Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte alls säkert att de sket i det.
Har ju varit en hel del handelsutbyte mellan USA och Sovjetunionen.
Råvaror från Sovjet, teknologi från jänkeland.
Särskilt i slutskedet/efter WW2.
Det mesta som byggdes i Sovjetunionen baserades på utgångna västmodeller som köptes in billigt när produktionen lades ner.
Ja jag vart själv lite osäker efter att jag skrev inlägget. I Chile, Brasilien och Mexiko såg jag nybyggda gamla 50- och 60-talsmodeller av amerikanska pickisar samt mercalastbilar när jag var där på 90-talet. Lite jaffalack och inte så fin klass på kromet. Lite som de Indientillverkade britthojarna man kan se idag.

/J

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo, men:
Har ju själv tillgång till en indisktillverkad Rolig Enfald.
Inte sportmodellen utan touringmodellen, med packväskor och vidavvisare stor som en ladugårdsdörr - Machissmo!
Naturligtvis en 350, för lägre bensinförbrukning. En förståndig förare klarar sig gott med 16 otämjda hästar...
Denna produktion har ju inte tillkommit på riktigt samma sätt.
Engelsmännen startade fabriken när Indien var kolloniserat, för att förse brittisk polis och militär med lämpliga transportmedel från REs produktion.
När indien blev självständigt, blev fabriken kvar och fortsatte producera tvåhjulingar till folket.
Dessa var och är orhört uppskattade, emedan det är en hoj som passar utmärkt till indiska förhållanden. Billig, stryktålig, bensinsnål och tillräckligt lättmekad för att bysmeden skall kunna hålla den igång.
Dessa cyklar är ingen kopia av de engelska 50-60 talarna.
De har utvecklats och moderniserats hela tiden - dock efter indiska krav.
Jag kan se vissa paraleller till HD!
De flesta HD (möjligen undantaget sportstern) är utmärkta cyklar för att ligga och mysa många mil på släta vägar i laglig fart.
RE funkar utmärkt till avslappnad transport på dåliga vägar.
Ingen av dem passar egentligen mig.
Men:
Charm har de!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, men:Denna produktion har ju inte tillkommit på riktigt samma sätt.
Engelsmännen startade fabriken när Indien var kolloniserat, för att förse brittisk polis och militär med lämpliga transportmedel från REs produktion.
När indien blev självständigt, blev fabriken kvar och fortsatte producera tvåhjulingar till folket.
Dessa var och är orhört uppskattade, emedan det är en hoj som passar utmärkt till indiska förhållanden. Billig, stryktålig, bensinsnål och tillräckligt lättmekad för att bysmeden skall kunna hålla den igång.
Dessa cyklar är ingen kopia av de engelska 50-60 talarna.
De har utvecklats och moderniserats hela tiden - dock efter indiska krav.
Jag kan se vissa paraleller till HD!
De flesta HD (möjligen undantaget sportstern) är utmärkta cyklar för att ligga och mysa många mil på släta vägar i laglig fart.
RE funkar utmärkt till avslappnad transport på dåliga vägar.
Ingen av dem passar egentligen mig.
Men:
Charm har de!

Jo jag vet. Men det jag menade ang likheter var just att lack och kromjobb inte höll samma klass som på tex de exemplar tillverkade i urspungslandet.

Krom, lack, poleringen av aluminiumet osv är bättre gjort på de engelska cyklarna.

Det var denna likhet jag villa ha fram även i fallet med de 50- och 60-talsmodellar av amerikanska pickisar som ännu tillverkades i sydamerika, detaljfinishen var inte som på USA-tillverkade bilar och motorcyklar.

/J

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo jag vet. Men det jag menade ang likheter var just att lack och kromjobb inte höll samma klass som på tex de exemplar tillverkade i urspungslandet.

Krom, lack, poleringen av aluminiumet osv är bättre gjort på de engelska cyklarna.

Det var denna likhet jag villa ha fram även i fallet med de 50- och 60-talsmodellar av amerikanska pickisar som ännu tillverkades i sydamerika, detaljfinishen var inte som på USA-tillverkade bilar och motorcyklar.

/J
Jodå, det förstod jag.
Ville bara framhålla att många "klassikerkopior" egentligen inte är kopior utan en vidareutveckling av en modell där grundknstruktionen blivit olämplig pga. ändrade förhållanden i ursprungslandet.
I västeuropa köper man en RE, Ural, Dnerp eller Harley (där fick du!) för att man är nostalgisk.
I tillverkningsländerna köps de för att det är ett utmärkt vardagsfordon.
En R1a är ingen bra idé på en kostig mellan risfälten..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nej det vet jag, och jag tycker att det är kul med de Indiska Enfieldarna. Man ser dem rätt ofta här i Stockholm.

