Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Unt was ist das? Mekaniskt insprut eller?Det blir till att leta upp en gammal Pega eller Bemwe dubbel I och sno sig en Kügelficher insprutning...
Unt was ist das? Mekaniskt insprut eller?Det blir till att leta upp en gammal Pega eller Bemwe dubbel I och sno sig en Kügelficher insprutning...
Unt was ist das? Mekaniskt insprut eller?
Mikunis HSR-serie är nämligen ju trots allt en amerikansk förgasare helt utvecklad för just trimmade Harleys.
/J
Mikuni är Engelskt.
Allt bra är från UK.
Mannen som startade företaget, jobbade tidigare åt AMAL.
Flyttade till japan (låga produktionskostnader på den tiden) och startade företaget tillsammans med sin fru.
Hette Michael, frugan var japanska. Uni hette hon..
Onödigt vetande.
Tycker bara det är skoj att se hur många uppfinningar/konstruktioner som gjorts av engelsmän och fransoser.
Finns en fantastisk tradition av nyskapande i dessa länder.
Dessvärre så verkar de inte kunna producera något som fungerar.
......
Det jag ville åt var just att den är helt byggd av jänkare för just trimmade harleys och därför förmodligen mappar motorerna rätt bra.
Amal Concentric hade jag på min BSA M20 från -44, den funkade rätt bra.
Skillnaden är väl att passformen är lite sämre och några kronor dyrare. Ser inte varför den skulle vara bättre att ge rätt A/F till just en HD. Sålänge det inte är fasta munstycke så är det ju helt mapbart i en förgasare, de är ju ganska adaptiva gällande applikation.
Själv skulle jag vilja testa 2 Keihin FCR 39/41 på en större Vmotor. Tror gasresponsen skulle bli väldigt trevlig.
Glöm inte Lectron PowerJet som marknadsförs av Paul Gast under namnet "Fast by GAST" används flitigt av V-twin eliten i dragbike även i Sverige.
Huvuddelen av de japanska dragracingmotorerna i Pro Stock Bikes i USA har Lectronförgasare.
Säger http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/forgasare.pdf
Lite uppdatering.
Idag beställde jag varvräknaren med inbyggd hastighetsmätare och programmerbar, shiftlight,tidtagning på 60 fot och 402
plus en massa mer finesser. Det är samma mätare som på bilden men jag beställde förstås med svart mätartavla då det passar bättre på min hoj.
http://www.denniskirk.com/jsp/produ...catId=216&productId=pH40630&leafCatId=&mmyId=
"Speedometer, odometer, tripometer ,tachometer, shift light, voltage meter and stop watch all in one handsome gauge
Uses OEM transmission drive and electronic speedo sensor
Comes with wiring harness and users manual
Fits in OEM and aftermarket gauge mount for 83-94 gauges
Digital display features: speed, mileage, trip mileage, acceleration (0-60 and standing start 1/4 mile times)
Unit features: 3-stage programmable shift lights, low volatage warning, switchable backlight with user-set intensity, stepper-motor-drive tach for accuracy and definition, peak recall"
Idag har jag ju bara min OEM vajerdrivna hastighetsmätare, ska bli skönt att bli av med den fula vajern ned till framhjulet. Den nya mätaren tar sin hastighetsmätarsignal från S&S-motorn vilken har en hastighetsgivare på växellådan till skillnad från min gamla 1200-motor.
Handlade även en programmerbar dosa med vars hjälp jag kan ställa in rätt hastighet oavsett vilken slututväxling och däck jag för tillfället gör med.
http://www.denniskirk.com/jsp/produ...n&catId=2&productId=p407403&leafCatId=&mmyId=
Övriga delar jag väntar på från USA är rejskoppling med korg och nav från Bandit Machineworks, tillbakaflyttade fotpinnar från Storz, rörkrökar till de nya steppade krökarna från Burns Stainless
Vad gäller bromsningen av sprutet verkar den bli offer för julen, det blir sannolikt bänkning första eller andra veckan i januari istället för denna vecka.
/J
Jag bytte till den riktiga tråden istället, (så kan vi spamma fritt
Så rostfriska ekrar håller bättre? borde inte vanliga järnekrar vara tåligare
Jo jag tycker det, men Sigge sa att just den typen av kromade stålekrar jag hade tidigare var av dålig kvalle och sprödare än de rostfria han föreslog. Men annars har du ju rätt i att kolstål ska ha högre E-modul än austenitiskt.
Dessutom innebär sportsterekringen att det bara är en 45-graders bock på ekern vid navet eftersom det är liggande flänsar på sporsternavet, inte vertikala som på mitt tidigare nav.
Jo jag tycker det, men Sigge sa att just den typen av kromade stålekrar jag hade tidigare var av dålig kvalle och sprödare än de rostfria han föreslog. Men annars har du ju rätt i att kolstål ska ha högre E-modul än austenitiskt.
Dessutom innebär sportsterekringen att det bara är en 45-graders bock på ekern vid navet eftersom det är liggande flänsar på sporsternavet, inte vertikala som på mitt tidigare nav.
Har bara läst 000.2% av tråden Men fatta va bra en japs hoj måste gå om man bara la ner någon % av tiden o kärleken som du lagt ner på ett gammalt sportsnöre Heder
Jag har ingen som helst erfarenhet av ekrade fälgar, men kan tänka mig att om man spänner en eker lite för mycket så borde det ju visa sig? Kanske lite utav angenäma problem? för det handlar väl om att fördela kraften jämt?
Altså inget för den lokala bonnsmeden kan jag tänka mig
Tack! Jag gjorde det på 80-talet när jag var 18-22 (Har visat de bilderna förut i tråden, sorry för det alla andra)
"Nackdelen" för trimmare med dagens sporthojar är dock att de är så optimerade att man inte på samma vis som med HD kan ge sig ut i kubikökningsparadiset. Ska man få in mer luft i en sporthoj så måste man nuförtiden ta till andra knep. DEt var skillnad med tex gamla katanor. Det är väl därför turbo är så poppis bland dagens sporthojstrimmare. Det är nästan tvunget med en så tunnväggig och kompakt konstruktion som dagens sporthojsmotorer är om man ska nå en väsentlig procentuell effektökning. ...och turbo gillar jag inte riktigt på hojar. Sedan tycker jag det är kul med en så bisarr och gammalmodig motorkonstruktion som HD.
Jo det e sant, e ju optimerat det mesta idag för att få ut mest effekt till minsta möjliga matrial/energiåtgång.View attachment 217712 Den här har en polare köpt,hemmabygge med en 1900cc maskin låter o går som fan 140 decibel sa dom på bilprovningen
Har jag bommat en hel tråd om ekring någonstans????
Tack! Jag gjorde det på 80-talet när jag var 18-22 (Har visat de bilderna förut i tråden, sorry för det alla andra)
"Nackdelen" för trimmare med dagens sporthojar är dock att de är så optimerade att man inte på samma vis som med HD kan ge sig ut i kubikökningsparadiset. Ska man få in mer luft i en sporthoj så måste man nuförtiden ta till andra knep. DEt var skillnad med tex gamla katanor. Det är väl därför turbo är så poppis bland dagens sporthojstrimmare. Det är nästan tvunget med en så tunnväggig och kompakt konstruktion som dagens sporthojsmotorer är om man ska nå en väsentlig procentuell effektökning. ...och turbo gillar jag inte riktigt på hojar. Sedan tycker jag det är kul med en så bisarr och gammalmodig motorkonstruktion som HD.
Har jag bommat en hel tråd om ekring någonstans????
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |