jag har ju försökt fixa ljud (i filmen) men det blev inte så fantastiskt bra kvalite. Kan tyvär inte göra bättre än så i nuläget
Men nån åkfilm blir det nog framöver nångång!
Ska ev ta lite bilder ikväll i alla fall
Jag tror nog att det löser sig, en mikrofon hittar vi nog, kan ju inte vara så dyrt om vi inte lyckas låna ngn. Du kan ju säga till om du ser ngn och vad den kostar så kan jag jag bestämma om jag tycker att det är värt eller ej. Annars kör vi med den befintliga tycker jag! Tänkte åka till Lunda med hojen imorgon och kolla lite efter jobbet! Vi ka ju prova att se hur ljud och bild blir då om du har tid och ska dit!
/J
grattis jörgen, du är nu ägare till världens dyraste vibrator
Knäpp läpp slyngel!
Annars ska jag tracka dig för att dina 125:a tvåtaktslustgas- samt tvåtaktsturbodrömmar i vintras slutade precis som förväntat: inte ens påbörjat!!
Din backflip på Youtube var ballare!
/J
Lite uppdatering av tråden när jag ändå skriver. Har nu kört 80 mil med hojen, bytte alla tre oljorna plus filter (motor, trans samt växellåda) i söndagskväll efter 70 mil. Alla tre magnetpluggarna såg fina ut. Sågade även upp det gamla oljefilter men hittade inga spånor eller annat onormalt i det. Tänker köra ytterligare 80 mil på mineralolja. Sedan blir det helsyntet.
Ett problem är att oljetrycket alltjämt är lite högt vid kall motor. Jag måste alltså ha en överströmmare, den inbyggda överströmmaren i filtret sänkte förvisso trycket vid kall motor rejält men den hanterar ju endast det höga difftrycket internt i filtret vid låg oljetemp, den löser ju inte att den kalla oljan går trögt även i övriga smörjsystemet nedströms filtret.
Jag har två strategier att lösa detta. Plan ett är att försöka finna ett oljefilterhus från den gamla fyrpetade sportstermotorn (1986-90) ty den har inbyggd överströmmare. Har ringt sportstertrimmarnestorn Tassen om detta, han hade ett ex kvar men ska återkomma om han kan sälja det och hur dyrt det isf blir.
Plan två är att om jag inte hittar ett sådant oljefilterhus, montera en extern överströmningsventil på mitt befintliga filterhuset med bypassledning direkt tillbaks till oljetanken (istället för ned i kamaxelhuset till returpumpen) Det snygga med det sistnämnda är ju att bypass-oljan då går raka vägen till tank utan att passera returpumpen, nackdelen är ju att för varje tillkommande extern slang och rörkoppling på motorns smörjsystem så ökar risken för ett läckage under motorns livstid. Så eftersom detta är en gathoj och ingen dragster så valde jag 4-petoljefilterhållaren som plan ett, (eftersom den inte ger några tillkommande slangar utan dumpar överskottsoljan vid kall motor ned i sumpen till returpumpen). Hoppas jag hittar ett sådant hus bara!
Annars hade Charlie Karling en extern ställbar överströmmare från ett Hillborn-sprut som jag kan använda till plan två, den ska gå utmärkt att använde till mitt problem enligt honom. Han borde ju veta. Jag har redan klurat ut hur jag ska borra och dra slangen om jag tvingas till det alternativet.
Det gjorde jag fö med en kaffe i handen på Statoilmacken i Träkvista på Ekerö där jag tankade under kvällens irrfärder. På macken strosade dock runt en deprimerande vacker pudding som var mycket intresserad av hojen, så jag hade ett tag svårt att koncentrera mig på problemet. Behaglig form av distraktion förvisso...
På torsdag är det planerat att åka till Supertwin och göra en första sonderande bänkning av hojen. Vi kommer att köra den lite lätt med lambdasensor för att se till att tändning nål, huvudmunstycket, supertrapp-brickor mm får den kombination som är mest lämplig för motorn. När vi kör wot kommer vi nog att köra den på trean så motorn får det lite lättare med rullen. Hojen kommer ju trots allt ändå bara att ha gått högst ca 100 mil på torsdag och alltjämt ha mineral i motorn. Denna bänkning är mest till för att jag ska slippa oroa mig för att jag kör motorn för fett och smutsar ned olja och förbränningsrum, eller för magert och i onödan frestar den nya motorn termiskt. Jag har ju bara grovbestyckat genom att dra på landsvägen med olika trottelöppningar och sedan tittat på stiften samt känt hur den går vid roll-on- och roll-off-test med gasen. Har ett 180 som huvudmunstycke och nålen i mitten. Det var min första gissning och den verkade alltså vara någorlunda rätt!
Annars verkar den går bra tycker jag, växellådan var bra rå i början, man fick blånagel för att få i friläge ibland kändes det som. Men på slutet nu har det blivit bättre och bättre för varje mil.
Det var allt för nu.
Mvh
Jörgen