Byggtråd: "Jörgens Sportster"

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Slangläsa radialdäck måste tydlligen slipas rätt omsorgsfullt på insidan, ty de är inte släta nog att härbärgera en innerslang. Det lär tydligen bli skavsår på innerslangen. Men jag har fått tips av en motardåkare att det finns en teknik som bygger på att man tätar en ekerfälgar med ett speciellt belag. Sedan ska det tydligen gå bra med slanglöst.

Jag måste flytta bak pinnarna för att de skrapar i marken, men vad menar du med "en till synes jättelång människa spretande på alla håll ". Det är ju inget mot när sporthojsåkare klättrar ned på hojsidan och fläker ut sig i spagat för att får dutta knäet i marken :hihi Min knävinkel blir ju samma om jag flyttar bak pinnarna 150 mm samt upp ca 30 mm.
Det ska vara lite äppelknyckarstuk över sittställningen på en sån här hoj.

/J

Vad finns att massuppfitta i det citatet? Ser för kul ut när du sparkar omkring i garaget på en bmx 1640. Brett roder, låg hoj, ben rakt ut som en spinnackerbom, say no more. Till saken hör att undertecknad är tämligen kort i rocken.Ska jag backa ålar jag mej ner från hojen och leder den baklänges, sällan två tåspetsar i marken.
Har samma sittställning på i stort sett alla hojar, modell slips på tanken. Håller i mej för glatta livet med bara händerna. Hade jag nått fram till fotpinnarna hade jag givetvis kört glidare, (fniss). Så några knäskrap eftersträvar jag inte. Minns en bild på nån jättelång mcskribent vid namn Henrik nåt, som roade sej med peta ner knät i backen med hojen upprätt. Körde sån BMW Adventurer, tror jag de heter. Streetfighters mag hade också nån sån bild i mitten på 90-talet med texten; "This shows how you can piss about and still get your knee in".
Synd om det är som du säjer med den råa ytan, skavsår på innerslangen låter ju inte skoj.... Hoppas motardkillen har rätt, öppnar ju lite möjligheter, eller hur?
Samt den här choppermannen, lågt tryck och max fäste, bär ju syn för sägen.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad finns att massuppfitta i det citatet? Ser för kul ut när du sparkar omkring i garaget på en bmx 1640. Brett roder, låg hoj, ben rakt ut som en spinnackerbom, say no more. Till saken hör att undertecknad är tämligen kort i rocken.Ska jag backa ålar jag mej ner från hojen och leder den baklänges, sällan två tåspetsar i marken.
Har samma sittställning på i stort sett alla hojar, modell slips på tanken. Håller i mej för glatta livet med bara händerna. Hade jag nått fram till fotpinnarna hade jag givetvis kört glidare, (fniss). Så några knäskrap eftersträvar jag inte. Minns en bild på nån jättelång mcskribent vid namn Henrik nåt, som roade sej med peta ner knät i backen med hojen upprätt. Körde sån BMW Adventurer, tror jag de heter. Streetfighters mag hade också nån sån bild i mitten på 90-talet med texten; "This shows how you can piss about and still get your knee in".
Synd om det är som du säjer med den råa ytan, skavsår på innerslangen låter ju inte skoj.... Hoppas motardkillen har rätt, öppnar ju lite möjligheter, eller hur?
Samt den här choppermannen, lågt tryck och max fäste, bär ju syn för sägen.

Tack, ja då förstår jag vad du menar. Ja är det som är meningen med den här hojen, att det ska vara lite av "musen som röt". En liten oskyldig spinkhoj fast med bilmotorslagvolym.

Jag tror att det går rätt bra att svänga även med dessa däckdimensioner, 100 fram och 140 bak. De här medicinbollsbreda däcken på sporthojarna är nog mer för att kunna svänga i 200. Men det skulle vara kul att få till lite bredare fram så att skillnaden i bredd mellan fram och bakdäck jämnas ut lite grann, ty då ser det mer flattrack ut.

