Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det slog mig att den där hojen är ju lika hög som lång, vad har du att säga till ditt försvar? :) Kanske är en kamel? Jag tycker det guldiga var fint dock!

Den är längre och lägre än en sportis, men den står på en lyft på bilden, hjulen är 2dm över marken, sedan är det detta med kameror...
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jo jag lurar mig lite på bilden tror jag, och sen är ju gaffel och sving fullt utfjädrad dessutom.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Läste om någon som lagt på svart plastfilm på en Öhlinsgaffel, sprutas tydligen på och kan dras av igen om man så önskar. Såg helt OK ut på bild.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Läste om någon som lagt på svart plastfilm på en Öhlinsgaffel, sprutas tydligen på och kan dras av igen om man så önskar. Såg helt OK ut på bild.

Hej. Ja, även fusktricket att foliera benen svarta tog jag också upp i höstats. Sprutfusket heter plastidip

Men nu har jag som sagt bestämt mig för att hantera de gula benen, det kommer bli bra.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser riktigt propert ut det där.

Min åsikt gällande framstänka är blanksvart lack. Orange mot dom guldeloxerade gaffelbenen ger för dålig kontrast tror jag. Liknande problem uppstod (för mig i alla fall) på BIKE:s ZRX1100 projekthoj. Blir helt enkelt för blaskigt med ljust mot ljust.

View attachment 427095

En detalj: Det är fler än jag som gillar designen på pre-09 R1-skärmarna uppenbarligen! Det är just en sån som sitter på Bike:s Kawa i bilden ovan. Likadan stänka som jag fått låna av Larzon. Väldigt snygg skärm på min hoj också.

Mtp utssendet på nedre gaffelkronan är jag även säker på att ISR tillverkat kronorna till Bike:s hoj också! Plus bromsarna förstås.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Eftersom jag är i garaget nu så tog jag en bild.

Jag ger mig, resignerar, kapitulerar och gör en Ringholm. Det här stämmer ju! Syns inget av de problem jag hade med att få en sportskärm (17") att funka med mitt 18" hjul på min gamle båldåår, 110/80-18 btw. Är det nån kritisk punkt där vad gäller profilen? Skillnaden borde inte bli så dramatisk, kan jag tycka.

Hur som haver, kul att det funkar!


Tillägg;

Kanske tom var 110/90-18. Viss skillnad isf. Smått alarmerande vad minnet anbelangar dock!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I helgen blev det lite tid i garaget. Eftersom jag ska göra ett nytt elsystem så började jag med att titta ut bästa platsen att placera M-uniten på. Det fick bli under kutsen, ovanpå bakstänkskärmen. För att få bra driftsäkerhet och slippa uppvibrerade skruvar, så bestämde jag mig för att bygga en elastisk upphängning
Bockade och tigsvetsade ihop nedanstående fäste i rostfritt. 70 gram. I likhet med de övriga elastiska upphängningarna jag byggt tidigare på cykeln, så använder jag gummidämpare av H-D originaltyp. Bra att hålla ned antalet olika reservdelar på cykeln.
003.JPG

Här nedan syns två bilder på M-uniten monterad på hojen med det elastiska fästet. Burken framför M-uniten är ECU:n till Delphi-sprutet, som synes har jag även monterat den elastiskt som många kanske minns från installationen av 124cui-motorn för två år sedan.
005.JPG

006.JPG

Som jag tidigare berättat har jag ju så länge jag ägt hojen, lidit av att bakstötdämparna (Öhlins) dels är 1" kortare än original, dvs ca 12,5tum istället för 13.5tum som det ska vara på dessa årsmodellar av sportster. Dels av att fjädrarna varit alldeles för hårda.
Att fjädrarna är för hårda har ju förstås att göra med att hojen är sänkt bak, med mindre fjädringsväg så måste man ju ha styvare fjädrar. Som exempel kan jag säga att jag har free sag på 5mm, och rider sag på 15mm. Det är stumt det. :gnissla

Jag har aldrig gillat detta. Dels eftersom hojen lutar bakåt som en schäfer, dels ger det dålig komfort, och slutligen så påverkas även väghållningen.

