Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där är fan manligt, haha :D


Kan han ha kört gräsbana eller något?
Måste vara samma kille.
Han verkar köra lite överallt. :va
http://www.youtube.com/watch?v=Bv0JBDbS4lU&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=I4M4WbY_rvc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kOtzV4wyoc0&feature=related
/J

Det där är fan manligt, haha :D


Kan han ha kört gräsbana eller något?

HD 1200-Sportster verkar smidigare än MT-01 att köra cross med :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=3nlq561aT08
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, det krävs som sagt lite.. ehrmm.. "planering i körningen" när man fläskar runt på en sån där..
Hoppas få bort ett par kg över vintern.. (ev på föraren också :D )

Samma här, på föraren alltså, det är det mest prisvärda trimmet helt klart, bli smalare. :)

Min hoj kommer tyvärr inte att bli lättare denna vinter, det blir nog status quo på den punkten.Vinterns projekt är ombyggt avgassystem, tillbakaflyttade fotpinnar, sprut, glasfiberstänka istället för plåt, programmerbar varv- och hastighetsmätare istället för nuvarande OEM hastighetsmätare -> Det blir ett nollsummespel, totalvikten kommer att bli oförändrad sånär som på ngt kilo enligt min uppskattning.

Så det är bara föraren kvar att skära i ! :D

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej!
En uppdatering:
I garaget har det inte hänt så mycket på hojen sdan jag monterade och provkörde sprutet på hojen några veckor före jul. Jag väntar fortfarande på en bänktid, tills dess står hojen fulltankad och jag kan inte kan inte börja montera några av de delar jag har beställt. Delarna har ju iofs inte heller kommit än, inte ens svetsen.

Nåväl, igår hade iaf Cyrén den stora nåden att ännu en gång återvända till brottsplatsen med kameran, så nu kan vi visa bilder på hur det monterade sprutet ser ut på hojen. Cyrén hade bara en liten pocketkamera och gnydde lite över detta, hans stora kamera håller på och moddas och är nere för stunden

Men jag tycker han tog superfina bilder ändå!

På den första bilden syns luftburk och spjällhus med ECU:n ovanpå. Här sysn även min placering av soppapumpen. Jag hottade upp den senare genom att lacka motorhuset svart istället för den trista elgalvade ytan, satt även dit ett Moon-märke som en flirt med hotrod-kulturen. Det är ingen vidare snygg slangdragning, jag ska kosta på stålspunna slangar sedan om jag gillar sprutet efter bänkning och utvärdering. Det är ju en nackdel med sprut, man har en massa slangar on display, på fugger hade jag ca 15 cm slang, här nära 1 meter. DE två gummislangarna anslutna på tanken är matarledning till pumpen, den andra är returledningen från tryckventilen på spjällhuset. Den stålspunna med Pingelfiltret är naturligtvis tryckledningen från pumpen till spridarna. Detta sprutsystem har som de flesat andra 3 bar som arbetstryck.

På bild två och tre har jag jackat in min laptop och visar programvaran, loggningsfunktion mm för Cyrén. Lite kul att höra en soppapump surra 4 sekunder innan man startar ett fornminne till HD från 1993 kan jag erkänna, trots att jag är en gammal förgasarkramare.

På den fjärde bilden syns ECU:n som sitter ovanpå spjällhuset. Vredet är en liten detalj med vilkdet man kan rika eller magra blandningen. Det höjer eller sänker hela mappen med 5% per steg (programmerbart om man vill ändra) Detta gör att man kan ut på gatan och grovbestycka enling tändstiftmetoden utan lapptopp. Vredet funkar därmed även som choke om man väljer att inte programmera in warm up-funktion i mappen. Systemet är gjort för stockkonservativa HD-ägare som ni märker :hihi

Programvaran är mycket användarvänlig men för tidsödande att förklara här, bättre att läsa här om man är intresserad. http://www.performancefi.com/documentation/PFI_6_installation_guide_and_tuning_manual.pdf
Jag kan dock säga att jag inte saknar några möjligheter i programvaran, system klarar tex cloosed loop med lambda sensor (inte aktuellt för mig), individuell mapp till cyl 1 och 2, lustgas (inte aktuell för mig) osv.

