Byggtråd: "Jörgens Sportster"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GuW: Jag vet precis vad du borde göra med GSX:en i vinter, kan du gissa? :D

Jorå, jag har följt den tråden med intresse...
Fast min koppling slirar redan med orginaleffekt.

Näe, nu är jag mest inne på att hitta ett Café Racer projekt, eller om jag får köpa loss den gamla unkna sportstern för en billig peng, min Suzy får gå orginal så länge, så blir jag inte hojlös om projektet tappar styrfart.

Man vill ju inte bli som Jörgen, hojlös för att grejorna inte funkar... :tungan
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jorå, jag har följt den tråden med intresse...
Fast min koppling slirar redan med orginaleffekt.

Jag kan skicka upp fjädrarna jag har i hojen nu till dig om du vill, dom är från en 800cc enstånka så dom har inga problem med att hålla ihop kopplingen på en standard-GSX. Mina Hayabusafjädrar har nämligen kommit så jag behöver dom inte längre...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan skicka upp fjädrarna jag har i hojen nu till dig om du vill, dom är från en 800cc enstånka så dom har inga problem med att hålla ihop kopplingen på en standard-GSX. Mina Hayabusafjädrar har nämligen kommit så jag behöver dom inte längre...

Passar dom direkt?
Behöver man rörtång för att nypa in handtaget?

Jag har ändå funtat på att pyssla om henne lite i vinter och det där är ju gjort på en fikarast att byta, så det kan ju vara en idé.
Hur mycket vill du ha för fjädrar anamma?

Edit: Har du andra delar över också?
Jag har letat som f-n på blocket efter grejor, men har övergått till Ebay.co.uk istället, där finns det mera, men då drabbas man ju av frakter.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Passar direkt och kopplingen är fortfarande lättjobbad. :tummenupp

Jag får se till helgen om jag kan ha alla fyra busafjädrar eller om jag måste ha kvar två standardfjädrar för att orka koppla, funkar det med de nya fjädrarna så får du ta dom gamla free of charge. Vi kan väl höras via PM efter helgen när jag vet hur det funkar.

Jag har lyskåpan och blinkers liggandes hemma, resten av delarna som blev över efter bantningen offrade jag till majbrase-guden...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Passar direkt och kopplingen är fortfarande lättjobbad. :tummenupp

Jag får se till helgen om jag kan ha alla fyra busafjädrar eller om jag måste ha kvar två standardfjädrar för att orka koppla, funkar det med de nya fjädrarna så får du ta dom gamla free of charge. Vi kan väl höras via PM efter helgen när jag vet hur det funkar.

Jag har lyskåpan och blinkers liggandes hemma, resten av delarna som blev över efter bantningen offrade jag till majbrase-guden...

Kanon, jag kanske inte heller behöver byta alla, även om det känns som att det vore snällast för tryckplattan att ha jämnt tryck över hela.

Jag kommer inte att riva i hojen innan snön kommer här uppe, så du borde ha hela nästa vecka på dig :lappjävelsmiley

Det var mest hela sidokåpor och sadel som var aktuellt för mig. sadeln går IOFS att klä om, men jag tänkte hitta en ny att använda som orginal, så kan jag såga i den jag har som är lite trasig i skinnet :lurigsmiley

Framkåpa har jag ju, och jag hade tänkt försöka mig på att plasta en egen, jag ska se om jag kan få tag på en trasig/skabbig orginalkåpa att använda som plugg att limma formfrigolit på.

Men som sagt, vi hörs via PM när du är klar med fjäder-testandet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Dags för en uppdatering. Tidigare "idag" kl 16 fick jag paketet med nya lameller och stålskivor till Barnettkopplingen. Var i garaget kl 1630 och började skruva ihop hojen. Bytte ut den trasiga startmotorn mot en ny, återmonterade motordrev och kopplingskorg, i med nya kopplingen och sedan på med tryckplatta, fjädrar, transkåpa, växelpet och fotpinne. Hällde i den nya spectro-oljan (som jag förstås lagt lamellerna i blöt i innan) i trans och växellåda.

Justerade transkedja och kopplingsspel. Återmonterade avgassystemet, batteri mm. Kl 22 var jag klar för en provtur. Minuten efter att jag rullat ut hojen i gararet börjar det regna. Regnet upphör dock och jag finner efter lite åkande att det är torrt söder om stan och ger mig ut för att köra in kopplingen. Efter 6 mil börjar kopplingen att bli skön, frikopplar ordentligt och blir mer exakt i ingreppet istället för den degiga känslan som präglar en ny koppling. Jag stannar på en bensinstation och efterjusterar kopplingspelet samt transkedjespänningen. Träffar en trevlig ung kille 20 årsåldern med en anonym gammal Volvo 240 som han själv monterat en cheva 350 i, vi språkar en stund om varandras farkoster. Vi skiljs åt, enade om att slagvolym är "fett skönt", turbo är fattigdom och stötstänger "är skiten". Man får lära sig så sköna uttryck av yngre :hihi Glad över en 80-talist som gillar stötstänger kastar jag loss från macken vidare ut i natten.

