Byggtråd: "Jörgens Sportster"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
MEN DET ÄR EN METISSE!
FÖR DJÄVULEN!
EN RICKMANSKAPELSE!
SLUTA HÄDA!

Men visst håller jag med.
Lite.
I smyg.

Att bygga något snyggt och körbart runt den motorn är som att försöka göra en balprinsessa av en gris...

Fast Jörgen är rätt nära, hans balprisessa kan nog få hångla i ett mörkt hörn om bålen är spetsad...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att bygga något snyggt och körbart runt den motorn är som att försöka göra en balprinsessa av en gris...

Fast Jörgen är rätt nära, hans balprisessa kan nog få hångla i ett mörkt hörn om bålen är spetsad...

Tack, ja hon har lite vääl volymiösa bröst samt lite väl törstig och högljudd för att vara salongsfäig. :hihi

För att uppdatera det tekniska läget på hojen så har jag fått stil på kopplingen nu, den både greppar samt frikopplar. Riktigt skönt.
Greppet vart bra mha TurboAnderssons hårda fjädrar, frikopplingen vart ju då lite tveksam, men detta har jag nu fixat till genom att ha monterat ett justerbart ISR-handtag även på kopplingssidan.

För att utesluta ev onödig svikt i kopplingsvajern/höljet har jag även beställt en HD-originalkopplingsvajer av den kort modellen på 54". De är de styvaste kopplingsvajrarna. Det märks redan när man ska böja dem, beteer sig som ett metspö. Den nya vajerns ska komma den här veckan.

Jag har kört tre kvällar på Barkarby mot andra hojar, det har gått ganska bra tycker jag. Men det har varit svårt med den lynniga och slirande kopplingen.
Tyvärr så har de nu infört ett bullerkrav på 103 dB, så nu när kopplingen äntligen greppar så kan jag inte köra där mer.

Men jag har dragit lite på Tyresörakan utanför Sthlm istället. Funderer även på att delta i det där 201 metersdragrejset i Karlstad i slutet på månaden om det är bra väder.

/J

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack, ja hon har lite vääl volymiösa bröst samt lite väl törstig och högljudd för att vara salongsfäig. :hihi

För att uppdatera det tekniska läget på hojen så har jag fått stil på kopplingen nu, den både greppar samt frikopplar. Riktigt skönt.
Greppet vart bra mha TurboAnderssons hårda fjädrar, frikopplingen vart ju då lite tveksam, men detta har jag nu fixat till genom att ha monterat ett justerbart ISR-handtag även på kopplingssidan.

För att utesluta ev onödig svikt i kopplingsvajern/höljet har jag även beställt en HD-originalkopplingsvajer av den kort modellen på 54". De är de styvaste kopplingsvajrarna. Det märks redan när man ska böja dem, beteer sig som ett metspö. Den nya vajerns ska komma den här veckan.

Jag har kört tre kvällar på Barkarby mot andra hojar, det har gått ganska bra tycker jag. Men det har varit svårt med den lynniga och slirande kopplingen.
Tyvärr så har de nu infört ett bullerkrav på 103 dB, så nu när kopplingen äntligen greppar så kan jag inte köra där mer.

Men jag har dragit lite på Tyresörakan utanför Sthlm istället. Funderer även på att delta i det där 201 metersdragrejset i Karlstad i slutet på månaden om det är bra väder.

/J

fixa bättre dämpare?:va :D
du jörgen, du som har koll på såna därninga gjutjärnshojar, vafan är det här?:D

Bifogat

• 3394412337.jpg
    3394412337.jpg
    63.9 KB · Visningar: 224

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

En Aeromacci (tror jag det var) Harley gissar jag, ett av dom sämre nerköpen den fabriken har gjort, att sätta Volvodekaler på en DAF66 framstår som en snilleblixt i jämförelse...

SX125 tror jag den hette...

Likväl ett kultfordon som jag gärna skulle ha i min samling...
Det lär ska finnas en Harley "Monkey bike" också, vem som gjorde den har jag ingen aning om dock...

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Det där är en HD-Aermachi tvåtakts 125:a. Samarbetet med Italienarna slutade dock 1978:a. Men idag är det lite kult att ha en sån maskin, speciellt då minibiken.

/J

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nämen se godkväll käre HD expert, har du vallat yngling i storstaden färdigt nu?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nämen se godkväll käre HD expert, har du vallat yngling i storstaden färdigt nu?

Ja han fick åka Mercalimo, se hojgaraget, höra sothoran, hälsa på knuttar och Ironmike, äta på sveadonken och sedan dricka öl på "Peppar". Därefter åter till hotellet. Det vart en lagom kväll tror jag.

Har ni första snön i fagorna däruppe?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja han fick åka Mercalimo, se hojgaraget, höra sothoran, hälsa på knuttar och Ironmike, äta på sveadonken och sedan dricka öl på "Peppar". Därefter åter till hotellet. Det vart en lagom kväll tror jag.

Snö?
Jag kan rapportera att två st Harleys samt en Honda är undanställda för vinterförvaring (tunnisar) men min Suzy lär inte få besöka garaget än på länge.

Visst blir det lite kallt om man är ute sent, men ett par helger till ska vi väl tåla, jag ska meka lite koppling jag med, jag fick ett par kopplingsfjädrar med posten av en SH profil som tvångsmatar sin Suzuki, dom räckte inte riktigt till för honom, men min suzy är ju betydligt beskedligare så för mig räcker det säkert.
Sen ska väl olja och filter bytas och ventiler justeras innan täcket åker på, så att det känns roligt att ta fram henne till våren, och ett nytt bakdäck måste jag också fixa.

Det har blivit tämmeligen platt på mitten av allt touringåka med brodern, även om jag och han tourar relativt fort och på krokiga vägar.
Sist kappkörde vi med tåget mellan Bastuträsk-Ekträsk-Hällnäs, vi vann trots krokigare och gropigare väg :D

Det blev ju inget Café-race projekt för mig i vinter, så man får väl pyssla med det man har istället.
Har du några planer för Sotis i vinter utöver nya trattar?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En Aeromacci (tror jag det var) Harley gissar jag, ett av dom sämre nerköpen den fabriken har gjort, att sätta Volvodekaler på en DAF66 framstår som en snilleblixt i jämförelse...

SX125 tror jag den hette...

Likväl ett kultfordon som jag gärna skulle ha i min samling...
Det lär ska finnas en Harley "Monkey bike" också, vem som gjorde den har jag ingen aning om dock...

i annonsen stod ss 125... men ok, taskig hoj då eller?:gnissla är det nåt reggat eller är det typ en cross? monkeyn har jag sett! stod en hos nån mc-handlare här nere för nåt tag sen...

Det där är en HD-Aermachi tvåtakts 125:a. Samarbetet med Italienarna slutade dock 1978:a. Men idag är det lite kult att ha en sån maskin, speciellt då minibiken.

/J

är det nåt att ha då? någon som vet nåt om effekt och dylikt? vore ju kul om man kunde köra en sån på a1 behörighet (om den nu går att regga in över huvud taget):D

:hihi

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Snö?
Jag kan rapportera att två st Harleys samt en Honda är undanställda för vinterförvaring (tunnisar) men min Suzy lär inte få besöka garaget än på länge.

Visst blir det lite kallt om man är ute sent, men ett par helger till ska vi väl tåla, jag ska meka lite koppling jag med, jag fick ett par kopplingsfjädrar med posten av en SH profil som tvångsmatar sin Suzuki, dom räckte inte riktigt till för honom, men min suzy är ju betydligt beskedligare så för mig räcker det säkert.
Sen ska väl olja och filter bytas och ventiler justeras innan täcket åker på, så att det känns roligt att ta fram henne till våren, och ett nytt bakdäck måste jag också fixa.

Det har blivit tämmeligen platt på mitten av allt touringåka med brodern, även om jag och han tourar relativt fort och på krokiga vägar.
Sist kappkörde vi med tåget mellan Bastuträsk-Ekträsk-Hällnäs, vi vann trots krokigare och gropigare väg :D

Det blev ju inget Café-race projekt för mig i vinter, så man får väl pyssla med det man har istället.
Har du några planer för Sotis i vinter utöver nya trattar?

Ok, ja men då är det ju inte så farligt, jag minns bara att de hade rapporterat snö ngnstans norröver. Huh. Men då kör du ju ungefär lika länge som jag, jag har nog påställt max en månad till, kör fina dagar/kvällar.

Det var somf.... Han verkar ha många järn i elden den där Andersson :hihi

Bastuträsk klingar bekant! Det var stationen man klev av på när man tog tåget till morföräldrarna i Burträsk minns jag. Det är vacker däruppe! Bygdsiljum gillar jag tex att stanna och fika i!

Ett nytt effektivare avgassystem blir det stora projektet i vinter vad gäller arbetstimmar. Men jag ska även beställa och installera en varvräknare med inbyggd hastighetsmätare, shiftlight, 201- och 402-tidtagning och en massa annat lull-lull i sig. Den skulle kommit på redan i vintras men kom inte med rätt sändning så då sket jag i den tills vidare. Det blir säkert lite mer småprojekt.

i annonsen stod ss 125... men ok, taskig hoj då eller?:gnissla är det nåt reggat eller är det typ en cross? monkeyn har jag sett! stod en hos nån mc-handlare här nere för nåt tag sen...

är det nåt att ha då? någon som vet nåt om effekt och dylikt? vore ju kul om man kunde köra en sån på a1 behörighet (om den nu går att regga in över huvud taget):D

:hihi

SS betyder gatuversionen, Street Sport tror jag SS står för.
Motorerna var ju lite mer för offroad från början inte för vardagsåkning på landsväg. Men jag tror att de funkade ok, de är väl dock hopplöst trötta och med dåliga bromsar med dagens mått mätt.