Så en sak jag planerat att göra i vinter är att skicka stötdämparna till Öhlinscentret i Västerås (Motospeed) för att få dessa ombyggda till rätt längd för sportster.

Jag har haft lite tekniska diskussioner med Öhlins i Upplands Väsby och vi är överens om vad som ska göras.

Så jag har nu plockat bort stötdämparna och postat dessa till Motospeed.
För att få en tjuvtitt på hur hojen kommer se ut med rätt längd på dämparna, så tillverkade jag ett stag med 13.5" mellan hålen, och monterade på vänstersidan. Sedan tog jag nedanstående bild. Det är fantastiskt vad blott 25 mm höjning bak gjorde för utseende. Hojen fick mycket piggare hållning/stance tycker jag! 25mm mer luft ovanför bakhjulet lättar upp intrycket mycket.
004.JPG

Här nedan är en bild från tidigare i vintras, så kan ni jämföra.

View attachment 425904

Skillnaden syns mycket tydligare i verkligheten.
Ska bli kul att få ställa ner den på marken sedan, när jag fått tillbaka bakdämparna. Prova att klicka på knapparna "föregående" resp "nästa" under de två sista bilderna, så kan man jämföra bilderna mot varandra med ett klick.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag ger mig, resignerar, kapitulerar och gör en Ringholm. Det här stämmer ju! Syns inget av de problem jag hade med att få en sportskärm (17") att funka med mitt 18" hjul på min gamle båldåår, 110/80-18 btw. Är det nån kritisk punkt där vad gäller profilen? Skillnaden borde inte bli så dramatisk, kan jag tycka.

Hur som haver, kul att det funkar!


Tillägg;

Kanske tom var 110/90-18. Viss skillnad isf. Smått alarmerande vad minnet anbelangar dock!

Tack!
Profilen verkar bra mot stänkan. Detta 120/70-18" Avon Storm 3D ser faktiskt ut som ett sporthojsdäck i profilen och mönstret, bara att det är 18". Det är ju radial, i likhet med bakdäcket som också är Avon Storm 3D (fast 150/70-18")
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blir definitivt ett lyft. Ser mycket trevligare ut och som du själv skriver så blir den nog trevligare att köra när den inte är lika stum. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har länge tyckt att din hoj varit lite låg i bak jämfört med många andra flattrack hojar man sett, så jag tycker att det där var ett steg i helt rätt riktning! Snyggt! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har länge tyckt att din hoj varit lite låg i bak jämfört med många andra flattrack hojar man sett, så jag tycker att det där var ett steg i helt rätt riktning! Snyggt! :tummenupp

Tack! Jo jag vet! ;)
Och varje gång jag lämnat in dämparna för renovering har jag bett om att få dem åtesrtällda till sporster OEM-längd, men det har uppenbarligen varit för jobbigt.

Så inför denna renovering tillfrågade jag tekniker på Öhlins direkt, fick data och blev rekommenderar att lämna dämparna till Motospeed i Västerås. Dämparna är i deras verkstad nu. Denna gång hoppas jag att det blir riktigt gjort, dvs att hela arbetslistan blir utförd, inklusive utbyte av de slitna gummidämparna i fästöronen. Många mindre stötdämparverkstäder verkar hellre jobba med sånt de har vana på. Tex serva dämpare och ben till cross och enduro.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Igårkväll efter jobbet så gjorde jag ett litet steg i garaget. Eftersom jag nu har fått hjulet ekrat, provat på hojen med däck monterat, så var det ju nu läge att slutligt montera gaffeln. Dvs med smörjmedel, rätt åtdragning av styrlager, rätt åtdragningsmoment på ISR-kronornas klämskruvar över gaffelbenen osv. Så jag tog av benen ock kronorna och packade noggrant styrlagren med fett.
006 (2).JPG

Efter att ha strukit anti-seize på alla ISR-titanskruvarna och använt momentnyckeln så sitter nu gaffeln på plats. Styrstoppet också fastdraget med loctite. Aluplåten under nedre styrkronan är bara grovtillverkad och löst fastskruvad. Den ska utgöra fäste för styrdämpare och bromsslangar. Så den kommer att bli snyggare och lättare. Men kan inte göra klart den innan jag har bromsslangar.
012.JPG

Skönt att ha detta gjort innan jag bygger vidare. Nästa steg på framändan är framstänka samt pressa bromsslang. Jag planerar att använda Hydroscand även till dessa slangar, ty av livslängdsskäl vill jag ha presskopplingar och banjoskruv i stål.

En framstänka i kolfiber är även beställd från England. Jag hittade nämligen en firma som tillverkar stänkor för 09-upp R1-fäste, men med den gamla (och i mina ögon snyggare) designen hos pre-09 R1.

Bara att hoppas att den sväljer mitt 18" hjul, annars får jag medelst plastning förlänga stänkans ben. Den ska ju ändå lackas vad det lider. Här nedan är en bild på denna stänka. En annan fördel med denna är att den inte använder de bakre fästena. Detta gör att jag får ett luftigare utseende, plus att jag får bättre åtkomlighet till okens luftnipplar. På de biffiga ISR-sexkolvsoken hamnar nämligen luftnipplarna lite längre upp jämfört med de fyrkolvsok som sitter original på Yamaha R1. Det bakre fästet är inte nödvändigt att använda på glas- och kolfiberstänkor, eftersom de är både lättare, styvare och starkare än ABS-originalstänkor.

$_12.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack! Jo jag vet! ;)
Och varje gång jag lämnat in dämparna för renovering har jag bett om att få dem åtesrtällda till sporster OEM-längd, men det har uppenbarligen varit för jobbigt.

Så inför denna renovering tillfrågade jag tekniker på Öhlins direkt, fick data och blev rekommenderar att lämna dämparna till Motospeed i Västerås. Dämparna är i deras verkstad nu. Denna gång hoppas jag att det blir riktigt gjort, dvs att hela arbetslistan blir utförd, inklusive utbyte av de slitna gummidämparna i fästöronen. Många mindre stötdämparverkstäder verkar hellre jobba med sånt de har vana på. Tex serva dämpare och ben till cross och enduro.

Jag hoppas att du inte tagit illa upp, det har inte varit menat som kritik mot dig eller dina preferenser så jag ber om ursäkt om jag verkat påstridig eller oförskämd. Det var inte meningen :)

Skönt att de gett med sig till slut då :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag hoppas att du inte tagit illa upp, det har inte varit menat som kritik mot dig eller dina preferenser så jag ber om ursäkt om jag verkat påstridig eller oförskämd. Det var inte meningen :)

Skönt att de gett med sig till slut då :tummenupp
Inte alls :krama
Vid sidan av utseendet så kommer nog det stora lyftet för mig vad gäller bakdämparna, bli den ökade väghållningen och komforten som följer med ökad slaglängd och rätt sag (fjäder+förspänning).
Med för styva fjädrar och/eller för liten sag, har inte dämpardelen ngn rörelse att arbeta med, så för styva fjädrar blir lite som att åka med stumstag. Dämpardelen blir arbetslös.
 
Last edited:

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Skickar du till HD sen så dom vet hur nästa sportster ska se ut sen?:) blir impad av hela bygget
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skickar du till HD sen så dom vet hur nästa sportster ska se ut sen?:) blir impad av hela bygget

Haha! Tack!
H-D försökte ju faktiskt. Med Sportster XR1200. Men den sålde för dåligt :(
De flesta som funderar på H-D vill ju ha ngt tungt BigTwin-skrot med mycket döskallar.

Blir det linjära eller progressiva fjädrar?
Varför?
Dämparna blir återställda till specen för Öhlins H-D 143. Det är en modell som Öhlins utprovat för sportster 1986-2003. Jag vet inte säkert vad dessa fjädrar har för spec.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top