Ja racechoppers hoj måste vi får se bilder på! :yoparty

/J

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag tror att det går rätt bra att svänga även med dessa däckdimensioner, 100 fram och 140 bak. De här medicinbollsbreda däcken på sporthojarna är nog mer för att kunna svänga i 200. Men det skulle vara kul att få till lite bredare fram så att skillnaden i bredd mellan fram och bakdäck jämnas ut lite grann, ty då ser det mer flattrack ut.

/J

Vi körde 140/70 -18 bak på en GPZ -84, stod tom som alternativ, (Pirelli Strada bältdäck). Allt blev bättre än 130/80 trådstommedäcket. Grepp, regnegenskaper, livslängd, kurs..... Kollade på däckonline och nåt hade de ju i 19" men om det passar dina syften vet jag inte hundra.
Kan sakna de dimensionerna för att de funkade till allt utom möjligen banåka som jag inte har nån vidare hum om. Just känslan av att man får reda på vad som händer hela tiden, ingen vattenplaning och de övningarna du hängav dej åt i grustaget på filmen är ju ingen höjdare med 180/55 -17! Överlägsen gyroeffekt talar för, tycker jag. Hittar inte mycket som talar för bredsulor i vårt klimat och med vårt vägnät öht. Ska vara för de extremare raketerna där man inte eftersträvar nåt bredare användningsområde. Möjligtvis är jag bara gammal och nostalgisk, bjuder på det isåfall.
Tog gärna en sväng med slängande bakände på grusvägarna som vi har så gott om här nere med min sure CB 900 när det begav sej. Vääldigt sugen på att leta upp nåt ur pojkdrömsgömmorna och börja på.

Ja, han verkar ju ha blandat ihop lite av varje där. Bilder är det för mycket för lite utav!

Gick med
4 Oct 2004
Hoj
jodå

/J
sorry, blir lite dubbel postande med din foto tråd nu.Men här ett kort på gamhojen m slanglöst bak däck Avon Proextrem azaro 180/55 17 tror ja det hette med innerslang och Akront ekerfälg .Skulle väll vara typ ett mjukare gat däck.
race.JPG

Önskar ja tagit mer kort men inte lätt när man kör samtidigt.Men nästa bänkning får det allt bli med en camera på plats.:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vi körde 140/70 -18 bak på en GPZ -84, stod tom som alternativ, (Pirelli Strada bältdäck). Allt blev bättre än 130/80 trådstommedäcket. Grepp, regnegenskaper, livslängd, kurs..... Kollade på däckonline och nåt hade de ju i 19" men om det passar dina syften vet jag inte hundra.
Kan sakna de dimensionerna för att de funkade till allt utom möjligen banåka som jag inte har nån vidare hum om. Just känslan av att man får reda på vad som händer hela tiden, ingen vattenplaning och de övningarna du hängav dej åt i grustaget på filmen är ju ingen höjdare med 180/55 -17! Överlägsen gyroeffekt talar för, tycker jag. Hittar inte mycket som talar för bredsulor i vårt klimat och med vårt vägnät öht. Ska vara för de extremare raketerna där man inte eftersträvar nåt bredare användningsområde. Möjligtvis är jag bara gammal och nostalgisk, bjuder på det isåfall.
Tog gärna en sväng med slängande bakände på grusvägarna som vi har så gott om här nere med min sure CB 900 när det begav sej. Vääldigt sugen på att leta upp nåt ur pojkdrömsgömmorna och börja på.

Ja, han verkar ju ha blandat ihop lite av varje där. Bilder är det för mycket för lite utav!