Det måste ju gå att köra en sån på A1, det är ju en 125:a

Ja han har ju sålt hojen och kör taxi! :hihi

/J

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

SS betyder gatuversionen, Street Sport tror jag SS står för.
Motorerna var ju lite mer för offroad från början inte för vardagsåkning på landsväg. Men jag tror att de funkade ok, de är väl dock hopplöst trötta och med dåliga bromsar med dagens mått mätt.

Det måste ju gå att köra en sån på A1, det är ju en 125:a

Ja han har ju sålt hojen och kör taxi! :hihi

/J

danke:tummenupp få se om man kan lägga rabarber på en sån då:gnissla jo, fast jag kör ju cm:en i vanliga fall så...:hihi mucho grande uppbyte då då:hihi
bwahahaha:rofl

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bastuträsk klingar bekant! Det var stationen man klev av på när man tog tåget till morföräldrarna i Burträsk minns jag. Det är vacker däruppe! Bygdsiljum gillar jag tex att stanna och fika i!
/J

Apropå Burträsk, Bilen du såg med RPB logga på Dalagatan, det var Thomas som du köpte bilen av som var på besök i Stockholm...

Han hälsar!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Apropå Burträsk, Bilen du såg med RPB logga på Dalagatan, det var Thomas som du köpte bilen av som var på besök i Stockholm...

Han hälsar!

Aha! Det ante mig! :hihi
Hälsa tillbaks, jag for förbi hans hus i somras men hade inte tid att plinga på.

/J

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
I väntan på en mer dedikarad filmsnutt med lite åkbilder så lade jag in en denna filmsnutt (av Helios från de första körningarna på "strippen" från den 13:e juni i somras) i första inlägget sist bland filmerna. http://www.youtube.com/watch?v=6jM8PpcRNF0

Sothoran syns två gånger, dels 0222 in i filmen, i mitten mot två andra litersporthojar jag inte kommer ihåg vad det var. Dels vid 0252 mot en annan litersporthoj jag inte kom ihåg vad det var. Lite halkigt bakdäck där och orutinerat varvstoppande.
Jag som ville köra mot andra twinnar :gnissla

/J

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Har även funnits "Riktiga" harley 125:eek:r.
"Hummer".
Inte helt vanliga...

Precis! Den kom ju i krigslutet, -48 tror jag. Det var en rätt oblyg kopia av en DKW 125:a vars ritningar HD fick från militären när de senare satt och sovrade i krigbyten/ersättning från Tyskland.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Precis! Den kom ju i krigslutet, -48 tror jag. Det var en rätt oblyg kopia av en DKW 125:a vars ritningar HD fick från militären när de senare satt och sovrade i krigbyten/ersättning från Tyskland.

Fan vad snopna dom ska ha blivit när dom hade tagit fram den första efter tyska ritningar och insåg att DKW inte betydde Deutche Kraft Wagen utan Das Kleine Wagen...

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12

Världens mest kopierade motor, alla kategorier.
HD gjorde det, BSA gjorde det (med spegelvända ritningar för att få växeln på "rätt" sida!), japanerna gjorde det och östfolket såklart.

En ny sådan hade lillebror en gång i tiden. Han köpte den långt innan han fyllde 16 så jag lurade till mig inkörningen. Dessutom lyckades jag få Björks att ge mig mekaransvar under garantitiden; lite ball.
Den gick riktigt bra och var okomplicerad att sköta. Separatsmörjning var det till och med.
Den svagaste länken var sekundärtransmissionen (visst var det roligt skrivet!) där man lagt på en alldeles för klen dimension. Bromsarna var inte heller alltför räjsmässiga men så var det ju på den tiden...

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Världens mest kopierade motor, alla kategorier.
HD gjorde det, BSA gjorde det (med spegelvända ritningar för att få växeln på "rätt" sida!), japanerna gjorde det och östfolket såklart.

Det var mer än jag visste. Skönt att höra att det inte bara var HD som stal tysk teknik.:hihi

På ett bilmuseum i Riga såg jag rysstillverkade A-Fordar. Ryssarna sket tydligen helt i om man hade rättigheter eller ej på den tiden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det var mer än jag visste. Skönt att höra att det inte bara var HD som stal tysk teknik.:hihi

På ett bilmuseum i Riga såg jag rysstillverkade A-Fordar. Ryssarna sket tydligen helt i om man hade rättigheter eller ej på den tiden.
Inte alls säkert att de sket i det.
Har ju varit en hel del handelsutbyte mellan USA och Sovjetunionen.
Råvaror från Sovjet, teknologi från jänkeland.
Särskilt i slutskedet/efter WW2.
Det mesta som byggdes i Sovjetunionen baserades på utgångna västmodeller som köptes in billigt när produktionen lades ner.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati