Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Behöver du oljekyl?
Vet att du kan sådant, men hur varmt går den i oljan nu?
Eller är det race-stuket du är ute efter?
Kanske inte passar riktigt på ditt bygge, men annars så har jag sett snygga kylflänsade oljetankar i aluminium till HD...
Hade det varit mer gammelstuk på hojen så hade det passat kanon!

Ja jag ville se om jag skulle klara mig utan, ty det är ju skönt att slippa den extra rördragningen. Men oljetempen kommer lätt upp till 100 grader ibland har jag upptäckt, och det är lite mycke i långa loppet.

/J
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fan Jörgen, nu måste du starta ett nytt projekt.
Jag klarar mig inte utan en ambitiös byggtråd att följa.

Några tips på kommande byggen:

Spondon/Rickman Kawwa
Engelsk Caferacer
Fighter Al'a Jörgen
Långaffel
Husqarna racer med JAP motor och knäkrok.
Morgan 3wheeler
Trabant med 800cc snöskotermotor
Stiga park gräsklippare med Cryslerhemi
Traktorpuller
Lingrävare

Ähh, bygg nåt bara, det blir bra vad du än bygger....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Smickrare där! ;)

Vi kan ju hålla liv i den här byggtråden nästa vinter också, jag kan nog inte hålla fingrarna borta från mer "förfiningar" :hihi

Jag kan dra lite tekniska uppdateringar för dig som verkar uppskatta mitt nörderi:

Jag handlade en rektangulär Lockhart-oljekylare från Roffesmotor tidigare idag. Har funderat ut hur den ska fästas. Lite kult med en Lockhart eftersom de inte tillverkas längre! Min kylare var tillverkad 1975! Lite känsla att öppna plasten på den gulnade kartongen och ta ut en splitt ny kylare som sist såg dagens ljus för 32 år sedan! :) Har klurat ut ett smart fäste som jag ska bygga imorgon, den kommer att sitta på tvären, det ser faktiskt bäst ut. Jag trodde att den skulle se utstickande ut om den inte satt på höjden, men den ca 250 mm breda kylare är ju mindre bred än mina topplock så det såg schysst ut när den sitter på tvären. Min kylare ser likadan ut som på bilden fast den är svart. Den var riktigt lätt! Helt i aluminium. De kunde även 1975! :)
Oljekylare behövs verkligen, jag kunde köra ca 4st 201 metersrepor i stöten på Barkarby ikväll, sedan var oljan över 100 grader så då fick jag låta henne svalna.

Allt verkade funka bra med nya oljefilterhållaren. Satte även dit en ny oljetrycksmätare i tisdagskväll (som jag passade på att köpa på Nostalgia i Gbg då jag väntade på tåget hem i tisdags) Den nya mätaren har mätområde 0-60 Psi istället för 0-100 som den gamla vilket var onödigt högt nu när reduceringsventilen ändå dumpar allt tryck över 30 Psi.

Hilsen
J

Fan Jörgen, nu måste du starta ett nytt projekt.
Jag klarar mig inte utan en ambitiös byggtråd att följa.

Några tips på kommande byggen:

Spondon/Rickman Kawwa
Engelsk Caferacer
Fighter Al'a Jörgen
Långaffel
Husqarna racer med JAP motor och knäkrok.
Morgan 3wheeler
Trabant med 800cc snöskotermotor
Stiga park gräsklippare med Cryslerhemi
Traktorpuller
Lingrävare

Ähh, bygg nåt bara, det blir bra vad du än bygger....
 

Bifogat

  • oilc01.jpg
    oilc01.jpg
    31 KB · Visningar: 160
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Nå! Blev det nåt rejsat på Barkarby i går? Har Sothoran förnedrat några R-hojar ännu?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nå! Blev det nåt rejsat på Barkarby i går? Har Sothoran förnedrat några R-hojar ännu?

Hej!
Ja varför var inte du där? Du for med Blåskägg förstås? Jag hade svårt att välja men tog sedan Barkarby ty det är ju inte varje vecka, plus att jag vill testa hojen mot andra samt trän starter med nya motorn.

Det finns lite bilder och kommentarer i tråden "Stunt & Street kvällar 2007"

Jag har inte sett ngn film men jag vet att Cyrén hann filma iaf litegrann.

En del körde jag ifrån, andra körde ifrån mig. I starten var det dock en fröjd att sitta på sothoran. Hon kliver iväg rakt och snyggt med lite lagom spin. Nya svingen är perfekt, den vrider sig inte.

/J
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Hej!
Ja varför var inte du där? Du for med Blåskägg förstås? Jag hade svårt att välja men tog sedan Barkarby ty det är ju inte varje vecka, plus att jag vill testa hojen mot andra samt trän starter med nya motorn.

Det finns lite bilder och kommentarer i tråden "Stunt & Street kvällar 2007"

Jag har inte sett ngn film men jag vet att Cyrén hann filma iaf litegrann.

En del körde jag ifrån, andra körde ifrån mig. I starten var det dock en fröjd att sitta på sothoran. Hon kliver iväg rakt och snyggt med lite lagom spin. Nya svingen är perfekt, den vrider sig inte.

/J

Njae, kände mig lite oalert efter en natt med två timmar sömn, så jag stack och fiskade istället....det gör liksom mindre om man zonar ut bakom flötet än bakom styret...:hihi

Blev det några långa ansikten på dom som blev stekta av ponnyhojen???:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Njae, kände mig lite oalert efter en natt med två timmar sömn, så jag stack och fiskade istället....det gör liksom mindre om man zonar ut bakom flötet än bakom styret...:hihi

Blev det några långa ansikten på dom som blev stekta av ponnyhojen???:D

Det får dom svara på :hihi

Jo det var visst ngn som beklagat sig inför Jannike att det var mindre kul att åka på torsk av en HD.

Killen på uppskruvade V-rodden såg riktg förvånad ut när jag och kompisens på sin lätt trimmade 1200-sportster passerade honom på var sida :D. Det står 883 även på kompisens tank nämligen.

"Närusåatteeee... Vi kör på V-power vettu!" ;)

Nice att även du gillar att fiska! Ibland önskar jag att jag bodde i ett engelspråkigt land, bara för att få möjligthet att sätta upp en lapp med texten "Gone Fishing" på dörren till kontoret! :D
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Det får dom svara på :hihi

Jo det var visst ngn som beklagat sig inför Jannike att det var mindre kul att åka på torsk av en HD.

Killen på uppskruvade V-rodden såg riktg förvånad ut när jag och kompisens på sin lätt trimmade 1200-sportster passerade honom på var sida :D. Det står 883 även på kompisens tank nämligen.

"Närusåatteeee... Vi kör på V-power vettu!" ;)

Nice att även du gillar att fiska! Ibland önskar jag att jag bodde i ett engelspråkigt land, bara för att få möjligthet att sätta upp en lapp med texten "Gone Fishing" på dörren till kontoret! :D

V-pååver...*fniss*

Japp, bor ju granne med en sjö som brukar kunna släppa ifrån sig en gös eller två, men i går blev det bara skräpfisk (läs: gädda).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten uppdatering. Nu sitter oljekylaren på plats, tillverkade ett nätt fäste i syrafast 2 mm:s plåt som jag polerade upp. Utnyttjade det befinliga främre övre motorfästet i ramen. Den rektangulära oljekylaren sitter nu monterad liggande på de främre rambenen, framför främre topplocket.

Ca en halv liter extra olja gick det i motorns smörjsystem tack vare kylaren med tillhörande slangar, det är ju bara bra. Får visa bilder på installationen sedan när Cyrén har tid att fota. Passade även på att tvätta och vaxa hojen efter regnet på hemvägen från rejsandet på Barkarby i onsdags. Bytte även olja i trans/koppling samt växellådan, kollade och rengjorde magnetpluggar samt justerade transkedjan och koppling. Jag brukar göra tillsyn och oljebyte direkt efter att man kört på strippen eller kört svartrejs, har ngt ändrat sig så är det ju då.