Sista bilden kunde jag inte låta bli att visa, det är en ny expansionstank till tändkulan i båten som jag har tennlött på i hojgaraget. Som terapiarbete under jul- och nyårsledigheten i min frustration över att inte kunna jobba på hojen. Historien är att jag byggde ett slutet kylsystem till tändkulan när jag renoverade den för flera år sedan, jag satte då dit ett plastexpansionskärl som har missprytt maskinrummet sedan dess. Snart är det slut på det!
Det är en gammal tank som jag vänt upp och ned på.

Påfyllningslocket samt alla anslutningar kommer från en gammal bensintank i koppar jag hittade i containern på båtklubben och robbade på lödanslutningar. Längst bort i vänstra hörnet sitter en överströmningsventil med tallriksventil och ställbar fjäder, så att jag kan välja vilket övertryck jag vill ha i kylsystemet. Sedan vart det en hel del våtslipande och polerande. Men blankt vart det. Nu kan jag även slänga min rakspegel jag har i maskinrummet på båten...

/J
 

Bifogat

  • J1.jpg
    J1.jpg
    125.4 KB · Visningar: 4,857
  • J3.jpg
    J3.jpg
    129.8 KB · Visningar: 4,842
  • J4.jpg
    J4.jpg
    120.2 KB · Visningar: 4,778
  • J6.jpg
    J6.jpg
    105.5 KB · Visningar: 4,770
  • J2.jpg
    J2.jpg
    125.7 KB · Visningar: 4,750
Last edited:

sportbike

Guest
Ser mer high-performance ut för var dag.
Exp-kärlet va grymt snyggt...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser mer high-performance ut för var dag.
Exp-kärlet va grymt snyggt...

Tack!
En garagekompis som kör cross stod tyst bredvid mig och iakttog en lång stund när jag jobbade på mässingstanken i hojgaraget, tills slut kunde han inte hålla sig längre och frågade. Var på HD:n ska egentligen den där mojängen sitta? :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
slöfock, kunde ni inte ha filmat bara en liten uppstartssnutt med lillkameran och lagt upp på tuben för oss extra suktande sothorekåtnissar??:fatta!
nejdå, men jag gillar bilderna:) känns som om det var längesen det blev en riktig update här så det var ju skönt att det blev en för omväxlings skull:7peta :hihi
jobba på nu, vintern är inte slut ännu:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Attans vad du kan Karlsson..

Tack!
Du har ju onekligen en glimrande känsla för vad mina stackar ögon inte tål, jag såg allt bilden du nyss la upp i "Hottisar på Sh" Uhuhu! :rofl

slöfock, kunde ni inte ha filmat bara en liten uppstartssnutt med lillkameran och lagt upp på tuben för oss extra suktande sothorekåtnissar??:fatta!
nejdå, men jag gillar bilderna:) känns som om det var längesen det blev en riktig update här så det var ju skönt att det blev en för omväxlings skull:7peta :hihi
jobba på nu, vintern är inte slut ännu:D

Tack! Det är nog bäst att ta filmen när vi bänkar tyckte jag, det hade blitt en så fjuttig film med bara 20 sekunder brappande på friläge i garaget.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Luftfiltret ser litet och smidigt ut.
Räcker det?

Det är en av sakerna jag ska prova i bänken, ökar fyllnadsgraden markant när vi kör utan filter så ska jag bygga om filtret så att jag få i ett dubbelt så högt K&N-filter jämfört med det som sitter där nu. Men jag tänkte inte göra den investeringen förrän jag efter bänkningen ser om jag jag gillar sprutets egenskaper tillräckligt mycket för att ha det kvar på hojen. Så jag vet inte riktigt, det är ju ett väsentligt mindre filter än mitt gamla, trots att detta trottelhus ligger på 53 mm.

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är en av sakerna jag ska prova i bänken, ökar fyllnadsgraden markant när vi kör utan filter så ska jag bygga om filtret så att jag få i ett dubbelt så högt K&N-filter jämfört med det som sitter där nu. Men jag tänkte inte göra den investeringen förrän jag efter bänkningen ser om jag jag gillar sprutets egenskaper tillräckligt mycket för att ha det kvar på hojen. Så jag vet inte riktigt, det är ju ett väsentligt mindre filter än mitt gamla, trots att detta trottelhus ligger på 53 mm.

/J
Kanske är idé att vänta tills du monterat fotpinnarna.
Kanhända blir det plats för större (omkrets) filter då.

Även jag har enkelgasare åt sidan på TR1an.
Svårt att få till både flöde, sittställning och utseende.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top