Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ödmjukhet premieras nämligen alltid av mig.

Jag var fö och festade i Bratislava i helgen. Vid lunch idag ramlade jag in på stadens helt fantastiska fordonsmuseum, och vad står inte där! En Norton Manx TT-hoj! Med värsta megafonen, nummerskyltar och allt. Mina kompisar tog bilder på den så när jag har fått dom så ska jag lägga upp dom. Då kommer han att bli lycklig, Skrotnisse :hihi




Beställde även en Kill Switch från Pingel i fredags, har velat ha ett nödstopp/säkerhetsbrytare på styret länge eftersom det är lång väg ned till tändlåset vid topplocken. Tänkte att det kan vara smart att ta tillfärller i akt nu när jag ändå ska in och förbättra elsystemet och koppla in varvräknaren.

Ödmiuk är jag icke!

Norton Manx är underbara.
Till och med "garden gate" manxen har jag lärt mig uppskatta.
En Manx 500 i 200+ på flygrakan i Anderstorp sätter intryck för livet.

Dödmansgrepp ÄR coolt.
Pungt.
Förbättring av elsystem är ingen dum idé oavsett tillverkningsland.
Varför envisas tillverkarna med att integrera meningslösa funktioner, ihopkopplade med undermåliga kontakter och underdimensionerade kablar, med en maskin som lever på sin enkelhet?
Inte ens en mekanisk anorektiker som jag tycker att det är lönt att spara vikt genom att montera 0,75 kabel, där det behövs 1,5.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Angående icke fungerande nödstoppar så har jag två roliga historier från snöskotervärlden att berätta.

En snöskoterägare som hade varit ute och kört skulle lasta skotern på släpvagnen, som alla vet så sprutar det skö och skit runt snöskotrar, vilket leder till att när dom kallnar lite är det en enda stor isklump.
Han parkerade skotern och backade emot släpvagnen med sin Saab 900.
När släpewn stod bra fällde han ner lastrampen och pysslade på, tills det blev dags att köra upp, ett kraftigt ryck i snöret, och skotern slog igång, men gasen hade frusit och fasnat någonstans i närheten av fullgas, och som alla vet så är Saab combicupe utformad som en enda stor lastramp baktill.
Skotern studsade således över framlemmen på släpvagnen och stannade inte förän skidorna på skotern var uppe på taket på bilen och mattan bara slirade i hålet efter bakrutan.....

Den var historien var det ju klass på! :hihi :tummenupp
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Så nu har jag beslutsunderlag kring om jag kan behålla sprutet eller inte på hojen.... Jag behåller det på hojen! :)

Jörgen B som är en rätt rutinerad motorbyggare trodde att jag lätt kommer att nå över 180 Nm och över 130 rwhp när vi mappat sprutet med en för min motor optimal bränsle- och tändmapp. /J

Jag sa ju att det MÅSTE gå att plocka ut mer med sprut än fjuck! :) Sa jag inte det? Va? Va? Va? :tummenupp

Vill minnas några ganska teoretiska och envisa motargument om flödesdynamik och automagisk självkalibrering av effektens förlängda arm på jorden, dvs förgasaren... :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag sa ju att det MÅSTE gå att plocka ut mer med sprut än fjuck! :) Sa jag inte det? Va? Va? Va? :tummenupp

Vill minnas några ganska teoretiska och envisa motargument om flödesdynamik och automagisk självkalibrering av effektens förlängda arm på jorden, dvs förgasaren... :D

Jajaaaa! :tungan Jag har ju dock inte kommit upp över 127 rwhp än, även om det verkade lovande mtp att den gick fett och thade locken på på supertrappen. Vridmax gick ju dock upp med nästan 10%.