Ska bli kul att provköra imorgon fredag och se hur mycket lägre oljetemp jag får på motoroljan med nya kylaren! :)

Mvh
J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
En uppdatering, i fredags körde jag en lång provtur med nya oljekylaren. Den var rätt dimensionerad ty nu ligger oljetempen på ca 150-175 F (65-82 C)istället för 200-220 F (93-104 C) som tidigare.

Ikväll så provade jag även att köra på den mest aggressiva tändkurvan på Dyna 2000I tändningen. Det vart en enorm skillnad! Denna kurva ökar förtändningen betydligt tidigare än kurva 2 som jag körde på innan.
Vid bänkningen hade vi inte tid att testa detta eftersom jag tappade tid när jag fick sätta igång med att byta till hårdare kopplingsfjädrar när kopplingen började slira mitt i bänkningen av den ökade effekten. Nu känns det som att vridmomentmax ligger en bra bit över 170 Nm jämfört med de 162 Nm den gav vid bänkningen. I mellanregistret känns nämligen motorn som om den fått en halvliter ytterligare till i slagvolym jämfört med tidigare! Så glad efter kvällens tur! :D

På nedanstående bild så syns skillnaden mellan de olika kurvorna. Jag hade valt kurva 2 under inkörningen eftersom jag då körde på min egen grovbestyckning och ville skydda den nya motorn mot ev knack. Min gamla 1200-motor hade lite för högt komp med den kam jag hade i för att tåla kurva 1 pga av knack.
Men denna motor tålde kurva 1 utan knack! Jag provade med full trottel från ca 2500 rpm och andra dumheter i den kalla syrerika kvällsluften för att verkligen provocera fram knack, men den drog som en björn istället!:yoparty
Blir alltmer imponerad av hur denna S&S-motor går för att bara ha sin original-kam i.

Så det enda jobbiga med detta är att jag nu måste ta mig tid att bromsa hojen igen! Vridmomentmax på denna stora motor ligger nämligen mellan 3500-4500 rpm, dvs där den vid bänkningen gav 162 Nm med den mildare kurva 2, och som ni kan se på bilden är det just i detta register som kurva 1 rejält skiljer sig från kurva 2. Så jag är nu verkligen sugen på att bänka igen för att se vad motorns vridmomentmax nu kan ligga på :va Den gick sjukt mycket bättre i det registret nu kan jag säga. Jag bara skrattade hysteriskt när jag drog den på Bergslagsvägen nu ikväll.

Mvh
J
 

Bifogat

  • dynaadvance.jpg
    dynaadvance.jpg
    77.3 KB · Visningar: 229
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns en del effekt att hämta med inställningar , ser jag.
Med tanke på hur den gick redan med milda tändkurvan så borde du väl nästan nöja dig med den motorkonstellation du har nu eller?
Menar bara att det verkar ju funka kanon med "original"kammen och förgasare (utan pump).
Låter rätt också.
Hörs att det är en gatmotor, men med ett djävla mos.
Avundsjuk som fan är jag.
Gillar ju Sportster i grund och botten, men man får ju pumpa in en del pengar innan dom funkar acceptabelt.
Motormässigt skulle jag nog klara mig med en 1200 botad från astma och förstoppning, men originalchassiet kräver en del jobb.
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Hej
En uppdatering, i fredags körde jag en lång provtur med nya oljekylaren. Den var rätt dimensionerad ty nu ligger oljetempen på ca 150-175 F (65-82 C)istället för 200-220 F (93-104 C) som tidigare.

Ikväll så provade jag även att köra på den mest aggressiva tändkurvan på Dyna 2000I tändningen. Det vart en enorm skillnad! Denna kurva ökar förtändningen betydligt tidigare än kurva 2 som jag körde på innan.
Vid bänkningen hade vi inte tid att testa detta eftersom jag tappade tid när jag fick sätta igång med att byta till hårdare kopplingsfjädrar när kopplingen började slira mitt i bänkningen av den ökade effekten. Nu känns det som att vridmomentmax ligger en bra bit över 170 Nm jämfört med de 162 Nm den gav vid bänkningen. I mellanregistret känns nämligen motorn som om den fått en halvliter ytterligare till i slagvolym jämfört med tidigare! Så glad efter kvällens tur! :D

På nedanstående bild så syns skillnaden mellan de olika kurvorna. Jag hade valt kurva 2 under inkörningen eftersom jag då körde på min egen grovbestyckning och ville skydda den nya motorn mot ev knack. Min gamla 1200-motor hade lite för högt komp med den kam jag hade i för att tåla kurva 1 pga av knack.
Men denna motor tålde kurva 1 utan knack! Jag provade med full trottel från ca 2500 rpm och andra dumheter i den kalla syrerika kvällsluften för att verkligen provocera fram knack, men den drog som en björn istället!:yoparty
Blir alltmer imponerad av hur denna S&S-motor går för att bara ha sin original-kam i.

Så det enda jobbiga med detta är att jag nu måste ta mig tid att bromsa hojen igen! Vridmomentmax på denna stora motor ligger nämligen mellan 3500-4500 rpm, dvs där den vid bänkningen gav 162 Nm med den mildare kurva 2, och som ni kan se på bilden är det just i detta register som kurva 1 rejält skiljer sig från kurva 2. Så jag är nu verkligen sugen på att bänka igen för att se vad motorns vridmomentmax nu kan ligga på :va Den gick sjukt mycket bättre i det registret nu kan jag säga. Jag bara skrattade hysteriskt när jag drog den på Bergslagsvägen nu ikväll.

Mvh
J

Verkar ju roligt att få ännu mer vrid :D Åker du och bänkar den igen kommer säkert Jörgen B lyckas övertala dig att tjacka 643 (rätt?) kammarna :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns en del effekt att hämta med inställningar , ser jag.
Med tanke på hur den gick redan med milda tändkurvan så borde du väl nästan nöja dig med den motorkonstellation du har nu eller?
Menar bara att det verkar ju funka kanon med "original"kammen och förgasare (utan pump).
Låter rätt också.
Hörs att det är en gatmotor, men med ett djävla mos.
Avundsjuk som fan är jag.
Gillar ju Sportster i grund och botten, men man får ju pumpa in en del pengar innan dom funkar acceptabelt.
Motormässigt skulle jag nog klara mig med en 1200 botad från astma och förstoppning, men originalchassiet kräver en del jobb.


Tack!

Ja det händer en del i mellanregistret när man avancerar tändningen så pass mycket tidigare. HD-motorer korresponderar rätt bra på sånt samt komphöjning. Skillnaden mellan kurva 1 och 2 är ju dessutom det största steget jämfört med mellan 2,3 och 4 som synes av diagrammet, därav den märkbara skillnaden tror jag.

Det gäller bara att man inte har för högt komp eller för snäll kam samt tillräckligt tight squish så går det bra med kurva 1.

Ja jag borde ju nöja mig med det här. Det är dock flera som tycker att jag ska testa RedShifts kam 643. Den lyfter ju inte så mycket mer (0.643" mot min a nuvarande 0.600") varför den inte plågar ventilmekanismen så mycket mer. Däremot är den betydligt mer raffinerad. Det som tydligen ska vara optimalt för min motor (om man vill släppa lös potentialen i topparna) är att sätta i 643-kammen och beställa den retarderad ca 4 grader eftersom min motor är såpass "stor". Men jag får se. jag vill köra lite först! :)
Jag måste isf skicka min befintliga kam ( eg kammar ty det är ju 4 stycken i en sportster) till RedShift ty de använder befintliga kammar och förser dem med nya lober efter kundens önskemål. En kompis har 643 i sin sporster 1200.a som är borrad till 1340, den ger 118 hk på bakhjulet. Han har den hojen både till semestrar runt i Finland varje sommar, kör den till och från jobbet samt tävlar i HarleyDrags med :näsblod På strippen brukar hans Bigtwin Harleykompisar kalla den för "ponnyexpressen", den har nämligen lömska attribut: sidopackväska, sissybar och buckhornstyre (som en del kallar "tjejstyre"). Det som röjer den för ett tränat öga är en liten shiftlight samt en 5" Supertrapp billjuddämpare under packväskan. :cpparty Många sporthojsslynglar som har blivit förvånade när Lasse (som är i 60-årsåldern och därmed en "gubbe") far iväg när det blir grönt på väg till jobbet. :hihi

Ja sportsterchassiet lämnar en del att önska. KamikazeKid här på forumet har ju byggt om sin mors sportster med bla min gamla 1200-motor, usd-gaffel, bromsar och fram- och bakhjul från Fireblade! :hihi

Jag har ju HD-gaffeln, men det är iaf den sällsynta sportmodellen med ställbar bump- och rebump samt ställbar fjäderförspänning och progressiva fjädrar, därtill har jag parallell(wobbel)stag samt styrdämpare.

Kolla efter en billig fempetad 883:a och bygg om till 1200:a (eller ännu större) det är det billigaste. 883 och 1200 är ju i stort samma motor förutom cyllar och toppar, 883 är dock billigare än 1200:a i inköp. Och 1200 originalkolvarna åker ju ändå ut direkt. Man kan ju få bra fjong med originalblocket också, här är Stefan Grafs "gathoj", säkerligen måånga fler hästar än jag har. Vet inte hur stor cylvolymen är: http://www.youtube.com/watch?v=naPgJvWTIY4

Mvh
Jörgen

Verkar ju roligt att få ännu mer vrid :D Åker du och bänkar den igen kommer säkert Jörgen B lyckas övertala dig att tjacka 643 (rätt?) kammarna :D

Ja han borde bli säljare den mannen! :hihi Vore kul med 15-20 hästar till bara sådär :D
Men då ska man nog även bygga stegade krökar så det inte bli för stort mottryck. Men det ville han ju också hjälpa till med! :hihi

Grattis till den fina hojen!! Kul att det vart en twintok av dig med!! :krama
Tycker den gick superfint, och vackert ljud var det i sportsystemet också! :kär

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Ska försöka mig på en uppdatering även om det inte hänt så mycket. Jag har mest kört och åtgärdar småfel och gjort små förbättringar.

Jag har nu monterat av de slitna offroaddäcken och har gått tillbaks till gatdäck. Min hoj har ju 19" fram och 18" bak så man får leta lite för att hitta gatdäck med bra grepp. Jag valde ett 100 mm brett Metzeler ME33 fram (en gammal sportklassiker som funnits sedan 80-talet och som jag har haft på tidigare) samt ett 140 mm brett Metzeler ME 550 bak. Passade även på att gå upp från 20 till 21 kugg fram eftersom gatdäcken har 70-profil till skillnad från offroad-däckens 80-profil och det varvade lite mycket innan. Har inte provat nya däcken än men tänkte ta en tur ikväll om det är torrt. Det ska bli skönt att sklippa offroaddäcken. Bakdäcket vart bara halare och halare ju mer slitet det blev tyckte jag. Det spann tom på tvåan vid rödljusen och så ska det ju inte vara.

Jag har även fått tillbaks min styrdämpare från garantireparation/renovering av LSL. Eric på Bikeshop (som sålt dämparen till mig) skötte det bra. Skönt att åter ha den på cykeln. Den lugnar ner hojen i farter över ca 160.

Igår passade jag även på att packa om mina dämpare med ny jluddämparull eftersom den gamla ullen suttit i sedan -96 samt därför att alla som legat bakom mig tycker att hojen låter vackert men mycket. Ca 25% av den gamla ullen var urblåst. Jag provstartade efteråt i garaget men tyckte att hon var lika stor i käften även efter ompackningen. Men jag får utvärdera när jag hunnit köra lite mer.

