Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanske är idé att vänta tills du monterat fotpinnarna.
Kanhända blir det plats för större (omkrets) filter då.

Även jag har enkelgasare åt sidan på TR1an.
Svårt att få till både flöde, sittställning och utseende.

Ja jag tänkte på samma sak, jag har provsuttit med fötterna på den plats där de nya pinnarna hamnar, och man får då in knäet bakom denna luftburk. Den nya cirkulära luftburken går ju inte heller lika långt bak som den gamla ovala limpburken. Så jag kan nog fläska på med ett riktigt mördarfilter, 3" högt. Det hade jag ju iof satt in i limpburken också med då fick man ju skreva lite, som synes på bilden :D
attachment.php



Hur gick det med sidvagnsryssen förresten, köpte du eller fick du aldrig eldtillstånd av hackspetten? Jag var ju i Kiev över julen, kollade in Dnepr live, floden alltså, Hojfabriken ska tydligen ligga lite utanför stan.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur gick det med sidvagnsryssen förresten, köpte du eller fick du aldrig eldtillstånd av hackspetten? Jag var ju i Kiev över julen, kollade in Dnepr live, floden alltså, Hojfabriken ska tydligen ligga lite utanför stan.

Håller på.
Har sidventilaren på gång, men det är ingen drivning på sidvagnshjulet.
Har inte bestämt mig ännu.
Har även en toppventilare (även den utan drivning på sidhjulet) på gång.
Lite lockad av den högre effekten (45hk mot 27), men gillar ju sidventilare.

Var och tittade på en annan, men känner säljaren lite.
Handlar inte gärna med tattare/skrotsamlare/fd.porrklubbsdirektörer.
Extremt opålitlig snubbe.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller på.
Har sidventilaren på gång, men det är ingen drivning på sidvagnshjulet.
Har inte bestämt mig ännu.
Har även en toppventilare (även den utan drivning på sidhjulet) på gång.
Lite lockad av den högre effekten (45hk mot 27), men gillar ju sidventilare.

Var och tittade på en annan, men känner säljaren lite.
Handlar inte gärna med tattare/skrotsamlare/fd.porrklubbsdirektörer.
Extremt opålitlig snubbe.

En garagegranne har renoverat just en sån sidvagns-Dnepr, han konverterade också till en äldre sidspis då han gillade den motorn bättre än den toppventilare som satt i. Jag sade samma sak till honom, sidventill är ballt, men sidvagn tarvar effekt. Jag vet inte vad han fick upp sin hoj i, 27 hk kanske gör jobbet.

Toppventils-Dnepr/Ural går det ju att få rätt bra fjong i!
http://www.youtube.com/watch?v=WPcEWvFGxGg
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Fan!!det där expansionskärlet var sjukt snyggt, "ställ" bara alla spårskruvarna lodrätt så blir det perfa,
Gillar ju gulfärgad metall, (syns tydligt på mitt lilla bygge)

Bygg en liten släpvagn så kan du ha det på HD:n också, så blir crossnissen nöjd :)

>>Eric
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan!!det där expansionskärlet var sjukt snyggt, "ställ" bara alla spårskruvarna lodrätt så blir det perfa,
Gillar ju gulfärgad metall, (syns tydligt på mitt lilla bygge)

Bygg en liten släpvagn så kan du ha det på HD:n också, så blir crossnissen nöjd :)

>>Eric

Tack! De försänkta skruvarna till nivåglaset bottnar lite för stumt för att göra det möjligt kunna ensa spårskallarna tyvärr, lite opreussiskt, men men. Ja jag såg din tråd, ska bli kul att se! Jag gillar färgvalet, pippigult är en av mina favvofärger på hotrods och bushojar :tummenupp
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
En garagegranne har renoverat just en sån sidvagns-Dnepr, han konverterade också till en äldre sidspis då han gillade den motorn bättre än den toppventilare som satt i. Jag sade samma sak till honom, sidventill är ballt, men sidvagn tarvar effekt. Jag vet inte vad han fick upp sin hoj i, 27 hk kanske gör jobbet.

Toppventils-Dnepr/Ural går det ju att få rätt bra fjong i!
http://www.youtube.com/watch?v=WPcEWvFGxGg

Har flera släktingar som renoverat Dneprs under åren. Det finns många anekdoter kring dessa sidvagnshojjar:

  • En av de mest inbitna grundrenoverade motorn som fordrade lite mer maskinarbete än vad man många gånger är van med, cylindrarna var olika stora så det blev lite dividerande...

  • Min farbror renoverade sin ner till varje bricka och skruv, men den kunde beskrivas som en stor driftstörning tills han gjorde världens upptäckt: laddningreläet till VW Bubbla passade rakt av på Dnepern som det var inget de hakade upp sig på vid veteranbesiktningen heller, och vipps fungerade elsystemet...:)

  • Han besökte även träffen i Lövånger med den, det var ju bara att ta båten över på den tiden. "Ni Svenskar" lär ska ha skrattat gott då han vid en intervju med speakern på frågan "går den bra?" svarade "Ibland"...:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag försökte köpa en Jawa 350 i helgen, jag mailade på lördag morgon, men fick inget svar, passade på att ringa en kompis jag har som bor i trakten av försäljaren och förbereda honom på att fixa betalning och frakt upp, vilket inte skulle vara något problem.

