Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror jag har en skärm du kan låna och mäta med! Påminn mig om jag glömmer leta rätt på den!!..ler

Toppen! Jag har ju en Yamahanörd i umgängeskretsen! Det tänkte jag inte på!;)
När jag fått tillbaks hjulen kan jag påminna dig att kolla om du har ngt!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Om jag inte får tag på en framskärm jag kan låna, så vore det till god hjälp om någon R1- eller FZ1-ägare kunde ta ett mått och kanske bild på hur mycket frigång skärmen har på dessa cyklar? Om det är säg 20mm eller mer, då funkar det nog även med mitt 18"-hjul. Men annars måste jag plasta och modda.

Ca 2 cm frigång om jag inte mätte som en kratta.
Kan maila bilder om jag får en mailadress.
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Fast 17" till 18" är så liten radieskillnad att det är svårt att se. I synnerhet på en så här kort stänka. Samma radieskillnad som att gå från 120/70-17" till 120/80-17".

Jag tycker det "hemska" med fel radie på skärmen är när den inte har samma centrum som hjulets radie. Nu pratar vi väl bara olika mycket frigång och det sticker inte i ögonen på mig i alla fall :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker det "hemska" med fel radie på skärmen är när den inte har samma centrum som hjulets radie. Nu pratar vi väl bara olika mycket frigång och det sticker inte i ögonen på mig i alla fall :)
Det kan jag hålla med om. Det ser lite billigt ut.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tycker det "hemska" med fel radie på skärmen är när den inte har samma centrum som hjulets radie. Nu pratar vi väl bara olika mycket frigång och det sticker inte i ögonen på mig i alla fall :)

Fast naven sitter på samma ställe oavsett om det är 17" eller 18" . Radien mäts ju från centrum. så vad är problemet ?

Frågan är väl hur tajt eller om däcket får plats under skärmen :va
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
jag vill dessutom ha ben som utgör skydd mot stenskott mot innerbenen. Det brukar ofta se ut så på usd
Sådana tycker jag ser ut som bylsiga vinterluvor med gigantiska öronvärmare, helt fel på en sportig mc! Tacka vet jag en luftig sportmössa som den röda Ducatiskärmen.
Gaffelbenen håller länge utan skydd om man inte åker cross eller liknande.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sådana tycker jag ser ut som bylsiga vinterluvor med gigantiska öronvärmare, helt fel på en sportig mc! Tacka vet jag en luftig sportmössa som den röda Ducatiskärmen.
Gaffelbenen håller länge utan skydd om man inte åker cross eller liknande.

Nitridbehandlingen på gaffelbenen håller nog men det är värre med packboxarna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sådana tycker jag ser ut som bylsiga vinterluvor med gigantiska öronvärmare, helt fel på en sportig mc! Tacka vet jag en luftig sportmössa som den röda Ducatiskärmen.
Gaffelbenen håller länge utan skydd om man inte åker cross eller liknande.
Ja jag håller med om att USD-stänkor lätt för tankarna till Buddhas örsnibbar.
Det finns dock aftermarketstänkor till R1 och FZ1 där formen på dessa främre fasten, slankats ur. Ett exempel på det visade jag på bilden ovan. Här är en till bild på samma variant.
$_57.JPG

Ska jag köpa en stänka så måste den vara i kol- eller glasfiber, detta för att jag ska kunna flytta fästena något om frigången mot däcket inte är tillfyllest. Med GRP/CRP kan jag dessutom ytterliga trimma kanterna, hålsåga etc, för att få en mindre bylsig look. En annan sak som också tonar ner fästena lite är att jag kommer att lacka denna typ av stänka svart.

R1/FZ1-stänkor i glas- eller kolfiber kostar från ca 1500:- och upp. Så bäst vore att låna en R1/FZ1-stänka för att se hur det ser ut på min hoj.

Jag ska kolla med Larzon vad det är han ev har på hyllan.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I övrigt har det inte hänt så mycket på hojen sedan sist. Jag har jobbat mycket med Vinö och T46 för att utnyttja väntetiden.
Bakhjulet är klart med sitt nya däck, Sigge har ekrat framhjulet. Dock så var det däck Wheeler dealer beställt till mitt framhjul restat. Sigge trodde dock att det skulle dyka upp imorgon. Men eftersom Kjelle på Wheeler Dealer inte jobbar helger, så blir det nog leverans av hjulen i början på nästa vecka.
Så hojen får stå utan hjul och vänta en stund till.
sportstern.jpg

Till det nya elsystemet har den M-unit, M-button och kabelsats jag beställde från Motogadget anlänt. Så nu kan jag börja med elen. Första steget blir att skrota bort det gamla H-D originalsystemet från 1993.
M-unit2.jpg

Idag beställde jag även en tuta. Det blev en ny original sportstertuta för just XLH1200.
Jag har ju inte haft ngn tuta innan, men nu när jag bygger nytt så ska hojen återfå en sådan. Så slipper jag stå och skruva på bollhornet varje gång det är besiktning. Känns lika pinsamt varje gång.
Har även beställt två nya ISR-överfall med knappar till höger och vänster sida.
För att få hojen lite bekvämare att köra, så ska jag flytta upp startknappen till styret. Samt införa tutknapp och dödarswitch. Dessutom ska jag lägga höger resp vänster blinkknapp på varsin sida av styret. Nu har jag båda blinkerknapparna på vänstersida, det gör det svårt att använda blinkers när jag har king-kong-kopplingen indragen. Och det snyggaste sättet att göra allt detta är ju att köra med ISR-överfall med inbyggda knappar på båda sidor.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Igårkväll kom Sigge förbi garaget med bakhjulet som ju har fått ett nytt bakdäck monterat och balanserat av Wheeler Dealer. Det gamla 140/70-18" Bridgestone BT45 gav ju problem med fästet på strippen i somras. Så därför passade jag på att byta till en annan typ av bakhjul. Sigge har även kollat rakhet och ekerspänning, men hjulet var utan anmärkning. Det nya däcket blev ett Avon Storm 150/70-18". Det var lite spännande att se om detta skulle få plats, men tack vare att jag kör med kedja så var det inga problem. Men detta är absolut max, 160 skulle inte gå i. Att jag gick upp från 140 till 150mm är enbart pga av att detta däck inte fanns i 140/70-18".

013.JPG

018.JPG


Sigge tog även med framhjulet så att jag kunde kolla på det. Sigge har nu som synes borrat och ekrat Akront/Morad 3.50 X 18" alu-fälgbanan till ISR-navet. Det blev rätt maffigt -och imponerande lätt-! Ekrarna är Central Wheels egentillverkade höghållfasta polerade rostfria ekrar. Ackes navkonstruktion är smart, tack vare de integrerade skivhållarna, så kan man sticka in ekrarna och ekra upp hjulet utan att demontera skivorna.
001.JPG

Framhjulet fick dock sedan åka vidare med Sigge, ty det ska ju få ett däck monterat och balanserat.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Tack!

Ehuru eftersom är modernare, tar det längre tid att skriva.

Ja svenskan blir allt omständligare, längre och längre och ofta sammansatta ord. Skulle någon uppfinna åran idag, då skulle den få heta "hävstångspaddel" eller något liknande.

Man kommer lätt att tänka på Fredrik den Store av Preussens yttrande: Sverige är världens starkaste land. Svenskarna har i 250 år arbetat på sin egen undergång utan att lyckas.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top