sportbike
Guest
Där ser man,det var som du befarade,kopplingen stod inte pall.
Satsa på en Bandit,jag kan bidra med en slant.
(hälsa Jörgen)
mvh
G.
Satsa på en Bandit,jag kan bidra med en slant.
(hälsa Jörgen)
mvh
G.
Varför är det alltid problem med kopplingen på HD?Tack!
Jag ska ta mig i kragen och återvända med lite mer tekniska diskussioner kring hojen. Jag har ju nu ett kopplingsproblem på halsen. Barnettkopplingen började blev helt skum på Barkarby i onsdags efter 5 rejs. Jag tog isär kopplingen nu igårkväll. Alla stålskivorna var blå, två hade kupat sig. Lamellerna brända. Kopplingkorgens lager mot kopplingsnavet har dessutom gått sönder eler pressat sönder lagerläget i stålkopplingskorgen. Hela kopplingskorgen kastade 5 mm vid startkransen. Den slirade på fullgas samt drog med inkramad koppling med ettan i.
Nu blir det att leta efter lite starkare kopplingskorg än den HD-original stålkopplingskorg jag kör med nu alternativt montera i ett kraftigare lager än det enkelradiga spårkullager som sitter i nu. Lagret var helt nytt precis som allt annat jag stoppat i denna motor. Kanske är hela barnettkopplingen för klen. Isf är näste steg Bandit-koppling, men det är ännu dyrare grejer än Barnett, men då får man å andra sidan med en bandit kopplingskorg.
Ska ta de trasiga delarna till Jörgen på Supertwin imorgon för att få höra även hans syn på saken.
Ska även prova en annan olja vilken rekommenderas av både Barnett samt Bandit till dessa kevlarbelägg. Den heter Golden Spectro Gear Lube 80W. Har hittat den på både Duells samt Touringbutiken. Jag provade med Statoil Racingway MC15W-40 i lådan när detta hände.
/J
Jag tycker likadant, sporstermotorn är mer varvvillig och mer robust att rejsa med. Vill man ha dem stora så går det ju bra att bygga dem mycket större än 1200 om man vill!
/J
Där ser man,det var som du befarade,kopplingen stod inte pall.
Satsa på en Bandit,jag kan bidra med en slant.
(hälsa Jörgen)
mvh
G.
Varför är det alltid problem med kopplingen på HD?
Seriöst alltså!
Finns ju drösavis med eftermarknadsgrejor, men inte heller de verkar hålla måttet.
Kanske för att både originalgrejjerna och eftermarknadsdelarna är tillverkade i USA?Varför är det alltid problem med kopplingen på HD?
Seriöst alltså!
Finns ju drösavis med eftermarknadsgrejor, men inte heller de verkar hålla måttet.
Kanske för att både originalgrejjerna och eftermarknadsdelarna är tillverkade i USA?
Men har man inte rätt olja så krävs det inte mycket för att skrota lamellerna i en våtkoppling (alltså inte bilolja, det räcker med att det är fel viskositet). Och när lamellerna har börjat slira så krävs det inte mycket för att överhetta stålskivorna så de blir blåa eller slår sig, vilket kan leda till ytterligare skador. Samtidigt så blir oljan för varm och blandas med rester från lamellernas yta. Helt enkelt en ond cirkel som äter upp en koppling på nolltid.
Nu vet jag ju iofs inte om det var det som hände, men det skulel ha kunnat vara så.
Jag tror att det beror på vridet. Min hoj är ju inte märkvärdig jämfört med en litersporthoj effektmässigt. Den ger ju enligt bänken bara 127 hk på bakhjulet med sin S&S-originalkam som jag har i. Detta ger ju strax över 143 hk i motorn enligt den normativa effektförlusten på 13%. Men till skillnad mot en sporthoj ger den denna effekt redan vid 6000 rpm. Min S&S ger 162 Nm vid ca 4300 rpm. Jag tror att det är det som är problemet. Det är ju momentet som primärdrivningen känner av, inte effekten.
När man sätter turbo på radfyrelitersporthojar så kommer ju vridmomentet upp i sug-HD-nivå och ofta mycket mer. De killarna har ju samma problem. TurboAnderssson har ju tex en tryckluftscylinder som med hjälp av laddtrycket assisterar kopplingen när motorn börjar ladda. Jag tror inte att Andersson ens orkar krama in kopplingen utan att släppa på gasen så att den dumpar.
Så mina "problem" är nog bara barnjoller. Jag tror att det ska gå att lösa med en vanlig koppling med endast fjädrarar, utan centrifugalvikter. Jag tycker inte att min koppling är tung nu trots att jag har de hårdaste barnettfjädrarna i.
Det blir alltid stora problem för drivlinan för såna som du och jag, som tycker att det är ett egenvärde att det skyfflar på redan vid låga varv, det är liksom priset. Det är nog ingen slump att moderna sporthojskonstruktörer har valt att ta ut den höga effekten med liten slagvolym och höga varvtal. Det är ju viktsmässigt sett smartast. Men jag tycker att det är tråkigt.