Harley är väl aldrig ett utmärkt vardagsfordon, det är ju mer en påbörjat hotrodtema man köper, färdig att byggas vidare på. :hihi

/J
Jodå, det förstod jag.
Ville bara framhålla att många "klassikerkopior" egentligen inte är kopior utan en vidareutveckling av en modell där grundknstruktionen blivit olämplig pga. ändrade förhållanden i ursprungslandet.
I västeuropa köper man en RE, Ural, Dnerp eller Harley (där fick du!) för att man är nostalgisk.
I tillverkningsländerna köps de för att det är ett utmärkt vardagsfordon.
En R1a är ingen bra idé på en kostig mellan risfälten..

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Filmtime!

Nu har ni sett lillhojen i garaget, i bromsbänk och några kanske såg den dra mot Nisses bmw turbo. Men nu jag, Kricke och Jörgen slängt ihop en ny film med hjälp av d1ce . Så nu kommer äntligen lite film när hojen åker på vägen!

Bara att tanka på!

http://sporthoj.years2.com/Sothoran filmen.wmv
(Högerklicka / Spara som )

De tidigare filmerna :
http://sporthoj.years2.com/Baenkningen.wmv
http://sporthoj.years2.com/JK_s_s_s_1640.wmv

Samt Nisses film :
http://sporthoj.years2.com/bmvvshd.wmv

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu har ni sett lillhojen i garaget, i bromsbänk och några kanske såg den dra mot Nisses bmw turbo. Men nu jag, Kricke och Jörgen slängt ihop en ny film med hjälp av d1ce . Så nu kommer äntligen lite film när hojen åker på vägen!

Filmen beräknas vara uppe ca 22,30!

http://sporthoj.years2.com/Sothoran filmen.wmv

De tidigare filmerna :
http://sporthoj.years2.com/Baenkningen.wmv
http://sporthoj.years2.com/JK_s_s_s_1640.wmv

Samt Nisses film :
http://sporthoj.years2.com/bmvvshd.wmv

Lillhoj.... :mad:

Tack Cyrén!! Du är en klippa! Utan dig hade jag inte orkat göra ngn film alls!
Nu har det istället bara varit kul när vi filmat och kört! :tummenupp

/J

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Sådar ja!

Nu har projektet blivit presenterat i ljud och bild på ett rättvist sätt! Man kan ju inte bli annat än imponerad över ljudet, även om man säkert borde uppleva det live för att uppnå de där kalla kårarna i ryggen som bara en v-twin som får andas ordentligt på höga varv kan åstadkomma.

Har alltid gillat v-twinnars sång, men visst är det något speciellt med en storkubikare med massor av vrid ända från låga varv. Hamrar i väg med samma ursinne oavsett växel eller motstånd.

För att inte tala om "snarket" vid långa utdragna motorbromsningar kombinerat med lite avgassmällar...:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Sådar ja!

Nu har projektet blivit presenterat i ljud och bild på ett rättvist sätt! Man kan ju inte bli annat än imponerad över ljudet, även om man säkert borde uppleva det live för att uppnå de där kalla kårarna i ryggen som bara en v-twin som får andas ordentligt på höga varv kan åstadkomma.

Har alltid gillat v-twinnars sång, men visst är det något speciellt med en storkubikare med massor av vrid ända från låga varv. Hamrar i väg med samma ursinne oavsett växel eller motstånd.

För att inte tala om "snarket" vid långa utdragna motorbromsningar kombinerat med lite avgassmällar...:tummenupp

Tack! Din text beskriver faktisk precis den ljudbild vi ville förmedla! :hihi

/J

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Nu har ni sett lillhojen...
:rofl :rofl :rofl

Den kändes va :D

Det tråkiga är väl att efter "Sothoran filmen" så känns det ännu mer som något man behöver se och höra på plats, så man blir väl tvungen att masa sig iväg till hufvudstaden en sväng till nästa säsong :gnissla

Strålande jobb med filmerna, och som sagt, hojen är man mer än imponerad av :drool :kär

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Härligt idolporträtt av en fin människa på en suverän maskin.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
:rofl :rofl :rofl

Den kändes va :D

Det tråkiga är väl att efter "Sothoran filmen" så känns det ännu mer som något man behöver se och höra på plats, så man blir väl tvungen att masa sig iväg till hufvudstaden en sväng till nästa säsong :gnissla

Strålande jobb med filmerna, och som sagt, hojen är man mer än imponerad av :drool :kär

Tack!

Ja du får komma till Stockholm ngn ondsdagseftermiddag och hänga med på en onsdagskörning!

/J

MikkE

Guest
Nu har jag i stort sett läst allting som du Jörgen har skrivit med uppdateringarna mm. (skulle jag läsa allt hade jag suttit till kvällen...) och jag är helt klart imponerad av ditt bygge... eller modifikationer snarare. Jag har sagt att jag är imponerad förut i andra trådar men när man läser om att "Denna Barnett-koppling har hela 100% större anliggningsyta än en sportster originalkoppling."
..eller "Justeringen av ramröret millimeter för millimeter"
..eller "Mina S&S Superstock-toppar med 2"-insugsventiler flödar ca 165 cfm vid 10" vattenpelare och 0,600" (15.24 mm) i lyft vilket min ganska snälla kam ger, om man portar dem ökar de i regel till över 170 cfm, så det är inga stora skillnader." med mera!
DÅ blir jag fan imponerad av kunskapen och det brinnande intresset. T.o.m. jag har lärt mig och saker jag inte hade en knyst om innan. Jag vill också har ett fett garage och nån hoj man kan meka med :mad!

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Efter dom filmerna får jag nog skicka upp syrrans sportster och en rullebör full med pengar, jävlar i havet vad gött den låter.

Trevligt med lite dirttrack också, skönt att se när grejor används!

Tummen upp, både till JÖrgen för en suverän byggtråd och filmgubbarna för trevliga filmer!

Fjeschen

I are Storm Trooper
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Buell XB9R -03 white!
Haha Jörgen, Det bästa är att din kontroll innan körning på hojen tar längre tid än den jag gör på min tradare.

Jag kanske har nåt att lära? :va

Klockren film!:yoparty

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Haha Jörgen, Det bästa är att din kontroll innan körning på hojen tar längre tid än den jag gör på min tradare.

Sån kontroll har jag bara gjort en gång :näsblod

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu har jag i stort sett läst allting som du Jörgen har skrivit med uppdateringarna mm. (skulle jag läsa allt hade jag suttit till kvällen...) och jag är helt klart imponerad av ditt bygge... eller modifikationer snarare. Jag har sagt att jag är imponerad förut i andra trådar men när man läser om att "Denna Barnett-koppling har hela 100% större anliggningsyta än en sportster originalkoppling."
..eller "Justeringen av ramröret millimeter för millimeter"
..eller "Mina S&S Superstock-toppar med 2"-insugsventiler flödar ca 165 cfm vid 10" vattenpelare och 0,600" (15.24 mm) i lyft vilket min ganska snälla kam ger, om man portar dem ökar de i regel till över 170 cfm, så det är inga stora skillnader." med mera!
DÅ blir jag fan imponerad av kunskapen och det brinnande intresset. T.o.m. jag har lärt mig och saker jag inte hade en knyst om innan. Jag vill också har ett fett garage och nån hoj man kan meka med :mad!
Tack!

Men jag vet hur det är att plugga, allt är roligare att läsa än det man ska plugga för dagen. Tom städa är roligare! ;)

Skämt åsido.
Du får väl skaffa ett garage när du börjar jobba! Det är ju det som är så fint med MC-hobbyn, att den även täcker vintern om man bajaker även den tekniska och kreativa sidan. Dessutom räcker det med en vanlig bilplats för ett hojbygge/renovering. För ett bilbygge måste man ofta hyra större än så.

Efter dom filmerna får jag nog skicka upp syrrans sportster och en rullebör full med pengar, jävlar i havet vad gött den låter.

Trevligt med lite dirttrack också, skönt att se när grejor används!

Tummen upp, både till JÖrgen för en suverän byggtråd och filmgubbarna för trevliga filmer!
Tassen är en duktig sportstertrimmare också, om du vill ha fjutt på sis sporty!

Tack! Det var roligt att läsa!

/J

Vägens riddare minsann, my ass :hihi

Ja kanske det lönar sig att kolla hojen då och då, frambromsbeläggen tex *host* ;)
Jag har ju iaf fått dig att handla verkstadshandboken och börja serva själv! :tummenupp

Tack

/J

Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...