Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sitter med lädernål och tråd och reparerar mitt skinnställ för tillfället dock, så idag är jag grounded ett par timmar till :(
Kanske inte direkt oväntat att något sånt skulle inträffa förr eller senare... Det härstammade väl från någon gång innan kristi födelse?

Jag är för lat för att laga trasiga skinnställ själv. Det finns duktiga skomakare som gärna för det tar hand om det. Dessutom har en del av dem inte ens vett att ta ordentligt betalt för det. 200kr inklusive material och moms fick farsans firma betala för några år sedan då dragkedjan i ett ställ skulle bytas. För de pengarna sitter man inte och pillar med det själv. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hrmpf! Det är ju nästan nytt! Köpte det 1987!
Jojag brukar lämna in det till en duktig skomardam vid StEriksplan på vintern. Men nu när en söm i skrvet gick upp mitt i säsongen till följd av den hysteriska fartvinden på min slimmade maskin :hihi så valde jag att sy själv. Så att det är helt tills imorgon då jag tänkte åka på Rörkenbanan.

Kanske inte direkt oväntat att något sånt skulle inträffa förr eller senare... Det härstammade väl från någon gång innan kristi födelse?

Jag är för lat för att laga trasiga skinnställ själv. Det finns duktiga skomakare som gärna för det tar hand om det. Dessutom har en del av dem inte ens vett att ta ordentligt betalt för det. 200kr inklusive material och moms fick farsans firma betala för några år sedan då dragkedjan i ett ställ skulle bytas. För de pengarna sitter man inte och pillar med det själv. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hoppas någon filmar händelsen så vi får se Jörgen med fulla nerlägg men bägge knäna mot tanken för att inte sömmen ska gå upp :D

Det hoppas jag inte att ngn gör!! ;)

Vi brukar lufsa runt där i maklig takt hon och jag. Lite orolig hur det ska gå med nya motorn. Redan gamla 1200:an var väl rå att köra utan ryckutjämnare i de skarpa kurvorna :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_9887.jpg
    IMG_9887.jpg
    88.3 KB · Visningar: 182

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vi brukar lufsa runt där i maklig takt hon och jag. Lite orolig hur det ska gå med nya motorn. Redan gamla 1200:an var väl rå att köra utan ryckutjämnare i de skarpa kurvorna :gnissla
Rena RR-piloten. Bara att tejpa fast knäpuckar på stället och skaffa XBRR-kåpor till hojen så kan du börja tävla sedan (osäker på i vilken klass dock...). :brynad

Hur är karaktären på motorn? Så där härligt att det knappt finns något mellanläge mellan gaspådrag eller motorbroms?



Edit: kollade just på bilden, och ett par tåpuckar skulle nog göra större nytta än knäpuckar.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den trottlar rätt bra, men det är bara lite svårhanterligt med motorkaraktären i skarpa lågfartssvängar som gathörn och sånt. 162 Nm i en sån här lite hoj gör att det lätt släpper, det är svårt att dosera helt enkelt, den har ju 100 rwhp redan vid 3900. Rörken är ju en gokartbana. Men jag kör där ibland för att hålla min girförmåga i trim. Rätt skoj men mycket intensivt, man är trött i huvet som efter en tenta efteråt

Ja det är pinnarna som tar stryk, babordspinnen är mest nedslipad. Jag kör förstås med tramdynan på pinnarna så jag inte slipar på fossingarna. :hihi

Hur är karaktären på motorn? Så där härligt att det knappt finns något mellanläge mellan gaspådrag eller motorbroms?



Edit: kollade just på bilden, och ett par tåpuckar skulle nog göra större nytta än knäpuckar.

Vilken tid tänkte du rulla till Rörken tro?
Tänkte ta oskulden imorgon.

Sticka från stan 1530, eller senast 1600 tror jag blir bra!
Är det regnrisk skiter jag i det. Jag pm:a dig mitt nr.

Och jag tänkter INTE hålla 170 hela vägen dit som sista jag låg efter dig från Åkersberga ;)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Funderade på 15:30 typ jag med :tummenupp

hehe och tempot blir mer normalt :tungan

Bra! Har kollat vädret, det verkar ju bli fint. Har skickat dig mitt nr.
Vi kan ta gamla vägen hem, den är ju lite roligare än motorvägen för våra hojar.