Ligger en stund senare och tuffar på Essingeleden och påbörjar en omkörning till vänster om en bil som ligger i mittfilen. Jag gjorde det mest för att inte behöva ligga bakom bilens vattendimma på den alltjämt regnblöta vägbanan. Eftersom jag kör utan backspeglar tar jag det lugnt och ligger väl ca 20 över på den 70-skyltade motorleden, jag föreställer mig nämligen alltid att det ligger en polis bakom mig när jag inte kikat bakåt på ett tag. När jag nästan masat mig om bilen väcks jag av en stark tuta bakom min rygg, jag gasar på lite och kommer om bilen och byter till hans fil.

Upp bredvid mig kör den av två polismotorcyklar som legat bakom mig! Den första stirrar på mig och skakar arg på huvudet åt mig. Sedan bränner bägge hojpoliserna om mig. Jag tänker: kuken också, nu ska de ta mig för simpla 20 km/h för fort,vad penibelt. Men de bara gasar på och försvinner. Jag inser helt plötsligt, ngt förbryllad att de var arga på mig för att jag körde för sakta...
Tanker inte mer på det utan kör vidare, ngt undrande.

Stannar lite senare på Statoil Nynäsvägen invid Skogis och tankar när jag plöstigt får höra ett prostock-likt V8-knatter. Nere på Nynäsleden passerar orsaken, en svart V8 rejsbil med silltunnor till slicks och wheeliebar med ett antal potatoes-killar i släptåg. Jag inser nu varför poliserna hade så bråttom. Det är BirkaCup.

Far runt lite planlöst på olika kända rakor för att se om jag kan hitta ett rejs och lyckas sedan pricka finalrepan, det var maffigt att se. Två bilar med 1000 hk+ som drog. Den svarta bilen jag sett tidigare vann finalrepan.

Åker sedan till donken där jag träffar potatoes-kompisarna som berättar mer om kvällen då de följt hela stegen.

Eftersom hojen nu går perfekt igen så funderar jag på att följa med dem till Västerås-jippot "imorgon" lördag. Om det är stabilt väder. Annars blir det iaf att tuffa runt och kolla på cruisingen imorgonkväll.

En kul och händelserik stockholmsnatt som "bara" skulle bli en provtur.

/J
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En kul och händelserik stockholmsnatt som "bara" skulle bli en provtur.
Ibland så är det de oplanerade turerna som blir de bästa. Inget man "måste" göra utan man bara glider runt lite och njuter av tillvaron.

Hoppas att kopplingen håller bättre nu.:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ibland så är det de oplanerade turerna som blir de bästa. Inget man "måste" göra utan man bara glider runt lite och njuter av tillvaron.

Hoppas att kopplingen håller bättre nu.:tummenupp
Det håller jag med om, 9 av 10 turer sticker jag ut själv, man möter flest människor då. Glider man in ensam på en mack eller fik med en udda hoj så kommer det ofta fram trevliga killar och pratar om hojen. Har jag hojkompisar med mig brukar inte ngn våga komma fram.

Jag kan glädja dig med att bilen som vann och nu alltså borde gå vidare till Stockholm Open var från Norrland! :yoparty

Ja den här Golden Spectro transmissionsoljan ska tydligen vara skiten till kopplingar och växellådor. Den innehåller som många transmissonsoljor bla EP-tillsatser vilket jag nu lärt mig faktiskt ökar greppet i våtkopplingar. MC-motorolja är mycket halare än transmissionsoljor för en våtkoppling. Jag trodde tidigare att EP-(Extreme Pressure)tillsatser som svavel och fosforföreningar var till förfång för greppet i våtkopplingar. Det framgår bla i slutet på sid 25 med fortsättning på sid 26 i denna rapport om oljor till HD: http://www.xlrator.com/personal/oil/Oil and the Harley Davidson Motorcycle.pdf
HD-världen är skön på så vis, det finns så mycket kunskap att hämta från alla djupingar i den internationella HD-familjen.

/J
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Med en sådan dag skulle det räcka med en dags semester för att vara uppladdad till ett års slaveri.
Ibland hamnar man i paradiset.
Grattis!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Streetracing är barnsligt kul, men tyvärr arrangeras det ibland med dåligt säkerhetstänkande på grund av att man måste hålla det hemligt och omgruppera snabbt.

Blackrace kunde man ju tro skulle vara lösningen på det problemet, men dom blackrace jag har varit på är bara tragiska, en massa folk i stylade bilar som inte har en aning om hur man startar, och ett breakout som är så löjligt lågt att morsans Toyota Yaris 1.3 ligger risigt till om man får på en bra start...

Vanlig dragracing är kul, men det är så sjukt dyrt att besöka tävlingarna att det totalt faller bort, mina närmsta banor är väldigt långt bort, så det blir förutom resorna dit, hotell och svindyr entré.

Du har tur som snubblar på tävlingarna gratis.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag håller med om riskerna. Men sedan jag började köra mellan rödljusen (med hoj) här i Stockholm 1985 har jag väntat på samt stöttat alla initiativ till en motorbana i Stockholmsområdet. Det var 22 år sedan...

Så nu, gammal och luttrad, bara gläds jag åt gatrejs här i stan, bara det är på bra ställen. De gånger polisen shasat bort mig mfl från nattliga rejs har jag sagt: "visa mig vart vi ska åka då!" Samtliga poliser har då stönande och förtroligt sagt att de håller med om vilken fattigdom Stockholm visar sina motorintresserade, men sagt att jag också måste förstå att Polisen gör sitt jobb. Vi har skiljts som vänner.

Jag håller med om att det är ett säkerhetsmässigt vansinne med svartrejs.

Man ska inte längta alltför mycket till Sthlm. Det är kluvet att bo i Stockholm som motorintresserad även om jag förstår vad du menar, vi som är motorintresserade i Stockholm är bortskämda med att vara så många, vi kan träffas närhelst. Men vi har å andra sidan längre till en strip en Piteåborna.

Det är dock skönt att glida runt på en hembyggd hoj i stockholmssommarnatten med Deep Purples "Ted The Mechanic" i huvet, det vill jag inte byta bort.

Hittade en gaddad snoris som stolt startade upp sin Järnsporre!http://www.youtube.com/watch?v=eH66IFxeyTI
Han ser rätt stolt ut! Du får peppa din son till harleyfamiljen med denna video! :D "Väärsta gaddade tuffa killarna kör ooldschool" :D

/J

Streetracing är barnsligt kul, men tyvärr arrangeras det ibland med dåligt säkerhetstänkande på grund av att man måste hålla det hemligt och omgruppera snabbt.

Blackrace kunde man ju tro skulle vara lösningen på det problemet, men dom blackrace jag har varit på är bara tragiska, en massa folk i stylade bilar som inte har en aning om hur man startar, och ett breakout som är så löjligt lågt att morsans Toyota Yaris 1.3 ligger risigt till om man får på en bra start...

Vanlig dragracing är kul, men det är så sjukt dyrt att besöka tävlingarna att det totalt faller bort, mina närmsta banor är väldigt långt bort, så det blir förutom resorna dit, hotell och svindyr entré.

Du har tur som snubblar på tävlingarna gratis.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
[

Hittade en gaddad snoris som stolt startade upp sin Järnsporre!http://www.youtube.com/watch?v=eH66IFxeyTI
Han ser rätt stolt ut! Du får peppa din son till harleyfamiljen med denna video! :D "Väärsta gaddade tuffa killarna kör ooldschool" :D

/J


Jag behöver inte ingjuta mer motorintresse i mina barn, dottern (14år) vill ha en Corvette som förstabil, och sonen (15år) har fullt upp med motorsport ändå.
I går körde han folkrace, han vann dom två första kvalheaten lätt, så i tredje skulle han ta det lite lugnare, han smällde på en kanonstart och tog ledningen så när han gick in på andra varvet satt han och vinkade till farmor och farfar som satt i publiken, han vann det kvalheatet också, hans tjej kom trea....

Själv har jag helt lämmnat motorsporten, och tänker ägna mig åt att rekreations-skruva på motorcyklar istället.
Tyvärr har jag inte ekonomi för några stora projekt just nu, men jag kan ju hålla mig sysselsatt ändå.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Jag är lite sen men scannern har inte fungerat. Här är ett engelskt bygge med hembyggd ram i featherbed-stil.
 

Bifogat

  • sporton.jpg
    sporton.jpg
    93.8 KB · Visningar: 2,421
Last edited:

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Nu när scannern fungerar måste jag ju bara visa den här bilden från Superbike 1989.
 

Bifogat

  • illgrön.jpg
    illgrön.jpg
    45.3 KB · Visningar: 571

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu när scannern fungerar måste jag ju bara visa den här bilden från Superbike 1989.

Se där! Du har hittat Bikereportaget om min 750 kawa trepip! :D
Det gjordes -87 av Renvall vill jag minnas men Renvall hade reportaget på jäsning till -89 :hihi

Se så äppelkindad och oskuldsfull jag är :hihi

Tror du att det går att scanna hela reportaget? Jag har kvar tidningen men ingen bra scanner :(

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är lite sen men scannern har inte fungerat. Här är ett engelskt bygge med hembyggd ram i featherbed-stil.

Vilken cool hoj! Lite featherbed/NortonManx/HarleyXR i en skön blandning! :tummenupp

Sådana där tillbakaflyttade fotpinnar är jag sugen på att bygga i vinter! Hittills har det inte gått ty det blir då konflikt med mallan högerfoten och mina befintliga megafoner på högersidan. Men i vinter har jag även tänkt bygga ett nytt avgassystem, fortfarande upplagda rör, men med stepped headers och med optimala mått för nuvarande motorns maximala effekt. Då ska jag bygga så att jag kan ha sådana fotpinnearrangemang. Jag har kört på Rörken ikväll, nu är mina fotpinnar ytterligare nerslipade :näsblod

/J
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top