Jag sa ju att det MÅSTE gå att plocka ut mer med sprut än fjuck!
Sa jag inte det? Va? Va? Va?
Vill minnas några ganska teoretiska och envisa motargument om flödesdynamik och automagisk självkalibrering av effektens förlängda arm på jorden, dvs förgasaren...
Jajaaaa!
Jag har ju dock inte kommit upp över 127 rwhp än, även om det verkade lovande mtp att den gick fett och thade locken på på supertrappen. Vridmax gick ju dock upp med nästan 10%.
Som uppdatering kan jag säga att det förflyter så stilla i garaget, jag tränar på tigsvetsandet i väntan på rördelarna från Burn's. Håller även på och städar i elsystemet. Tar bort gamla kablar och kontakter som inte har använts sedan originaltändningen satt på. Tar även bort en massa fulkopplingar samt sätter på nytt hölje över stammen där det ser dåligt ut. Sedan kopplar jag även in den nya kill switchen samt varvräknaren nu när jag städat upp elsystemet.
Tidigare gick tändning och lampor och hela biddevitten på vid samma läge på tändningslåset. Det var en gammal svartkoppling, inte så kul nu med sprut, att bensinpumpen hickar igång bara för att jag kanske vill ha ström till lyset eller programmera varvräknaren. Nu är all detta ordnat så att tändningslåset har tre läget igen. 1: av. 2: lyse + plus varvräknare. 3: Samma som läge 2 men även ström till bensinpump, sprut, tändning, blinkers och bromsljus.
Har nog två arbetskvällar kvar innan allt är lött och fått krympslang, kabelskor och kabelhölje. Ju nu har jag bara klurat hur jag vill ha det samt hur allt ska vara kopplat samt draget. Har precis börjat löda lite.
När elsystemsarbetet är klart ska jag ställa hojen på lyften och provköra den kombinerade varv- och hastighetsmätaren med bakhjulet i luften.
Då kan jag även programmera in en 0-100 km/h mätning samt 402 m tidtagning med den intelligenta programmerbara varvräknaren. Det torde ha potential att bli nytt världsrekord för HD mtp att bakhjulet får snurra i luften
Ska även ersätta den diodlampa jag har i mitt gamla Lucasbakljus, ska sätta in en diodplatta istället, ty diodlampans sockel vibrerar så i bakljusets lamphållare att jag ofta märkt att bromsljuset klickat. Trots att jag bytt hållare två ggr. Nu ska bakhjuset bli ännu mer vibrationståligt. Beställde ett diodbakljus idag vilket jag ska kannibalisera på diodplattan. Den har både broms- och bakljus samt vid skyltbelysning. Min nuvarande skyltbelysning är röd vilket Hamrén har gnällt på, nu ska han inte få en chans
Dåligt bromsljus på hoj, som bara har ett enda ljus, är inte kul tycker jag eftersom man är så oskyddad. En mardrom att bli torpederad av en bil bakifrån, jag har ju inte ens backspeglar så att jag får förvarning.
Det ska bli riktigt skönt att få det trasslande/glappande broms/bakljuset fixat, men ändå kunna behålla den klassiska Lucas baklampan.
Beställde även en ny neutrallägeslampa ty jag upptäckte att den gamla hängde i två delar och dinglade bakom lamppanelen. Fattar inte hur den kan ha funkat.
Inte så roligt jobb att läsa om kanske, med det ska bli skönt att få till elsystemet, i synnerhet nu när jag har en så fin varvräknare, sprut och kill switch att koppla in, det var läge för en uppsnyggning helt enkelt.
/J