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och designmässigt så är det tyvär inte mycket positivt som har hänt med kåporna på Buells räsrar sedan dess.
2006-Buell-XBRRa-small.jpg

Ser fortfarande lika baktungt ut. Visst är det kanske lågt luftmotstånd på den hojen, men den vinner ju ändå inga skönhetstävlingar.

Jämför det med det betydligt mera slimmade bakpartiet på en Buell Firebolt:
firebolt3.jpg

Räsern funkar med förare på!
Då stämmer linjerna helt plötsligt.
Men tvåtaktaren är fortfarande skitful.
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Ska vi snacka V-tvin får vi inte glömma FOLAN.

Bifogar en bild på folantwinnen

Kul att se den bilden igen, det är undertecknad som har illustrerat den en gång i tiden! Tror det var -95 som jag ringde upp Fredrik på Folan och frågade om de var intresserade av en avancerad "Cut-Away" ritning av deras nya projekt, v290:n.

Problemet var att cylindrar och ventilkåpor inte än var designade... Så det blev att bestämma lite själv och som det ser ut på bilderna av den stationära motorn så blev det rätt likt! :D

Jo, förresten, det var i Södra Sandby som jag för första gången såg ett Spondon chassi, med enkelswing och allt! Och med en Folan V290... :yoparty
 

Bifogat

  • f3.jpg
    f3.jpg
    91.7 KB · Visningar: 165
  • folan.jpg
    folan.jpg
    41.1 KB · Visningar: 156

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kul att se den bilden igen, det är undertecknad som har illustrerat den en gång i tiden!

Jo, förresten, det var i Södra Sandby som jag för första gången såg ett Spondon chassi, med enkelswing och allt! Och med en Folan V290... :yoparty

Kul att det finns folk med "insider" information här.

Men var är bilderna på spondonhojen?
Du kan ju inte bara släppa en sån bomb utan att ge oss bilder också.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kul att det finns folk med "insider" information här.

Men var är bilderna på spondonhojen?
Du kan ju inte bara släppa en sån bomb utan att ge oss bilder också.
Precis. Spondon och Folan i ljuv harmoni låter ju som riktigt snask. :drool

Edit: det ringer en liten klocka i bakhuvudet. Hade det något med projekt Norrsken eller något i den stilen att göra? :va
Edit igen: nej, jag var tydligen ute och seglade.


Från det ena till det andra så såg jag förresten en kaross från Muscle Machine på Blocket härom dagen: http://www.blocket.se/vi/12475420.htm?ca=3_s
Tyvär så blir den nog lite svårt att få på en GSX1400 utan att våldföra sig allt för mycket på den. Men det hade ju varit en intressant kombination annars. :)

Edit 2: åsså sökte jag efter "Folan" på Blocket och hittade denna: http://www.blocket.se/vi/12372052.htm?ca=3_s
Mycket smågodis på den hojen.

Men nu känns det som att jag börja vara ute och segla ganska långt OT från trådens ursprungliga ämne, så jag ska nog hålla tyst ett tag nu...
 
Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Har ju tidigare påpekat att jag önskar ett mellanting mellan Buell och Sportster.
Så här skall det se ut!
Andrahoj, Jörgen?
PhotoID26896.jpg

Mer bilder på:
http://www.bikernet.com/bikebarn/PageViewer.asp?PageID=1387
MUMMA!

Jävlar vilken hoj! Respektlös mix av jänke och brittiskt, med glitterlack på ramen som avslutning :yoparty absolut ett lämpligt projekt för Jörgen :D

Vill dessutom tillägga att ditt bygge är riktigt läckert, Jörgen. Har följt tråden länge och det är alltid kul att läsa om de mer tekniska bitarna. Keep it coming! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har ju tidigare påpekat att jag önskar ett mellanting mellan Buell och Sportster.

MUMMA!

Jo, jag såg också den på bikerbarn, hade det inte varit för guldflaken på ramen hade den varit helrätt!
(dessutom är det ju inte en Buell/Sportstermotor i den där, det är en Ultima bigtwin med en växellåda med right side drive)

Jag har annars snöat in på den här:
961_22.jpg


Mer info om den på: Norton Mototcycles

Jag har för övrigt varit och skruvat både sportster och Deuce här på morgonen, min bror och hans tjej skulle på HDCS träff i Kattisavan (utanför Lycksele) men i morse precis då dom skulle åka svängde det in en lastbil med paket från USA, så det blev några timmar försenat...
Det var mest kromade täckkåpor och spetsmuttrar, och äntligen tystare insatser till "Vansinnige Hans" piporna, men dom monterar vi efter träffen.

