Byggtråd: "Jörgens Sportster"

sportbike

Guest
Där ser man,det var som du befarade,kopplingen stod inte pall.
Satsa på en Bandit,jag kan bidra med en slant.
(hälsa Jörgen)

mvh
G.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack!

Jag ska ta mig i kragen och återvända med lite mer tekniska diskussioner kring hojen. Jag har ju nu ett kopplingsproblem på halsen. Barnettkopplingen började blev helt skum på Barkarby i onsdags efter 5 rejs. Jag tog isär kopplingen nu igårkväll. Alla stålskivorna var blå, två hade kupat sig. Lamellerna brända. Kopplingkorgens lager mot kopplingsnavet har dessutom gått sönder eler pressat sönder lagerläget i stålkopplingskorgen. Hela kopplingskorgen kastade 5 mm vid startkransen. Den slirade på fullgas samt drog med inkramad koppling med ettan i.

Nu blir det att leta efter lite starkare kopplingskorg än den HD-original stålkopplingskorg jag kör med nu alternativt montera i ett kraftigare lager än det enkelradiga spårkullager som sitter i nu. Lagret var helt nytt precis som allt annat jag stoppat i denna motor. Kanske är hela barnettkopplingen för klen. Isf är näste steg Bandit-koppling, men det är ännu dyrare grejer än Barnett, men då får man å andra sidan med en bandit kopplingskorg.
Ska ta de trasiga delarna till Jörgen på Supertwin imorgon för att få höra även hans syn på saken.

Ska även prova en annan olja vilken rekommenderas av både Barnett samt Bandit till dessa kevlarbelägg. Den heter Golden Spectro Gear Lube 80W. Har hittat den på både Duells samt Touringbutiken. Jag provade med Statoil Racingway MC15W-40 i lådan när detta hände.

/J



Jag tycker likadant, sporstermotorn är mer varvvillig och mer robust att rejsa med. Vill man ha dem stora så går det ju bra att bygga dem mycket större än 1200 om man vill!

/J
Varför är det alltid problem med kopplingen på HD?
Seriöst alltså!
Finns ju drösavis med eftermarknadsgrejor, men inte heller de verkar hålla måttet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Där ser man,det var som du befarade,kopplingen stod inte pall.
Satsa på en Bandit,jag kan bidra med en slant.
(hälsa Jörgen)

mvh
G.

Oooh tack!! En generös man!!:trixie

Men det är nog lika bra jag tar kopplingssmällen själv, ty annars kommer du hävda rättigheter vilja provköra stenkrossen, och med tanke på hur många gånger du körde om mig i måndags så kommer du rosta min stackars HD :D

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför är det alltid problem med kopplingen på HD?
Seriöst alltså!
Finns ju drösavis med eftermarknadsgrejor, men inte heller de verkar hålla måttet.

Jag tror att det beror på vridet. Min hoj är ju inte märkvärdig jämfört med en litersporthoj effektmässigt. Den ger ju enligt bänken bara 127 hk på bakhjulet med sin S&S-originalkam som jag har i. Detta ger ju strax över 143 hk i motorn enligt den normativa effektförlusten på 13%. Men till skillnad mot en sporthoj ger den denna effekt redan vid 6000 rpm. Min S&S ger 162 Nm vid ca 4300 rpm. Jag tror att det är det som är problemet. Det är ju momentet som primärdrivningen känner av, inte effekten.

När man sätter turbo på radfyrelitersporthojar så kommer ju vridmomentet upp i sug-HD-nivå och ofta mycket mer. De killarna har ju samma problem. TurboAnderssson har ju tex en tryckluftscylinder som med hjälp av laddtrycket assisterar kopplingen när motorn börjar ladda. Jag tror inte att Andersson ens orkar krama in kopplingen utan att släppa på gasen så att den dumpar.

Så mina "problem" är nog bara barnjoller. Jag tror att det ska gå att lösa med en vanlig koppling med endast fjädrarar, utan centrifugalvikter. Jag tycker inte att min koppling är tung nu trots att jag har de hårdaste barnettfjädrarna i.