Som uppdatering kan jag säga att det förflyter så stilla i garaget, jag tränar på tigsvetsandet i väntan på rördelarna från Burn's. Håller även på och städar i elsystemet. Tar bort gamla kablar och kontakter som inte har använts sedan originaltändningen satt på. Tar även bort en massa fulkopplingar samt sätter på nytt hölje över stammen där det ser dåligt ut. Sedan kopplar jag även in den nya kill switchen samt varvräknaren nu när jag städat upp elsystemet.

Tidigare gick tändning och lampor och hela biddevitten på vid samma läge på tändningslåset. Det var en gammal svartkoppling, inte så kul nu med sprut, att bensinpumpen hickar igång bara för att jag kanske vill ha ström till lyset eller programmera varvräknaren. Nu är all detta ordnat så att tändningslåset har tre läget igen. 1: av. 2: lyse + plus varvräknare. 3: Samma som läge 2 men även ström till bensinpump, sprut, tändning, blinkers och bromsljus.

Har nog två arbetskvällar kvar innan allt är lött och fått krympslang, kabelskor och kabelhölje. Ju nu har jag bara klurat hur jag vill ha det samt hur allt ska vara kopplat samt draget. Har precis börjat löda lite.

När elsystemsarbetet är klart ska jag ställa hojen på lyften och provköra den kombinerade varv- och hastighetsmätaren med bakhjulet i luften. :yoparty Då kan jag även programmera in en 0-100 km/h mätning samt 402 m tidtagning med den intelligenta programmerbara varvräknaren. Det torde ha potential att bli nytt världsrekord för HD mtp att bakhjulet får snurra i luften :D

Ska även ersätta den diodlampa jag har i mitt gamla Lucasbakljus, ska sätta in en diodplatta istället, ty diodlampans sockel vibrerar så i bakljusets lamphållare att jag ofta märkt att bromsljuset klickat. Trots att jag bytt hållare två ggr. Nu ska bakhjuset bli ännu mer vibrationståligt. Beställde ett diodbakljus idag vilket jag ska kannibalisera på diodplattan. Den har både broms- och bakljus samt vid skyltbelysning. Min nuvarande skyltbelysning är röd vilket Hamrén har gnällt på, nu ska han inte få en chans :hihi

Dåligt bromsljus på hoj, som bara har ett enda ljus, är inte kul tycker jag eftersom man är så oskyddad. En mardrom att bli torpederad av en bil bakifrån, jag har ju inte ens backspeglar så att jag får förvarning.

Det ska bli riktigt skönt att få det trasslande/glappande broms/bakljuset fixat, men ändå kunna behålla den klassiska Lucas baklampan.

Beställde även en ny neutrallägeslampa ty jag upptäckte att den gamla hängde i två delar och dinglade bakom lamppanelen. Fattar inte hur den kan ha funkat.

Inte så roligt jobb att läsa om kanske, med det ska bli skönt att få till elsystemet, i synnerhet nu när jag har en så fin varvräknare, sprut och kill switch att koppla in, det var läge för en uppsnyggning helt enkelt.

/J
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Herr Karlsson! Kul att höra att det går framåt! Behöver själv ge mig på att fixa alla fulkopplingarna som förre ägaren gjorde när han bytte undertailen....Vilket för mig till en fråga...Har du möjligen kvar dom andra tre blinkarna av uppsättning som du donerade en av till mig? Jag köper dom gärna isf. tror dels att det vore snyggare med svart ist för krom, dels har jag blivit av med ytterligar blinkersglas....Börja misstänka att högtryckstvätten på jobbet kan ha med saken att göra.:huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jörgen, ett bra tips är att limma diodplattan med silicon så blir den gummiupphängd av sig själv.

Lampsocklar på stånkor och twinnar för nog ett rätt hårt liv, så dioderna är nog "the way", jag bytte ju till diodblinkersar bak på min risbrännare då dom högfrekventa vibbarna i plasten annars tog död på en minihalogenare i veckan.

Nu ska jag nog byta även fram, då Biltemas diodblinkers ser klart intressanta ut, men då måste jag ju byta även bak för att det ska bli lika :huvet
Priset på biltema var ju dock överkomligt!