Sen ringde jag säljaren på kvällen eftersom han inte svarade på mail, då hade han sålt den för en timme sedan :huvet

Jag som såg fram emot att bli ägare till en tjeck-hoj...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

JA den där var det fin sång i! :D En äkta Harley XR750-motor. Jag tror att de kör den på 50% nitro eller nått sånt, tror den hojen var med i ett inslag på Discovery för 2 år sedan.

Har flera släktingar som renoverat Dneprs under åren. Det finns många anekdoter kring dessa sidvagnshojjar:

  • En av de mest inbitna grundrenoverade motorn som fordrade lite mer maskinarbete än vad man många gånger är van med, cylindrarna var olika stora så det blev lite dividerande...

  • Min farbror renoverade sin ner till varje bricka och skruv, men den kunde beskrivas som en stor driftstörning tills han gjorde världens upptäckt: laddningreläet till VW Bubbla passade rakt av på Dnepern som det var inget de hakade upp sig på vid veteranbesiktningen heller, och vipps fungerade elsystemet...:)

  • Han besökte även träffen i Lövånger med den, det var ju bara att ta båten över på den tiden. "Ni Svenskar" lär ska ha skrattat gott då han vid en intervju med speakern på frågan "går den bra?" svarade "Ibland"...:)

Det låter precis som min väns erfarenhet, att rysshojarna inte nödvändigtvis har generellt låg kvalité, däremot väldigt ojämn kvalité.

Berättelsen om laddrelät klingar bekant, Min Dnepr-kompis lät montera på en HD-tändspole på sin, det ska tydligen också vara en lyckad cross kitchen, ty den funkar mycket bättre än originalspolarna.

/J
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ställer frågan här eftersom jag tror att jag får bäst svar här.

Belt-drives, hur mycket effekt pallar dom som primär/sekundär per tum bredd?

Man ser ju ofta choppers med feta primär belts, men det är väl mycket för att det ska se fett ut, eller behövs det verkligen så feta bitar som primär?

Alternativt kedja då, vad använder man för kedjor till primärdriften?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
kan sticka in o berätta att det finns en CD-skiva med enbart Laverda ljud.:tummenupp
finns att köpa för en hundring via svenska laverda klubbens hemsida.

Ja det är ett så skönt ljud i dom där! Jag hade kawa trepip förut. En annan bisarr hoj med tre burkar och karaktär för alla sinnen.
I somras såg jag bara en enda Laverda, förra sommaren såg jag 1. Det var ute i Vaxholm. De har blivit rariteter

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har flera släktingar som renoverat Dneprs under åren. Det finns många anekdoter kring dessa sidvagnshojjar:

  • En av de mest inbitna grundrenoverade motorn som fordrade lite mer maskinarbete än vad man många gånger är van med, cylindrarna var olika stora så det blev lite dividerande...

  • Min farbror renoverade sin ner till varje bricka och skruv, men den kunde beskrivas som en stor driftstörning tills han gjorde världens upptäckt: laddningreläet till VW Bubbla passade rakt av på Dnepern som det var inget de hakade upp sig på vid veteranbesiktningen heller, och vipps fungerade elsystemet...:)

  • Han besökte även träffen i Lövånger med den, det var ju bara att ta båten över på den tiden. "Ni Svenskar" lär ska ha skrattat gott då han vid en intervju med speakern på frågan "går den bra?" svarade "Ibland"...:)

Tack för tipsen!
Har dock tagit för givet att jag behöver "rätta till" både laddning och tändsystem.
Blir antagligen en översyn på toppar och cylindrar när jag ändå håller på.

Angående hillclimbryssen, så låter det mysigt!
Är inte så säker på att det är så hårt trimmat.
60hk?

Att XR750n slår runt beror på den underlägsna toppventilstekniken.
En sidventilare (KR) skulle aldrig beté sig så!
De har dessutom en välutvecklad säkerhetsfunktion, som gör att motorn värmenyper om man kör för fort.
Praktiskt!

Den sidventilsural jag hade på gång är borta...
När någon provkör och "skall höra av sig" så anser jag att köparen är borta om man inte hör mer på en vecka.
Hade fel.
Saknaden är semistor.

Nu siktar jag på toppventilaren som säljs av en finne, som verkar ha lite problem med språket.

Blir kanske en byggtråd senare.
Vet inte om jag skall köra touring eller sport inriktning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten uppdatering.

Ang mina kopplingsbekymmer med Barnett Scorpionkopplingen så har jag tillskrivit Bandit för att vara säker på att beställe en modell som passar min motor den här gången. Fick svar idag, så nu ska jag bara får hem delarna. Det blir en fyrfjäders PN 079003 med det nya RQ-materialet de rekommenderar.
Korrespondensen syns nedan. Har tagit bort namnet bara. Bandit Machineworks svar är skön läsning för mig ty det har ju gått troll i min koppling efter alla haverier. De verkar ju inte anse att min pluttmotor ska vara några problem för deras 079003-koppling.