Det blir alltid stora problem för drivlinan för såna som du och jag, som tycker att det är ett egenvärde att det skyfflar på redan vid låga varv, det är liksom priset. Det är nog ingen slump att moderna sporthojskonstruktörer har valt att ta ut den höga effekten med liten slagvolym och höga varvtal. Det är ju viktsmässigt sett smartast. Men jag tycker att det är tråkigt. :D

Mvh
J
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför är det alltid problem med kopplingen på HD?
Seriöst alltså!
Finns ju drösavis med eftermarknadsgrejor, men inte heller de verkar hålla måttet.
Kanske för att både originalgrejjerna och eftermarknadsdelarna är tillverkade i USA? :hihi

Men har man inte rätt olja så krävs det inte mycket för att skrota lamellerna i en våtkoppling (alltså inte bilolja, det räcker med att det är fel viskositet). Och när lamellerna har börjat slira så krävs det inte mycket för att överhetta stålskivorna så de blir blåa eller slår sig, vilket kan leda till ytterligare skador. Samtidigt så blir oljan för varm och blandas med rester från lamellernas yta. Helt enkelt en ond cirkel som äter upp en koppling på nolltid.

Nu verkar det inte vara det som hände för Jörgen, men det skulle är en orsak till kopplingsproblem.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag säger inte emot, jag tror definitivt att det kan vara oljan. Jag körde ju på en vanlig helsynt 15W-40 sporthojsolja i kopplingen när jag eldade upp den. Så här skriver (Amerikanska :tungan) dragracekopplingstillverkaren Bandit MachineWorks på sin hemsida ang lämpliga oljor för de kevlarbelägg som jag även har i min Barnett (som har med dubbelt så stor friktionsyta jämför med sportster original och dämed kan överföra dubbelt så stort mom med samma fjädertryck):

"NOTE: We recommend the use of ONLY automatic transmission fluid or Golden Spectro Gear SAE 80 Primary Chaincase Lubricant in our clutches. DO NOT use the HD oil or similar oils in the primary, especially with Kevlar plates. Using the HD oil will make the clutch drag and slip. ATF is inexpensive and works great, but can be difficult to prevent leakage in some bikes where the engine to primary case seal is not perfect. Golden Spectro 80 contains friction modifiers which actually increase the friction between the plates and allows the clutch to carry more power with the same spring pressure but is slightly higher viscosity than the ATF and can aggravate clutch drag in a bike with limited release travel. DO NOT use a full synthetic oil, these are often too “slippery” and will make the clutch slip. "

Jag har hittat Golden Spectro Gear SAE 80 på Duells samt Touringbutiken här på SH och ska beställa 5 liter för att testa.

Varför ska du sälja din fina 1400:a. Jag känner klang och jubel bara jag ser den modellen, det är ju precis såna hojar alla rödljusjunkies ville bygga på 80-talet (utom jag som åkte kawa trepip)! Min kompis Blåskägg hade en sån, nu susar han runt på en ny Gixxer 1000 :mad:


Kanske för att både originalgrejjerna och eftermarknadsdelarna är tillverkade i USA? :hihi

Men har man inte rätt olja så krävs det inte mycket för att skrota lamellerna i en våtkoppling (alltså inte bilolja, det räcker med att det är fel viskositet). Och när lamellerna har börjat slira så krävs det inte mycket för att överhetta stålskivorna så de blir blåa eller slår sig, vilket kan leda till ytterligare skador. Samtidigt så blir oljan för varm och blandas med rester från lamellernas yta. Helt enkelt en ond cirkel som äter upp en koppling på nolltid.

Nu vet jag ju iofs inte om det var det som hände, men det skulel ha kunnat vara så.
 
Last edited:

rajraj

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki 1100R Turbo
Jag tror att det beror på vridet. Min hoj är ju inte märkvärdig jämfört med en litersporthoj effektmässigt. Den ger ju enligt bänken bara 127 hk på bakhjulet med sin S&S-originalkam som jag har i. Detta ger ju strax över 143 hk i motorn enligt den normativa effektförlusten på 13%. Men till skillnad mot en sporthoj ger den denna effekt redan vid 6000 rpm. Min S&S ger 162 Nm vid ca 4300 rpm. Jag tror att det är det som är problemet. Det är ju momentet som primärdrivningen känner av, inte effekten.

När man sätter turbo på radfyrelitersporthojar så kommer ju vridmomentet upp i sug-HD-nivå och ofta mycket mer. De killarna har ju samma problem. TurboAnderssson har ju tex en tryckluftscylinder som med hjälp av laddtrycket assisterar kopplingen när motorn börjar ladda. Jag tror inte att Andersson ens orkar krama in kopplingen utan att släppa på gasen så att den dumpar.

Så mina "problem" är nog bara barnjoller. Jag tror att det ska gå att lösa med en vanlig koppling med endast fjädrarar, utan centrifugalvikter. Jag tycker inte att min koppling är tung nu trots att jag har de hårdaste barnettfjädrarna i.

Det blir alltid stora problem för drivlinan för såna som du och jag, som tycker att det är ett egenvärde att det skyfflar på redan vid låga varv, det är liksom priset. Det är nog ingen slump att moderna sporthojskonstruktörer har valt att ta ut den höga effekten med liten slagvolym och höga varvtal. Det är ju viktsmässigt sett smartast. Men jag tycker att det är tråkigt. :D

Mvh
J

I onsdags ( på Sveavägen ) pratade jag med dig om min koppling som har börjat fungerat. Det är ju andra grejor som ger sig, typ kedje-snokar.:mad: Letade fram ett gammalt bromsdiagram med Garret-turbon. Det började på 5100 rpm - 178 hk / 246 Nm. Bara som lite info.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I onsdags ( på Sveavägen ) pratade jag med dig om min koppling som har börjat fungerat. Det är ju andra grejor som ger sig, typ kedje-snokar.:mad: Letade fram ett gammalt bromsdiagram med Garret-turbon. Det började på 5100 rpm - 178 hk / 246 Nm. Bara som lite info.

Hej!
Så det är du som jag surrade med på Sveadonken!!
Grattis till ditt första inlägg! Du borde skämmas! Du joinade ju 2004, 2 år före mig, och trots att du är en sån motortrimmare har du inte slrivit på sh för än nu! En kille som du borde ju ha skrivit spaltmeter i teknikforumet, du verkar ju minst sagt kunnig. Nu räknar jag med att du fortsätter att skriva! :krama

Ja det var bla dig jag tänkte på när jag pratade om sporthojar och vrid. Använder man kompressor som du så ligger ju jag i lä :hihi

/J
 

rajraj

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki 1100R Turbo
Hej!
Så det är du som jag surrade med på Sveadonken!!
Grattis till ditt första inlägg! Du borde skämmas! Du joinade ju 2004, 2 år före mig, och trots att du är en sån motortrimmare har du inte slrivit på sh för än nu! En kille som du borde ju ha skrivit spaltmeter i teknikforumet, du verkar ju minst sagt kunnig. Nu räknar jag med att du fortsätter att skriva! :krama

Ja det var bla dig jag tänkte på när jag pratade om sporthojar och vrid. Använder man kompressor som du så ligger ju jag i lä :hihi

/J

Lovar att skriva mer än jag gjort tidigare. Blir ju inte så svårt iof. På semestern är jag utan internet, så då hade jag tänkt repa turbo-bettan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lovar att skriva mer än jag gjort tidigare. Blir ju inte så svårt iof. På semestern är jag utan internet, så då hade jag tänkt repa turbo-bettan.

Det hoppas jag... Du känner ju dessutom Proservice-Erik. Det är ju en av de mer ryktbara portarna här i Sthlm efter Grottis. Du får göra palatsrevolution i dragracingformumet! :tummenupp Jag ä noob på sånt.

/J
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag åkte en liten sväng i dag (35mil, varav 7 i ösregn) till HDCS träff i Kattisavan (3 mil utanför Lycksele), där hittade jag den här skapelsen.
(Den mullrade gött när den kom inkörandes)
 

Bifogat

  • DSC01223 (Small).JPG
    DSC01223 (Small).JPG
    71.1 KB · Visningar: 365

Dr.Bike

Guest
Jag åkte en liten sväng i dag (35mil, varav 7 i ösregn) till HDCS träff i Kattisavan (3 mil utanför Lycksele), där hittade jag den här skapelsen.
(Den mullrade gött när den kom inkörandes)

Vilket ja-la fult as!
Men 2L slagvolym snackar man inte bort!
De är mäktiga de där HD-imitationerna...
 

sportbike

Guest
Oooh tack!! En generös man!!:trixie

Men det är nog lika bra jag tar kopplingssmällen själv, ty annars kommer du hävda rättigheter vilja provköra stenkrossen, och med tanke på hur många gånger du körde om mig i måndags så kommer du rosta min stackars HD :D

/J

Körde om,och körde om........du slog ju av,för att du undrade vad det var som surrade.......aha,bara en sur nippon-fyra som vill hävda sig.
Nä,den där stenkrossen lotsar man nog inte runt hur som helst,det kräver sin man.
En modern postorder-fyra däremot,e ju lättkörd som en kaffe latte.
Bjussar på nästa runda i baren,mr torque...............:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lovar att skriva mer än jag gjort tidigare. Blir ju inte så svårt iof. På semestern är jag utan internet, så då hade jag tänkt repa turbo-bettan.

Aah! Pinsamt. Nuu inser jag vem du är! Turbo-Uffe!

Jag blandade ihop dig med en kille som satt kompressor på sin gamla sporthoj och var kompis med Erik Larsson. Vi pratade en halvtimme på svea.

Hoppas det går smärtfritt att repa din cykel efter kedjeraset!
Jag ska sticka ut med min träbåt ett par veckor, men sedan ska det åkas på kvällar och helger när semestern är slut. Har tagit isär min koppling, ska lämna in delarna innan jag sticker till sjöss, så att jag kan skruva ihop hojen när jag är åter.

Vore kul att åka lite igen, det var ju förra åter sist på en av skäggets körningar! Din hoj hade nog gjort bra ifrån sig på barkarby!

/J
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jag åkte en liten sväng i dag (35mil, varav 7 i ösregn) till HDCS träff i Kattisavan (3 mil utanför Lycksele), där hittade jag den här skapelsen.
(Den mullrade gött när den kom inkörandes)

Den där motorn känner jag igen! :)
Jag är rätt så säker på att det där är Danne Sundströms hoj, han har byggt HELA motorn själv dessutom, för mig en klart imponerande bedrift!
Den bygger på Charley Karlings gamla TopFuel motor design, http://www.karlingracing.com/products.html Klicka på Bike Products

Danne hjälpte Charley att fräsa till den första av Charley's top fuel motorer utefter Charley's design. Den designen har Danne sen använt sig av och modifierat för gatan:yoparty
Skönt att ha en hoj som man vet är god för 800hk, om man tankar den med rätt "soppa" dvs :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha! det förlkarar saken!. Jag vart inte klok på vad det var för motor, den har ju sportsterkamkonfiguration dessutom så jag tänkte att det kan ju inte vara ngn vanlig billetmotor från Taiwan.

Riktigt fet "sportster" det där!

/J
Den där motorn känner jag igen! :)
Jag är rätt så säker på att det där är Danne Sundströms hoj, han har byggt HELA motorn själv dessutom, för mig en klart imponerande bedrift!
Den bygger på Charley Karlings gamla TopFuel motor design, http://www.karlingracing.com/products.html Klicka på Bike Products

Danne hjälpte Charley att fräsa till den första av Charley's top fuel motorer utefter Charley's design. Den designen har Danne sen använt sig av och modifierat för gatan:yoparty
Skönt att ha en hoj som man vet är god för 800hk, om man tankar den med rätt "soppa" dvs :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skönt att ha en hoj som man vet är god för 800hk, om man tankar den med rätt "soppa" dvs :D

Det verkar som du har bra koll, däremot frågade jag aldrig vad ägaren hette, men det var helt klart en bedrift att få den körklar till träffen.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Det verkar som du har bra koll, däremot frågade jag aldrig vad ägaren hette, men det var helt klart en bedrift att få den körklar till träffen.

