Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Köra is

Haha fan roliga bilder gillar katten bland hermelinerna Vespan med STP klistermärken.

Har en bekant som brukade vara med i ett återkommande vinterrace med moppar, enkla regler, bana i en åtta:yoparty , fri trimmning, endast dubbat fram, endurance race typ 2-3 timmar!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite mer om vinterns planer.
En detalj som ska monteras är den här förvisso svindyra varväknaren med inbyggd hastighetsmätare samt alla programmerbara extrafunktioner man kan drömma om. Plus en klassisk 70-talsdesign som passar min hoj. Det är mätaren längst upp till höger i länken nedan. Jag tänker beställa den med svart mätartavla. Det passar rakt av i mitt befintliga Harley 3½" hastighetsmätarhus. Tror inte att jag kan bygga nåt så vackert med alla de funktionerna för ett lägre pris. Jag vill nämligen inte ha lösningar med cykeldator för hastighetsmätningen och dyligt. Och att ha två mätarhus, ett för hastighetsmätare och ett för varvräknare tycker jag ser kakigt och touring/sporthoj ut.

Denna mätare är dessutom helt elektronisk trots den klassiska looken, så jag kan bli av med den fula hastighetsmätarvajern till framhjulet. När jag byggde motorn i vintras så passade jag på att förbereda för denna mätare genom att sätta dit en elektronisk hastighetsmätargivare i det pluggade hålet för detta. Jag ska även beställa en liten ställbar dosa med vilken man kan juster hastighetsmätarsignalen steglöst så att den blir korrekt trots att man skiftat utväxling, däcksprofil och sånt. varvräknarsignalen ta den direkt ifrån en dedikerad rpm-utgång på min Dyna 2000i-tänding

Jag trodde att jag drömde när jag för några år sedan hittade den här mätaren med alla mina önskningar i ett, beställde den från USA redan förra året men den leverades aldrig så jag gör ett nytt försök nu när jag ska beställa tillbakaflyttade fotpinnar från Storz samt avgasrördelar från Burn's

http://www.customchrome.com/catalogs/ccp/1242.html

/J

Haha fan roliga bilder gillar katten bland hermelinerna Vespan med STP klistermärken.

Har en bekant som brukade vara med i ett återkommande vinterrace med moppar, enkla regler, bana i en åtta:yoparty , fri trimmning, endast dubbat fram, endurance race typ 2-3 timmar!

Ja jag gillar vesporna, en av dem verkar ha hembyggd expansionskammare etc, ser lite trimmat ut! :hihi Coolt med alla hillclimbers och gamla crossar som också är med! :tummenupp

/J
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur blir körställningen med tillbakaflytt?
En av anledningarna till att jag inte skaffar spruttster är att min höft (samt axlar, knän och rygg) är kapputt och inte acepterar körställning med kraftig böjning vid höften.
Sitter bättre med bak/upp flyttade pinnar än touringmässig sittställning.
Känns som om sittställningen blir lite skitnödig om man flyttar bak pinnarna på en sportster, med tanke på den låga sitthöjden.
Om man inte flyttar dom jättelångt bak och kör dragracingstil!
bara undrar.
Har inte kännt efter.

Angående den "äkta" dirt-trackern.
Vilka kubikklasser körs det nu?
Tidigare var det 750, sedan 883, sedan 1000.
Eller?
Som jag nämnt innan, så kommer jag inte så långt fram i historieforskning angående HD.
Fastnar på sidventilare..
KRTT!
Harley-marsh-krsm.jpg

Multiinstrumentet såg skitsnyggt ut!
På sportster skall det sitta en stor klocka ovan styret!

Fanns förresten lite inspiration på:
http://www.harleykrxlrtt.com/
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Nä nu är det ännu en flatracker tillsalu på blocket, inte helt olik din Jörgen!

Hyggligt Garage föresten!

Men tro om hojen är gjord av guld, eeeh 300 papp:D Iofs. två hojar.

http://www.blocket.se/vi/14073308.htm?ca=15_s

Om jag inte missminner mig har denna varit till salu på Blocket tidigare, kan den måhända vara svårsåld till det priset?! :va

Killen har i alla fall tydligen satsat en slant eller två på att fylla sitt garage med ädla prylar. Är det en Lola i bakgrunden (inte GT40 i alla fall?), o så Hemin bredvid HD:n förståss!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
multiinstrumentet såg som sagt skitsnyggt ut:tummenupp hur går det med de nya megafonerna?:)
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har också undrat över hur sittställningar blir.
Jag har testat en del i garaget. Med tillbakaflyttat från Storz så hamnar pinnarna ungefär i höjd med svingbulten. Jag tycker att det känns rätt ok, fast jag är fet.

Min stora fråga till de som vet mer är om jag ska beställa pinnar med omvänt växlingsmönster. Alla mina dragracepolare tycker att jag ska beställa en sats med omvänt växlingsmönster: ettan upp och resten ner. Det har jag förvisso kört med förut på mina kawa trepipar. Men vad är egentliogen ev nackdelarna med detta växlingsmönster?


Det enda jag vet ang flattrackklasser är att rookiesarna kör 883cc. Här är ett sådant kit:
http://www.storzperf.com/jpgs/Page36.jpg

/J


Hur blir körställningen med tillbakaflytt?
En av anledningarna till att jag inte skaffar spruttster är att min höft (samt axlar, knän och rygg) är kapputt och inte acepterar körställning med kraftig böjning vid höften.
Sitter bättre med bak/upp flyttade pinnar än touringmässig sittställning.
Känns som om sittställningen blir lite skitnödig om man flyttar bak pinnarna på en sportster, med tanke på den låga sitthöjden.
Om man inte flyttar dom jättelångt bak och kör dragracingstil!
bara undrar.
Har inte kännt efter.

Angående den "äkta" dirt-trackern.
Vilka kubikklasser körs det nu?
Tidigare var det 750, sedan 883, sedan 1000.
Eller?
Som jag nämnt innan, så kommer jag inte så långt fram i historieforskning angående HD.
Fastnar på sidventilare..
KRTT!
Harley-marsh-krsm.jpg

Multiinstrumentet såg skitsnyggt ut!
På sportster skall det sitta en stor klocka ovan styret!

Fanns förresten lite inspiration på:
http://www.harleykrxlrtt.com/
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Man vänjer sig fort vid omvänt växlingsmönster.
Med lite tur gör man ingen dundermiss under lärlingsperioden...
Sedan lånar man en kompis cykel.
Med lite tur gör man ingen dundermiss under lärlingsperioden...

Enda fördelen jag vet, är att det är lättare att växla upp under fullt nerlägg.
När man konventerar själv, så blir det enklare att bara vända växelpedalen bakfram.
Inget länkage.
Skall du beställa färdiga grejor, så tror jag det är bättre att satsa på en med "rättvänt" mönster.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä nu är det ännu en flatracker tillsalu på blocket, inte helt olik din Jörgen!

Hyggligt Garage föresten!

Men tro om hojen är gjord av guld, eeeh 300 papp:D Iofs. två hojar.

Hej
Jo det där är ju en riktig xr750. Det är en sån hoj min hoj är en flirt med.
Att de är dyra beror på att det där är tävlingsmaskiner som HD endast sålde till duktiga licensförare. Dessutom kan hojen ha affektionsvärde om den körts av ngn av flattracklegenderna. Men 300 loppor var ju bland de högsta jag sett för en sån hoj :näsblod Men som du säger verkar ju den garageägaren ha råd att vänta på rätt kund med tanke på resten av godsakerna man skymtar :hihi

/J

multiinstrumentet såg som sagt skitsnyggt ut:tummenupp hur går det med de nya megafonerna?:)

Vad roligt att du tycker det, jag gillar det också. Den hade fått kunnat se liite äldre ut i designen men man får vara nöjd.

Med avgassystemet så har jag fått alla beräkningar från Burn's så nu håller jag på att mäta på hojen och gör en beställningslista vilka rördelar som krävs.
Jag har även beställt en tigsvets som jag får i mitten på december, jag behöver den för att svetsa ihop det rostfria systemet. Jag kommer att behöva träna lite först innan jag ger mig på de dyra rördelarna dessutom.

Hur går det med din caferäcer?

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man vänjer sig fort vid omvänt växlingsmönster.
Med lite tur gör man ingen dundermiss under lärlingsperioden...
Sedan lånar man en kompis cykel.
Med lite tur gör man ingen dundermiss under lärlingsperioden...

Enda fördelen jag vet, är att det är lättare att växla upp under fullt nerlägg.
När man konventerar själv, så blir det enklare att bara vända växelpedalen bakfram.
Inget länkage.
Skall du beställa färdiga grejor, så tror jag det är bättre att satsa på en med "rättvänt" mönster.