Mvh
J
I onsdags ( på Sveavägen ) pratade jag med dig om min koppling som har börjat fungerat. Det är ju andra grejor som ger sig, typ kedje-snokar. Letade fram ett gammalt bromsdiagram med Garret-turbon. Det började på 5100 rpm - 178 hk / 246 Nm. Bara som lite info.
Hej!
Så det är du som jag surrade med på Sveadonken!!
Grattis till ditt första inlägg! Du borde skämmas! Du joinade ju 2004, 2 år före mig, och trots att du är en sån motortrimmare har du inte slrivit på sh för än nu! En kille som du borde ju ha skrivit spaltmeter i teknikforumet, du verkar ju minst sagt kunnig. Nu räknar jag med att du fortsätter att skriva!
Ja det var bla dig jag tänkte på när jag pratade om sporthojar och vrid. Använder man kompressor som du så ligger ju jag i lä
/J
Lovar att skriva mer än jag gjort tidigare. Blir ju inte så svårt iof. På semestern är jag utan internet, så då hade jag tänkt repa turbo-bettan.
Jag åkte en liten sväng i dag (35mil, varav 7 i ösregn) till HDCS träff i Kattisavan (3 mil utanför Lycksele), där hittade jag den här skapelsen.
(Den mullrade gött när den kom inkörandes)
Oooh tack!! En generös man!!
Men det är nog lika bra jag tar kopplingssmällen själv, ty annars kommer du hävda rättigheter vilja provköra stenkrossen, och med tanke på hur många gånger du körde om mig i måndags så kommer du rosta min stackars HD
/J
Lovar att skriva mer än jag gjort tidigare. Blir ju inte så svårt iof. På semestern är jag utan internet, så då hade jag tänkt repa turbo-bettan.
Jag åkte en liten sväng i dag (35mil, varav 7 i ösregn) till HDCS träff i Kattisavan (3 mil utanför Lycksele), där hittade jag den här skapelsen.
(Den mullrade gött när den kom inkörandes)
Den där motorn känner jag igen!
Jag är rätt så säker på att det där är Danne Sundströms hoj, han har byggt HELA motorn själv dessutom, för mig en klart imponerande bedrift!
Den bygger på Charley Karlings gamla TopFuel motor design, http://www.karlingracing.com/products.html Klicka på Bike Products
Danne hjälpte Charley att fräsa till den första av Charley's top fuel motorer utefter Charley's design. Den designen har Danne sen använt sig av och modifierat för gatan
Skönt att ha en hoj som man vet är god för 800hk, om man tankar den med rätt "soppa" dvs
Skönt att ha en hoj som man vet är god för 800hk, om man tankar den med rätt "soppa" dvs
Det verkar som du har bra koll, däremot frågade jag aldrig vad ägaren hette, men det var helt klart en bedrift att få den körklar till träffen.
Hur kom det sig att du valde en annan olja än den som tillverkaren rekommenderade (förutom att amerikanare ibland inte verkar ha insett att det finns helsyntetoljor)?Ja jag säger inte emot, jag tror definitivt att det kan vara oljan. Jag körde ju på en vanlig helsynt 15W-40 sporthojsolja i kopplingen när jag eldade upp den. Så här skriver (Amerikanska ) dragracekopplingstillverkaren Bandit MachineWorks på sin hemsida ang lämpliga oljor för de kevlarbelägg som jag även har i min Barnett (som har med dubbelt så stor friktionsyta jämför med sportster original och dämed kan överföra dubbelt så stort mom med samma fjädertryck):
...
Jag har hittat Golden Spectro Gear SAE 80 på Duells samt Touringbutiken här på SH och ska beställa 5 liter för att testa.
Varför ska du sälja din fina 1400:a. Jag känner klang och jubel bara jag ser den modellen, det är ju precis såna hojar alla rödljusjunkies ville bygga på 80-talet (utom jag som åkte kawa trepip)! Min kompis Blåskägg hade en sån, nu susar han runt på en ny Gixxer 1000
Hur kom det sig att du valde en annan olja än den som tillverkaren rekommenderade (förutom att amerikanare ibland inte verkar ha insett att det finns helsyntetoljor)?
Köper du den oljan genom Touringbutiken så har de ändå Duells som leverar den till dem. Lika bra då att köpa från någon annan av Duells återförsäljare som ligger lite närmare.
Ja, tänk dig om Suzuki hade tillverkat en 1400 landsvägshoj på den tiden. Hade nog varit en del som lämnat efter sig hyfsat stora dräggelfläckar på demohojarna ute på butikerna då.
Det är en trevlig hoj och så. Men det blev en del trista semestermil ifjol och det kombinerat med ett bakdäck som nästan helt saknar fäste på blött underlag (vilket ledde till att jag vid ett par tillfällen fick parera bredställ på 255kg hoj + packning) så har jag helt tappat lusten att köra den. Glädjen har försvunnit från den. Istället funderar jag nu på någon smidigare hoj med tvåcylindrig motor, gärna med lite caféräserstuk.
Hehe, jo, Blåskägg, tydligen så var det kärlek vid första ögonkastet. Eller iaf första provkörningen.
Jag vet inte om du redan har nämnt det i tråden, men hur fungerar det med svingen från Metmachex? Lite stabilare än den klena saken som sitter som original på Sportster?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |