Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt. Men får man fråga hur det kom sig att du valde spårskruvar? Var det för att du ville ha spänningsmomentet att skruvmejseln skulle kunna halka ur rakt över de nylackade skärmarna när du monterade eller?
Dessutom så ser de ju ut att vara monterade horisontalt i förhållande till skärmen, vilket borde ge högre luftmotstånd än om de varit monterade horisontellt mot marken. Eller hoppas du på att de ska ge lite extra lyftkraft för bakhjulsåkande som det är nu?
Förresten, du som säkert har läst en eller sjutton fler kataloger med H-D tillbehör än de flesta på Sporthoj har gjort, har du någon koll på vad det finns för firmor som nytillverkar Knuckleheadmotorer?
Jag tycker att krysskallar är superfula. De har ju mest slagit ut spårskruvskallarna för att de effektiviserar produktion iom att de centerar bitsen till skruvdragarna. Men usch vad fula krysskallar är, de är portade även på min veteranträbåt
Jo spåren är ju satta i den vinkeln helt av estetiska skäl, för att harmoniera med stänkans undre linje.
Det är är en firma i USA som heter Flat Head Power som tillverkat både Sidventils-HD samt Knölar. Denna firma är nu uppköpt av S&S som härmed förutom Panhead, Evo, Sportster, Twincam, X-vedge (S&S helt egna motor) nu även har sidventilare samt knölar i sitt sortiment.
http://bigtwin.idg.se/2.2312/1.119483
http://www.flatheadpower.com/
Det fanns tidigare ett litet företag i Sverige som gjöt knöltoppar men det verkar inte finnas kvar längre