Hojen går bra annars, inte bara motorn utan även de nyrenoverade ISR-bromsarna, nya ISR-skivan samt den nyrenoverande öhlinarna med sina nya lite mjukare fjädrar. Den feta och styvare aluminiumsvingen från Metmachex Engineering märks verkligen när man ligger i kurvor med gupp. Den nya svingens mindre flex gör även att cykeln går rakare när man drar fullt rakt fram. Har kört strax över 200 mil sedan jag ställde på med nya motorn.

Jag har ju lovat en film där man ser och hör hojen köras lite. Det ska bli men det gäller att jag och Cyren hittar ett tillfälle bara. Han har lite film från Barkarby i juni som han ännu inte kunnat utvärdera eftersom hans videokamera strular. Men planen är att vi ska se om det går att få ihop ngt av det materialet samt ev addera ytterligare några fler minuter av gatkörning.


Mvh

J
 
Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Hej
Ska försöka mig på en uppdatering även om det inte hänt så mycket. Jag har mest kört och åtgärdar småfel och gjort små förbättringar.

Jag har nu monterat av de slitna offroaddäcken och har gått tillbaks till gatdäck. Min hoj har ju 19" fram och 18" bak så man får leta lite för att hitta gatdäck med bra grepp. Jag valde ett 100 mm brett Metzeler ME33 fram (en gammal sportklassiker som funnits sedan 80-talet och som jag har haft på tidigare) samt ett 140 mm brett Metzeler ME 550 bak. Passade även på att gå upp från 20 till 21 kugg fram eftersom gatdäcken har 70-profil till skillnad från offroad-däckens 80-profil och det varvade lite mycket innan. Har inte provat nya däcken än men tänkte ta en tur ikväll om det är torrt. Det ska bli skönt att sklippa offroaddäcken. Bakdäcket vart bara halare och halare ju mer slitet det blev tyckte jag. Det spann tom på tvåan vid rödljusen och så ska det ju inte vara.

Jag har även fått tillbaks min styrdämpare från garantireparation/renovering av LSL. Eric på Bikeshop (som sålt dämparen till mig) skötte det bra. Skönt att åter ha den på cykeln. Den lugnar ner hojen i farter över ca 160.

Igår passade jag även på att packa om mina dämpare med ny jluddämparull eftersom den gamla ullen suttit i sedan -96 samt därför att alla som legat bakom mig tycker att hojen låter vackert men mycket. Ca 25% av den gamla ullen var urblåst. Jag provstartade efteråt i garaget men tyckte att hon var lika stor i käften även efter ompackningen. Men jag får utvärdera när jag hunnit köra lite mer.

Hojen går bra annars, inte bara motorn utan även de nyrenoverade ISR-bromsarna, nya ISR-skivan samt den nyrenoverande öhlinarna med sina nya lite mjukare fjädrar. Den feta och styvare aluminiumsvingen från Metmachex Engineering märks verkligen när man ligger i kurvor med gupp. Den nya svingens mindre flex gör även att cykeln går rakare när man drar fullt rakt fram. Har kört strax över 200 mil sedan jag ställde på med nya motorn.

Jag har ju lovat en film där man ser och hör hojen köras lite. Det ska bli men det gäller att jag och Cyren hittar ett tillfälle bara. Han har lite film från Barkarby i juni som han ännu inte kunnat utvärdera eftersom hans videokamera strular. Men planen är att vi ska se om det går att få ihop ngt av det materialet samt ev addera ytterligare några fler minuter av gatkörning.


Mvh

J
Men insugningsljudet? Insugningsljudet tycker jag är minst lika anmärkningsvärt, den låter ju näst intill en nitrotwin, redan enligt bifogad fil.
Torde ju nästan dra i sig högerbrallan, bara vid minsta spjällöppning.
Detta är ett sjuhelvetes bygge. Detta är garanterat sporthojs vridstarkaste sugtwin.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo det låter en hel del den vägen också. Men det är inte så farligt, det värsta är den hårda ton som kommer över ca 4500 rpm när megafonerna kommer in i sitt resonansområden och den skjuter fart. Det verkar som att dämpardelen inte har en suck då, trots att jag kör med täta end-caps så att hela avgasströmmen får gå genom brickorna. :gnissla

Jag provkörde lite igår med den nypackade avgasullen i dämpardelen. Hon var lika bullrig då.:( Fick bort lite diskant bara. Men det är ju det som är nackdelen med absorptionsdämpare, de tar ju inte basfrekvenser.

