Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack!tack! förra länken funkade inte men nu gick det!
ska bli kul att se vart det tar vägen när du optimerar systemet!
Ja det ska bli kul!
I garaget har det inte hänt så mycket pga av strul:
Jag har städad i elsystemet samt kopplat in kill switchen med dolda sladdar i styret samt monterat och kopplat in och den nya intelligenta varv-/hastighetsmätaren. Bara för att upptäcka att varvräknaren inta vill funka. Jag har mätt allt, bytt säkring i hastighetsmätaren samt haft nattliga tfnsamtal med firmans tekniker i USA. Vi kom tillslut överens om att jag skulle skicka tillbaks den för att få en ny, de betalar frakten. Så den gick med FedEx igår.
Är även klar med förbättringan av bakljuset, det har nu en ljusstarkare och vibrationståligare diodplatta än den gamla diodlampan jag hade i innan. Exteriört ser det dock fortfarande ut som ett klassiskt Lucas-ljus från 1965. Nu har jag dessutom vit skyltbeslysning igen, precis som på glödlampstiden
Min rörkrökar och avgasdelar är nu tillverkade och packade av Burn's. Storz håller på att tillverka mina tillbakaflyttade fotpinnar. Ska vara klara till veckan.
Bandit Machineworks håller på att tillverka min koppling. Det blir den varianten med lätt korg. Dvs det är deras vanliga slitstarka rejsstålkorg men de lägger sedan ned lite extra arbete på att fräsa ur elipsoida lätthål i kopplingskorgen vilket gör den 0.6 kg lättare och ökar oljecirkulationen. Kostade bara 100$ extra och det kan det ju vara värt på en så dyr koppling. Jag får även det nya sk RQ-materialet på mina friktionsplattor, det ska tydligen vara det senaste och används av både Barnett, Bandit mfl på sina värre kopplingar. Aluminiumkopplingskorgar gillar jag inte, de nöts ned för fort av klackarna på friktionsbäläggen, HD har ju tom stål som original.
Här är en bild på en sån Banditkoppling, på översta bilden ser man lätthålen.
På den sista bilden så ser man hur kuggkransen för transkedjan ligger innanför kopplingen, det beror på att det är en bigtwin på bilderna. På sportster ligger kuggkransen utanpå korgen för att få det hela mer kompakt.
Så ytterligare en grej som gör banditkopplingen till sportster speciell är att de har fler kugg på kransen, max vad som får plats i kopplingskåpan (eller transkåpan som det heter på HD-språk). Detta för att maximera diametern på kopplingskorgen och därmed även beläggen och stålskivorna, därmed blir kopplingen annu starkare. Detta fordrar förstås en längre transkedja än original, men en sån ingår i Bandit-kopplingsatsen. Jag får se hur mycket den varvar på sexan med den nya kopplingen, kanhända får jag slå på 1-2 kugg på framdrevet när jag provkört. Men jag har alla möjliga framdrev från tidigare äventyr så det har hänt förr.
Ang utväxlingar så ska bli smidigt med den nya programerbara varv-/hastighetsmätaren i fortstättningen vid moddar som denna, bara att programmera om så anpassar den sig för den nya utväxlingen.
Så, det var väl ungefär läget i garaget just nu!
/J
Last edited: