Byggtråd: "Jörgens Sportster"

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Här är ju den svenska 158-hästarsknölen förresten! Maffigt att torrkopplingsvinet hörs genom motordånet trots att det är från "fel" sida. Grannhojen verkar ju rätt avhängd :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=JVToEeo1yRo
/J

Satan, den andra hade ju inte en suck.
Hur mkt kan man skrämma upp en HD motor egentligen? Då spelar ju cylindervolymen roll men under 2 liter?

Krävande gamla 2 taktare? Jag är van :hihi. I somras fick jag göra förgasarinställningar varann vecka ungefär.
Men det är kul när det fungerar. Fick ihop ungefär 190 mil på RDn i somras.
Men bäst skulle det ju vara och hitta någon gammelsport som FZR, eller någon GSX-R750 och köra med när man vill, och ha en Kawa H1/H2 vid sidan om och dra en repa då och då.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Satan, den andra hade ju inte en suck.
Hur mkt kan man skrämma upp en HD motor egentligen? Då spelar ju cylindervolymen roll men under 2 liter?

Krävande gamla 2 taktare? Jag är van :hihi. I somras fick jag göra förgasarinställningar varann vecka ungefär.
Men det är kul när det fungerar. Fick ihop ungefär 190 mil på RDn i somras.
Men bäst skulle det ju vara och hitta någon gammelsport som FZR, eller någon GSX-R750 och köra med när man vill, och ha en Kawa H1/H2 vid sidan om och dra en repa då och då.

Detberor ju mycket på hur länge det ska hålla. Den här killen har ju bra snurr på sin tunga HD. Han har en S&S 96" ca 1570 cc tror jag, så den är ju något mindre än min motor som är på 100" dvs 1640. Förmodligen rejält portat och vassare kam än jag har. Dessutom har han ett riktigt fint avgassysten med stegade krökar och ett insprutningsystem från RSR Fuel Injection. Jag ska bygga ett sådan avgassystem i vinter.
Jag vart rätt paff när jag såg den här filmsnutten för jag trodde det skulle vara ännu en tjock amerikan som lagt en töntig rulle för att visa sitt bröliga avgassystem på tomgång. VArt rätt paff med tanke på hur killen med dessutom nästan 100 kg tyngre hoj än min dra iväg. Han har säkert 140 rwhp i sin Fatboy.
http://www.rbracing-rsr.com/cinema/nitroduals.mov

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så, dags för en uppdatering, ikväll vart jag klar med det sista och kunde provstarta hojen för första gången med sprutet efter att jag ställt in tändplattan mot kamsensorn och fyllt i bensin.

Hojen hoppade igång hur snällt som helst och gick med lugn och snäll tomgång. Inga läckor ingenting. Så nu ska jag boka tid för bänkkörning. Cyrén har även lovat att att ta lite bilder på sprutinstallationen som jag sedan förstås kommer att lägga ut i tråden. Vi ska även försöka filma bänkningen om Cyrén har tid.

/J
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
fett, upp me' film föffan!:yoparty ska bli kul att se om den går bättre eller sämre:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Späd gärna på med åsikter om hur den är att köra.
Effekt är inte allt.
Kanske lite fel årstid.
Kan vänta.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Den som ändå hade den tid, ork, kunskap, resurser & tålamodet du har Jürg! :yoparty
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Så, dags för en uppdatering, ikväll vart jag klar med det sista och kunde provstarta hojen för första gången med sprutet efter att jag ställt in tändplattan mot kamsensorn och fyllt i bensin.

Hojen hoppade igång hur snällt som helst och gick med lugn och snäll tomgång. Inga läckor ingenting. Så nu ska jag boka tid för bänkkörning. Cyrén har även lovat att att ta lite bilder på sprutinstallationen som jag sedan förstås kommer att lägga ut i tråden. Vi ska även försöka filma bänkningen om Cyrén har tid.

/J
Sweet!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
fett, upp me' film föffan!:yoparty ska bli kul att se om den går bättre eller sämre:D

Jo vi ska försöka ordna det, ev att jag kunde får bänka hos Supertwin på torsdag. Men det vill ju till att Cyrén kan filma då plus att de som säljer detta sprut i Sverige även vill vara med och se hur det går. Så det är lite 15-spel att få ihop det här. Plus transport dit och hem, lite sent på säsongen att köra den här sommarhojen hojen på gatan för min smak. I värsta fall hamnar bänkningen efter julhelgen. Tycker det ska bli spännande att se skillnade jag med!

Späd gärna på med åsikter om hur den är att köra.
Effekt är inte allt.
Kanske lite fel årstid.
Kan vänta.

Jo jag ska redovisa skillnaden i kurvorna sedan, är det torrt ska jag testa lite på gatan när den är bänkad och allt är justerat.

Jag försökte koppla in mig med lapen för att titta på den tänd- och bränslemapp som ligger i ECU:n nu. Jänkarna ska enligt utsago ha lagt in en mapp för en 100" HD-motor åt mig. MEn jag tror att den är för mager ty de har räknat med 100 hk på 100". Jag måste ändra till 130" och 130 hk så att vi inte startar för magert. Sedan vill jag kolla vad det är för varmkörningscykel inlagt och var de har ställt varvstoppet.

Men eftersom jag saknade serieport på min dator så måste jag skaffa en skarvkabel med 9-pinnars kontakt i ena ände och USB i den andra. Jag som är dator-n00b provade med en vanlig kabel med USB-kontakten i varje ända, men då greppade inte programmet att det var en seriportsanslutning, det tog ju ett tag för mig att fatta :3freak

Den som ändå hade den tid, ork, kunskap, resurser & tålamodet du har Jürg! :yoparty

Tack! Just nu tycker jag dock inte alls att jag har ngn ork. Det måste vara vintermörkret. Grattis på dig förresten! Såg i ngn tråd att du fyllde år! (?)

Det här med bensinmotorinsprutning och bränsle- och tändmappar är nytt för mig med!

/J

Hehe, det där kan man aldrig få för mycket av..

Gäller att komma ihåg "pysknapparna".. Men den låter härligt..
http://www.youtube.com/watch?v=3KoU7spHVz4&feature=related

..

JA den verkade det vara fint vrid i! :hihi
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det här med bensinmotorinsprutning och bränsle- och tändmappar är nytt för mig med!

/J

Det påstås vara skitroligt, i synnerhet om man har möjlighet att provköra med dator inkopplad och hela tiden ha koll på hur man ligger till.

Jag har inte meckat med sånt själv, men jag har stått brevid och kollat på.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det påstås vara skitroligt, i synnerhet om man har möjlighet att provköra med dator inkopplad och hela tiden ha koll på hur man ligger till.

Jag har inte meckat med sånt själv, men jag har stått brevid och kollat på.

Jo trots att jag är stockkonservativ förgasarkramare så har jag ju motvilligt insett att de av mina hojkompisar som ägnar sig åt mappande av sprut får en större förståelse för motorstyrning. Det är ju en flerdimensionell tillvaro med bränsle, varvtal, trottelläge osv. När man bestyckar med förgasare ägnar man sig ju mer åt en linjär tvådimensionellt tankemodell, vid förgasare är ju dessutom tändsystemet stand-alone och följer i bästa fall sina två kurvor för hög- och resp lågtändning och känner inte till trotteläget. Vad som egentligen är det exakta förhållandet av bränsle och tändning för varje kombination av trotteläppning/varvtal har man ju inte samma insikt i i förgasarvärlden.

Med sprut som styr tändning och bränsle har man ju mycket större kontroll. En kompis, Tomtom här på forumet, mappar tom varje cylinder individuellt på sin Ducati! :Bugar

/J
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
Så, dags för en uppdatering, ikväll vart jag klar med det sista och kunde provstarta hojen för första gången med sprutet efter att jag ställt in tändplattan mot kamsensorn och fyllt i bensin.

Hojen hoppade igång hur snällt som helst och gick med lugn och snäll tomgång. Inga läckor ingenting. Så nu ska jag boka tid för bänkkörning. Cyrén har även lovat att att ta lite bilder på sprutinstallationen som jag sedan förstås kommer att lägga ut i tråden. Vi ska även försöka filma bänkningen om Cyrén har tid.

/J

det var grymmt kul att få vara med på första starten och att se hur fint den gick!

/fille
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo trots att jag är stockkonservativ förgasarkramare så har jag ju motvilligt insett att de av mina hojkompisar som ägnar sig åt mappande av sprut får en större förståelse för motorstyrning. Det är ju en flerdimensionell tillvaro med bränsle, varvtal, trottelläge osv. När man bestyckar med förgasare ägnar man sig ju mer åt en linjär tvådimensionellt tankemodell, vid förgasare är ju dessutom tändsystemet stand-alone och följer i bästa fall sina två kurvor för hög- och resp lågtändning och känner inte till trotteläget. Vad som egentligen är det exakta förhållandet av bränsle och tändning för varje kombination av trotteläppning/varvtal har man ju inte samma insikt i i förgasarvärlden.

Med sprut som styr tändning och bränsle har man ju mycket större kontroll. En kompis, Tomtom här på forumet, mappar tom varje cylinder individuellt på sin Ducati! :Bugar

/J
TC nästa år?
Eller väntar du på autopilot?




Skulle nog vara kul att lära sig insprut/tändningsstyrning.
Men som jag nämnt tidigare:
Tycker hojjar skall vara enkla.

Skall dock bli skoj att se vad det gör på din motor.
Hur mycket tål växellådan, förresten?
Nya kopplingen?
Fälgarna?
Kanske skall vara försiktig med hur mycket fäste du har...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo trots att jag är stockkonservativ förgasarkramare så har jag ju motvilligt insett att de av mina hojkompisar som ägnar sig åt mappande av sprut får en större förståelse för motorstyrning.
/J

Själv tvärhatar jag förgasare, dom gör aldrig som jag vill.
Ända sedan den tid då jag trimmade gammelbilar med Weber och ruinerade mig på mynstycken/emulsionsrör/halsringar innan jag insåg att den sög tjuvluft i spjällaxeln :huvet

Det enda jag hatar ännu mera är elektronik.

Det blir till att leta upp en gammal Pega eller Bemwe dubbel I och sno sig en Kügelficher insprutning...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
TC nästa år?
Eller väntar du på autopilot?




Skulle nog vara kul att lära sig insprut/tändningsstyrning.
Men som jag nämnt tidigare:
Tycker hojjar skall vara enkla.

Skall dock bli skoj att se vad det gör på din motor.
Hur mycket tål växellådan, förresten?
Nya kopplingen?
Fälgarna?
Kanske skall vara försiktig med hur mycket fäste du har...

Jag tycker också hojar ska vara enkla, jag tror inte att det kommer ge mig så mycket effekt med sprut. Mikunis HSR-serie är nämligen ju trots allt en amerikansk förgasare helt utvecklad för just trimmade Harleys. Likaså tändsystemet Dyna 2000i. Så jag tror mao att den "mapp" som ges av en välbestyckad HSR-fugge, Dyna 2000i samt en välbyggd luftburk ligger mycket nära vad man kan komma i den vägen. Det är helt enkelt inte den svaga punkten. Men vi får se, förhoppningsvis så kanske det ändå går att trolla fram säg lite mer mellanregister, det vore ju kul. Sprutsystemet är ju redan betalt sas.

Stämmer bra det :)
Tackar och (jul)bockar!

God Jul på dig med!

Själv tvärhatar jag förgasare, dom gör aldrig som jag vill.
Ända sedan den tid då jag trimmade gammelbilar med Weber och ruinerade mig på mynstycken/emulsionsrör/halsringar innan jag insåg att den sög tjuvluft i spjällaxeln :huvet

Det enda jag hatar ännu mera är elektronik.

Det blir till att leta upp en gammal Pega eller Bemwe dubbel I och sno sig en Kügelficher insprutning...

Kugelfischer eller Hillborn va? :hihi

Som gammal mekanist har även jag en liknande gammal devis: "El gör mig stel" :)


Lite uppdatering.
Ikväll lyckade jag iaf att med det nya skarvdonet, USB-Serieport (som fö fordrade en installations-cd :rofl ) att kommunicera med ECU:n via min laptop- Jag ändrade bla varvstoppet från standardmappens 6000 rpm till 7000 rpm och skalade upp hela bränslemappen från 100 hästars till 130hp, så att jag är säker på att ligga på rika sidan när vi rullar upp hennen i bänken mtp att min gav 127 rwhp sist vi bänkade med gasare.

Efter lite trassel med att få datorn att känna igen rätt com-port så var det imponerande smidigt att ändra parametrar och sedan spara ned den till ECU:n (insprutningens styrbox i hojen). Tom för en datorn00b som jag.

det var grymmt kul att få vara med på första starten och att se hur fint den gick!

/fille

Tack! :) Ja det gick ju riktig mjukt och fint tyckte vi, tills det knackade på garageporten.... :gnissla

/J
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top