Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Toppeffekt är överskattat!
Storkubikare med rejält vrid från 1000 - 4 eller 5000 varv rockar!
Hög växel och ett djävla mos i maskinen imponerar även på förare av kastratskrikande plastraketer.

Tack!
Jag följde d1ce en bit på hans hemväg till Norrtälje inatt: Vi stod på Shellmacken Lahäll invid Norrtäljevägen och tog adjö när plötsligt ett gäng finska choppers dönare förbi med tält och packning på långgafflarna vid 24-rycket, på väg till Custom Bike Show. Tom den förlorade 80-talisten och sporthojsmuppen d1ce garvade förtjust åt bomplansbullermattan när de dundrade förbi i 120. Alla finnpojkarna satt i slö men stenhårt tillbakalutad mexar-pose. Det var mäktigt! :D
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
va? du har ju fixat så bra bilder så lite ljud kan du väl ordna, blir lite många besök hos Jörgen ifall alla ska åka förbi och lyssna:D

eller har det blivit en fnurr på tråden(kärleksgnabb) med Jörgen:va

jag har ju försökt fixa ljud (i filmen) men det blev inte så fantastiskt bra kvalite. Kan tyvär inte göra bättre än så i nuläget :gnissla Men nån åkfilm blir det nog framöver nångång!

Ska ev ta lite bilder ikväll i alla fall
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
grattis jörgen, du är nu ägare till världens dyraste vibrator:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jag har ju försökt fixa ljud (i filmen) men det blev inte så fantastiskt bra kvalite. Kan tyvär inte göra bättre än så i nuläget :gnissla Men nån åkfilm blir det nog framöver nångång!

Ska ev ta lite bilder ikväll i alla fall

Jag tror nog att det löser sig, en mikrofon hittar vi nog, kan ju inte vara så dyrt om vi inte lyckas låna ngn. Du kan ju säga till om du ser ngn och vad den kostar så kan jag jag bestämma om jag tycker att det är värt eller ej. Annars kör vi med den befintliga tycker jag! Tänkte åka till Lunda med hojen imorgon och kolla lite efter jobbet! Vi ka ju prova att se hur ljud och bild blir då om du har tid och ska dit!

/J

grattis jörgen, du är nu ägare till världens dyraste vibrator:D

Knäpp läpp slyngel! :hihi
Annars ska jag tracka dig för att dina 125:a tvåtaktslustgas- samt tvåtaktsturbodrömmar i vintras slutade precis som förväntat: inte ens påbörjat!! :tungan

Din backflip på Youtube var ballare! :tummenupp

/J

Lite uppdatering av tråden när jag ändå skriver. Har nu kört 80 mil med hojen, bytte alla tre oljorna plus filter (motor, trans samt växellåda) i söndagskväll efter 70 mil. Alla tre magnetpluggarna såg fina ut. Sågade även upp det gamla oljefilter men hittade inga spånor eller annat onormalt i det. Tänker köra ytterligare 80 mil på mineralolja. Sedan blir det helsyntet.

Ett problem är att oljetrycket alltjämt är lite högt vid kall motor. Jag måste alltså ha en överströmmare, den inbyggda överströmmaren i filtret sänkte förvisso trycket vid kall motor rejält men den hanterar ju endast det höga difftrycket internt i filtret vid låg oljetemp, den löser ju inte att den kalla oljan går trögt även i övriga smörjsystemet nedströms filtret.

Jag har två strategier att lösa detta. Plan ett är att försöka finna ett oljefilterhus från den gamla fyrpetade sportstermotorn (1986-90) ty den har inbyggd överströmmare. Har ringt sportstertrimmarnestorn Tassen om detta, han hade ett ex kvar men ska återkomma om han kan sälja det och hur dyrt det isf blir.

Plan två är att om jag inte hittar ett sådant oljefilterhus, montera en extern överströmningsventil på mitt befintliga filterhuset med bypassledning direkt tillbaks till oljetanken (istället för ned i kamaxelhuset till returpumpen) Det snygga med det sistnämnda är ju att bypass-oljan då går raka vägen till tank utan att passera returpumpen, nackdelen är ju att för varje tillkommande extern slang och rörkoppling på motorns smörjsystem så ökar risken för ett läckage under motorns livstid. Så eftersom detta är en gathoj och ingen dragster så valde jag 4-petoljefilterhållaren som plan ett, (eftersom den inte ger några tillkommande slangar utan dumpar överskottsoljan vid kall motor ned i sumpen till returpumpen). Hoppas jag hittar ett sådant hus bara! :gnissla

Annars hade Charlie Karling en extern ställbar överströmmare från ett Hillborn-sprut som jag kan använda till plan två, den ska gå utmärkt att använde till mitt problem enligt honom. Han borde ju veta. Jag har redan klurat ut hur jag ska borra och dra slangen om jag tvingas till det alternativet.
Det gjorde jag fö med en kaffe i handen på Statoilmacken i Träkvista på Ekerö där jag tankade under kvällens irrfärder. På macken strosade dock runt en deprimerande vacker pudding som var mycket intresserad av hojen, så jag hade ett tag svårt att koncentrera mig på problemet. Behaglig form av distraktion förvisso...

På torsdag är det planerat att åka till Supertwin och göra en första sonderande bänkning av hojen. Vi kommer att köra den lite lätt med lambdasensor för att se till att tändning nål, huvudmunstycket, supertrapp-brickor mm får den kombination som är mest lämplig för motorn. När vi kör wot kommer vi nog att köra den på trean så motorn får det lite lättare med rullen. Hojen kommer ju trots allt ändå bara att ha gått högst ca 100 mil på torsdag och alltjämt ha mineral i motorn. Denna bänkning är mest till för att jag ska slippa oroa mig för att jag kör motorn för fett och smutsar ned olja och förbränningsrum, eller för magert och i onödan frestar den nya motorn termiskt. Jag har ju bara grovbestyckat genom att dra på landsvägen med olika trottelöppningar och sedan tittat på stiften samt känt hur den går vid roll-on- och roll-off-test med gasen. Har ett 180 som huvudmunstycke och nålen i mitten. Det var min första gissning och den verkade alltså vara någorlunda rätt!

Annars verkar den går bra tycker jag, växellådan var bra rå i början, man fick blånagel för att få i friläge ibland kändes det som. Men på slutet nu har det blivit bättre och bättre för varje mil.

Det var allt för nu.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tror nog att det löser sig, en mikrofon hittar vi nog, kan ju inte vara så dyrt om vi inte lyckas låna ngn. Du kan ju säga till om du ser ngn och vad den kostar så kan jag jag bestämma om jag tycker att det är värt eller ej. Annars kör vi med den befintliga tycker jag! Tänkte åka till Lunda med hojen imorgon och kolla lite efter jobbet! Vi ka ju prova att se hur ljud och bild blir då om du har tid och ska dit!

/J
Att fånga motorljud på ett rättvist sätt är lite svårt.

Ett av problemen som fanns på filmen var att motorn helt saknade ljuddämpning och ett annat är att det ser ut att vara ganska så kala betongväggar. Dels så kan volymen då bli för hög för att mikrofonen ska klara av att uppfatta den på rätt sätt och dels så ger väggarna en massa ekon och liknande.

De mikrofoner kanske som skulle kunna fungera är såna som är avsedda att användas för att micka upp instrumentförstärkare eller trummor. Kanske en baskaggemick? Hur som helst så handlar det om ganska dyra grejjer (någon till några tusenlappar), men ni kanske känner någon musiker som spelar lite halvprofessionellt och har mikrofoner liggandes som ni kan låna?

Prova hur som helst att hålla till utomhus nästa gång på någon plats som är ganska befriad från ekon, vind och störande bakgrundsljud. Dessutom så kan olika avstånd och vinklar mellan ljudkällan och mikrofonen göra ganska stora skillnader i hur bra ljudet till sist blir.

Så om ni håller till utomhus och experimenterar lite så ska ni nog kunna få till ett bättre resultat än senast. :)

(strunta i att köpa en billig mikrofon, det är inte säkert att ljudet blir bättre av det än av kamerans inbyggda mikrofon)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att fånga motorljud på ett rättvist sätt är lite svårt.

Ett av problemen som fanns på filmen var att motorn helt saknade ljuddämpning och ett annat är att det ser ut att vara ganska så kala betongväggar. Dels så kan volymen då bli för hög för att mikrofonen ska klara av att uppfatta den på rätt sätt och dels så ger väggarna en massa ekon och liknande.

De mikrofoner kanske som skulle kunna fungera är såna som är avsedda att användas för att micka upp instrumentförstärkare eller trummor. Kanske en baskaggemick? Hur som helst så handlar det om ganska dyra grejjer (någon till några tusenlappar), men ni kanske känner någon musiker som spelar lite halvprofessionellt och har mikrofoner liggandes som ni kan låna?

Prova hur som helst att hålla till utomhus nästa gång på någon plats som är ganska befriad från ekon, vind och störande bakgrundsljud. Dessutom så kan olika avstånd och vinklar mellan ljudkällan och mikrofonen göra ganska stora skillnader i hur bra ljudet till sist blir.

Så om ni håller till utomhus och experimenterar lite så ska ni nog kunna få till ett bättre resultat än senast. :)

(strunta i att köpa en billig mikrofon, det är inte säkert att ljudet blir bättre av det än av kmerans inbyggda mikrofon)
Jo jag är medveten om det där, jag jobbar även mycket med akustik och bullerdämpning och har en hel del fina Bruel&Kjaer-mikrofoner på jobbet. Det är bara det att jag är helt rudis på vilka saker som passar till moderna videokameror.

Ang rumsakustiken så vid förra filmen så är det snarare så att den gynnar basresonanser. Det som kan ha ställt till det är ju dock som du också säger: att man hamnat utanför mikrofonens område pga av det relativt höga ljudtrycket, dvs bottnat den, ty då får man ju inte full dynamik och därmed inte hela frekvensspektrat.

Nåväl, vi ska prova oss fram. Jag tycker att Cyrén hade bättre ljud än de flesta homemade videos som jag sett här på SH. Det brukar mest höras vindbrus, plastkåpsskrammel samt hiphopmusik från alla sk outlawfilmer! :hihi

Det är nog mest jag som är kräsen, motorljud ska man ju ta på allvar ! ;)
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Fan, vore kul o se o höra detta monster live... Men kan bli svårt i dagarna.

Lämnade in bettan på 1000 milar service. Blev uppringd efter knappa 2 timmar o de undrade ifall jag hade hört nåt om ventiltickandet i motorn..

Kanske ska sluta lyssna på musik under färd... :huvet

Som tur går det på garantin men hojjen blir borta en sisådär 10 arbetsdagar...

Nåja.. får väl damma av nån 6 decilitare i garaget att åka på så länge..

Skulle du dyka upp på onsdag nånstans i stan?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nejje, vad trist nu mitt i säsongen!

Men har du flera hojar så går det ju ingen nöd på dig.

Jag ska på en lunch i Waxholm på dagen men tänkte åka hoj på kvällen. Vet dock inte om det blir ngn traditionsenlig onsdagskörning på kvällen? Onsdag är ju röd dag. :va

Ikväll tänkta jag dock åka till Lunda och titta lite och snacka med folk. Alla ursäkter att få köra hoj tas tillvara nu får jag erkänna! :hiihi


Fan, vore kul o se o höra detta monster live... Men kan bli svårt i dagarna.

Lämnade in bettan på 1000 milar service. Blev uppringd efter knappa 2 timmar o de undrade ifall jag hade hört nåt om ventiltickandet i motorn..

Kanske ska sluta lyssna på musik under färd... :huvet

Som tur går det på garantin men hojjen blir borta en sisådär 10 arbetsdagar...

Nåja.. får väl damma av nån 6 decilitare i garaget att åka på så länge..

Skulle du dyka upp på onsdag nånstans i stan?
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Nejje, vad trist nu mitt i säsongen!

Men har du flera hojar så går det ju ingen nöd på dig.

Jag ska på en lunch i Waxholm på dagen men tänkte åka hoj på kvällen. Vet dock inte om det blir ngn traditionsenlig onsdagskörning på kvällen? Onsdag är ju röd dag. :va

Ikväll tänkta jag dock åka till Lunda och titta lite och snacka med folk. Alla ursäkter att få köra hoj tas tillvara nu får jag erkänna! :hiihi


Firma fest ikväll, jouren imorgon..

Så jag rullar nog ut i så fall på eftermiddagen..

Mjo.. Det står en R6:a 06:a i garaget oxå.. Det är väl tur i oturen.. :tuttar
 

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Nejje, vad trist nu mitt i säsongen!

Men har du flera hojar så går det ju ingen nöd på dig.


Ikväll tänkta jag dock åka till Lunda och titta lite och snacka med folk. Alla ursäkter att få köra hoj tas tillvara nu får jag erkänna! :hiihi

Tja Jörgen, tittar nog upp en sväng till Lunda för att kika på sotisen i ny tappning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tja Jörgen, tittar nog upp en sväng till Lunda för att kika på sotisen i ny tappning.

Vad kul! Då ses vi där. Jag kommer först ngn gång efter 19. Vill låta bilisterna åka hem först så jag slipper köer.

/j
 

njelger

Guest
tittar nog också förbi.

och tittar på hojen så inte inlägget blir OT :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vågar du köra ett 201m race mot monster mercan ikväll? :D

Inte om du kör :näsblod

Då blir jag sannolikt överkörd om jag vurpar. Iof ett hedervärt sätt att dö på för en mercaägare: under en Mercedes med stövlarna på. Men ändå lite tidigt... :gnissla

Jag blev juh inte inbjuden... :rolleyes:

Inte jag heller, jag var ute själv som vanligt, tuffade förbi Rosenhill och där var Emelie och halva Bikerboyzmaffian. Jag hängde på dem till Nynäs. och runt lite.
 
Last edited:

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Vad kul! Då ses vi där. Jag kommer först ngn gång efter 19. Vill låta bilisterna åka hem först så jag slipper köer.

/j

Det är lungt jag kommer inte heller tidigare. 10 km löpning i terrängsspåret måste klaras av innan jag åker ut.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top