Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Imponerande siffror tycker jag, och hojen verkar ju funka bra, så man kan väl anta att det är en rätt "go" känsla att "ratta" sothoran just nu :)

Så nu väntar jag bara på en rejäl beskrivning av själva upplevelsen av något av dina rödljus test så här långt. Givetvis återberättat med ditt vanliga pedantiska krönikörstuk. Det med sinne för alla små små detaljer, och som är så milsvitt från oss andra som vanligtvis glömmer hälften av det som gör helheten i berättelsen, och som givetvis får det att kännas som att det nästan var man själv som körde :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har lagt av med fiber mcfeast, morötter och multifruit josen ser jag :D

De var ena fina siffror :) Kan bara gratulera, igen!

-@

:mad: Jag är iaf på väg ner 91 mot 93 i vintras. :FU
Jag ska ligga på 87 när vi ska dra mot dig.

Har jag fått dit min nya oljefilterhållare samt oljekylare till på onsdag nästa vecka så kan vi ju kanske ta det efterlängtade rejset Sothoran VS Bröli på Barkarby Stunt&street! :tungan

Tack! Ja jag är nöjd jag hade ju 120 rwhp som ambitionsnivå, men hade varit nöjd med 115-117 hk (som är den siffra jag sett andra ägare få ur denna motor med originalkammen "direkt ur kartong"). Så detta var kul. Det är ett så sjukt vrid när man startar med henne nu! Åkte därifrån med 10 hk mer än när jag kom. :yoparty

/J
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Fin fina grejjer det där...
Man måste ha fläskigt med kubik för att få sånt vrid!
Ser att 126,76 kurvan har en effektdipp i början som på 125,88 kurvan planat ut ordentligt. Snyggt.
Jag har en liknande dipp på min vridmomentkurva (finns i mitt garage) i början på varvtalsskalan.:va
Hade var kul att se vridkurvan på "skönheten och odjuret".

Hoppas den går lika bra som den ser ut.:tuttar
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Effektkurvorna var banne mig de straightaste (förlåt att jag använder det ordet som något positivt, Jörgen), "renaste" och mest imponerande jag någonsin sett från en mc! Vilken reklam för både byggare och motortillverkare...

Kan bara gratulera till att skillnaden blev inom mätmarginalen med öppet/slutet avgas; ännu tuffare med relativt tyst maskineri kombinerat med rykande prestanda...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Effektkurvorna var banne mig de straightaste (förlåt att jag använder det ordet som något positivt, Jörgen), "renaste" och mest imponerande jag någonsin sett från en mc! Vilken reklam för både byggare och motortillverkare...

Kan bara gratulera till att skillnaden blev inom mätmarginalen med öppet/slutet avgas; ännu tuffare med relativt tyst maskineri kombinerat med rykande prestanda...

å hur länge får rören vara slutna då om han väljer å åka slutet? 3-4 rödljuskörningar å pluggarna är borta :tungan
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
:mad: Det är Jörgen som tagit reda på mitt lösenord!! han editerar mina inlägg :gnissla

Bwahahah, välkommen till onsdagsåkarnas phulquotningar :D

Bra bilder för övrigt. Har inte haft nöjet att besöka garaget än eller ens hört Sothoran (trots att jag bor intill Supertwin) men sommaren är inte slut än!
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Jag är faan impregmerad...

Jag fick bara.. hm.. typ 100Nm på bakhjulet när jag bänkade min i höstas..

Däremot en o annan häst till.. Om vi tar dina siffror så adderar vi med min ålder så börjar vi närma oss siffran.. :)

Som sagen.. vore kul att hör aden brööööööla lite.. I onsdags gjorde den inte mycket väsen ifrån sig på skogisrakan. Måste nästan till o med gått i laglig hastighet?

Men 6500rpm? Där har R6:an jag kör nu knappt börja leverera effekt ännu...

Rödmarkeringen börjar på 18500.... Alltid undrat varför sprothojjar kallas symaskiner...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svårt att inte bli hd-frälst! :gnissla

Kul att följa ett sånt här bygge så regelbundet utan att behöva pröjsa ett ända öre :D

Vad skönt att höra! Det är jag som borde betala!
Trist att datorn din craschade. Fick det nya oljefilterhuset med reducerventil idag, den såg ut att passa rätt bra, behöver bara borra och gänga ett hål för uttaget till min oljetrycksmätare vad jag kan se. Så nu ska jag bara handla en oljekylare, sen kan jag bygga om oljesystemet så att temp och tryck håller sig på mattan. Hoppas far inte blev alltför sur över att hämta dig :D
/J

Fin fina grejjer det där...
Man måste ha fläskigt med kubik för att få sånt vrid!
Ser att 126,76 kurvan har en effektdipp i början som på 125,88 kurvan planat ut ordentligt. Snyggt.
Jag har en liknande dipp på min vridmomentkurva (finns i mitt garage) i början på varvtalsskalan.:va
Hade var kul att se vridkurvan på "skönheten och odjuret".

Hoppas den går lika bra som den ser ut.:tuttar

Tack!

Ja jag glömde ju lik förb att få med mig en diskett eller "pinne" att spara på. Jag ska ordna vridkurvan sedan.

Jag gasade lite på gatsnutten utanför Supertwin efteråt, Calle filmade lite. Så där kan man se lite hur hon går iaf. Filmsnutten kommer nog så fort Calle har tid med tanke på skola och annat. Det börjar bli lite mer knixigt att undvika bakhjulsåka i starten nu :hihi

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Imponerande siffror tycker jag, och hojen verkar ju funka bra, så man kan väl anta att det är en rätt "go" känsla att "ratta" sothoran just nu :)

Så nu väntar jag bara på en rejäl beskrivning av själva upplevelsen av något av dina rödljus test så här långt. Givetvis återberättat med ditt vanliga pedantiska krönikörstuk. Det med sinne för alla små små detaljer, och som är så milsvitt från oss andra som vanligtvis glömmer hälften av det som gör helheten i berättelsen, och som givetvis får det att kännas som att det nästan var man själv som körde :tungan

Tack! Jag det är riktigt kul faktiskt, har aldrig haft en hoj med så här mycket vrid förut. Det är en skön känsla verkligen. Det är som att ha hakat tag i en ångkatapult dold i gatan: det varvar ingenting, ändå så slungas man iväg. Obändig urkraft på ngt sätt.

Jag får återkomma med rödljusanekdoter, försökte dra mot en speedtripel samt en kawa 1000 sporthoj av ngt slag igår på väg hem. Men det verkade inte vilja gasa ty de försvann akterut lite väl lätt när jag väl hade fått snurr på tvåan.

/J

Jag och stenmark har en matchvikt på 70kg nätt ;)

-@

Jag har fastare ass än du bambi!

Jag är faan impregmerad...

Jag fick bara.. hm.. typ 100Nm på bakhjulet när jag bänkade min i höstas..

Däremot en o annan häst till.. Om vi tar dina siffror så adderar vi med min ålder så börjar vi närma oss siffran.. :)

Som sagen.. vore kul att hör aden brööööööla lite.. I onsdags gjorde den inte mycket väsen ifrån sig på skogisrakan. Måste nästan till o med gått i laglig hastighet?

Men 6500rpm? Där har R6:an jag kör nu knappt börja leverera effekt ännu...

Rödmarkeringen börjar på 18500.... Alltid undrat varför sprothojjar kallas symaskiner...

É du så ung!!? :brynad

Ja jag tänkte att det är bäst att åka förbi lungt en gång iaf, så att det inte blir som an annan gång: jag ser folksamlingen och pubertalgasar förbi. Bara föra att då upptäcka att folksamlingen mest bestod av hojpoliser :näsblod

/J

Bwahahah, välkommen till onsdagsåkarnas phulquotningar :D

Bra bilder för övrigt. Har inte haft nöjet att besöka garaget än eller ens hört Sothoran (trots att jag bor intill Supertwin) men sommaren är inte slut än!

Sluta tracka Calle ditt liderliga stycke! :rofl

Ja vi lär nog ses. Ska se om jag inte ska åka och titta på stuntdårarna nästa gång det är på Barkarby tex!

/J
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Sluta tracka Calle ditt liderliga stycke! :rofl

Ja vi lär nog ses. Ska se om jag inte ska åka och titta på stuntdårarna nästa gång det är på Barkarby tex!

/J

"Liderliga stycke".. ååh, tack Bagheera! :D

Just nu har jag bara customjärnet att åka på. De andra är nedskruvade och inte körbara fn så det känns lite appart att komma o kika men efter Lelleveckan skall jag nog pallra mig dit iaf. Ylande radfyror i all ära men inget kan ersätta bottenvrid :tummenupp :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att skinnet tränger så j*vligt? :rolleyes:

-@

Det är din T-shirt jag har på mig på bilden. :brynad Se så luftigt den omsluter min gracila skepnad.

Jag har nu fått det nya oljefilterhuset med inbyggd reduceringsventil! Fästena verkar stämma med mitt gamla så med lite tur så kan jag använda samma slangar och kopplingar. :)
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Det är din T-shirt jag har på mig på bilden. :brynad Se så luftigt den omsluter min gracila skepnad.

Jag har nu fått det nya oljefilterhuset med inbyggd reduceringsventil! Fästena verkar stämma med mitt gamla så med lite tur så kan jag använda samma slangar och kopplingar. :)

Du ser, man kan inte vara skapt hur som helst och göra sig i världsmästartrikå! ;)

Härligt! Då blir det uiila i helgen då!? :näsblod

-@
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Effektkurvorna var banne mig de straightaste (förlåt att jag använder det ordet som något positivt, Jörgen), "renaste" och mest imponerande jag någonsin sett från en mc! Vilken reklam för både byggare och motortillverkare...

Kan bara gratulera till att skillnaden blev inom mätmarginalen med öppet/slutet avgas; ännu tuffare med relativt tyst maskineri kombinerat med rykande prestanda...

Tack! Ja jag är jäkligt nöjd med kurvan. Trots att megafonerna ger en rejal backpuls vid 3000-3500 rpm vilket fetar upp blandningen i det området så är effektkurvan ändå så fyllig hela vägen. Den passerar ju 100 bakhjulshäst redan vid 3800 rpm. Det var mer än jag hade vågat hoppas på.

Barnetten började slira när Jörgen B väckte fler hästar i motorn med ombestyckning efter första pullen. Så jag fick byta fjädrar (igen) medan den stod på bänken. Tog ut de befintliga som var på tot 420 lbs (190 kg) och bytte till nästa set fjädrar som är på 480 lbs (217 kg)

Ska packa om ljuddämparna med ny ull (det är originalullen från 1996 i suppertrappen nu :hihi ) så blir den förhoppningsvis ytterligare lite mindre ljudlig utan att tappa effekt.

Mvh
J

Du ser, man kan inte vara skapt hur som helst och göra sig i världsmästartrikå! ;)

Härligt! Då blir det uiila i helgen då!? :näsblod

-@

I Hope!
Hojen verkar bättre på att uiila än jag :näsblod.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top