Förra helgen demonterade jag även insugssystemet.
Som många kanske minns har ju alla tester pekat mot att insugsystetem -med sina två cylinderindividuella 52mm:s trottlar- förmodligen inte ger den mängd luft som den här motorn behöver på höga varv. Härav dalar vridkurvan väl fort över ca 5000 rpm.
Jag hade ju inte tänkt ta tag i detta denna vinter, eftersom hojen går rätt bra ändå.
Men för några veckor sedan så räknade jag ut vilken duty cycle mina spridar idag arbetar med på full gas. Och det ligger på över 87% vid maxeffekt. Detta gör ju att mina spridare egentligen borde bytas redan vid nuvarande effekt, vilket redan det gör att hojen måste mappas om. Så efter lite samtal med Pär Evensson så bestämde jag mig för att nu samtidigt genomföra den beprövade metod att modda detta insug som jag tidigare fått tips på av både S&S och Star Racing. Att man helt enkelt tar bort mellanväggen i insugsmanifoldern. Så att det förvandlas från ett cylinderindividuellt insug till ett gemensamt plenuminsug. Härigen kan alltså varje cylinder suga genom båda 52mm:s trottlarna, istället för som det är idag, att det är ett 52mm:s hål till varje cylinder. Två 52mm trottlar som arbetar tillsammans ger en insugsarea som motsvarar en 73,5mm:s trottel. Så det lär inte bli för litet iaf...
Så här såg det ut efter att jag demonterat luftfilterarrangemang samt trottelhus.
På bilden nedan lyser jag in i insugsportarna med en ficklampa, härav det blå skenet. Det är alltså denna mellanvägg -som skiljer insugskanalerna åt- som Evensson nu ska porta bort.
Så här ser denna manifolder ut uppifrån. Som synes är det ett utvändigt dike mellan rören. För att kunna ta bort så mycket av mellanväggen som möjligt (för att eftersträva ett platt "golv och tak" inne i insuget, så ska detta dike på över och undersidan delvis fyllas med svets.
Så här ser hojen ut nu, när insuget är skickat till Pär Evensson i Tillberga, Västerås.
Under tiden letar jag större spridare. Mina befintliga heter Bosch 0 280 156 072
..och är på ca 41lbs. De är dock de största i sin familj, så den spridare som jag fått tag på istället har tyvärr en modernare kontakt, sk uscar/EV6 istället för Bosch minitimer/EV1-kontakt som mina befintliga spridare har. De spridare jag hittat som verkar lämpliga att byta till är dessa
http://www.boschdealer.com/product/60lbh-630cc-bosch-fuel-injector-w-ev6-uscar-connector/
De är också högohmiga men ligger på 60lb/h eller 630cc och verkar ha rätt fysiska mått samt spridarbild.
Till en början kör jag med en adapterkontakt för EV1 till EV6, men funkar allt bra så crimpar jag nog på EV6kontakt på mitt harness istället. Så att jag uppdaterar kablaget till den spridarfamilj som bättre klarar denna motors effekt.