Hej igen
I förrgår blev jag klar med den andra punkten på vinterns arbetslista. Som en del kanske minns hade jag ju ett lyftarras på kam #3 hösten 2016. Det var då jag och Karling beslöt sätta in beehive-fjädrar (Feuling #1200med titan-retainers) vilka inte bara sänkte massan i ventilpaketet med ca 30% utan framförallt sänkte fjäderkraften över nock med 25% och sätestrycket med 14 procent. Vidare städades då också efter haveriet, för säkerhets skull byttes då (som en del kanske minns): kammar (nya RedShift 625V2 vilka jag kustom-timade till 108/112) samt kamlager, lyftarhus och nya S&S-lyftare.
Eftersom hojen nu gått 400 mil sedan denna åtgärd så ville jag denna vinter öppna kamkåpan och kolla att allt var iordning. Det är alltså detta som var punkt 2 på arbetslistan denna vinter.
Så först demontera vipparmslocken.
Sedan demontera 1:1.725 S&S rullyftarna. Tutten i mitten är elektrisk dekompressionsventil.
Vipparmsarrangemanget.
Nu när vippor, stötstänger och stötstångsrör är borta kan man sedan demontera kamkåpan.
Allt mättes upp och inspekterades. Alla delar såg mycket fina ut och alla mått var inom servicelimit. Inga spår av spånor under kammarna heller. Skönt.
Efter att delarna tvättas var det så dags att montera. Denna gång hade jag slut på O-ringar till lyftarblocken, istället för att köpa original så jag beslöt jag denna gång att uppgradera till viton högtemperatur-O-ringar från Lamisa i Vällingby utanför Stockholm. Mycket proffsig personal där.
Efter detta sattes motorn ihop igen och ventilspelet ställdes in, ventilspelet brukar jag ändå alltid kolla varje vinter. En bra check på att inget håller på att gå ned sig.