Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Ja jag ska köra henne på strippen. Jag ska bara hitta ett bra tillfälle. Kanske blir det Harley Drags, Jörgen Byströms kollega Lasse vill prompt att jag kör där mot Supertwins egen Harley. Den lär jag ju dock bli rostad av :näsblod
Calle har sett monstret.
/J

2,2litraren eller ponnyexpressen? :gnissla
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Och så till trådens kanske mest meningslösa fråga, men den är ack så intressant för min del!

På min f.d flattracker så satt det monterat H-D's egna dirttrack däck, dvs Dunlop K180's som Charley Karling köpte in i början på nittiotalet. De var med andra ord över tio år gamla=spännande köregenskaper :tungan (Det var dock väldigt frän när det tjöt till varje gång man växlade ner :yoparty) Men vad gör man inte för detta rätta utseendet! :D

Jag tittade då runt lite efter schyssta däck men jag hade svårt att hitta några, det slutade med ett par spinkiga Arrowmax däck till slut. Dina däck du har på nu ser ju faktiskt jäkligt rätt ut, perfekt balans mellan utseende och funktion känns det som! Och så till frågan:
Vad är det för märke på de och vad är det för bredd på bakdäcket? Det är väl iaf ett 18" hjul eller ljuger mina ögon för mig? :gnissla

Det är en jäkligt lyckad hoj måste jag säga, får mig att ångra att jag sålde min.... :rolleyes:

MVH
Björn
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Tack!
Ja du... :va Jag och däckbeteckninger:gnissla

Det är iaf Pirelli. Tror att de heter MT60 eller MT90 eller ngt sådant. Det är grusdäck för lite tyngre offroadhojar typ Transalp.

Förvånansvärt bra grepp i dem tycker jag, men jag ska nog ändå köra landsvägsdäck igen efter dessa.

Jag har 18" bak och 19" fram. Det sitter ett 140 däck bak och ett 90 fram. Det ska gå att få i 100 fram egentligen ty det är den bredd som står i fordonspapprena. Men offroaddäck blir ofta lite bredare i verkligheten ty de utskickande klackarna från refflorna närmast däckskanten "ingår" inte i måttstandarden. Så med dessa däck gick det inte att få in 100-däck fram.

De var förhållandevis billiga däck jämfört med landsvägsdäck. Framdäcket gick på under tusenlappen. Och detta över disk på MC-varuhuset dessutom!

Mvh
Jörgen

Och så till trådens kanske mest meningslösa fråga, men den är ack så intressant för min del!

På min f.d flattracker så satt det monterat H-D's egna dirttrack däck, dvs Dunlop K180's som Charley Karling köpte in i början på nittiotalet. De var med andra ord över tio år gamla=spännande köregenskaper :tungan (Det var dock väldigt frän när det tjöt till varje gång man växlade ner :yoparty) Men vad gör man inte för detta rätta utseendet! :D

Jag tittade då runt lite efter schyssta däck men jag hade svårt att hitta några, det slutade med ett par spinkiga Arrowmax däck till slut. Dina däck du har på nu ser ju faktiskt jäkligt rätt ut, perfekt balans mellan utseende och funktion känns det som! Och så till frågan:
Vad är det för märke på de och vad är det för bredd på bakdäcket? Det är väl iaf ett 18" hjul eller ljuger mina ögon för mig? :gnissla

Det är en jäkligt lyckad hoj måste jag säga, får mig att ångra att jag sålde min.... :rolleyes:

MVH
Björn
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kör på Pirelli Scorpion AT MT90 bak själv.
Fram har jag ett Michelin anakee.
Tycker det funkar bra på både grus och asfalt.
Till mina 80 hästar i alla fall.
Framdäcket tycker jag inte om.
Nackdelen mer bakslangen är att jag tycker den går lite varmt vid längre etapper i lite högre fart (140+).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kör på Pirelli Scorpion AT MT90 bak själv.
Fram har jag ett Michelin anakee.
Tycker det funkar bra på både grus och asfalt.
Till mina 80 hästar i alla fall.
Framdäcket tycker jag inte om.
Nackdelen mer bakslangen är att jag tycker den går lite varmt vid längre etapper i lite högre fart (140+).

Såå hette det ja! Det är ett sånt jag med har!
/J

Tack tack allihopa :tummenupp Det lär bli fler filmer i sommar!

Haha, fick lite storhetsvansinne när den klassiska musiken kom upp, men et är ju nästan så att Jörgens gasningar är i takt till musiken :yoparty Lite besviken på att jag inte fick använda "third gear" i beachboys låten, men Jörgens låda är för tätstegad :huvet
:näsblod

Tack igen. Fler filmer vore kul, om vi kan hitta på ngt som ser bra ut. Jag är ju ingen stuntkille direkt :hihi.
Jag har nu editerat in filmen i trådens första inlägg precis som jag efter ditt förslag gjorde med den förra!