När får vi se dom första bilderna på provsvetsarna då?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Herr Karlsson! Kul att höra att det går framåt! Behöver själv ge mig på att fixa alla fulkopplingarna som förre ägaren gjorde när han bytte undertailen....Vilket för mig till en fråga...Har du möjligen kvar dom andra tre blinkarna av uppsättning som du donerade en av till mig? Jag köper dom gärna isf. tror dels att det vore snyggare med svart ist för krom, dels har jag blivit av med ytterligar blinkersglas....Börja misstänka att högtryckstvätten på jobbet kan ha med saken att göra.:huvet

Jag har nog bara en kvar men den kan du få. De vibrerade sönder på min hoj, aluminiumskaften gick av på bakblinkrarna. Jag handlade dom på MC-varuhuset.

Ja högtryckstvättar är nog ett lyft även för SKF. :hihi

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, ett bra tips är att limma diodplattan med silicon så blir den gummiupphängd av sig själv.

Lampsocklar på stånkor och twinnar för nog ett rätt hårt liv, så dioderna är nog "the way", jag bytte ju till diodblinkersar bak på min risbrännare då dom högfrekventa vibbarna i plasten annars tog död på en minihalogenare i veckan.

Nu ska jag nog byta även fram, då Biltemas diodblinkers ser klart intressanta ut, men då måste jag ju byta även bak för att det ska bli lika :huvet
Priset på biltema var ju dock överkomligt!

När får vi se dom första bilderna på provsvetsarna då?

Tack för det tipset! Det var precis vad jag hade tänkt att göra, då fixerar man ju även resistanserna som sitter lödda på baksidan av kortet med dioderna. Vad tror du om vanlig bygg- /våtrumssilikon?

Eller ska man smälla på med polyuretanfogmassa typ Sika tro. Jag tycker att vanlig transparent silikonlim borde duga :va

Ja jag har gummiupphängda Kellerman diodblinkers samt diodbakljus av samma anledning: allt annat skakar sönder :hihi

Jag kör med de transparenta kabelskorna med krympslangsände från Elfa när jag drar el på hojen, då blir det snyggt och ser fabrikspreppat ut. I synnerhet om man drar härvan i Elfas (svarta, röd på bilden) högtemp kabelhölje i silikonbelagd glasfiberstrumpa och använder krympslang vid ändarna. Det är porrigt när det ser lite Milspec ut tycker jag. Riktigt tufft vore att använda Roffes skärmade stålspunna tändkablar med flygkabelskor. Tyvärr har de fel resistans för elektronisk tändning, men nåt ska väl hårdingarna som kör med magnettändning ha för besväret. :hihi

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5196.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=177535.htm

Mvh
J
 

Bifogat

  • l3945.jpg
    l3945.jpg
    5.8 KB · Visningar: 754
  • l211.jpg
    l211.jpg
    6.5 KB · Visningar: 761
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag har nog bara en kvar men den kan du få. De vibrerade sönder på min hoj, aluminiumskaften gick av på bakblinkrarna. Jag handlade dom på MC-varuhuset.

Ja högtryckstvättar är nog ett lyft även för SKF. :hihi

/J

Wunderbar! Med lite flyt kan jag nog plocka ihop ett komplett set då, glasmässigt iaf.:) Leker lite med tanken på att lacka blinkeriet i en avbrytande färg...pippigul?:va

Edit:Antar att du inte har kvar resterna av dom sönderskakade? Det viktigaste för moi är ju glasen....:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wunderbar! Med lite flyt kan jag nog plocka ihop ett komplett set då, glasmässigt iaf.:) Leker lite med tanken på att lacka blinkeriet i en avbrytande färg...pippigul?:va

Edit:Antar att du inte har kvar resterna av dom sönderskakade? Det viktigaste för moi är ju glasen....:)