140/70 18" har jag bak nu. Jag är faktiskt rätt nöjd med det metzelerbakdäcket vad gäller greppet i kurvor och rakt fram. Det spinner inte om man inte drar loss det med flit. På rörkenbanan så får det upp tempen så pass att det ruggar sig och blir kladdigt på sidorna. Men det är nog också den lågvarviga motorn som knådar det lite. Fram tror jag att det är lite högre profil, det ser iaf ut så, det är ett sånt där fiskbensmönstrat metzeler. Däck är inte min starka sida. Det jag skulle vilja ha bak vore ett däck med samma grepp i sidorna som det nuvarande men som håller lite längre, typ som de moderna Michelin sportdäcken med ett hårdare slitskikt mitt på däcket.

Jag ska kontemplera lite med Wheeler Dealer om de märken du nämner när jag ska byta i vår. Jag är så slö så jag vill åka till en verkstad med hjulen och åka därifrån med nya däck påmonterade och balanserade. Och wheeler dealer är i mina ögon både billig och snabb och tar hem det vi kommit överens om. Jag har inte orkat beställa däck på internet ty i de här dimensionerna sparar man inte mycket alls på det jämfört med WD har jag märkt. Jag får ofta nytt fram och bak för runt 2000:- eller strax däröver.

sorry, blir lite dubbel postande med din foto tråd nu.Men här ett kort på gamhojen m slanglöst bak däck Avon Proextrem azaro 180/55 17 tror ja det hette med innerslang och Akront ekerfälg .Skulle väll vara typ ett mjukare gat däck.

Önskar ja tagit mer kort men inte lätt när man kör samtidigt.Men nästa bänkning får det allt bli med en camera på plats.:D

Riktigt snygg hoj det där! Den ser ju betydligt mer påkostad ut i detaljarbete och design än vad man är van att se på sk racechoppers! Många hafsiga chopperbyggare använder ju prefixet "race" på sina byggen bara för att ursäkta yxiga lösningar på hojar som det sedan ändå inte ens visar sig vara ngt drag i. Vilket linjeskönt bakre skärmstag :Bugar :yoparty
Akrontfälgar har jag med!

Last edited:
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
jodå
Kul att du digga skärm staget.Är ju ursprungligen gjort av UCC/Magni , i alumin fast är inte att rekomendera.Det vibrerade sönder (sprikor, tröttnade på att laga) så jag fixade fram ett nytt plasma skuret i rostfritt.Nu när inte vikten är så noga till vardags åk. :tummenupp
gamla alu på sadel /nya stainless på plats
oldAlum_newStainless.JPG

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Kul att du digga skärm staget.Är ju ursprungligen gjort av UCC/Mange, i alumin fast är inte att rekomendera.Det vibrerade sönder (sprikor) så jag fixade fram ett nytt plasma skuret i rostfritt.Nu när inte vikten är så noga till vardags åk. :tummenupp
gamla alu på sadel /nya stainless på plats

Snyggt!

Det ante mig! :hihi Jag har UCC-nav fram på min. Är kompis med Stefan F.
Ja alu är sannerligen en svår metall att få att hålla på en HD. Mitt handknackade kedje skydd är i alu, från början tillverkade jag det i ett stycke 1,5 mm plåt. Först vibrerade främre fästet av varefter jag nitade dit ett dubbelt så tjockt öra, 300 mil senare small det bakre fästet av, då vart det att nita dit ett 3 mm tjockt öra där med. Först nu , 700 mil trial-and-error senare, håller det... :hihi

Nu ska jag binga!

Natti

/J

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
140/70 18" har jag bak nu. Jag är faktiskt rätt nöjd med det metzelerbakdäcket vad gäller greppet i kurvor och rakt fram. Det spinner inte om man inte drar loss det med flit. På rörkenbanan så får det upp tempen så pass att det ruggar sig och blir kladdigt på sidorna. Men det är nog också den lågvarviga motorn som knådar det lite. Fram tror jag att det är lite högre profil, det ser iaf ut så, det är ett sånt där fiskbensmönstrat metzeler. Däck är inte min starka sida. Det jag skulle vilja ha bak vore ett däck med samma grepp i sidorna som det nuvarande men som håller lite längre, typ som de moderna Michelin sportdäcken med ett hårdare slitskikt mitt på däcket.

Jag ska kontemplera lite med Wheeler Dealer om de märken du nämner när jag ska byta i vår. Jag är så slö så jag vill åka till en verkstad med hjulen och åka därifrån med nya däck påmonterade och balanserade. Och wheeler dealer är i mina ögon både billig och snabb och tar hem det vi kommit överens om. Jag har inte orkat beställa däck på internet ty i de här dimensionerna sparar man inte mycket alls på det jämfört med WD har jag märkt. Jag får ofta nytt fram och bak för runt 2000:- eller strax däröver.

Riktigt snygg hoj det där! Den ser ju betydligt mer påkostad ut i detaljarbete och design än vad man är van att se på sk racechoppers! Många hafsiga chopperbyggare använder ju prefixet "race" på sina byggen bara för att ursäkta yxiga lösningar på hojar som det sedan ändå inte ens visar sig vara ngt drag i. Vilket linjeskönt bakre skärmstag :Bugar :yoparty
Akrontfälgar har jag med!

Kör på ett sånt där Pilot Road 2 CT som du beskriver, fram har jag gamla Pilot Road och är grymt nöjd. Har ju stor och tung maskin så när jag bytte däck inför semestern valde jag B-däcket med krafigare stomme, inget jag ångrar. Krymt fäste i vått, kört 500 mil varav 400 med skjuts, 300 av dessa på en Norgetripp med periodvis hyfsat stressat tempo. Däcket ser kanon ut! Har väl drygt 100 nm vid 5000 varv. Skjuts och packning, vi sparade inte och däcket ser ok ut. Du verkar ju ha kontakter för och få bredare kronor!
Kontemplera ni, men glöm inte att konferera, (låt bli, låt bli! Nej, kunde inte hålla mej).

Racechopper;
Meca i Malmö?
Ser rätt vansinnigt ut när långgafflarna startar och föraren hänger och fladdrar samtidigt som han försöker få fram fötterna till pinnarna. brukar kolla där nere lite.
Vilka kör chopper, de som får skrapsår på knogarna när de går..
Imponerande finish på en racehoj, som sagts!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Men alltså Pilot road eller Pilot power finns väl inte i 18"/140 samt 19"/100? Jag kollade det förra vintern och då gjorde det inte det enligt återförsäljarna.
.
Kör på ett sånt där Pilot Road 2 CT som du beskriver, fram har jag gamla Pilot Road och är grymt nöjd. Har ju stor och tung maskin så när jag bytte däck inför semestern valde jag B-däcket med krafigare stomme, inget jag ångrar. Krymt fäste i vått, kört 500 mil varav 400 med skjuts, 300 av dessa på en Norgetripp med periodvis hyfsat stressat tempo. Däcket ser kanon ut! Har väl drygt 100 nm vid 5000 varv. Skjuts och packning, vi sparade inte och däcket ser ok ut. Du verkar ju ha kontakter för och få bredare kronor!
Kontemplera ni, men glöm inte att konferera, (låt bli, låt bli! Nej, kunde inte hålla mej).

Gick med
4 Oct 2004
Hoj
jodå
Racechopper;
Meca i Malmö?
Ser rätt vansinnigt ut när långgafflarna startar och föraren hänger och fladdrar samtidigt som han försöker få fram fötterna till pinnarna. !
Det stämmer kort är från Mecca .
Jo det kan nog se lite roligt ut ibland, men kolla skydds utrustningen killen har i klippet :gnissla
[YOUTUBE-ID]UY8xfMXWzrU[/YOUTUBE-ID]
Men tidtavlan visar 7.05 visserligen tjuvstart men inte så illa :yoparty
sorry Jörgen ! blev lit OT i tråden

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jo det kan nog se lite roligt ut ibland, men kolla skydds utrustningen killen har i klippet :gnissla

Men tidtavlan visar 7.05 visserligen tjuvstart men inte så illa :yoparty
sorry Jörgen ! blev lit OT i tråden

Haha! Vilken ekipering, ryser. Men den såg rätt snabb ut som sagt. Åas vägde killen inte mycket såg det ut som :hihi

Ingen fara, det var inte offtopic det där! :tummenupp

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men alltså Pilot road eller Pilot power finns väl inte i 18"/140 samt 19"/100? Jag kollade det förra vintern och då gjorde det inte det enligt återförsäljarna.
.

Nä, du sa att du ville ha ett sånt däck och jag sa att de är bra. Bara spånar ju här och har inte kollat efter det däcket till din. Fanns ju sporthojar som fzr och gsxr i slutet på 80-talet med 18"(gsxr-en hade väl inte så breda däck och det bruka ju finnas även till dessa i sortimentet, så helt kört är det väl inte om du pallar gå ner till 18" fram med allt vad det innebär. Du verkar ju inte vara den som backar för att det är omständigt. Ett sammansatt ord; träbåt!
Flänger och far här och blir då lite splittrad, forskar vidare när jag "kommit ifatt", men dina kontakter kan väl rabbla dimensioner i ett skick gränsande till medvetslöshet om jag fattat rätt.(Bara ingen misstolkar det nu).
Skall till kungliga huvudstaden i helgen och lyssna på Rush i den där jättestora golfbollen, ett försiktigt tjohoo! Var inte nåt stort fan men har stora förväntningar på showen, liiite OT.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Grymt imponerande!

Ett sånt här projekt fast lite enklare skulle vara det optimala tidsfördrivet under de mörka månaderna. Dessvärre saknar jag både kunskap och någonstans att vara. Hade jag lokalen skulle resten säkert lösa sig med tiden. Verkar ju finnas gott om duktigt folk här på SH att rådfråga :tummenupp

Iden skulle vara att köpa en skrotmoppe och piffa till lite att ha att köra med i stan.

Det börjar bli dax att flytta ut på landet till ett hus med dubbelgarage......

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Tycker men ser många som gasar i nåt gammalt luggslitet skinn som sett sina bästa dar med lite skumgummi i armbågar och axlar. Tom den gamla plastskenan i ryggen. får nog säja att HD-förarna är överrepresenterade i kategorin "icke racemässig utrustning". Nu har jag "moralat ut" dagens kaka som nån på forumet skrev, dock som imperativ.

Har sett ett ruggigt exempel på modellen tokhögt styre, kort förare och tåpekande värdigt en balettdansös där. måste anses som en bedrift att ens kunna habiera en dylik farkost. Ungefär samma färg som din fast proportionerna på din hoj veerkar ju rimliga p bilderna. Böjar jag bedöma långgafflar så lyssna inte, hur mkt "över" har du?
"Skomagare, bliv vid din läst" . Berömma staget och fälgen kan jag väl ändå få göra.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nä, du sa att du ville ha ett sånt däck och jag sa att de är bra. Bara spånar ju här och har inte kollat efter det däcket till din. Fanns ju sporthojar som fzr och gsxr i slutet på 80-talet med 18"(gsxr-en hade väl inte så breda däck och det bruka ju finnas även till dessa i sortimentet, så helt kört är det väl inte om du pallar gå ner till 18" fram med allt vad det innebär. Du verkar ju inte vara den som backar för att det är omständigt. Ett sammansatt ord; träbåt!
Flänger och far här och blir då lite splittrad, forskar vidare när jag "kommit ifatt", men dina kontakter kan väl rabbla dimensioner i ett skick gränsande till medvetslöshet om jag fattat rätt.(Bara ingen misstolkar det nu).
Skall till kungliga huvudstaden i helgen och lyssna på Rush i den där jättestora golfbollen, ett försiktigt tjohoo! Var inte nåt stort fan men har stora förväntningar på showen, liiite OT.

Aha, då är jag med, ja spåna är jag inte avog till. DEt är ofta så ideér föds.

Jag har ännu inte varit i globen fast jag bott i stockholm hela mitt liv. Jag är lite trög med nymodigheter, kör fortfarande LP-skivor hemma :hihi

Fast den dagen man rensar ut Globens inredningen och rullar in tre potenta hojar och kör en uppförstorad nutidsvariant av de där centrigugalkraftsbaserade motorcykelcirkusshowerna i en stålbur á la Kiviks marknad där inne så skulle jag tänka mig att komma och glo! :yoparty. Skulle vara spejsat att se en 200 hästars hoj med raka rör loopa runt tvärs över taket därinne. :yoparty Spåna var det.... :gnissla Harkel. Jag ska nog gå hem från jobbet nu :hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Aha, då är jag med, ja spåna är jag inte avog till. DEt är ofta så ideér föds.

Jag har ännu inte varit i globen fast jag bott i stockholm hela mitt liv. Jag är lite trög med nymodigheter, kör fortfarande LP-skivor hemma :hihi

Fast den dagen man rensar ut Globens inredningen och rullar in tre potenta hojar och kör en uppförstorad nutidsvariant av de där centrigugalkraftsbaserade motorcykelcirkusshowerna i en stålbur á la Kiviks marknad där inne så skulle jag tänka mig att komma och glo! :yoparty. Skulle vara spejsat att se en 200 hästars hoj med raka rör loopa runt tvärs över taket därinne. :yoparty Spåna var det.... :gnissla Harkel. Jag ska nog gå hem från jobbet nu :hihi

Att vara trådskapare till en 47 sidors tråd borde väl innebära ett oinskränkt mandat att iom monopol spamma ner den egna tråden med OT, vill bara inflika att hur pro du än är på vissa områden verkar det bo en rigid bakåtsträvare under samma, öhrm, hjässa. Gillar också LP men är bekväm på den punkten.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Vad kul! Jag tycker att det där ser ut som en XR750-ram (alternativt en äldre sporsterram) med en XL1200-motor, 10.5 liters alutank och Cerianigaffel från Storz ( http://www.storzperf.com/ )

Jag blir dock inte klok på att texten försöker antyda att den är en tävlingsmaskin ty mig veterligen finns ingen klass för 1200. Rookies kan köra med sportster 883-motorer däremot. Men det kanska har skett ngn regeländring eller tillförts ngn ny klass jag inte känner till? :va

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Vad kul! Jag tycker att det där ser ut som en XR750-ram (alternativt en äldre sporsterram) med en XL1200-motor, 10.5 liters alutank och Zerianigaffel från Storz ( http://www.storzperf.com/ )

He he ja det är klart att det är en zeringnåntingvadnudetärgafffel från storkenperf ellervaddetnuvarförnåt.:D

Coolt att den säljes med isdäck det måste du prova på din racer om mälarn fryserpå ordentligt i vinter.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
He he ja det är klart att det är en zeringnåntingvadnudetärgafffel från storkenperf ellervaddetnuvarförnåt.:D

Coolt att den säljes med isdäck det måste du prova på din racer om mälarn fryserpå ordentligt i vinter.

Ja om jag mot förmodan är klar med mitt avgassystemsbygge i tid till isdragracingen på Ullnasjön så skulle det vara kul att sätta skruv i däcket och sööra litte. Annars så ska jag i vilket fall som helst redan vid jul börja hetsa fram SH:s alla vedbotrimmare att ställa upp. Skulle kunna bli en kul tråd med alla förberedelse fram till själva tävlingen. Förra årets milda vinter vart det dock inställt:http://www.ullnahillclimb.se/sjorakan
Bilder från isdragrejsingen 2006 finns på sidan, så sköna ekipage! Sporthojar, harleys, vespor :hihi

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati