Byggtråd: "Jörgens Sportster"

MikkE

Guest
Tack!

Men jag vet hur det är att plugga, allt är roligare att läsa än det man ska plugga för dagen. Tom städa är roligare! ;)

Skämt åsido.
Du får väl skaffa ett garage när du börjar jobba! Det är ju det som är så fint med MC-hobbyn, att den även täcker vintern om man bajaker även den tekniska och kreativa sidan. Dessutom räcker det med en vanlig bilplats för ett hojbygge/renovering. För ett bilbygge måste man ofta hyra större än så.
/J
Hehe, du har rätt i det du säger. Snart kommer min semesterersättning från Norge som kan bli en start på någonting kanske, ska ju ut och resa lite också. Men beroende på hur det blir med jobb så kanske det finns en möjlighet att göra någonting kuligt =)

Några planer på vad du kanske ska tänkas göra med Speedstern i vinter? 2000cc? HAHA
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehe, du har rätt i det du säger. Snart kommer min semesterersättning från Norge som kan bli en start på någonting kanske, ska ju ut och resa lite också. Men beroende på hur det blir med jobb så kanske det finns en möjlighet att göra någonting kuligt =)

Några planer på vad du kanske ska tänkas göra med Speedstern i vinter? 2000cc? HAHA

I vinter är det stora projektet att byggas ett optimerat 2:1-avgassystem i rördelar från Burns, med grövre och stegade krökar i tre steg, megafon med justerbar dysa mm. De håller på och räknar på dimensioneringen på mitt nya system nu. Det nuvarande systemet är egentligen optimerat för 883cc sportster, för rookieserien i flattrack.

Det andra är att bygga tillbakaflyttade fotpinnar. Jag har inte kunnat ha tillbakaflyttat med nuvarande avgasystem , det sitter för långt ut på högersidan. Men nu när jag ska bygga nytt system så kan jag bygga det så att det funkar med tillbakaflyttat. Men det nya systemet kommer fortfarande att vara upplagda rör i flattrackstil.

Kolla på vanster fotpinne på filmen så ser du att de behöver flyttas upp, den är nerslipad flera centimeter, fast jag brukar burka rätt så bra när jag kör fortare än i filmen.

/J
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Även jag måste stämma in i hyllningskören efter att ha unnat mej en matiné! Förutom allt positivt som sagts har jag en liten fråga som jag efter din anmärkning tar här istället för "filmtråden".
Varför inte Pirelli?
När jag körde på dessa dimensioner var det bara phantom som funkade, tycker jag. Ok för Me 33 fram men mkt hellre pirelli. Möjligtvis gör du trasmatteråvara av de stommarna, har aldrig kört med det pulver du verkar ha. Vet bara att "stånkapulsar" dödade däck och drivpaket mkt snabbare. Pirelli strada finns/fanns ju som bältdäck med lite stadigare stomme och ngt generösare dimensioner. Bara nyfiken på om du testat?
Beträffande Bmw vs Stor&Stark, trodde inte du skulle köra "roll-ons". Nu var det viisserligen inte från 150 men....
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag kollar så att däcken på vänster sida inte ser punkaterade ut när jag går till hytten :tungan

Jag syftar mest på mc-kontrollen (uppkörningen). Är ingen trucker... Det verkar inte lika skoj i verkligheten som i nu blåser vi snuten ;P
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
I vinter är det stora projektet att byggas ett optimerat 2:1-avgassystem i rördelar från Burns, med grövre och stegade krökar i tre steg, megafon med justerbar dysa mm. De håller på och räknar på dimensioneringen på mitt nya system nu. Det nuvarande systemet är egentligen optimerat för 883cc sportster, för rookieserien i flattrack.

Det andra är att bygga tillbakaflyttade fotpinnar. Jag har inte kunnat ha tillbakaflyttat med nuvarande avgasystem , det sitter för långt ut på högersidan. Men nu när jag ska bygga nytt system så kan jag bygga det så att det funkar med tillbakaflyttat. Men det nya systemet kommer fortfarande att vara upplagda rör i flattrackstil.

Kolla på vanster fotpinne på filmen så ser du att de behöver flyttas upp, den är nerslipad flera centimeter, fast jag brukar burka rätt så bra när jag kör fortare än i filmen.

/J

Är det stödet man hör skrapandes o backen i en av sekvenserna?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Även jag måste stämma in i hyllningskören efter att ha unnat mej en matiné! Förutom allt positivt som sagts har jag en liten fråga som jag efter din anmärkning tar här istället för "filmtråden".
Varför inte Pirelli?
När jag körde på dessa dimensioner var det bara phantom som funkade, tycker jag. Ok för Me 33 fram men mkt hellre pirelli. Möjligtvis gör du trasmatteråvara av de stommarna, har aldrig kört med det pulver du verkar ha. Vet bara att "stånkapulsar" dödade däck och drivpaket mkt snabbare. Pirelli strada finns/fanns ju som bältdäck med lite stadigare stomme och ngt generösare dimensioner. Bara nyfiken på om du testat?
Beträffande Bmw vs Stor&Stark, trodde inte du skulle köra "roll-ons". Nu var det viisserligen inte från 150 men....

Ja testar gärna Pirelli, jag hade Pirelli offroaddäck på innan dessa. De var acceptabla att svänga med på asfalt, bättre på grus, men hala att gasa rakt fram med. De är de däcken som syna på bänkningen. Jag minns inte vd de hette, De höll 500 mil. Och jag kör ändå lugnt, frivilligt börnande gör jag mycket sällan, bara när det snart är bytesdags. Men Pirelli gatdäck har jag inte testat på den här hojen. Det kanske jag ska göra nästa gång!

Jag ville mest göra klart att det inte är rullande staret min hoj är byggd för, aå att om jag skulle köra mot bilen så ville jag även köra ngt som liknande 402 meter. Så inte en massa drömmare inbillar sin att jag hade blivit slagen av en bil med högre vikt/effekt där.

/J

Är det stödet man hör skrapandes o backen i en av sekvenserna?

Ja det är korrekt, i en vänstersväng vid Ellboda hörs det tydligt. Jag lade aldrig ned så mycket att pinnarna drog i på filmen, det var för höstkallt för att det skulle kännas säkert. Returfjädern till stödet är lite slapp, ska åka och handla en ny på HD innan jag ställer av.

/J

Jag kollar så att däcken på vänster sida inte ser punkaterade ut när jag går till hytten :tungan

Blondiner... :rofl
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kollar så att däcken på vänster sida inte ser punkaterade ut när jag går till hytten :tungan

Dom på höger sida kollar man ju när man stannar och pissar vid vägkanten ...

Är det stödet man hör skrapandes o backen i en av sekvenserna?

Det var det första jag såg när han svängde ut, att stödet hängde illa, samt den ludermässiga dragningen av hastighetsmätarwiren....

ÅAS så har jag alltid varit "funktion före form" så det skulle kunna se ut likadant på min hoj....
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det något fel med att dra den mitt framför strålkastaren? :va

Det går inte att dra den på ngt annat sätt på sportster, mätaren sitter i centerlinjen och vajerns kan inte vikas åt sidan vid lampan, vajern är för styv för det och skulle gå av i förtid. Men den där hastighetsmätaren ska ändå bort och ersättas med en retrovarvräknare med inbyggd programmerbar shiftlight, hastighetsmätare i digitalfönster, tidtagning på 402 och 201 meter samt 60 foty etc. Jag har förberett motorn med elektronisk hastighetsmätarpickup för den mätaren. Jag skulle fått den förra vintern men mätaren föll ur beställningen.

Så nästa år försvinner ytterligare en vajer.

/J
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En tanke till ang däcken;
Du har ju slang nu, eller hur? Varför inte lägga slang i ett "modernt" sportdäck? Gör väl motardåkarna och jag tror inte radialdäcken är tyngre om du nu vill slippa högre ofjädrad vikt. Pirelli gör ju ett däck med "uptodate"-egenskaper men med det traditionella phantommönstret som ligger på retrohojarna de kör. Du vet, som ska likna gamla SS etc. Tror att dessa dimensioner ligger på 160-170 eller möjligtvis 150, kanske sämre bevänt med framdäck. Är lite anti för breda däck på den typen av hojar samtidigt som det är bästa sättet att sumpa vägegenskaperna. Av filmen att döma styr den ju ypperligt. Du är dock nödgad att flytta pinnarna som du nämnt, ser ju rent för anskrämligt ut med en till synes jättelång människa spretande på alla håll och kanter, begrips!
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Mycket trevlig hoj!

En av väldigt få HD som väcker ha begär!!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp


Bra jobbat!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En tanke till ang däcken;
Du har ju slang nu, eller hur? Varför inte lägga slang i ett "modernt" sportdäck? Gör väl motardåkarna och jag tror inte radialdäcken är tyngre om du nu vill slippa högre ofjädrad vikt. Pirelli gör ju ett däck med "uptodate"-egenskaper men med det traditionella phantommönstret som ligger på retrohojarna de kör. Du vet, som ska likna gamla SS etc. Tror att dessa dimensioner ligger på 160-170 eller möjligtvis 150, kanske sämre bevänt med framdäck. Är lite anti för breda däck på den typen av hojar samtidigt som det är bästa sättet att sumpa vägegenskaperna. Av filmen att döma styr den ju ypperligt. Du är dock nödgad att flytta pinnarna som du nämnt, ser ju rent för anskrämligt ut med en till synes jättelång människa spretande på alla håll och kanter, begrips!

Slangläsa radialdäck måste tydlligen slipas rätt omsorgsfullt på insidan, ty de är inte släta nog att härbärgera en innerslang. Det lär tydligen bli skavsår på innerslangen. Men jag har fått tips av en motardåkare att det finns en teknik som bygger på att man tätar en ekerfälgar med ett speciellt belag. Sedan ska det tydligen gå bra med slanglöst.

Jag måste flytta bak pinnarna för att de skrapar i marken, men vad menar du med "en till synes jättelång människa spretande på alla håll ". Det är ju inget mot när sporthojsåkare klättrar ned på hojsidan och fläker ut sig i spagat för att får dutta knäet i marken :hihi Min knävinkel blir ju samma om jag flyttar bak pinnarna 150 mm samt upp ca 30 mm.
Det ska vara lite äppelknyckarstuk över sittställningen på en sån här hoj.

/J

Mycket trevlig hoj!

En av väldigt få HD som väcker ha begär!!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp


Bra jobbat!

Tack! Det var roligt att höra! Ja jag gillar att åka på den jag med, det känns bistert att snart behöva ställa av. Ska köra oktober ut sedan får jag glädja mig år vinterns förbättringar på hojen istället.

/J
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Men Jörgen, när du axar iväg och hojen varvar ur..varför låter den så konstigt? Den kanske börjar fyrtakta på höga varv?..Två cylindrar= tvåtakt..
Höga varv= fyrtakt.Ska den inte gå rent på höga varv..
Bara nyfiken..åker ju plastraket..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men Jörgen, när du axar iväg och hojen varvar ur..varför låter den så konstigt? Den kanske börjar fyrtakta på höga varv?..Två cylindrar= tvåtakt..
Höga varv= fyrtakt.Ska den inte gå rent på höga varv..
Bara nyfiken..åker ju plastraket..

Om man har genomlidit pubertetet och fått hår på bröstet kan man ju inte åka runt på en motor som sjunger rent och klart som en blockflöjt heller!

/J
 
Gick med
4 Oct 2004
Ort
torpet
Hoj
jodå
Har kört med slang i slanglösa däck med ekerfälg i några år har funkat hur bra som helst.Har kanske bara haft tur då jag har även kört hårt på klistrad bana på strippen med lågt tryck i däck för bättre fäste.Bara väntade på att ventilen skulle bli kapad på grund av att fälg snurrar mer än däck:gnissla
Har bara behövt bytta några ekrar som sigge fixade lätt :yoparty
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Nej det klart..Det är ju bättre att trimma motorn som fan så den lämnar max effekt vid ca 7500? men att den bara går rent till 6000..asg men det räcker väl med typ 6000..?..haha
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej det klart..Det är ju bättre att trimma motorn som fan så den lämnar max effekt vid ca 7500? men att den bara går rent till 6000..asg men det räcker väl med typ 6000..?..haha

Asså det var såå du menade :hihi Det var bara jag som satt och sov och touchade varvstoppet några gånger. Jag har det ställt på moderata 7000 rpm ty min kam är rätt färdig då. Den peakar vid 6000-6500 rpm.

Det ska på varvräknare samt shiftlight i vinter.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jaha..det var varvstoppen som gick i...Min varvar ju 7000 till så jag brukar inte slå i det så ofta..ler
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top