Jo det har du rätt i, den aspekten har jag tänkt på. Det är ju ett inte helt negligerbart problem faktiskt, att lärperioden kan hinna sätta spår i min dyra låda innan ryggmärgen är rätt programmerad :gnissla
Dessutom är det nu nedväxlingar inför stopp vid rödljus som fordrar mest ansträngning med foten och då är det ju skönt med rättvänt mönster. Så får man det iaf så lätt som möjligt med foten som då slipper lyfta vid varje nedväxling.

/J
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad roligt att du tycker det, jag gillar det också. Den hade fått kunnat se liite äldre ut i designen men man får vara nöjd.

Med avgassystemet så har jag fått alla beräkningar från Burn's så nu håller jag på att mäta på hojen och gör en beställningslista vilka rördelar som krävs.
Jag har även beställt en tigsvets som jag får i mitten på december, jag behöver den för att svetsa ihop det rostfria systemet. Jag kommer att behöva träna lite först innan jag ger mig på de dyra rördelarna dessutom.

Hur går det med din caferäcer?

/J

kanske lite, men som du säger får man väl vara nöjd när man hittar något så pass nära. det är synd att det mesta av retrodesignsortimentet idag ser allmänt... "billigt" (??) och förenklat ut...

låter bra:tummenupp skulle också behöva en svets då jag själv funderar på ett par nya trattar till mitt lilla bygge... får väl se om jag får råd med sådana nymodigheter nån gång:gnissla

jodå, tackar som frågar. jobbar just nu med att integrera baklyset i cutsen och det går väl rätt ok... måste få tag på en ny baklampa innan jag kan montera bara och en 6-volts dubbeltrådlampa med 5/21 watt är inte det lättaste att få tag i tydligen... men den är på gång:tummenupp sen ska jag väl bättra på lacken, bygga ett par nya sidokåpor och lite allmänt fix... tar det en bit i taget:tummenupp
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hej
Jo det där är ju en riktig xr750. Det är en sån hoj min hoj är en flirt med.
Att de är dyra beror på att det där är tävlingsmaskiner som HD endast sålde till duktiga licensförare. Dessutom kan hojen ha affektionsvärde om den körts av ngn av flattracklegenderna....

Hijackar den här tråden lite till (f'låt). Vad brukar priset på en XR750 i hyfsat skick ligga på? Alltså en som inte har framförts av Jesus Kristus, SpongeBob Squarepants eller Paul Anka och därigenom betingar ett abnormt pris.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jo det har du rätt i, den aspekten har jag tänkt på. Det är ju ett inte helt negligerbart problem faktiskt, att lärperioden kan hinna sätta spår i min dyra låda innan ryggmärgen är rätt programmerad :gnissla
Dessutom är det nu nedväxlingar inför stopp vid rödljus som fordrar mest ansträngning med foten och då är det ju skönt med rättvänt mönster. Så får man det iaf så lätt som möjligt med foten som då slipper lyfta vid varje nedväxling.

/J

Jag hade Storz-kitet till min Sportster och där hade jag både race-växlat och normalt. Körställningen tyckte jag vart klockren men dessvärre tyckte jag att båda växlingsarmen blev för korta för mina 43-stövlar... Det fanns inte tillräckligt med justering att tillgå så jag fick lyfta foten från fotpinnen när jag skulle växla. Jag tänkte fräsa till en längre växelarm men jag hann sälja hojen innan dess...
En annan grej som inte funkade så bra på min hoj var det att jag hade flyttat ut mina Supertrapp rör pga att jag körde med Sportster Sport bakdämpare monterade, dvs fullt justerbara stötdämpare. Problemet var att dem var så feta så rören låg emot, och när jag flyttade ut rören blev jag tvungen att montera längre fotpinnar för att få plats. Så det är nåt att tänka på när du bygger nytt system i vinter, lägg det tajt så att du får plats med foten ordentligt!:)

MVH
Björn
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack, Jo det är helt kört att få plats med tillbakaflyttat i nuläget just pga att Supertrapprören ligger för långt ut eftersom jag har Öhlins bak. Så det är just tack vare att jag ska bygga nytt avgaseri i vinter som jag först nu beställer tillbakaflyttat. Jag kommer förmodligen behålla Supertrappdämparna med megafonerna, men snickra till steppade krökar i tre steg från 1 3/4" upptill 2"

Så jag kommer att få slitsa upp Supertrappdämparna och svänga lite med dom. Ska nog även bygga en värmesköld, ty idag sitter alltid spår av mina stövlar på rören :näsblod.

