Hej
Dags för en uppdatering. Tidigare "idag" kl 16 fick jag paketet med nya lameller och stålskivor till Barnettkopplingen. Var i garaget kl 1630 och började skruva ihop hojen. Bytte ut den trasiga startmotorn mot en ny, återmonterade motordrev och kopplingskorg, i med nya kopplingen och sedan på med tryckplatta, fjädrar, transkåpa, växelpet och fotpinne. Hällde i den nya spectro-oljan (som jag förstås lagt lamellerna i blöt i innan) i trans och växellåda.
Justerade transkedja och kopplingsspel. Återmonterade avgassystemet, batteri mm. Kl 22 var jag klar för en provtur. Minuten efter att jag rullat ut hojen i gararet börjar det regna. Regnet upphör dock och jag finner efter lite åkande att det är torrt söder om stan och ger mig ut för att köra in kopplingen. Efter 6 mil börjar kopplingen att bli skön, frikopplar ordentligt och blir mer exakt i ingreppet istället för den degiga känslan som präglar en ny koppling. Jag stannar på en bensinstation och efterjusterar kopplingspelet samt transkedjespänningen. Träffar en trevlig ung kille 20 årsåldern med en anonym gammal Volvo 240 som han själv monterat en cheva 350 i, vi språkar en stund om varandras farkoster. Vi skiljs åt, enade om att slagvolym är "fett skönt", turbo är fattigdom och stötstänger "är skiten". Man får lära sig så sköna uttryck av yngre
Glad över en 80-talist som gillar stötstänger kastar jag loss från macken vidare ut i natten.
Ligger en stund senare och tuffar på Essingeleden och påbörjar en omkörning till vänster om en bil som ligger i mittfilen. Jag gjorde det mest för att inte behöva ligga bakom bilens vattendimma på den alltjämt regnblöta vägbanan. Eftersom jag kör utan backspeglar tar jag det lugnt och ligger väl ca 20 över på den 70-skyltade motorleden, jag föreställer mig nämligen alltid att det ligger en polis bakom mig när jag inte kikat bakåt på ett tag. När jag nästan masat mig om bilen väcks jag av en stark tuta bakom min rygg, jag gasar på lite och kommer om bilen och byter till hans fil.
Upp bredvid mig kör den av två polismotorcyklar som legat bakom mig! Den första stirrar på mig och skakar arg på huvudet åt mig. Sedan bränner bägge hojpoliserna om mig. Jag tänker: kuken också, nu ska de ta mig för simpla 20 km/h för fort,vad penibelt. Men de bara gasar på och försvinner. Jag inser helt plötsligt, ngt förbryllad att de var arga på mig för att jag körde för sakta...
Tanker inte mer på det utan kör vidare, ngt undrande.
Stannar lite senare på Statoil Nynäsvägen invid Skogis och tankar när jag plöstigt får höra ett prostock-likt V8-knatter. Nere på Nynäsleden passerar orsaken, en svart V8 rejsbil med silltunnor till slicks och wheeliebar med ett antal potatoes-killar i släptåg. Jag inser nu varför poliserna hade så bråttom. Det är BirkaCup.
Far runt lite planlöst på olika kända rakor för att se om jag kan hitta ett rejs och lyckas sedan pricka finalrepan, det var maffigt att se. Två bilar med 1000 hk+ som drog. Den svarta bilen jag sett tidigare vann finalrepan.
Åker sedan till donken där jag träffar potatoes-kompisarna som berättar mer om kvällen då de följt hela stegen.
Eftersom hojen nu går perfekt igen så funderar jag på att följa med dem till Västerås-jippot "imorgon" lördag. Om det är stabilt väder. Annars blir det iaf att tuffa runt och kolla på cruisingen imorgonkväll.
En kul och händelserik stockholmsnatt som "bara" skulle bli en provtur.
/J