Nyfiken som jag är så blev jag ju tvungen att googla lite, och visst var det Herr Sundströms hoj; http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=69035

Jag vet att den varit körklar i ett antal år nu, jag såg den med en enklare lack för typ 3 år sen i nån tidning. Men det där är sån herre som ständigt förbättrar och utvecklar sakerna så den ligger nog i molekyler varannan månad eller så :D
Det är kul med kunniga och duktiga byggare, krävs ju lite att bygga en hel motor från scratch så där!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja jag säger inte emot, jag tror definitivt att det kan vara oljan. Jag körde ju på en vanlig helsynt 15W-40 sporthojsolja i kopplingen när jag eldade upp den. Så här skriver (Amerikanska :tungan) dragracekopplingstillverkaren Bandit MachineWorks på sin hemsida ang lämpliga oljor för de kevlarbelägg som jag även har i min Barnett (som har med dubbelt så stor friktionsyta jämför med sportster original och dämed kan överföra dubbelt så stort mom med samma fjädertryck):

...

Jag har hittat Golden Spectro Gear SAE 80 på Duells samt Touringbutiken här på SH och ska beställa 5 liter för att testa.

Varför ska du sälja din fina 1400:a. Jag känner klang och jubel bara jag ser den modellen, det är ju precis såna hojar alla rödljusjunkies ville bygga på 80-talet (utom jag som åkte kawa trepip)! Min kompis Blåskägg hade en sån, nu susar han runt på en ny Gixxer 1000 :mad:
Hur kom det sig att du valde en annan olja än den som tillverkaren rekommenderade (förutom att amerikanare ibland inte verkar ha insett att det finns helsyntetoljor)?

Köper du den oljan genom Touringbutiken så har de ändå Duells som leverar den till dem. Lika bra då att köpa från någon annan av Duells återförsäljare som ligger lite närmare. :tummenupp

Ja, tänk dig om Suzuki hade tillverkat en 1400 landsvägshoj på den tiden. Hade nog varit en del som lämnat efter sig hyfsat stora dräggelfläckar på demohojarna ute på butikerna då. :D

Det är en trevlig hoj och så. Men det blev en del trista semestermil ifjol och det kombinerat med ett bakdäck som nästan helt saknar fäste på blött underlag (vilket ledde till att jag vid ett par tillfällen fick parera bredställ på 255kg hoj + packning) så har jag helt tappat lusten att köra den. Glädjen har försvunnit från den. Istället funderar jag nu på någon smidigare hoj med tvåcylindrig motor, gärna med lite caféräserstuk.

Hehe, jo, Blåskägg, tydligen så var det kärlek vid första ögonkastet. Eller iaf första provkörningen. :kär

Jag vet inte om du redan har nämnt det i tråden, men hur fungerar det med svingen från Metmachex? Lite stabilare än den klena saken som sitter som original på Sportster?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag började med att köra på ATF i transen, det är den olja Barnett samt Bandit primärt rekommenderar. ATF-olja är ju kanon i en koppling, den är ju skräddarsydd för att greppa i de våta bromsarna i en automatlåda. Men eftersom min farhåga att den "täta" trap-dooren in till växellådan skulle läcka visade sig vara riktig så övergick jag efter ett tag till att köra vanlig jaso-godkänd MC-olja även i transen eftersom växellådsoljan rödfärgats av inläckande ATF-från transen. Och jag förmodligen därför även hade en del MC-syntet olja i transen inläckt från lådan(axlarna saknar riktiga packboxar, det är endast dubbellkapslade lager i trapdooren). Se nedanstående bild. (Skickar även med en gammal bild på Barnetten innan jag moterade i den.)

Jag hade då inte hittat tipset om GoldenSpectrooljan på Bandits hemsida samt deras varningarna för mc-syntet på kevlarbelägg, jag har ju en Barnett. Men jag råkar nu veta att det är samma material i kevlarbeläggen. Så det var först nu när jag googlat och ringt runt ordentligt efter haveriet som jag förstått att blott Jaso-godkännande inte är tillfyllest för dessa lameller.

En del av min Harley-race-bekanta tycker dock att det inte är ngt problem att köra ren ATF även i växellådan. Men de kör ju dragracing. Men jag är orolig att ATF-olja är för tunn en en sån här stenkrosslåda i längden nar man kör på gatan. Mercedes har ju dock tex ATF-olja många av sina manuella lådor sedan 1968.
Men det är ju düska präzitionskrejjer det.

Jo jag provade förstås på Duellsåterförsäljaren MC-varuhuset som ligger på promenadavstyånd från mitt hojgarage här i Stockholm. Men det sade att de skulle sluta med GoldenSpectro-oljor och tänkte bara sälja slut de pavor de hade i butiken. 80W-oljan var redan slut. Så då beställda jag från Touringbutiken i måndags. Jag väntar ändå på nya belägg och ska ut med båten två veckor i skärgården vilken dag som helst.

Jag kommer nog även att shimsa om mina sex kopplingsfjädrarna med 1 mm shims. Det skulle öka mitt fjädertryck från 80 lbs (ca 36 kg) per fjäder till 90 lbs (ca 40 kg). Jörgen B mätte upp dem i sin fjäderprovare igår.
Jag kan nog shimsa upptill 2 mm innan det blir coil-contact vid frikoppling.
Med kraft motsvarande 40 kg per fjäder får jag ju 240 kg totalt som pressar ihop kopplingspaketet. Det är ju ansenligt med tanke på att denna koppling har 9 lameller och därmed 100% större friktionsytan än sportster-original. Det måste gå.

Jag kommer även att byta ut den mittersta lamellen i packen mot en som har full bredd likt de övriga. Den mittersta lamellen är nämligen lite smalare för att man ska få dit ett fjädrande plåtband vilket ska ge lite mjukare frikoppling. Men jag skippar det så vinner jag ca ytterligare 50% area på den lamellen.

Jo den nya Metmachex-svingen känns en hel del. Hojen går rakare i starten när man rejsar rakt fram, med gamla svingen rapporterade kompisarna att hjulet vred sig lite mot kl 11 precis i launchen. Men den stora skillnaden är att hojen går stabilare i bakändan kurvor där ojämnheter får fjädringen att jobba. Som på nästan alla roliga vägar i Roslagen mao :hihi
Sedan tycker jag att den är så vacker får jag erkänna!:kär
/J

Hur kom det sig att du valde en annan olja än den som tillverkaren rekommenderade (förutom att amerikanare ibland inte verkar ha insett att det finns helsyntetoljor)?

Köper du den oljan genom Touringbutiken så har de ändå Duells som leverar den till dem. Lika bra då att köpa från någon annan av Duells återförsäljare som ligger lite närmare. :tummenupp

Ja, tänk dig om Suzuki hade tillverkat en 1400 landsvägshoj på den tiden. Hade nog varit en del som lämnat efter sig hyfsat stora dräggelfläckar på demohojarna ute på butikerna då. :D

Det är en trevlig hoj och så. Men det blev en del trista semestermil ifjol och det kombinerat med ett bakdäck som nästan helt saknar fäste på blött underlag (vilket ledde till att jag vid ett par tillfällen fick parera bredställ på 255kg hoj + packning) så har jag helt tappat lusten att köra den. Glädjen har försvunnit från den. Istället funderar jag nu på någon smidigare hoj med tvåcylindrig motor, gärna med lite caféräserstuk.

Hehe, jo, Blåskägg, tydligen så var det kärlek vid första ögonkastet. Eller iaf första provkörningen. :kär

Jag vet inte om du redan har nämnt det i tråden, men hur fungerar det med svingen från Metmachex? Lite stabilare än den klena saken som sitter som original på Sportster?
 

Bifogat

  • 1640_v15.jpg
    1640_v15.jpg
    107.5 KB · Visningar: 111
  • 1640_v11.jpg
    1640_v11.jpg
    57.4 KB · Visningar: 126
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top