Trist att Storz-rören inte verkar vara byggda för skandinaviska fötter, men det är väl ändå värt att beställa därifrån med tanke på att de underlättar så mycket att kunna utgå från deras färdiga fästen etc? Även om jag tydligen måste modda pinnarna ngt menar jag.


Mvh
Jörgen


Jag hade Storz-kitet till min Sportster och där hade jag både race-växlat och normalt. Körställningen tyckte jag vart klockren men dessvärre tyckte jag att båda växlingsarmen blev för korta för mina 43-stövlar... Det fanns inte tillräckligt med justering att tillgå så jag fick lyfta foten från fotpinnen när jag skulle växla. Jag tänkte fräsa till en längre växelarm men jag hann sälja hojen innan dess...
En annan grej som inte funkade så bra på min hoj var det att jag hade flyttat ut mina Supertrapp rör pga att jag körde med Sportster Sport bakdämpare monterade, dvs fullt justerbara stötdämpare. Problemet var att dem var så feta så rören låg emot, och när jag flyttade ut rören blev jag tvungen att montera längre fotpinnar för att få plats. Så det är nåt att tänka på när du bygger nytt system i vinter, lägg det tajt så att du får plats med foten ordentligt!:)

MVH
Björn
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Trist att Storz-rören inte verkar vara byggda för skandinaviska fötter, men det är väl ändå värt att beställa därifrån med tanke på att de underlättar så mycket att kunna utgå från deras färdiga fästen etc? Även om jag tydligen måste modda pinnarna ngt menar jag.

Mvh
Jörgen

Det tycker jag definitivt! Speciellt deras länkage för normalt växelläge var väldans fint :) Och deras minimala fotpinnar ska vi inte ens prata om, puuure racing:yoparty :gnissla :D
Det enda som jag tyckte drog ner på helhetsintrycket var att de hade använt nån billig aluminium till distanserna som håller hela fotpinns-arrangemanget, iaf på transkåpssidan vill jag minnas. Där sitter den stora plattan, där fotpinnen är fastbultad, fast i transkåpsbultarnas hål och så använder de några aluminiumrör som distanser, dessa hade inte alls samma ytfinish som det övriga aluminiumet vilket kändes lite snålt... Men det kan de ju lätt ha ändrat tills nu!! Annars är det ju också väldigt lätt att ändra själv :)
Jag har nog några bilder som jag kan skaka fram om du är intresserad!? Men du kanske har sett detta kit IRL redan?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för snabba och bra svar, som vanligt.
Ja ngn bild vore kul att se om det inte är för mycket jobb. Jag har sett Lasse Hellmacs Storz-pinnar för några år sedan. Ty han ville sälja dessa till mig då, han hade haft dem på sin dragbike-HD. Men jag köpte inte då vilket var klantigt, så han sålde dem till ngn annan. Nu får jag beställa från USA istället.

Vet du vad det är för skillnad mellan kiten för low resp high pipe? Jag tänkte handla kitet för high pipe eftersom jag ska fortsätta med upplagda rör. Men vet du vad skillnaden är? Jag vill ju inte handla ett kit för upplagt system om det är så att markfrigången för dessa är väsentligt sämre än hos kiten för low pipe.

Jag har skrivit ett brev till Storz och ställt frågan i början på veckan men de är mig svaret skyldiga. Jag frågade dom även kring volymen på deras flattrack alutank till min sportstermodell. Vet du möjligtvis hur många liter eller gallons den är på?

Mvh
J

Det tycker jag definitivt! Speciellt deras länkage för normalt växelläge var väldans fint :) Och deras minimala fotpinnar ska vi inte ens prata om, puuure racing:yoparty :gnissla :D
Det enda som jag tyckte drog ner på helhetsintrycket var att de hade använt nån billig aluminium till distanserna som håller hela fotpinns-arrangemanget, iaf på transkåpssidan vill jag minnas. Där sitter den stora plattan, där fotpinnen är fastbultad, fast i transkåpsbultarnas hål och så använder de några aluminiumrör som distanser, dessa hade inte alls samma ytfinish som det övriga aluminiumet vilket kändes lite snålt... Men det kan de ju lätt ha ändrat tills nu!! Annars är det ju också väldigt lätt att ändra själv :)
Jag har nog några bilder som jag kan skaka fram om du är intresserad!? Men du kanske har sett detta kit IRL redan?
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top