förbi med en Yamaha R1-framstänka som jag fick låna och testa med. Men det visade sig att dessa pre-09 R1-stänkor har fästena placerade högre upp än R1 -09-upp som har lägre placering på de främre skärmfästena. Så detta gjorde att denna pre-09 R1-stänka hängde alldeles för lågt. Hade inte funkat ens med 17" framhjul.
Dock så är -09 och upp R1-stänkorna inte lika snygga i formen tycker jag, iaf inte på min cykel. Så det är inget alternativ.
Eftersom min Öhlinsgaffel har skärmfästen för senaste modellerna av R1 så hade det ju varit nice att för en gång skull spara lite jobb och kunna hitta en färdig stänka. Men jag ger upp det nu, det får bli några timmars handarbete för att få till något snyggt. Men men, det är ju roligt att jobba med händerna.
Så jag gör så att jag beställer en snygg universalstänka i grp från frontfender.eu. Sedan bygger jag egna fästen i rostfritt. Jag kommer då bygga mina skärmfästen så att de samtidigt utgör skydd mot stensprut för innerbenen. Ska försöka få till en lätt styv och snygg konstruktion av fästena.