Nice. Caterpillargul är mannish! :yoparty

Glasen ligger någonstans längs vårt vägnät tyvärr
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wunderbar! Med lite flyt kan jag nog plocka ihop ett komplett set då, glasmässigt iaf.:) Leker lite med tanken på att lacka blinkeriet i en avbrytande färg...pippigul?:va

Edit:Antar att du inte har kvar resterna av dom sönderskakade? Det viktigaste för moi är ju glasen....:)

Jag kollade efter när jag var i garaget idag, det visade sig att jag hade två kompletta blinkers kvar. Du kan få dom
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eller ska man smälla på med polyuretanfogmassa typ Sika tro. Jag tycker att vanlig transparent silikonlim borde duga :va

Jag kör med de transparenta kabelskorna med krympslangsände från Elfa när jag drar el på hojen, då blir det snyggt och ser fabrikspreppat ut. I synnerhet om man drar härvan i Elfas (svarta, röd på bilden) högtemp kabelhölje i silikonbelagd glasfiberstrumpa och använder krympslang vid ändarna. Det är porrigt när det ser lite Milspec ut tycker jag. Riktigt tufft vore att använda Roffes skärmade stålspunna tändkablar med flygkabelskor. Tyvärr har de fel resistans för elektronisk tändning, men nåt ska väl hårdingarna som kör med magnettändning ha för besväret. :hihi

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5196.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=177535.htm

Mvh
J

Jorå, dioderna utvecklar ju ingen nämnvärd värme så kör med den silicon du har närmast till hands, den funkar.

Jag har beställt ett par Biltema diodblinkersar med min chef som skulle förbi en biltema butik, jag har ju redan dioder bak, men jag tänkte flytta dom fram istället och utnyttja det eminenta faktum att biltemas diodblinkersar även innehåller ett par röda dioder som extra bromsljus.

Det kan ju faktiskt hända att bromsljuslampan skakar sönder, och vi som är först på bromsen och sist på gasen i kurvorna kan ju behöva varna andra.

Sen har ju allas café-byggen inspirerat mig att provbygga en café-rumpa till min också, jag kommer nog inte att åka med den monterad, utan det bygget är mera "resan är målet", bygga den, ta ett par kort, skrota den.
Bara för att lära mig tekniken.

Jag kommer ändå inte att vilja kapa bort alla fula fästen och korta ner bakramen för ett riktigt cafébygge, så det blir mycket kompromiss och ploj. :D

Jag har slut på mina krymp/smältlimskabelskor, men jag vägrar konsekvent att använda billiga skitkabelskor på utsatta ställen, då löder jag samt drar krympslang över istället.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...När får vi se dom första bilderna på provsvetsarna då?

Jag har skrytvisat mina bästa rostfria plåtbitar för alla garagepolarna så många gånger att dom tröttnat :D

Jag har ingen egen digitalkamera så jag kan inte plåga er med mina framsteg.....Tyvärr ;)

Jorå, dioderna utvecklar ju ingen nämnvärd värme så kör med den silicon du har närmast till hands, den funkar.

Jag har beställt ett par Biltema diodblinkersar med min chef som skulle förbi en biltema butik, jag har ju redan dioder bak, men jag tänkte flytta dom fram istället och utnyttja det eminenta faktum att biltemas diodblinkersar även innehåller ett par röda dioder som extra bromsljus.

Det kan ju faktiskt hända att bromsljuslampan skakar sönder, och vi som är först på bromsen och sist på gasen i kurvorna kan ju behöva varna andra.

Sen har ju allas café-byggen inspirerat mig att provbygga en café-rumpa till min också, jag kommer nog inte att åka med den monterad, utan det bygget är mera "resan är målet", bygga den, ta ett par kort, skrota den.
Bara för att lära mig tekniken.

Jag kommer ändå inte att vilja kapa bort alla fula fästen och korta ner bakramen för ett riktigt cafébygge, så det blir mycket kompromiss och ploj. :D

Jag har slut på mina krymp/smältlimskabelskor, men jag vägrar konsekvent att använda billiga skitkabelskor på utsatta ställen, då löder jag samt drar krympslang över istället.

