Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur mycket jag gillar Jörgen, hans mc, den tekniska nivån, berättarglädjen och hans hovfotograf samt alla glada riddare/ryttare kring det lyfta bordet?
Så mycket att jag sträckläst hela denna bautatråd.

Tusen tack för underhållningen och alla "Wow", Jörgen och alla andra!

Tack själv! Det var roligt att höra! Inte minst för Calle är jag övertygad om!

Han tog några bilder på hojen på Lundastuntträffen ikväll. Luftburken och avgassystemet är ju inte dokumenterat i tråden än. Tyvärr hade videokamerans batteri sagt upp sig så vi får försöka igen senare.

Imponerande att du sträckläst tråden! Den har ju trots allt spårat ur från det tekniska rätt kraftigt emellanåt :hihi

Mvh
Jörgen
 

njelger

Guest
kul att se skapelsen.
mykke motor ere. :yoparty
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Nu tar jag mig helt enkelt friheten och laddar upp 5 bilder själv, behövs ingen direkt förklaring till bilderna! Bara luta sig tillbaks och titta :tummenupp

Edit : Bilderna fick jävligt dålig kvalite när jag förminskade dem :huvet , vill ni ha nån av bilderna i bättre upplösning/kvalite kan ni pm'a!
 

Bifogat

  • 1640f.jpg
    1640f.jpg
    115.2 KB · Visningar: 274
  • hd2.jpg
    hd2.jpg
    119.9 KB · Visningar: 218
  • hd.jpg
    hd.jpg
    133.4 KB · Visningar: 206
  • hd3.jpg
    hd3.jpg
    105.6 KB · Visningar: 236
  • hd4.jpg
    hd4.jpg
    126.3 KB · Visningar: 233
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Shyrrevyrre - nu ser man hur allt hänger ihop! Supernice det där Jörgen!
Men!! :skrämd
Bland allt mekaniskt perfekt ser jag hur du vikt jungfrubenen HELA varvet runt!!!
Herreguuud, du är ju me-ka-nist! (Tyko Jonssons röst)
Sånt gör ju bara amatörer!
15-20 graders utvik på ena (eller bägge) benet/n är da shit och då går de att återanvända...
;)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Shyrrevyrre - nu ser man hur allt hänger ihop! Supernice det där Jörgen!
Men!! :skrämd
Bland allt mekaniskt perfekt ser jag hur du vikt jungfrubenen HELA varvet runt!!!
Herreguuud, du är ju me-ka-nist! (Tyko Jonssons röst)
Sånt gör ju bara amatörer!
15-20 graders utvik på ena (eller bägge) benet/n är da shit och då går de att återanvända...
;)

Jo det är ju elementärt ;)

Men i detta fallet så var jag extremt noga med att deformera dem så att de aobsolut inte kund vicka eller röra sig. Att de blev helt fixerade. Jag var orolig att om de kunde röra en en smula så kan de av luftpulsationerna inne i burken samt vibrationerna stå och skallra tills någon bit av saxpinnen skavs av och reser in i motorn. Jag har sortimentlådor med nya i garaget så jag återanvänder dem helst inte ändå.

Även de små muttrarna som ska hindra filterelementet att glida i sidled över bakstycket består av tvenne kontradragna nylocmuttrar med loctite på båda! Deet borde vara HD-proof :hihi

Motorn klarar säkert lite saxpinnar och muttrar, men det är ju onödigt :hihi

Drog mot en sporthoj jag hittade vid ett rödljus på väg hem från Lunda. Första rödljuset med nya motorn avklarat! :yoparty

Nu tar jag mig helt enkelt friheten och laddar upp 5 bilder själv,!

Tack! :tummenupp
/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stackars honom, kvar stod han med halvöppen mun och intetsägande blick, slirande koppling och funderade på vem som tände en EBK i hans ansikte :hihi

Hej!

Ja jag trodde att det var dig jag gled fram till först ty det var en likadan Gixxer och en lite större kille som körde. Nåväl, jag ska ju egentligen inte ha en mössa mot en sån hoj rent prestandamässigt på 402 m, det är väl därför det är kul.

Ska det åkas onsdagstur ikväll? Jag frågade runt igår med ingen visste :va
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Hej!

Ja jag trodde att det var dig jag gled fram till först ty det var en likadan Gixxer och en lite större kille som körde. Nåväl, jag ska ju egentligen inte ha en mössa mot en sån hoj rent prestandamässigt på 402 m, det är väl därför det är kul.

