Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja det är lite festligt! Hur gick det med Järnsporren förresten?

Det stämmer säkert, det finns ju gamla engelska lådor som är starka. Problemet är väl att det blir allt svårare att hitta dela till dem.

Apropå udda twinmotorljud så är ju Jolinks vråltrimmade ducce 999-dragbike rätt ball!http://www.youtube.com/watch?v=wHmscBKqoI8&mode=related&search=
Inte precis harleymuller precis, men ändå!

Nej vad coolt! Jag visste inte ens att det funnits en 2t Buell! :va

Gamla växellådor är skit.
Har mekat lite classic, och just lådorna är oerhört rasbenägna så fort man försöker köra mer än 55-60 häst igenom dom.
Finns en del "överdimensonerade racelådor".
Dessa tål upp emot 85-90 häst.
Men då får det bara plats drev till 3 växlar...
Men:Indiska Royal Enfields nyare lådor funkar!
Håller bra, trots 5 växlar!
Tror dock inte att de är homologiserade för classic racing.

En annan fundering:
Har kört fyrpetade harley.
Tyckte det var charmigt med lite längre steg mellan de (trögbytta) växlarna.
Passade bra till en vridstark, flexibel motor.
Saknade dock "överväxel" för att kunna "tuffa" fram i 120.
Trodde i min enfald att det löste sig med femväxlade, och sedemera sexväxlat.
Alla växlarna verkar dock ligga inom samma spann...
Gillar inte!
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gamla växellådor är skit.
Har mekat lite classic, och just lådorna är oerhört rasbenägna så fort man försöker köra mer än 55-60 häst igenom dom.
Finns en del "överdimensonerade racelådor".
Dessa tål upp emot 85-90 häst.
Men då får det bara plats drev till 3 växlar...
Men:Indiska Royal Enfields nyare lådor funkar!
Håller bra, trots 5 växlar!
Tror dock inte att de är homologiserade för classic racing.

En annan fundering:
Har kört fyrpetade harley.
Tyckte det var charmigt med lite längre steg mellan de (trögbytta) växlarna.
Passade bra till en vridstark, flexibel motor.
Saknade dock "överväxel" för att kunna "tuffa" fram i 120.
Trodde i min enfald att det löste sig med femväxlade, och sedemera sexväxlat.
Alla växlarna verkar dock ligga inom samma spann...
Gillar inte!

Ja nyare lådor är förstås bättre. Norton Burman AMC-lådan efter 56 ska väl ändå funka rätt bra? Den har jag sett bakom starka Hedlund V-twin bla, om jag inte missminnar mig. Men vill man ha starkt är ju amerikanska lådor oftast bättre.
Lådans utväxlingsförhållande på Evosposrter 5-pet är
  1. 4,30:1
  2. 3,15:1
  3. 2,29:1
  4. 1,88:1
  5. 1,00:1

Så sista och 5:e växeln har samma utväxling som 4-petens 4:a. Många missar detta och glömmer att välja ett större framdrev. Min sex-petade Baker har samma utväxlingsförhållande som fem-peten förutom en ngt litet högre etta samt den sjätte växeln som är en sinnrik överväxel på 0,84:1.

Men man kan bygga om dessa lådor hur man vill. Andrews och Baker har ändrade utväxlingar för samtliga drevpar i dessa lådor. Det finns även möjlighet att ändra primärutväxling som man vill med andra motor- och kopplingskorgsdrev.

menar du att alla växlarna har samma utväxling:va



det är som i övrigt, det går bara runt i huvudet på dom :D


Vietnam, Iran, Afghanistan osv. :gnissla


Ja jag håller med, jag är ingen generell USA-vän. Det är bara lite kul att bjäbba emot och hålla på sitt udda hojmärke här på SH :hihi.
Jag kan gilla amerikasnk kompromisslös ingenjörskonst, det erkänner jag. Liksom rysk. Vill man hitta det värsta värsta dieselloket i världen, eller den värsta helikoptern eller whatever. Så är den oftast amerikansk eller rysk.

Jänkarnas utrikespolitik har jag inte alltid så lätt för. Bush borde förstås kontemplera lite över orsakerna till allt hat mot USA istället för att bara rusta för att möta symptomen på allt detta hat.

Vi svenskar borde fö passa oss. Enligt många geologer finns ca 20% av världens brytbara urantillgångar i Norrland: USA kanske får för sig att invadera Norrland för att befria samerna! :hihi

/J
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vill tipsa lite.
När du (och Cyrén) lägger ut nästa film, varför inte lägga på lite musik?
Porrfilmsmusik för motorbögar blir bättre än man tror!
http://www.youtube.com/watch?v=XX6SimNSNEQ&mode=related&search=
Passar!
Verkar gå bra också.
Om man skall tro reklamen.
Men: allt som står på internet är sant.
http://www.youtube.com/watch?v=s6AjrVqyU5s&mode=related&search=
Hade varit mycket bättre utan musik.
Borde vara straffbart att dölja motorljud med musik.
Finns dock ännu värre exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=AHY5zXP-Gs4
Musik skall användas med omdömme!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:tummenupp De sista två var ju sevärda!

Ska det vara erootiskt och HD så är nog Brigitte Bardot bättre än den första rullen :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=BiY3fAwiPb0

Vi ska se om det går att göra lite åkvideo. Cyrén har ju en ny hoj och är inte kontaktbar längre :( Jag tror han sover med SV:n :gnissla


/J
Vill tipsa lite.
När du (och Cyrén) lägger ut nästa film, varför inte lägga på lite musik?
Porrfilmsmusik för motorbögar blir bättre än man tror!
http://www.youtube.com/watch?v=XX6SimNSNEQ&mode=related&search=
Passar!
Verkar gå bra också.
Om man skall tro reklamen.
Men: allt som står på internet är sant.
http://www.youtube.com/watch?v=s6AjrVqyU5s&mode=related&search=
Hade varit mycket bättre utan musik.
Borde vara straffbart att dölja motorljud med musik.
Finns dock ännu värre exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=AHY5zXP-Gs4
Musik skall användas med omdömme!
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja det är lite festligt! Hur gick det med Järnsporren förresten?