Bra, då ska jag handle lite silikon på Classe imorgon, ska ändå dit och handla glassäkringar till nya varvräknaren, tänkte testa den imorgon.

Kul att du blivit sporrad att bygga ett kaffearsle! :yoparty
Ska bli kul att se! Jag tror att du har talang för att få till såna grejer!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har Karlsson koll på X-Wedge?

Jag har inte ännu sett en sådan live. Men den representerar ju helt klart nytänkande från S&S. Mer lättmekad än traditionella HD-konfigurerade motorer. Framförallt smidd glidlagrad vev, istället för som på vanliga HD, pressad rullagrad vev med vevskivor etc.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
kul att höra (läsa:va ) att sprutet funkar så pass bra med tanke på taskig mappning med mera:tummenupp liten dum sak bara... jag fick inte se filmen:gråta fixa?:nicka
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
kul att höra (läsa:va ) att sprutet funkar så pass bra med tanke på taskig mappning med mera:tummenupp liten dum sak bara... jag fick inte se filmen:gråta fixa?:nicka

Här är Cyrén film:
Du får scrolla ner, tryck på "Free", vänta, ladda ner!

http://rapidshare.com/files/83726886/Supertwin.wmv.html

Sporthoj2year-servern är ju nere sedan i höstas så vi kan inte lägga upp den på ngt smidigare ställe med bra ljud.

Vi körde med en enkel mapp med två raka linjer på 65 och 100% trotteläge bara för att kunna jämföra mot förgasaren. Vi kom då upp i 175 Nm och 127 på bakhjulet direkt trots att den gick för fett och hade supertrapplocken på. Vi skruvade ej heller i tändmappen utan jag bara programmerade in en kopia av samma låg- och högtändkurva som jag hade med förgasarens Dyna 2000i-tändning. Förgasaren gav ju som bäst 127 rwhp och 162 Nm på bakhjulet med avtagna end caps på Supertrappsen.

Så jag hoppas att jag kan komma över 130 rwhp och 180 Nm i vår med mitt nya avgassystem och med optimerad tänd- och bränslemapp i sprutet. Jag ska även förstora sprutets luftburk, det är ju mindre än den burk som jag byggde till förgasaren förra vintern.

/J
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Här är Cyrén film:
Du får scrolla ner, tryck på "Free", vänta, ladda ner!

http://rapidshare.com/files/83726886/Supertwin.wmv.html

Sporthoj2year-servern är ju nere sedan i höstas så vi kan inte lägga upp den på ngt smidigare ställe med bra ljud.

Vi körde med en enkel mapp med två raka linjer på 65 och 100% trotteläge bara för att kunna jämföra mot förgasaren. Vi kom då upp i 175 Nm och 127 på bakhjulet direkt trots att den gick för fett och hade supertrapplocken på. Vi skruvade ej heller i tändmappen utan jag bara programmerade in en kopia av samma låg- och högtändkurva som jag hade med förgasarens Dyna 2000i-tändning. Förgasaren gav ju som bäst 127 rwhp och 162 Nm på bakhjulet med avtagna end caps på Supertrappsen.

Så jag hoppas att jag kan komma över 130 rwhp och 180 Nm i vår med mitt nya avgassystem och med optimerad tänd- och bränslemapp i sprutet. Jag ska även förstora sprutets luftburk, det är ju mindre än den burk som jag byggde till förgasaren förra vintern.

/J

tack! förra länken funkade inte men nu gick det!:)

ska bli kul att se vart det tar vägen när du optimerar systemet!:tummenupp

edit: nu har jag sett filmen också! faaan vad manligt den låter!:näsblod :yoparty starkt vill-ha-begär på din hoj jörgen!:tummenupp vad ska du ha för henne?:brynad
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top