Byggtråd: "Jörgens Sportster"

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om jag hade rejält med pengar liggande, då skulle jag låta Jörgen Karlsson bygga en HD Roadracing-replica åt mig!
Kommer aldrig att glömma synintrycken och trycksvärtelukten från det nummer av MC-Sport (eller var det MC-Nytt?) där man provkörde 750-racern (Cal Rayborns???).
Snacka om skönhet och funktion i helgjuten harmoni!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Så det blev en oljekylare iaf. jojo, man ska spjärna emot när det erbjuds... ;)
Och tändningen: Med ditt borr bör du kunna ha 40 grader.
Men - vad vet väl jag...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag hade rejält med pengar liggande, då skulle jag låta Jörgen Karlsson bygga en HD Roadracing-replica åt mig!
Kommer aldrig att glömma synintrycken och trycksvärtelukten från det nummer av MC-Sport (eller var det MC-Nytt?) där man provkörde 750-racern (Carl Rayborns???).
Snacka om skönhet och funktion i helgjuten harmoni!

Tack du! Men så duktig är jag nog inte, det skulle nog isf krävas att jag och vännerna på Racerepairs, kamikazeKid och DrBike gick ihop. Ty jag måste isf ha hjälp med att få till ett bra chassie, jag kan inget om banhojar. Men jag vet att Patrik (kamikazekid) har pratat mycket om att en dag bygga en HD-banracereplica inspirerad av HD:s Lucifers Hammer. Vi tre kunde ju förena oss och bygga en åt dig när du känner dig solvent ngn dag! :D
sbsl.jpg


Det finns en HD-firma i Japan som bygger moderna rr-maskiner med Sportster-motorer! De har en maffig hemsida! http://www.sundance.co.jp/
Här kör dom en sådan på Daytona 2006
daytona_2006_speed_sundance.jpg


Hilsen
J
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Tack du! Men så duktig är jag nog inte, det skulle nog isf krävas att jag och vännerna på Racerepairs, kamikazeKid och DrBike gick ihop. Ty jag måste isf ha hjälp med att få till ett bra chassie, jag

*SNIPP*

g hemsida! http://www.sundance.co.jp/
Här kör dom en sådan på Daytona 2006

Jag börjar spara i morgon. Eller i övermorgon...
Hittar jag aktuellt nummer, scannar jag och lägger in en bild. Kan ju finnas Sporthojs-läsare som inte köpte varje nummer av mc-tidningarna i början av 70-talet och alltså har missat artikeln.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag börjar spara i morgon. Eller i övermorgon...
Hittar jag aktuellt nummer, scannar jag och lägger in en bild. Kan ju finnas Sporthojs-läsare som inte köpte varje nummer av mc-tidningarna i början av 70-talet och alltså har missat artikeln.

:hihi

Ja gör det! Vore kul att se! Editerade mitt förra inlägg så att den sista bilden kom med!

Så det blev en oljekylare iaf. jojo, man ska spjärna emot när det erbjuds... ;)
Och tändningen: Med ditt borr bör du kunna ha 40 grader.
Men - vad vet väl jag...

Jaja, jag erkänner, du hade rätt :hihi. Men jag ville ju testa om det behövdes först. Jag var beredd på att det skulle behövas. Det hade ju varit mer cleant utan oljekylare. Men nu när den sitter där så tycker jag det vart snyggt! Fick tag på en Lockhart av 70-talsmodell från Roffes. Lockhart tillverkar ju inte oljekylare längre så det känns kul att ha en sån!

Ja man kan ju prova att ge sig utanför standarkurvorna i bänk. Vill även bygga om avgassystemet i vinter med grövre krökar i steg för att få rätt matchning för denna motors toppeffekt, samt ett förbindelserör mellan dämparna för att få mer mellanregistervrid. Samt en redshift-kam. Vintrarna är för korta.. :hihi
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Du kunde haft en tioraders oljekylare från en Australiensisk Fregatt... ;)
Lockhart känns mer som kosmetika i jmf. Har du sett någon tempsänkninng med den?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du kunde haft en tioraders oljekylare från en Australiensisk Fregatt... ;)
Lockhart känns mer som kosmetika i jmf. Har du sett någon tempsänkninng med den?

Oja, nu ligger tempen på 70-80 grader isf 100-110 som tidigare.
Lockhart är bra, de var väldigt lätta också, över förväntan!
/J
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Oja, nu ligger tempen på 70-80 grader isf 100-110 som tidigare.
Lockhart är bra, de var väldigt lätta också, över förväntan!
/J

Jaru Jörgen, det är bara du kvar snart, Eric Buell går över till rotax nu, så då är det bara du som trimmar sporre sen...

Förövrigt en av dom snyggaste nya motorer jag har sett, Rotaxen alltså...
Ligger som skrivbordsbild här nu.

Jag gillar starkt att dom har behållit kylflänsar trots att den är vattenkyld.
Det saknas dock stötstångsrör. :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och min sportster 1200-ram var den sista Eric ritade innan han slutade på HD. Undrar om han vill erkänna att han ritat en sån skrangelram :hihi

Men lägg in en bild på den där fantastiska Rotax-spisen då! Nyfiken!!

Jaru Jörgen, det är bara du kvar snart, Eric Buell går över till rotax nu, så då är det bara du som trimmar sporre sen...

Förövrigt en av dom snyggaste nya motorer jag har sett, Rotaxen alltså...
Ligger som skrivbordsbild här nu.

Jag gillar starkt att dom har behållit kylflänsar trots att den är vattenkyld.
Det saknas dock stötstångsrör. :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den här eller?

En Buell med 146hk. :drool
http://thekneeslider.com/archives/2007/07/07/2008-buell-1125r-liquid-cooled-rotax-v-twin/



För jämförelse:

Rotax V990. 997.6cc och 139hk. Det är väl den som sitter i Aprillia Mille etc?
Tack!

146 hk! Det var ju inte illa! Det har ju jag i min, men den är ju ngt större.

Tycker de var rätt vackra, speciellt bottendelen. Jag gillar när kåporna avslöjar motorns inre. Som på HD ;)

De där motorerna påminner lite om Highlands V-twin som jag faktiskt tycker är ännu snyggare!

Det är synd bara att man måste ha en rysligt ful kylare för att få de där vattenkokarna att funka i en hoj :gnissla
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
De där motorerna påminner lite om Highlands V-twin som jag faktiskt tycker är ännu snyggare!

Det är synd bara att man måste ha en rysligt ful kylare för att få de där vattenkokarna att funka i en hoj :gnissla
Highland DirtTrac:
20070509095025dirttrack.jpg

:brynad

Jorå, den svenska V-twinen är snygg. Men den kanske inte har världens bästa tillförlitlighet. Nu har det väl blivit lite bättre. Men det första årsmodellerna fick man skruva mer än vad det blev kört.

Tja... Borde man inte kunna få en kylare byggd som passar mellan de främre ramrören (om man har dubbla främre ramrör)? Annars så var det väl en av MCMs projekthojar som hade en Honda VTR-motor med kylaren under sadeln?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag gillar den där flattrackern!

Tråkigt om det är så att Highlandmotorn inte är pålitlig :S

Jo det går ju att gömma kylare. Men jag gillar "ärliga" byggen. Där inget måste gömmas. Det ska vara enkelt vackert och funktionellt, utan kåpor, tycker jag.