/J


Tack! Ja du och jag gillar ju samma typ av hojar :D
/J


Tack! Det känns skönt att ha kommit så här långt, trots att jag fick den försenade motorn och växellådan först i mars. Jag var beredd på att det skulle djävlas mer faktiskt.

/J

Den verkar ju gå rätt hyfsat. :näsblod

Riktigt rå hoj. :tummenupp

Tack! Ja den nya svingen flexar betydligt mindre än den gamla också. Det behövdes.

Skön avatar! Jag har åkt lite med motardgängets körningar från Medis här i Stockholm tidigare. Kanske jag gör det igen, motarder är kul! Måste bara få dit en oljekylare samt nytt oljefilterhus med överströmningsventil innan jag kör någe mer. Men det blir nog klart under nästa vecka.

Mvh
J
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r


Tack igen. Fler filmer vore kul, om vi kan hitta på ngt som ser bra ut. Jag är ju ingen stuntkille direkt :hihi.
Jag har nu editerat in filmen i trådens första inlägg precis som jag efter ditt förslag gjorde med den förra!

Äh det är lungt, jag lånar ditt skinnställ och drar några riktiga bombwheelies på sveavägen så är de klart sen :yoparty 6an på varvstoppet hela sveavägen :yoparty

Det ska nog gå att ordna på något sett tror jag!


OT : Vet du om man kan kolla om någon annans pm-box här på SH är full? Har pm'at Barrett två gånger utan något svar, vet inte om boxen är full eller om han inte har orkat svara bara
 

Solid snake

Guest


Tack! Ja den nya svingen flexar betydligt mindre än den gamla också. Det behövdes.

Skön avatar! Jag har åkt lite med motardgängets körningar från Medis här i Stockholm tidigare. Kanske jag gör det igen, motarder är kul! Måste bara få dit en oljekylare samt nytt oljefilterhus med överströmningsventil innan jag kör någe mer. Men det blir nog klart under nästa vecka.

Mvh
J

Du får lägga upp bilder på hur den ser ut sen när den är "helt" fädig, fast helt färdig blir den väl aldrig. ;)

Angående avataren så kommer det förhoppningsvis en ny snart, den jag har nu är ju lite halvdassig för man ser bara halva hojen, och sen den bilden togs har jag blivit bättre på att wheela. :)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ska du ut å uuuuuuuuuiiiiiiiiiiiiiiiiillllllllllllllllllaaa nu Jörgen? :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äh det är lungt, jag lånar ditt skinnställ och drar några riktiga bombwheelies på sveavägen så är de klart sen :yoparty 6an på varvstoppet hela sveavägen :yoparty

Det ska nog gå att ordna på något sett tror jag!


OT : Vet du om man kan kolla om någon annans pm-box här på SH är full? Har pm'at Barrett två gånger utan något svar, vet inte om boxen är full eller om han inte har orkat svara bara

Jaja, eat your pills :hihi

Jag tror att full PM-box ger ett meddelade även till dig. Så han har nog bara inte varit inloggad så mycket. Jag PM:ar dig hans telefonnr istället.

/J

En liten uppdatering: jag har nu monterat det nya oljefilterhuset med inbyggd överströmmningsventil på hojen. Det tog lite tid att flytta över alla anslutningar samt hitta en bra plats att borra och gänga hålet för tryckuttaget för min oljetryckskontakt. Men allt blev bra och alla mina befintliga stålomspunna slangar passade med sina befintliga längder. Det var skönt att upptäcka ty det hade inte varit kul att kasta dem efter bara 90-mils drift. :näsblod.

Idag ska jag se om jag kan få tag på ett oljefilter så att jag kan provköra. Ska innan dess passa på att ställa ventilerna. Det kan ju vara bra att checka dessa nu när motorns gått några mil och allting satt sig. Det är ju hydrauliska lyftare , men ändå. När jag hittar ett oljefilter kommer jag även att hälla i syntetoljan, ty nu betraktar jag den mineralkrävande inkörningen som avslutad. Imorgon måndag ska jag kolla om Roffes har ngn snygg Lockhart-oljekylare som passar. Jag kommer säkert att få bygga en del för att få dit den, men det är ju bra att kunna jämföra på plats på hojen så att jag kan välja en kylare med vilket det blir så lite jobb som möjligt.

Det var allt för nu.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
såååå jäääääääävla rååååå:dregla :tummenupp
tack för filmen cyren, men du inser väl att du bara retat vår aptit nu va?:tungan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du får lägga upp bilder på hur den ser ut sen när den är "helt" fädig, fast helt färdig blir den väl aldrig. ;)

Angående avataren så kommer det förhoppningsvis en ny snart, den jag har nu är ju lite halvdassig för man ser bara halva hojen, och sen den bilden togs har jag blivit bättre på att wheela. :)

Bara Cyrén vill fota så ska jag göra det! Men hojen är faktiskt ganska "klar" nu, iaf vad avser inför denna sommar. Det är bara styrdämparen som ska återmonteras när den kommer från garantireparationen samt montage av en oljekylare kvar. Sedan har jag inte planerat ngt mer större mek inför sommaren. Peppar, peppar :gnissla.

Ser fram emot nya avataren!

Mvh
J

En uppdatering: Fick tag på ett oljefilter av en vän idag söndag, affärerna var ju stängda. Så tack vare min kompis kunde jag alltså ikväll fylla i helsyntetoljan samt provköra motorn. Oljetrycket vart nu perfekt vid kallstart, den justerbara överströmningsventilen öppnar nu vid 30 Psi och trycket kan därför aldrig stiga högre än så trots att oljan är kall och seg.

Passade även på att ställa ventilerna. Tänkte att det kunde ju vara bra att checka dessa nu när motorn gått ca 100 mil plus bänkning och allting satt sig. Det är ju förvisso hydrauliska lyftare, men ändå.

Imorgon måndag ska jag kolla om RoffesMotor har ngn snygg Lockhart-oljekylare som passar. Jag kommer säkert att få bygga en del för att få dit den men jag ska se till att välja en kylare med vilket det blir så lite jobb som möjligt och som passar hyfsat mellan min ramben, både estetiskt och praktiskt. Vill helst ha en stående rektangulär kylare med till- och frånlopp i nederkant för att får kort och snygg slangdragning. På HD sätter man oljekylaren efter returpumpen, så att den heta oljan som pumpas ur motorn passerar oljekylaren innan den når oljetanken.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har ite de gamla effektkurvorna liggande?
Kunde vara roligt att jämföra.
Kanske någon spoling som vill lägga in kurvorna på symaskinen?
Kul att se under hur stort intervall en R1a har högre effekt än jänkesänket..

Har man kört storkubikare känns allt annat barnsligt..

Hej
Jo det har jag! Jag kan se om vi kan scanna dem! Som info kan jag säga att 1200:an gav 97.8 rwhp vid 7000 rpm och 119.27 Nm vid 4500.

Tack! Förstår vad du menar! :hihi

/J
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
:mad: Jag är iaf på väg ner 91 mot 93 i vintras. :FU
Tack! Ja jag är nöjd jag hade ju 120 rwhp som ambitionsnivå, men hade varit nöjd med 115-117 hk (som är den siffra jag sett andra ägare få ur denna motor med originalkammen "direkt ur kartong"). Så detta var kul. Det är ett så sjukt vrid när man startar med henne nu! Åkte därifrån med 10 hk mer än när jag kom. :yoparty

/J

Vad gjordes för att plocka ut 10 hästar till? Låg du fett eller tunnt när du kom dit med din "grundbestyckning". Har du A/F-kurvor också? Ett klart läckert fordon du har pillat ihop, en "HD" man lätt skulle vilja ha.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad gjordes för att plocka ut 10 hästar till? Låg du fett eller tunnt när du kom dit med din "grundbestyckning". Har du A/F-kurvor också? Ett klart läckert fordon du har pillat ihop, en "HD" man lätt skulle vilja ha.

/Ingvar

Tack.
Den låg ngt magert på huvudmunstycket (180 mot 185) och ngt fett på nålen. Sedan hade jag varvstoppet på 6000 under inkörningen, vi höjde det till 7000 under bänkningen, ty nu räknar jag ikörningen som klar.

Dock provade vi inte den aggressivaste tändkurvan, jag kör på den näst värsta nu. (Tiden rann iväf, iochmed att vi fick ta paus så att jag kunde ta bilen och hämta samt montera hårdare kopplingsfjädar.) Men om den inte spikar på den värre kurvan så kommer jag nog inte att få ut mer på topp med den, med den kommer att få mer effekt i mellanregistret.

Mvh
Jörgen
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Behöver du oljekyl?
Vet att du kan sådant, men hur varmt går den i oljan nu?
Eller är det race-stuket du är ute efter?
Kanske inte passar riktigt på ditt bygge, men annars så har jag sett snygga kylflänsade oljetankar i aluminium till HD...
Hade det varit mer gammelstuk på hojen så hade det passat kanon!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top