Ska det åkas onsdagstur ikväll? Jag frågade runt igår med ingen visste :va

Tjena!
Jag tror du kommer steka många literklubbor vid rödljuset i sommar. Lite större kille, kan inte varit jag.....jag är ju nästan sjukligt smal :D
Vet att några skulle ut på dan och gasa runt lite, själv är jag soffliggandes i en brakförkylning så jag satsar på nästa ons :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjena!
Jag tror du kommer steka många literklubbor vid rödljuset i sommar. Lite större kille, kan inte varit jag.....jag är ju nästan sjukligt smal :D
Vet att några skulle ut på dan och gasa runt lite, själv är jag soffliggandes i en brakförkylning så jag satsar på nästa ons :)

Jaja, du äär en spinkis :hihi

Då sparar jag mig tills nästa onsdag när du är med!

Krya på dig!

/J
 

Dr.Bike

Guest
Ta det lugnt! Jag retas bara lite!
Men du ÄR en hypokondriker! ;)
Eller som jag, been there done that. man bara VET vad som kan hända (och händer!) om man inte trippel och kvadruppelförsäkrar sig mot olyckan...

Nå dina första intryck?
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Verkligt imponerande!

Har följt tråden sedan jag ramlade över den för ca. 1,5 månader sedan, men jag har inte kommenterat ännu. Stilen är helrätt, det är lite "originalrenoverad Valiant med plåtfälgar och 540ci aluminiumhemi" över den (om man får överdriva lite...:))

Kul att läsa mera utförliga texter med verkligt sakinnehåll ibland (jaja, även annat har behandlats i tråden..:)). Att bilddokumenteringen dessutom sköts av ett proffs är verkligen bra.
Det är alltid roligt att frossa i hogupplösta projektbilder som många klagar på att det tar för lång tid att ladda ner. Det är väl ungefär där som gränsen för vad som kan kallas en bra bild ligger...:va

Ser fram emot en längre filmsnutt med hojjen "in use"!

Hur ligger det till med insprutningsplanerna? Tänker ni prova vid andra bänkningen (inte den första inkommande) eller har du övergett idén helt? Min åsikt är visserligen att en stor del av en dylik hojs personliget försvinner i samma ögonblick som man monterar högteknologisk hightech på den, men det vore ju kul att ta reda på hur karaktären förändras i alla fall. I värsta fall börjar den väl gå "väl bra"...:D

Hur gick det med vikten? Har jag missat något inlägg eller är slutresultatet inte redovisat ännu?
 

lazarus

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Laverda 750s-01
Som första inlägg nogonsin av en blyg en(hej allihopa!!) så undrar jag när Jugges hemska bidrag till mänskligheten torkas i Spånga...
Så jag hinner undan!!!
Iom att kära Hondan jag har och som körs av en riktigt usel en hinner undan...
Aldrig bra för självkänslan att få smisk av en Harley Parkinson!!!!
Trevlig byggtråd och för guds skull Jörgen!!!!!!
Tala om när du är ur ute och kör så man kan ställa in för kvällen!!!!
Fast....när tionde repan går kan du tala om...
Med ett visst märkes rykte i ryggen är det väl då det börjar strula(hoppas!!!)
 

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
Tog mig en titt på sothoran igår i lunda, den är verkligen fin, den ser riktigt rejsig ut, iochmed den stora motor i den pyttelilla ramen :)
Men som sagt en väldigt vacker hoj :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Make my day! ;)


Vad är lift-out-wheelie? :hihi
Jag är en mekkille ingen stunt-Jesus. Du får googla på Jason Pullen om du ska se sånt med en HD :)

Nu måste jag tulta från jobbet till garaget och börja varmköra svartbygget så jag kan åka till Lunda!

/J

haha, får jag inte ens ett lycka till?:hihi
du vet, sån där man burnar satan och låter däcket greppa lite lagom så att framhjulet lyfter fastän att man fortsätter burna och drar iväg:yoparty
äh, det man inte kan kan man lära sig:tungan
gör du så, ser fram emot att se hojen på vägarna i sommar:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ta det lugnt! Jag retas bara lite!
Men du ÄR en hypokondriker! ;)
Eller som jag, been there done that. man bara VET vad som kan hända (och händer!) om man inte trippel och kvadruppelförsäkrar sig mot olyckan...

Nå dina första intryck?

Pedant broder, pedant! ;)
Jag kommer ofta att tänka på den norska nidvisan om svenskar med refrängen "Jag är inte sjuuuuk, jag är bara Svensk"

Ja den har ju gått ca 80 mil nu. Var runt nu ikväll när vägarna blivit tomma och luften behagligt kall. Var förbi Tyresörakan och skogis med där var rätt tomt, sedan tog jag en burgare på Sveadonken vid 23. Bara jag där. Sedan for jag till Brommarakan vid Bällsta och tränade starter och kollade stiften. Det är lite som att börja starta med en ny hoj iom mer vrid, den nya sexväxlade lådan och den större kopplingen. Men nu börjar jag iaf få lite kläm på att komma iväg snabbt igen.

Jag tycker att den går som den ska. Min bestyckning (jag gjort enligt vedbodpraxis efter tändstiftfärg och roll-on-roll-off-metoden) ligger nog lite på feta sidan ty hon piggnar till betänkligt i den kalla nattluften. Växellådan har blivit riktigt fin nu. Nu kan jag tom få i friläge från ettan vid stillastående med motorn igång. Det gick inte under de första 60 milen, då var jag tvungen att ha lyckats innan hojen slutat rulla vid annalkande rödljus vilket var liite stressande.

Den ska bänkas imorgon. Jag kommer (förutom bestyckning samt aggressivare tändkurva) prova med öppna och slutna lock samt olika brickkombinationer på Supertrappen. Jag kör med täta lock och 24 brickor i varje nu. Det gick bra med 1200:an. Hon tappade bara 2-3 hk på toppen när man gick från öppna till slutna lock, jag körde då med slutna ty det går så mycket tystare med dessa. Med denna motor är jag rädd att vi under bänkningen kommer upptäcka att man tappar otillständigt mycket effekt med täta lock. Blir det så så har jag iaf köpt dämpullmatta så att jag som kompensation ska packa om absorptionsdämpardelen som sitter innan. Då kanske det inte låter så mycket mer trots allt. Förmodligen har även detta system lite trånga krökar och något liten volym i megafonerna för denna motors bästa på toppen. men det får vi se imorgon i bänken. Jörgen B har bra väderkorn när det gäller att hitta motorers trånga sektorer. (Han vill ständigt att jag ska sätta i Redshift 643-kammar för att släppa lös potentialen i dessa toppars jättekanaler och 51 millimeters insugsventiler, men jag segar emot :hihi)

Kopplingen bettar bra men producerar ett lite skorrande ljud när man startar lungt från ettan. Ungefär samma ljud som gamla saab 99 och 900:ans kopplinger brukar göra på ettan. Jag har förstått att det är vanligt med kolfiberplattor. Iaf ska testa att byta från den tunna ATF-oljan jag kör med nu till 15W-40 helsynt mc-olja i kopplingen för att se om det blir bättre. Men annars är det ju inget fel i sig, kopplingen hugger ju inte.

Ryktena att denna förgasare behöver bensinpump har tack och lov hittills inte märkt ngt av. Den drar starkt ända in i varvstoppet. Detta har jag dock ställt på lägsta möjliga vilket är 6000 rpm. Imorgon när vi bänkar ska jag i samråd med Jörgen B på Supertwin höja det. Motorn kan ju betraktas som inkörd nu. Efter bänkningen ställer vi stoppet så att det bryter när denna rätt snälla kam är färdig. Det skulle förvåna mig om det finns ngt att hämta över 7000 rpm. Motorn i sig lär dock klara 8500 rpm. Hu! :näsblod

Här är kamdata för min kam. Det är alltså 600-kammen jag har i min motor, den levererades med motorn.
Sportster_Page_31.jpg


/J

Verkligt imponerande!

Har följt tråden sedan jag ramlade över den för ca. 1,5 månader sedan, men jag har inte kommenterat ännu. Stilen är helrätt, det är lite "originalrenoverad Valiant med plåtfälgar och 540ci aluminiumhemi" över den (om man får överdriva lite...:))

Kul att läsa mera utförliga texter med verkligt sakinnehåll ibland (jaja, även annat har behandlats i tråden..:)). Att bilddokumenteringen dessutom sköts av ett proffs är verkligen bra.
Det är alltid roligt att frossa i hogupplösta projektbilder som många klagar på att det tar för lång tid att ladda ner. Det är väl ungefär där som gränsen för vad som kan kallas en bra bild ligger...:va

Ser fram emot en längre filmsnutt med hojjen "in use"!

Hur ligger det till med insprutningsplanerna? Tänker ni prova vid andra bänkningen (inte den första inkommande) eller har du övergett idén helt? Min åsikt är visserligen att en stor del av en dylik hojs personliget försvinner i samma ögonblick som man monterar högteknologisk hightech på den, men det vore ju kul att ta reda på hur karaktären förändras i alla fall. I värsta fall börjar den väl gå "väl bra"...:D

Hur gick det med vikten? Har jag missat något inlägg eller är slutresultatet inte redovisat ännu?
Hej!
Tack! Bra att du påminde mig om vikten! Jag vägde henne därför ikväll. 210 kg fulltankad. Varav 114 kg på bakhjulet.

När hojen är bänkad och går bra med förgasaren så ska jag provmontera sprutet i samarbete med Supertwin som får stå för arbetet med att mappa tändning och bränsle och få installationen att fungera optimalt. Jag är rudis på bensinmotorsprut. Men det får bli när Jörgen B har en lucka i almanackan. Det är möjligt att det blir efter sommaren så att jag får åka lite. Inte sugen på att riva isär hojen igen riktigt än.

Jag kommer nog att välja det system som ger bäst acc och körbarhet, förutsatt att tillfölitligheten är lika stor.

Jag gillar ju egentligen förgasare bäst, det är så gudomligt enkelt att hålla på med!

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snart tar jag med kärran i förgrunden. 1/4 cylindervolym :yoparty

Jag gillar SR, det vet du! :)
Jag har haft en SR 500 som jag byggde om och trimmade till busstil för en massa år sedan!

Tycker det är så fint ljud i de där tvåventilarna!

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som första inlägg nogonsin av en blyg en(hej allihopa!!) så undrar jag när Jugges hemska bidrag till mänskligheten torkas i Spånga...
Så jag hinner undan!!!
Iom att kära Hondan jag har och som körs av en riktigt usel en hinner undan...
Aldrig bra för självkänslan att få smisk av en Harley Parkinson!!!!
Trevlig byggtråd och för guds skull Jörgen!!!!!!
Tala om när du är ur ute och kör så man kan ställa in för kvällen!!!!
Fast....när tionde repan går kan du tala om...
Med ett visst märkes rykte i ryggen är det väl då det börjar strula(hoppas!!!)

Tack! Vad kul att du skriver ditt första inlägg! Det borde fler göra!

Jag var faktiskt i Spånga nu ikväll med hojen! Satt i andra tankar på Spångavägen och tänkte just trycka på lite nerför backen där det öppnar sig vid fältet innan Flysta. Jag vaknade dock till när jag insåg att de snickrat ihop en rondell utanför Beckis, den fanns inte där sist :näsblod. Det blev lite sportigt men redde upp sig. :hihi

Tuffade sedan runt i lummiga Nälsta och insöp de bekanta dofterna från mina barndomstrakter. Som parvel stod jag ofta och tryckte näsan mot Nisse Hedlunds verkstad på den tiden den låg i Spånga. Även Peter Sköld huserade där på 80-talet. Det låg travar av slicks och andra bankörad däck utanför som hojåkare kunde ta om de frågade minns jag. Idag skulle det sannolikt bli rusning över en sådan generositet! :hihi

Den här motorn ska inte strula mer än min gamla 1200:a, och den gick mycket pålitligt, ca 800-1000 mil var sommar. Denna S&S-motor är ju därtill byggd för hög effekt redan från början. Den ska kunna hantera prostockkammar utan andra moddar än starkare ventilfjädrar. Men då får man nog skruva, så det ska jag inte stoppa i.

Men jag säger peppar peppar ;) Hoppas du inte får rätt :)

/J

Tog mig en titt på sothoran igår i lunda, den är verkligen fin, den ser riktigt rejsig ut, iochmed den stora motor i den pyttelilla ramen :)
Men som sagt en väldigt vacker hoj :tummenupp

Tack!
Ja jag tror att jag såg dig plira på hojen. Om det var var du så tittade du även när jag åkte. Hade jag haft varm olja och motor så hade jag dragit för dig när jag for, men eftersom den var kall så blev det en lugn tråkig losskastning. Men men, det får bli nästa gång kanske!

/J
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top