Byggtråd: "Jörgens Sportster"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ahhh, den bluddrar som ett riktigt jänkejärn! :tummenupp

Nu är det bara fransarna på styret och ett par kromade fotplattor som saknas!

Skämt å sido, det där har potensial att bli riktigt vasst när grejorna är riktigt inmappade, jag hjälpte ett par grabbar med en cool bil när gaswiren hade gått av, då visade dom mig hur man under färden kunde mappa om megasquirten genom att dra och släppa direkt i kurvan.

Jag tycker att det är avancerat att flytta nålar och byta munstycken. :va
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Usch, jag måste sluta glutta i den här tråden !
Vilken inspiration man får, blir f-n så sugen på att sprutkonvertera, eller rent av börja skruva gynstol :näsblod
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jäkla hoj att låta bra.. Snygg är den också..

Men vad hände med.. "Känner jag Cyrén rätt så har han säkert smygfilmat mig när jag kliar mig i det kalnande huvet, eller på andra ställen".. :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jäkla hoj att låta bra.. Snygg är den också..

Men vad hände med.. "Känner jag Cyrén rätt så har han säkert smygfilmat mig när jag kliar mig i det kalnande huvet, eller på andra ställen".. :D

Tack, ja det var kul att se att inte ens spruteknik förmår ta kål på den där typiska helt slumpartade HD-tomgången. Jag var ju lite rädd att det skulle bli samma tråkiga tomgång som i tex Suzuki Intruder eller nått sånt: plupp-plupp-plupp....
Men en skillnad som du säkert märkte var att det nu med sprutet är helt fritt från avgassmällar på avslag. På tidigare filmer med förgasaren så hör man ju mer bludder på avslag. Nu är det bara det vanliga dånet är den drar luft genom avasgrören på motorbroms, men inga smällar. Lite tråkit, men det sparar ju säkert ullen i ljuddämparna och miljön.

Ang kliande så avr det skrivet i profylaktiskt syfte! Jag var gristrött och hade inte sovit nåt, och att i det tillståndet vackla omkring när Cyren riggat upp sina kameror här och där brukar lätt leda till att man får se sig själv göra saker man normalt är lyckligt omedveten om. Sitta med handen innanför byxlinningen Bundy-style, peta sig i näsan, eller whatever. Men jag lyckades ju tydligen bete mig. Puh!! :D
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ang "HD-ljudet" på tomgång.. Läste någonstans att det beror på tändföljd alt vevtappar, minns inte riktigt..
Kan du klargöra?



edit: hittade någons "beskrivning".. Är den någorlunda korrekt? (mycket "cylinder")

" Då cylindern tänder på cylinder nummer ett roterar vevpartiet 315 grader innan den tänder på cylinder nummer två. Från att bränslet antänds i den bakre cylindern är det sedan ytterligare 405 grader innan den främre cylindern åter står i tändläge. Tändningen är alltså ojämn och detta är den främsta anledningen till att en Harley-Davidson inte går jämnt. "
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo det är ju riktigt, men förutsatt att stakarna sitter på samma tapp, dvs att dessa inte har förskjutits som på tex Intrudern, så gäller det du säger för alla V-twinnar. Ducati har ju 90, grader mellan burkarna och där är det alltså också assymetrisk tändföljd men då med alternerande +-90 grader istället för som på HD: +-45. Så på ducati är det 460 resp 270 grader.

Det är ju samma på din motor bara det att japanerna har valt 48 graders vinkel istället för HD:s 45 för att inte så tydligt visa vilken kundgrupp man vill locka.

Det som gör att gången är råare och tomgången mer oregelbunden och slumpartad på HD jämfört med många andra twinnar är nog istället att det dels är förhållandevis långt slag. Dels att det bara är 2 stora stora ventiler i varje topp istället för som på din hoj 4 st små. Den oregelbundna lite slumpartade tomgången beror nog dessutom mycket på att HD har gemensamt insug. Dvs på tomgång så är det konkurrens om luft-/bränsleblandningen i det gemensamma insugsröret. Eftersom tvåan tänder bara 315 grader efter 1.an, medan 1:an tänder hela 405 grader efter 2:an så kan man ju dessutom räkna ut att fyllnadsgraden blir lite olika eftersom insugsvacuumet hunnit dala mer när det är dags för 1:an att fyllas.

Man kan därför ofta med handen känna på HD att bakre burkens krök ofta blir varm lite långsammare när man startar och låtit den gå på tomgång några sekunder. Så fort motor belastas så insugsvacuumet minskar och fyllnadsgraden går upp så delar dock cylindrarna på lasten. Så konkurrensfenomenan uppstår mest på tomgång. Men jag gillar det där helt slumpartade tomgångsljudet på HD.


