Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Om jag inte får tag på en framskärm jag kan låna, så vore det till god hjälp om någon R1- eller FZ1-ägare kunde ta ett mått och kanske bild på hur mycket frigång skärmen har på dessa cyklar? Om det är säg 20mm eller mer, då funkar det nog även med mitt 18"-hjul. Men annars måste jag plasta och modda.

Ca 2 cm frigång om jag inte mätte som en kratta.
Kan maila bilder om jag får en mailadress.
 
Fast 17" till 18" är så liten radieskillnad att det är svårt att se. I synnerhet på en så här kort stänka. Samma radieskillnad som att gå från 120/70-17" till 120/80-17".

Jag tycker det "hemska" med fel radie på skärmen är när den inte har samma centrum som hjulets radie. Nu pratar vi väl bara olika mycket frigång och det sticker inte i ögonen på mig i alla fall :)
 
Jag tycker det "hemska" med fel radie på skärmen är när den inte har samma centrum som hjulets radie. Nu pratar vi väl bara olika mycket frigång och det sticker inte i ögonen på mig i alla fall :)

Fast naven sitter på samma ställe oavsett om det är 17" eller 18" . Radien mäts ju från centrum. så vad är problemet ?

Frågan är väl hur tajt eller om däcket får plats under skärmen :va
 
jag vill dessutom ha ben som utgör skydd mot stenskott mot innerbenen. Det brukar ofta se ut så på usd
Sådana tycker jag ser ut som bylsiga vinterluvor med gigantiska öronvärmare, helt fel på en sportig mc! Tacka vet jag en luftig sportmössa som den röda Ducatiskärmen.
Gaffelbenen håller länge utan skydd om man inte åker cross eller liknande.
 
Sådana tycker jag ser ut som bylsiga vinterluvor med gigantiska öronvärmare, helt fel på en sportig mc! Tacka vet jag en luftig sportmössa som den röda Ducatiskärmen.
Gaffelbenen håller länge utan skydd om man inte åker cross eller liknande.

Nitridbehandlingen på gaffelbenen håller nog men det är värre med packboxarna.
 
Sådana tycker jag ser ut som bylsiga vinterluvor med gigantiska öronvärmare, helt fel på en sportig mc! Tacka vet jag en luftig sportmössa som den röda Ducatiskärmen.
Gaffelbenen håller länge utan skydd om man inte åker cross eller liknande.
Ja jag håller med om att USD-stänkor lätt för tankarna till Buddhas örsnibbar.
Det finns dock aftermarketstänkor till R1 och FZ1 där formen på dessa främre fasten, slankats ur. Ett exempel på det visade jag på bilden ovan. Här är en till bild på samma variant.
$_57.JPG

Ska jag köpa en stänka så måste den vara i kol- eller glasfiber, detta för att jag ska kunna flytta fästena något om frigången mot däcket inte är tillfyllest. Med GRP/CRP kan jag dessutom ytterliga trimma kanterna, hålsåga etc, för att få en mindre bylsig look. En annan sak som också tonar ner fästena lite är att jag kommer att lacka denna typ av stänka svart.

R1/FZ1-stänkor i glas- eller kolfiber kostar från ca 1500:- och upp. Så bäst vore att låna en R1/FZ1-stänka för att se hur det ser ut på min hoj.

Jag ska kolla med Larzon vad det är han ev har på hyllan.
 
Last edited:
I övrigt har det inte hänt så mycket på hojen sedan sist. Jag har jobbat mycket med Vinö och T46 för att utnyttja väntetiden.
Bakhjulet är klart med sitt nya däck, Sigge har ekrat framhjulet. Dock så var det däck Wheeler dealer beställt till mitt framhjul restat. Sigge trodde dock att det skulle dyka upp imorgon. Men eftersom Kjelle på Wheeler Dealer inte jobbar helger, så blir det nog leverans av hjulen i början på nästa vecka.
Så hojen får stå utan hjul och vänta en stund till.
sportstern.jpg

Till det nya elsystemet har den M-unit, M-button och kabelsats jag beställde från Motogadget anlänt. Så nu kan jag börja med elen. Första steget blir att skrota bort det gamla H-D originalsystemet från 1993.
M-unit2.jpg

Idag beställde jag även en tuta. Det blev en ny original sportstertuta för just XLH1200.
Jag har ju inte haft ngn tuta innan, men nu när jag bygger nytt så ska hojen återfå en sådan. Så slipper jag stå och skruva på bollhornet varje gång det är besiktning. Känns lika pinsamt varje gång.
Har även beställt två nya ISR-överfall med knappar till höger och vänster sida.
För att få hojen lite bekvämare att köra, så ska jag flytta upp startknappen till styret. Samt införa tutknapp och dödarswitch. Dessutom ska jag lägga höger resp vänster blinkknapp på varsin sida av styret. Nu har jag båda blinkerknapparna på vänstersida, det gör det svårt att använda blinkers när jag har king-kong-kopplingen indragen. Och det snyggaste sättet att göra allt detta är ju att köra med ISR-överfall med inbyggda knappar på båda sidor.
 
Last edited:
Igårkväll kom Sigge förbi garaget med bakhjulet som ju har fått ett nytt bakdäck monterat och balanserat av Wheeler Dealer. Det gamla 140/70-18" Bridgestone BT45 gav ju problem med fästet på strippen i somras. Så därför passade jag på att byta till en annan typ av bakhjul. Sigge har även kollat rakhet och ekerspänning, men hjulet var utan anmärkning. Det nya däcket blev ett Avon Storm 150/70-18". Det var lite spännande att se om detta skulle få plats, men tack vare att jag kör med kedja så var det inga problem. Men detta är absolut max, 160 skulle inte gå i. Att jag gick upp från 140 till 150mm är enbart pga av att detta däck inte fanns i 140/70-18".

013.JPG

018.JPG


Sigge tog även med framhjulet så att jag kunde kolla på det. Sigge har nu som synes borrat och ekrat Akront/Morad 3.50 X 18" alu-fälgbanan till ISR-navet. Det blev rätt maffigt -och imponerande lätt-! Ekrarna är Central Wheels egentillverkade höghållfasta polerade rostfria ekrar. Ackes navkonstruktion är smart, tack vare de integrerade skivhållarna, så kan man sticka in ekrarna och ekra upp hjulet utan att demontera skivorna.
001.JPG

Framhjulet fick dock sedan åka vidare med Sigge, ty det ska ju få ett däck monterat och balanserat.
 
Last edited:

Tack!

Ehuru eftersom är modernare, tar det längre tid att skriva.

Ja svenskan blir allt omständligare, längre och längre och ofta sammansatta ord. Skulle någon uppfinna åran idag, då skulle den få heta "hävstångspaddel" eller något liknande.

Man kommer lätt att tänka på Fredrik den Store av Preussens yttrande: Sverige är världens starkaste land. Svenskarna har i 250 år arbetat på sin egen undergång utan att lyckas.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top