" Jörgen - PN 079003 is the clutch for your application. The 6 spring units are for extreme applications, like fuel powered Bonneville streamliners, you don't need that kind of spring pressure on a gas burning 150hp street bike. The baskets are steel, and the reason for 59 teeth is so we can put larger diameter clutch plates in the basket. The bearing is same as stock, there is no room for a wider bearing in this clutch. We have very little difficulty with the bearings, in a race bike we recommend changing them every season. We have green Kevlar plates, we also have a new red RQ material that is better for race applications and more predictable. I recommend the RQ material for you.

I hope this helps -
XXX

J Karlsson wrote:
Hello

I have a 1993 Sportster XLH streetbike equipped with a -07 S&S 100" engine with ported heads HSR48 and S&S 600-cam. The engine has 127 rwhp and 162 Nm. When I built the engine I installed a new Barnett Scorpion clutch. I used the hardest springs and tried both ATF-oil and Golden Spectro 80W. The clutch slips. It works well on WOT in the dyno and on the highway. But when dragracing the clutch is slipping. It seems to get hot during the start on first gear, then it slips in the rests of the gears. The steel plates gets warped and the red kevlarplates all burnt black. I have adjusted the clutch correctly, with free play. I finally got the Scorpion clutch to work by exchanging 3 of the 6 Barnett extra hard springs with springs intended for Hayabusa turbo bikes. But now the clutch lever is very hard. It feels very strange on my small 127 rwhp street sporty with no wheeliebar...

Another problem is that the bearing in the OEM clutch basket seems to be too weak. After just 5000 km the basket therefor have an angular freeplay which creates a runout of about 4 mm at the starter ring gear. I have changed bearing twice.

My impression is that I need a more heavy duty clutch. My friends tell me that Bandit is the clutch to have on my bike.

Here is my questions:
Which Bandit solution would you suggest? I would like the strongest wet clutch that I can install inside the OEM sportster 5-speed transmission cover. I use the 96 and up transmission cover. I would like a clutch with a power margin for at least 145 rwhp since i now have installed EFI and plan for redshift 643 cam in the future.

Is the 079000-series the best choice? With 6 springs and green kevlar plates? I read on your site that the 079000-series include a better clutch basket, does it have a stronger bearing than the oem clutch basket? I would like a steel basket for better wear properties.

What's the point of having 59 teeth in the bandit clutch basket instead of the oem 56 teeth by the way? Does'nt that just increase the torque on the clutch?

Regards

Jörgen Karlsson "
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
kan sticka in o berätta att det finns en CD-skiva med enbart Laverda ljud.:tummenupp
finns att köpa för en hundring via svenska laverda klubbens hemsida.

Tack! Det måste kollas upp!
/J

Tack för tipsen!
Har dock tagit för givet att jag behöver "rätta till" både laddning och tändsystem.
Blir antagligen en översyn på toppar och cylindrar när jag ändå håller på.

Angående hillclimbryssen, så låter det mysigt!
Är inte så säker på att det är så hårt trimmat.
60hk?

Att XR750n slår runt beror på den underlägsna toppventilstekniken.
En sidventilare (KR) skulle aldrig beté sig så!
De har dessutom en välutvecklad säkerhetsfunktion, som gör att motorn värmenyper om man kör för fort.
Praktiskt!

Den sidventilsural jag hade på gång är borta...
När någon provkör och "skall höra av sig" så anser jag att köparen är borta om man inte hör mer på en vecka.
Hade fel.
Saknaden är semistor.

Nu siktar jag på toppventilaren som säljs av en finne, som verkar ha lite problem med språket.

Blir kanske en byggtråd senare.
Vet inte om jag skall köra touring eller sport inriktning.

Svarade på det här inlägget men det försvann i samband med att jag svarade på ytterligare :nåväl

Värst på överhettningar av Harleys flattrackhojar tror jag var den första toppventilare efter KR, det var en järnsportsterliknande konstruktuion som tydligen gick aldeles för hett. Fick tydligen smeknamnet "våffeljärnet"

Härmed vart de tvungna att utveckla aluminiummotorn XR750 vilken ju blev framgångsrik på både asfalt och flattrack.

Vad trist att du missade sidfläsket! Hoppas att toppventilaren är i bättre skick. Det ligger en halv sådan motor i skrothögen i vårt garage, ena sidans cylle och topp saknas.

/J
 
Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Cred till han som körde crossbanan!
Vilket för mig till att ånännisandei finns tillgänglig och omtalade fukkon är på :tuttar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Cred till han som körde crossbanan!
Vilket för mig till att ånännisandei finns tillgänglig och omtalade fukkon är på :tuttar

Ja han var stenhård, undras om det var samma kille som körde GGN på Sportser... :va

Grejjt! Det tog mig ett tag att dekryptera det där! :D
I'll bring beer!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top