Ang "HD-ljudet" på tomgång.. Läste någonstans att det beror på tändföljd alt vevtappar, minns inte riktigt..
Kan du klargöra?



edit: hittade en "beskrivning".. Är den någorlunda korrekt? (mycket "cylinder")

" Då cylindern tänder på cylinder nummer ett roterar vevpartiet 315 grader innan den tänder på cylinder nummer två. Från att bränslet antänds i den bakre cylindern är det sedan ytterligare 405 grader innan den främre cylindern åter står i tändläge. Tändningen är alltså ojämn och detta är den främsta anledningen till att en Harley-Davidson inte går jämnt. "
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jo det är ju riktigt, men förutsatt att stakarna sitter på samma tapp, dvs att dessa inte har förskjutits som på tex Intrudern, så gäller det du säger för alla V-twinnar. Ducati har ju 90, grader mellan burkarna och där är det alltså också assymetrisk tändföljd men då med alternerande +-90 grader istället för som på HD: +-45. Så på ducati är det 460 resp 270 grader.

Det är ju samma på din motor bara det att japanerna har valt 48 graders vinkel istället för HD:s 45 för att inte så tydligt visa vilken kundgrupp man vill locka.

Det som gör att tomgången dock är mer oregelbunden och slumpartad på HD jämfört med många andra twinnar är nog istället att det är förhållandevis långt slag, bara 2 men istället stora ventiler i varje cylinder istället för som på din hoj 4 st små. Men framförallt beror nog den oregelbundna tomgången på att HD har gemensamt insug. Dvs på tomgång så är det konkurrens om luft-/bränsleblandningen i det gemensamma insugsröret. Eftersom tvåan tänder bara 315 grader efter 1.an, medan 1:an tänder hela 405 grader efter ettan så kan man ju dessutom räkna ut att fyllnadsgraden blir lite olika eftersom insugsvacumet hunnit dala mer när det är dags för 1:an att fyllas. Man kan därför ofta med handen känna på HD att bakre burkens krök ofta blir varm lite långsammare när man startar och låtit den gå på tomgång några sekunder. Så fort motor belastas så insugsvacumet minskar och fyllnadsgraden går upp så delar dock cylindrarna på lasten. Så konkurrensfenomenan uppstår mest på tomgång. Men jag gillar det där helt slumpartade tomgångsljudet på HD.
Tack! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ahhh, den bluddrar som ett riktigt jänkejärn! :tummenupp

Nu är det bara fransarna på styret och ett par kromade fotplattor som saknas!

Skämt å sido, det där har potensial att bli riktigt vasst när grejorna är riktigt inmappade, jag hjälpte ett par grabbar med en cool bil när gaswiren hade gått av, då visade dom mig hur man under färden kunde mappa om megasquirten genom att dra och släppa direkt i kurvan.

Jag tycker att det är avancerat att flytta nålar och byta munstycken. :va

Tack!
Jo det var skönt att märka att den råa HD-tomgången inte vart "förstörd" :D
Smällarna på motorbroms har ju dock helt försvunnit med sprutet.

Ja det är lite coolt får jag erkänna, att man med ett vänsterklick kan "ta tag" i en kurva i tänd- eller bränslemappen och dra den. Eller med en scroll bar ändra spridarpulslängden på tomgång och omedelbart höra hur motorns gång skiftar :hihi


Usch, jag måste sluta glutta i den här tråden !
Vilken inspiration man får, blir f-n så sugen på att sprutkonvertera, eller rent av börja skruva gynstol :näsblod

Tack! Hur går det för dig med din hoj? Satt i den andra stora motorn du pratade om?

På radfyra kan jag förstår att sprutet kom tidigare än på HD. Att med klockor justera vacuumförgasarna på en fyrförgasarbrygga var ju ett jobb få saknar idag. Dessutom skulle tanken bort för att komma åt gasarna. På HD krävs ju ingen synkning på den enda förgasaren. Plus att man kommer åt allt på denna enda förgasare, inklusive byta munstycken, utan att ta bort tanken eller ens luftfiltret
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Njä, inte fått ur den nuvarande ens, småbarn tar tid ! Måste ju hursomhelst lämna tillbaka veven jag så snällt fick låna...
Men, håller som bäst på att beställa allt möjligt från motorfärg till ventilsäten :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Njä, inte fått ur den nuvarande ens, småbarn tar tid ! Måste ju hursomhelst lämna tillbaka veven jag så snällt fick låna...
Men, håller som bäst på att beställa allt möjligt från motorfärg till ventilsäten :tungan

Du måste! Jag vill höra en riktigt vass bigbore kullagrad gsx-killer igen, det var så länge sen! :rullandeu
LasseGrek (Dimax) har ju nästa lovat att ta in Make My Day-Katanan till Svea igen i sommar! Han har tydligen kvar gamla dräparmaskinen! :D
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3309656&postcount=342
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fy fan!
Nu är man degraderad till "mfl"..

Du kan lätt glömma nakenbilderna från Mykonos.. Jag skickar dem till Teo istället!

Lugnanerdignu!

Det var en felskrivning, det var dig han menade, men han tänkte skriva Milf.. :D

Men jag kallar dig hädanefter för mfl, och vägrar ta emot bifogade filer för säkerhetsskull!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top