Tack! Jo det är maffigt med 162 Nm kan jag erkänna :hihi Det är lite problematiskt inne i stan bara. Eftersom den passerar 100 rwhp redan vid 3900 så är det skitsvårt att runda gathörn, det är så svårt att dosera gasen när man väcker motorn ur motorbromsen och ska accelerera ut ur lågfartssvängen. Jag använder tvåen och inkramad koppling annars halkar bakhjulet kolvslagsvis. Det är en helt sjuk känsla.

Fick denna länk av Cyrén! http://www.blocket.se/vi/12569019.htm?ca=11_s
Vill ha! Den är nog en rätt skottsäker investering jämfört med fonder! Problemet är bara att man inte skulle förmå sig att sälja när den stigit till det dubbla. :hihi


Men insugningsljudet? Insugningsljudet tycker jag är minst lika anmärkningsvärt, den låter ju näst intill en nitrotwin, redan enligt bifogad fil.
Torde ju nästan dra i sig högerbrallan, bara vid minsta spjällöppning.
Detta är ett sjuhelvetes bygge. Detta är garanterat sporthojs vridstarkaste sugtwin.
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jo det låter en hel del den vägen också. Men det är inte så farligt, det värsta är den hårda ton som kommer över ca 4500 rpm när megafonerna kommer in i sitt resonansområden och den skjuter fart. Det verkar som att dämpardelen inte har en suck då, trots att jag kör med täta end-caps så att hela avgasströmmen får gå genom brickorna. :gnissla

Jag provkörde lite igår med den nypackade avgasullen i dämpardelen. Hon var lika bullrig då.:( Fick bort lite diskant bara. Men det är ju det som är nackdelen med absorptionsdämpare, de tar ju inte basfrekvenser.

Tack! Jo det är maffigt med 162 Nm kan jag erkänna :hihi Det är lite problematiskt inne i stan bara. Eftersom den passerar 100 rwhp redan vid 3900 så är det skitsvårt att runda gathörn, det är så svårt att dosera gasen när man väcker motorn ur motorbromsen och ska accelerera ut ur lågfartssvängen. Jag använder tvåen och inkramad koppling annars halkar bakhjulet kolvslagsvis. Det är en helt sjuk känsla.

Fick denna länk av Cyrén! http://www.blocket.se/vi/12569019.htm?ca=11_s
Vill ha! Den är nog en rätt skottsäker investering jämfört med fonder! Problemet är bara att man inte skulle förmå sig att sälja när den stigit till det dubbla. :hihi

Hi hi! Jag får lite samma fenomen med mina flatslides, om klöker sig lite i ingången på en kurva BAAAAAH! så känns det nästan som att hojen skuttar fram en meter, eller rättare sagt åt sidan:gnissla Så jag kan ju bara ana hur din uppför sig:skrämd

Jävlars! va fräckt, en factory flata:tungan killen verkar ha både bra smak och pengar. Framför flatan står ju en Vette 63-64 nånting. Man får ju lust att göra ett våldsamt uttag på banken:mad:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hi hi! Jag får lite samma fenomen med mina flatslides, om klöker sig lite i ingången på en kurva BAAAAAH! så känns det nästan som att hojen skuttar fram en meter, eller rättare sagt åt sidan:gnissla Så jag kan ju bara ana hur din uppför sig:skrämd

Jävlars! va fräckt, en factory flata:tungan killen verkar ha både bra smak och pengar. Framför flatan står ju en Vette 63-64 nånting. Man får ju lust att göra ett våldsamt uttag på banken:mad:

Ja den säljaren verkar ha en hel den välljud i garaget! :hihi

/J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top