Det stämmer säkert, det finns ju gamla engelska lådor som är starka. Problemet är väl att det blir allt svårare att hitta dela till dem.

Apropå udda twinmotorljud så är ju Jolinks vråltrimmade ducce 999-dragbike rätt ball!http://www.youtube.com/watch?v=wHmscBKqoI8&mode=related&search=
Inte precis harleymuller precis, men ändå!

Nej vad coolt! Jag visste inte ens att det funnits en 2t Buell! :va
blåtaktsbullen fanns och var skitful.
http://www.motorcyclemuseum.org/classics/bike.asp?id=79
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp... :D
Hade gått mer om jag orkat hålla i mig!
Mycket mer. :yoparty

Din mor är av rätta virket! :hihi

Jag toppade bara hojen en gång med den motorn, jag är lite byxis på sånt. Men då bottnade jag iaf min sportstermätare. Den gick till 220... Jag vet inte hur mycket som ev fanns kvar då eller ev felvisning, men det enda jag tänkte på var vad som skulle hända om styret jag hängde i skulle brista. Så jag släppte av direkt sedan. :gnissla

Det är ett rätt maffigt ljud när den vrålar på fullgas sådär inte sant! Inte så mycket dunk-dunk längre! Mer bonneville salt flats :hihi
Du får gärna lägga upp film och foto på mödramaskinen här i tråden om du inte vill starta en egen!
/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fortfarande skitful.

Va!!!

Det är ju bland det snyggaste jag har sett naket på många år.

Kåporna var väl ingen skönhet, men speglar tidsandan rätt väl.

Jag skulle köra den med endast en dunstall toppkåpa för att den snygga mekaniken skulle synas, och en liten café-rumpa som inte döljer piporna.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kåporna var väl ingen skönhet, men speglar tidsandan rätt väl.
Och designmässigt så är det tyvär inte mycket positivt som har hänt med kåporna på Buells räsrar sedan dess.
2006-Buell-XBRRa-small.jpg

Ser fortfarande lika baktungt ut. Visst är det kanske lågt luftmotstånd på den hojen, men den vinner ju ändå inga skönhetstävlingar.

Jämför det med det betydligt mera slimmade bakpartiet på en Buell Firebolt:
firebolt3.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker nog att racern är snyggare ändå! Mer renodlat och enkelt formspråk på ngt sätt. Utan så mycket veck och louvers som på gatsportisar.

Sedan tror jag att kutsen egentligen skall vara busa-stor om den ska göra nytta. Det gäller ju att bringa lite ordning i den wake som annars uppstår bakom förarens rygg.

/J
Och designmässigt så är det tyvär inte mycket positivt som har hänt med kåporna på Buells räsrar sedan dess.
Ser fortfarande lika baktungt ut. Visst är det kanske lågt luftmotstånd på den hojen, men den vinner ju ändå inga skönhetstävlingar.

Jämför det med det betydligt mera slimmade bakpartiet på en Buell Firebolt:
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Din mor är av rätta virket! :hihi

Jag toppade bara hojen en gång med den motorn, jag är lite byxis på sånt. Men då bottnade jag iaf min sportstermätare. Den gick till 220... Jag vet inte hur mycket som ev fanns kvar då eller ev felvisning, men det enda jag tänkte på var vad som skulle hända om styret jag hängde i skulle brista. Så jag släppte av direkt sedan. :gnissla

Det är ett rätt maffigt ljud när den vrålar på fullgas sådär inte sant! Inte så mycket dunk-dunk längre! Mer bonneville salt flats :hihi
Du får gärna lägga upp film och foto på mödramaskinen här i tråden om du inte vill starta en egen!
/J

Den gick fint som tusan på vägen och gick att svänga med också utan några tendenser till wobbel eller annat.
Tankar om att styret och andra delar skulle falla av fanns hela tiden då den mer eller mindre känns så! :D

Ljudet....
Ja den låter som en raket när man kommer upp i varv.
Fiskebåtsdunket är bort filat ordentligt.

Ska fixa klart den och fota lite snyggt och kanske ordna en rulle som jag kan lägga upp här...
Får en ny drevkåpa i veckan från nån HD tok i Kalix som har en HD med turbo.
160 Bakhjulspållar sas det att det skulle vara i den.
Dock inte en sportster!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag är lite avis på Blade-gaffeln du satt på mammas hoj.

Nice Ser fram emot bilder och ev filmsnutt. Ska dock ta mig tid att åka och hälsa på som sagt. Sitter med lädernål och tråd och reparerar mitt skinnställ för tillfället dock, så idag är jag grounded ett par timmar till :(

/J

Den gick fint som tusan på vägen och gick att svänga med också utan några tendenser till wobbel eller annat.
Tankar om att styret och andra delar skulle falla av fanns hela tiden då den mer eller mindre känns så! :D

Ljudet....
Ja den låter som en raket när man kommer upp i varv.
Fiskebåtsdunket är bort filat ordentligt.

Ska fixa klart den och fota lite snyggt och kanske ordna en rulle som jag kan lägga upp här...
Får en ny drevkåpa i veckan från nån HD tok i Kalix som har en HD med turbo.
160 Bakhjulspållar sas det att det skulle vara i den.
Dock inte en sportster!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top