I helgen blev det lite tid i garaget. Eftersom jag ska göra ett nytt elsystem så började jag med att titta ut bästa platsen att placera M-uniten på. Det fick bli under kutsen, ovanpå bakstänkskärmen. För att få bra driftsäkerhet och slippa uppvibrerade skruvar, så bestämde jag mig för att bygga en elastisk upphängning
Bockade och tigsvetsade ihop nedanstående fäste i rostfritt. 70 gram. I likhet med de övriga elastiska upphängningarna jag byggt tidigare på cykeln, så använder jag gummidämpare av H-D originaltyp. Bra att hålla ned antalet olika reservdelar på cykeln.
Här nedan syns två bilder på M-uniten monterad på hojen med det elastiska fästet. Burken framför M-uniten är ECU:n till Delphi-sprutet, som synes har jag även monterat den elastiskt som många kanske minns från installationen av 124cui-motorn för två år sedan.
Som jag tidigare berättat har jag ju så länge jag ägt hojen, lidit av att bakstötdämparna (Öhlins) dels är 1" kortare än original, dvs ca 12,5tum istället för 13.5tum som det ska vara på dessa årsmodellar av sportster. Dels av att fjädrarna varit alldeles för hårda.
Att fjädrarna är för hårda har ju förstås att göra med att hojen är sänkt bak, med mindre fjädringsväg så måste man ju ha styvare fjädrar. Som exempel kan jag säga att jag har free sag på 5mm, och rider sag på 15mm. Det är stumt det.
Jag har aldrig gillat detta. Dels eftersom hojen lutar bakåt som en schäfer, dels ger det dålig komfort, och slutligen så påverkas även väghållningen.
Så en sak jag planerat att göra i vinter är att skicka stötdämparna till Öhlinscentret i Västerås (Motospeed) för att få dessa ombyggda till rätt längd för sportster.
Jag har haft lite tekniska diskussioner med Öhlins i Upplands Väsby och vi är överens om vad som ska göras.
Så jag har nu plockat bort stötdämparna och postat dessa till Motospeed.
För att få en tjuvtitt på hur hojen kommer se ut med rätt längd på dämparna, så tillverkade jag ett stag med 13.5" mellan hålen, och monterade på vänstersidan. Sedan tog jag nedanstående bild. Det är fantastiskt vad blott 25 mm höjning bak gjorde för utseende. Hojen fick mycket piggare hållning/stance tycker jag! 25mm mer luft ovanför bakhjulet lättar upp intrycket mycket.
Här nedan är en bild från tidigare i vintras, så kan ni jämföra.
View attachment 425904
Skillnaden syns mycket tydligare i verkligheten.
Ska bli kul att få ställa ner den på marken sedan, när jag fått tillbaka bakdämparna. Prova att klicka på knapparna "föregående" resp "nästa" under de två sista bilderna, så kan man jämföra bilderna mot varandra med ett klick.