Sportstern satte vi packväskor på, och ärligt talat fattar jag inte hur dom hade tänkt få med sig allt utan dom väskorna.
Det såg ut som ett helt jäkla tivoli skulle ut på vägen, tältrulle på duce gaffeln, duce orginalväskor, ortleib packrulle på bagageräcket och sportsterväskor samt "toolroll" på sportstergaffeln, samtliga var knökfulla, ÅAS var mycket av packningen avsedd just för att bli knökfulla :D

Arrangören hade tydligen lyckats göra en specialbeställning av öl i plastflaskor till evenemanget, ett bra initiativ så slipper man glaskross på campingen.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har ju tidigare påpekat att jag önskar ett mellanting mellan Buell och Sportster.
Så här skall det se ut!
Andrahoj, Jörgen?
Mer bilder på:
http://www.bikernet.com/bikebarn/PageViewer.asp?PageID=1387
MUMMA!

Tack! Ja den var ju supersnygg, chassiet verkar ju tom ha potential att gå att svänga med! Fascinerade att de inte har valt en sporstermotor utan en bigtwin försedd med högerdrivning. Måste ju bli mer jobb att få det så tight som de ändå lyckats med!

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack! Ja den var ju supersnygg, chassiet verkar ju tom ha potential att gå att svänga med! Fascinerade att de inte har valt en sporstermotor utan en bigtwin försedd med högerdrivning. Måste ju bli mer jobb att få det så tight som de ändå lyckats med!

/J
Vet inte om det är någon fördel med en big twin i en sådan hoj.
Skulle vara nöjd med en 1000 eller 1200 med bra snurr på bitarna.
Har kört långslagigt, högkompat på bana.
Oförlåtande...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jävlar vilken hoj! Respektlös mix av jänke och brittiskt, med glitterlack på ramen som avslutning :yoparty absolut ett lämpligt projekt för Jörgen :D

Vill dessutom tillägga att ditt bygge är riktigt läckert, Jörgen. Har följt tråden länge och det är alltid kul att läsa om de mer tekniska bitarna. Keep it coming! :tummenupp

Tack!

Jag ska ta mig i kragen och återvända med lite mer tekniska diskussioner kring hojen. Jag har ju nu ett kopplingsproblem på halsen. Barnettkopplingen började blev helt skum på Barkarby i onsdags efter 5 rejs. Jag tog isär kopplingen nu igårkväll. Alla stålskivorna var blå, två hade kupat sig. Lamellerna brända. Kopplingkorgens lager mot kopplingsnavet har dessutom gått sönder eler pressat sönder lagerläget i stålkopplingskorgen. Hela kopplingskorgen kastade 5 mm vid startkransen. Den slirade på fullgas samt drog med inkramad koppling med ettan i.

Nu blir det att leta efter lite starkare kopplingskorg än den HD-original stålkopplingskorg jag kör med nu alternativt montera i ett kraftigare lager än det enkelradiga spårkullager som sitter i nu. Lagret var helt nytt precis som allt annat jag stoppat i denna motor. Kanske är hela barnettkopplingen för klen. Isf är näste steg Bandit-koppling, men det är ännu dyrare grejer än Barnett, men då får man å andra sidan med en bandit kopplingskorg.
Ska ta de trasiga delarna till Jörgen på Supertwin imorgon för att få höra även hans syn på saken.

Ska även prova en annan olja vilken rekommenderas av både Barnett samt Bandit till dessa kevlarbelägg. Den heter Golden Spectro Gear Lube 80W. Har hittat den på både Duells samt Touringbutiken. Jag provade med Statoil Racingway MC15W-40 i lådan när detta hände.

/J

Vet inte om det är någon fördel med en big twin i en sådan hoj.
Skulle vara nöjd med en 1000 eller 1200 med bra snurr på bitarna.
Har kört långslagigt, högkompat på bana.
Oförlåtande...

Jag tycker likadant, sporstermotorn är mer varvvillig och mer robust att rejsa med. Vill man ha dem stora så går det ju bra att bygga dem mycket större än 1200 om man vill!

/J
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top