Finns en del effekt att hämta med inställningar , ser jag.
Med tanke på hur den gick redan med milda tändkurvan så borde du väl nästan nöja dig med den motorkonstellation du har nu eller?
Menar bara att det verkar ju funka kanon med "original"kammen och förgasare (utan pump).
Låter rätt också.
Hörs att det är en gatmotor, men med ett djävla mos.
Avundsjuk som fan är jag.
Gillar ju Sportster i grund och botten, men man får ju pumpa in en del pengar innan dom funkar acceptabelt.
Motormässigt skulle jag nog klara mig med en 1200 botad från astma och förstoppning, men originalchassiet kräver en del jobb.
Tack!
Ja det händer en del i mellanregistret när man avancerar tändningen så pass mycket tidigare. HD-motorer korresponderar rätt bra på sånt samt komphöjning. Skillnaden mellan kurva 1 och 2 är ju dessutom det största steget jämfört med mellan 2,3 och 4 som synes av diagrammet, därav den märkbara skillnaden tror jag.
Det gäller bara att man inte har för högt komp eller för snäll kam samt tillräckligt tight squish så går det bra med kurva 1.
Ja jag borde ju nöja mig med det här. Det är dock flera som tycker att jag ska testa RedShifts kam 643. Den lyfter ju inte så mycket mer (0.643" mot min a nuvarande 0.600") varför den inte plågar ventilmekanismen så mycket mer. Däremot är den betydligt mer raffinerad. Det som tydligen ska vara optimalt för min motor (om man vill släppa lös potentialen i topparna) är att sätta i 643-kammen och beställa den retarderad ca 4 grader eftersom min motor är såpass "stor". Men jag får se. jag vill köra lite först!
Jag måste isf skicka min befintliga kam ( eg kammar ty det är ju 4 stycken i en sportster) till RedShift ty de använder befintliga kammar och förser dem med nya lober efter kundens önskemål. En kompis har 643 i sin sporster 1200.a som är borrad till 1340, den ger 118 hk på bakhjulet. Han har den hojen både till semestrar runt i Finland varje sommar, kör den till och från jobbet samt tävlar i HarleyDrags med
På strippen brukar hans Bigtwin Harleykompisar kalla den för "ponnyexpressen", den har nämligen lömska attribut: sidopackväska, sissybar och buckhornstyre (som en del kallar "tjejstyre"). Det som röjer den för ett tränat öga är en liten shiftlight samt en 5" Supertrapp billjuddämpare under packväskan.
Många sporthojsslynglar som har blivit förvånade när Lasse (som är i 60-årsåldern och därmed en "gubbe") far iväg när det blir grönt på väg till jobbet.
Ja sportsterchassiet lämnar en del att önska. KamikazeKid här på forumet har ju byggt om sin mors sportster med bla min gamla 1200-motor, usd-gaffel, bromsar och fram- och bakhjul från Fireblade!
Jag har ju HD-gaffeln, men det är iaf den sällsynta sportmodellen med ställbar bump- och rebump samt ställbar fjäderförspänning och progressiva fjädrar, därtill har jag parallell(wobbel)stag samt styrdämpare.
Kolla efter en billig fempetad 883:a och bygg om till 1200:a (eller ännu större) det är det billigaste. 883 och 1200 är ju i stort samma motor förutom cyllar och toppar, 883 är dock billigare än 1200:a i inköp. Och 1200 originalkolvarna åker ju ändå ut direkt. Man kan ju få bra fjong med originalblocket också, här är Stefan Grafs "gathoj", säkerligen måånga fler hästar än jag har. Vet inte hur stor cylvolymen är:
http://www.youtube.com/watch?v=naPgJvWTIY4
Mvh
Jörgen
Verkar ju roligt att få ännu mer vrid
Åker du och bänkar den igen kommer säkert Jörgen B lyckas övertala dig att tjacka 643 (rätt?) kammarna
Ja han borde bli säljare den mannen!
Vore kul med 15-20 hästar till bara sådär
Men då ska man nog även bygga stegade krökar så det inte bli för stort mottryck. Men det ville han ju också hjälpa till med!
Grattis till den fina hojen!! Kul att det vart en twintok av dig med!!
Tycker den gick superfint, och vackert ljud var det i sportsystemet också!
/J