Hej igen
I veckan har det mest varit småfix i garaget.
Som många vet så vibrerar ju hojar, i synnerhet större twinnar, betydligt mer när de är fastspända i bromsbänken än när de får löpa fritt på vägen. Så det blir alltid ett vibrationstest. Under sista besöket hos Evensson blev min lätta men asiatiska tuta underkänd. Första bänkningen för den!
Efter några pullar så hängde den i sina sladdar...
Väl hemma så beställde jag hem en H-D original sportstertuta. Här ligger den bredvid den gamla kinesen.
Den passade ju in ganska bra.
Nu återstår att se om denna Harley-proof tuta är S&S-proof...
Vad gäller kopplingen så har John Magee på Bandit Machine Works attackerat mina kopplingsproblem med en ny setup jag ska få prova. Han har tillverkat nya tunnare kevlar-friktionslameller vilka är limmade på stålkärna istället för alukärna. Med dessa får jag in 11 stycken friktionslameller istället för befintliga 9. Det blir över 22% ökning av arean i kopplingen. Om denna lösning funkar så är det betydligt mindre jobb än lock-up.
Jag beställde även ett nytt urkopplingslager (lika bra att byta eftersom det befintliga fått ta ett minst sagt ansenligt fjädertryck), samt nya stålskivor. Skickas från Pennsylvania på måndag.
John är f.ö lika förbryllad som jag över att min koppling slirat med de fjädertryck jag kört. Han hävdar att det finns BigTwins med 160lbsft i vrid som klarat sig med 500lb i kopplingstryck med min befintliga setup på kopplingen (9 kevlarbelägg). Den oljan jag använder ska dock inte vara problemet enligt John. Det skull vara himla skönt att hitta ngt enkelt fel.