Jag hoppas att de nya vattenkylda Bullarna inte tappar karaktär och blir en i raden. Men det är klart att jag tycker att motorbytet är dem väl unnt. Ett så bra chassie måste får ha lite högre effekt. Man kan ju ta ut betydligt högre effekt ur sportstermotorn som privatperson, men för hojtillverkare gäller ju andra krav på avgasvärden och buller mm. Det blir nog svårt med en luftkyld gammal tvåventilskonstruktion att klara det utan att göra motorn betydligt större. Jag tror inte att en twin på 1,5 liter eller större är så trevligt i en sporthoj. Det blir motorn som bestämmer körtekniken i böjarna mer än föraren. Det känner jag redan med min hoj även om det inte är en sporthoj. Men det är ju kul om man som jag är lite knäpp och gillar det där rusket :hihi
Highland DirtTrac:

:brynad

Jorå, den svenska V-twinen är snygg. Men den kanske inte har världens bästa tillförlitlighet. Nu har det väl blivit lite bättre. Men det första årsmodellerna fick man skruva mer än vad det blev kört.

Tja... Borde man inte kunna få en kylare byggd som passar mellan de främre ramrören (om man har dubbla främre ramrör)? Annars så var det väl en av MCMs projekthojar som hade en Honda VTR-motor med kylaren under sadeln?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tack!

146 hk! Det var ju inte illa! Det har ju jag i min, men den är ju ngt större.

Tycker de var rätt vackra, speciellt bottendelen. Jag gillar när kåporna avslöjar motorns inre. Som på HD ;)

De där motorerna påminner lite om Highlands V-twin som jag faktiskt tycker är ännu snyggare!

Det är synd bara att man måste ha en rysligt ful kylare för att få de där vattenkokarna att funka i en hoj :gnissla

Ska vi snacka V-tvin får vi inte glömma FOLAN.

Jo, kylare är en styggelse, förutom till tändkulemotorer, där uppfinningsrikedomen är stor och kylarna kan vara små finurliga konstverk i sig.

Den jag brukar köra på somrarna har dock den enklaste varianten med hampsnören, kanske till följd av att den har flyttats omkring då den har dragit allt mellan tröskverk, stybbvedklyv (till gengasbilarna) och takspånhyvel och dom finare mässingskylarna inte tålde hanteringen.

Bifogar en bild på folantwinnen
 

Bifogat

  • folan.jpg
    folan.jpg
    41.1 KB · Visningar: 155

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja... Borde man inte kunna få en kylare byggd som passar mellan de främre ramrören (om man har dubbla främre ramrör)? Annars så var det väl en av MCMs projekthojar som hade en Honda VTR-motor med kylaren under sadeln?

Mellan främre ramrören!!! Vet hut!

Då ser man ju inte motorn, näe, under sadeln möjligen, man får ta det faktum att skinkorna blir griljerade för estetikens skull...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja sådana kylare är fina! Speciellt när kulan jobbat en stund så att hela alltet står i ett moln och ångar av välbehag! :D

Graderverkskylare tror jag modellen heter där vattnet rinner över vinklade korriguerade plåtar.

Folantwinnen var fin! Är den som bigtwin utan egen växellåda eller är det bara bilden?

Folan för mig var den där vansinniga 1000cc tvåtaktstwinnen de byggde på 80-talet, som bestod av två ihopsatta HVA 500CR 2T crossmotorer! Såg en sån i en dragbike på strippen i Västerås på 80-talet. Vilket sjukt ljud när den drog iväg! :hihi

Apropå bra snurr på sportster! Här är Stefan Graffs "gat"sportster med trimmad originalmotor, alltså ingen S&S. http://www.youtube.com/watch?v=naPgJvWTIY4
Han har dock tagit upp den till 1570cc och har 138 hk på bakhjulet. Har just lyssnat på den med hörlurar på max, redan tomgången är ju superskön!! :D


Ska vi snacka V-tvin får vi inte glömma FOLAN.

Jo, kylare är en styggelse, förutom till tändkulemotorer, där uppfinningsrikedomen är stor och kylarna kan vara små finurliga konstverk i sig.

Den jag brukar köra på somrarna har dock den enklaste varianten med hampsnören, kanske till följd av att den har flyttats omkring då den har dragit allt mellan tröskverk, stybbvedklyv (till gengasbilarna) och takspånhyvel och dom finare mässingskylarna inte tålde hanteringen.

Bifogar en bild på folantwinnen

Knäppgökar... på me lite plast på hojen nu o kör!

Det är lustigt att det bara är sporthojs- och guldvingeåkare som gillar helt inplastad motorer, ändå hatar de varandra!! :tungan
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mellan främre ramrören!!! Vet hut!

Då ser man ju inte motorn, näe, under sadeln möjligen, man får ta det faktum att skinkorna blir griljerade för estetikens skull...
Jopp. Från sidan. :tummenupp

För att spinna vidare lite på Folan:
f3.jpg

De är tydligen stora på bensindrivna vattenpumpar åt räddningstjänsten*.

Det kan de säkert vara bra på. Men problemet för Highland uppstod nog när man vässade motorerna ganska hårt och stoppade dem i motorcyklar. Det är lite skillnad för en motor att tuffa på som vattenpump ett par timmar och att köras på högvarv i en grusgrop.

Nu har Folan tydligen kommit med en ny, större motor. W03, 1116cc. Men jag hittar inte mycket info om den på http://www.folan.se/



*) Om jag inte missminner mig så har Volvo tillverkat vattenpumpsmotorer åt försvaret. Eller snarare så använde de motorn från Suggan och satte en pump på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Folantwinnen var fin! Är den som bigtwin utan egen växellåda eller är det bara bilden?

Folan för mig var den där vansinniga 1000cc tvåtaktstwinnen de byggde på 80-talet, som bestod av två ihopsatta HVA 500CR 2T crossmotorer! Såg en sån i en dragbike på strippen i Västerås på 80-talet. Vilket sjukt ljud när den drog iväg! :hihi

Apropå bra snurr på sportster! Här är Stefan Graffs "gat"sportster med trimmad originalmotor, alltså ingen S&S. http://www.youtube.com/watch?v=naPgJvWTIY4
Han har dock tagit upp den till 1570cc och har 138 hk på bakhjulet. Har just lyssnat på den med hörlurar på max, redan tomgången är ju superskön!! :D


Det är lustigt att det bara är sporthojs- och guldvingeåkare som gillar helt inplastad motorer, ändå hatar de varandra!! :tungan

Vad som är lustigt är att en tråd om en ombyggd Harley är den längsta byggtråden på SH :yoparty

Den där Folanmotorn var separat från lådan, vad dom körde med för lådor har jag dock ingen aning om, men har en känsla av att det var engelskt, var den känslan kommer ifrån vet jag inte???

När du ändå är inne på 2t motorer, du vet möjligtvis inte var man kan hitta en filmsnutt på den riktiga buellen, 4cyl 2takt 750cc?
Hette den möjligen wr750 eller något?

Sen är det lite lustigt att den här tråden är som aktivast efter 2 på natten? :va

De är tydligen stora på bensindrivna vattenpumpar åt räddningstjänsten*.

Det kan de säkert vara bra på. Men problemet för Highland uppstod nog när man vässade motorerna ganska hårt och stoppade dem i motorcyklar.

Folan har tillverkat racepreppade motorer till sidvagnsracing långt innan brandpumparna....
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Folan har tillverkat racepreppade motorer till sidvagnsracing långt innan brandpumparna....
Jahapp, där ser man. :)

Efter att ha kollat runt lite på Sporthoj.com så verkar en del av problemen med motorerna för Highland bestått i för stora kolvar på -99:eek:rna som gjorde att en del av dem skar, och en hel del andra småfel. Men nu verkar de ha skärpt sig iaf.

Dessutom så är ju inte Highlands motorer exakt Folanmotorer. De är om jag inte missminner mig baserade på Folan och modifierade.

Synd att inte http://www.roehrmotorcycles.com/ beslutade sig för att använda Highlandmotorn. Jag skulle vilja se någon sportigare hoj med svensk motor. Kanske vore dags att starta eget mc-märke: Norrland Highland, fackverksram av stål (inte helt olik Ducati Monster), trådekrade fälgar och clip-on styre. En helsvensk caféräser. :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top