Tack Niklas!
Det har varit lite lugnt i tråden, men det beror på att det är åksäsong och jag har mest använt och vårdat hojen. Inga haverier eller andra modifieringar. Idag är min första semesterdag, och då tänkte jag ta mig tid att ladda upp lite bilder och återge i.a.f lite av vad som har hänt de senaste månaderna.
För första gången var jag på Custom Bike Show i Norrtälje. Åkte dit med garagekompisen Middleton här på SH med sin fina Thruxton. Han vann tredje pris i Cafe Racer-klassen! Intresset från den motorintresserade delen av publiken var rätt stort för sportstern. Men inga utmärkelser dock. Tog fram en spec för sportstern eftersom man annars fick svara på samma motorfrågor hela tiden.
Bild från ett fikastopp under en körning.
I garaget brukar jag tacka nej till jobb under sommaren, men en god vän ville absolut att jag skulle bygga ett rostfritt avgassystem till hans evo-chopper. Lyckades klara av det kvällstid på 15-timmar. Nu är den hojen på lack.
I måndags kväll mappade äntligen vädret samt min och Peter "Andersson-Turbo" Anderssons almanackor. Så då kunde jag äntligen få det nya 11-skivors kopplingspaketet från Bandit Machine Works (som installerades i vintras) testkört i bänken. Resultaten var mycket positivt. Kopplingen greppade, inget slir vid vridmomentmax, det var skönt, ty detta kopplingspaket behöver mycket lägre fjädertryck för att inte slira. Ca 40% lättare att dra in kopplingshandtaget.
Vi passade även på att köra med och utan mina ljuddämpande bafflar jag tog fram för minska bullret i höstas. Även detta test var lyckat. Faktum är att 176 rwhp/214Nm-kurvan var med dessa bafflar/insatser monterade. Hojen repeterade dock inte 176rwhp, däremot repeterade den 165 samt 166 stadigt. Så jag betraktar 176rwhp som en "hero pull". Vridmomentet liggar på bakhjulet runt eller över 200 Nm i Anderssons bänk. Vid 166rwhp ca 209Nm.
Nya 124cui-motorn har nu ca 204 gångtimmar och 1200 mil bakom sig sedan den installerades 2014. Tänkte ta en tur nu ikväll.
Hoppas ni alla kan njuta av sommaren och kör försiktigt!
Mvh
Jörgen