Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tack! förra länken funkade inte men nu gick det!:)

ska bli kul att se vart det tar vägen när du optimerar systemet!:tummenupp
Tack!
Ja det ska bli kul!

I garaget har det inte hänt så mycket pga av strul:

Jag har städad i elsystemet samt kopplat in kill switchen med dolda sladdar i styret samt monterat och kopplat in och den nya intelligenta varv-/hastighetsmätaren. Bara för att upptäcka att varvräknaren inta vill funka. Jag har mätt allt, bytt säkring i hastighetsmätaren samt haft nattliga tfnsamtal med firmans tekniker i USA. Vi kom tillslut överens om att jag skulle skicka tillbaks den för att få en ny, de betalar frakten. Så den gick med FedEx igår.

Är även klar med förbättringan av bakljuset, det har nu en ljusstarkare och vibrationståligare diodplatta än den gamla diodlampan jag hade i innan. Exteriört ser det dock fortfarande ut som ett klassiskt Lucas-ljus från 1965. Nu har jag dessutom vit skyltbeslysning igen, precis som på glödlampstiden :yoparty

Min rörkrökar och avgasdelar är nu tillverkade och packade av Burn's. Storz håller på att tillverka mina tillbakaflyttade fotpinnar. Ska vara klara till veckan.

Bandit Machineworks håller på att tillverka min koppling. Det blir den varianten med lätt korg. Dvs det är deras vanliga slitstarka rejsstålkorg men de lägger sedan ned lite extra arbete på att fräsa ur elipsoida lätthål i kopplingskorgen vilket gör den 0.6 kg lättare och ökar oljecirkulationen. Kostade bara 100$ extra och det kan det ju vara värt på en så dyr koppling. Jag får även det nya sk RQ-materialet på mina friktionsplattor, det ska tydligen vara det senaste och används av både Barnett, Bandit mfl på sina värre kopplingar. Aluminiumkopplingskorgar gillar jag inte, de nöts ned för fort av klackarna på friktionsbäläggen, HD har ju tom stål som original.

Här är en bild på en sån Banditkoppling, på översta bilden ser man lätthålen.
6_21.gif

6_24.gif

På den sista bilden så ser man hur kuggkransen för transkedjan ligger innanför kopplingen, det beror på att det är en bigtwin på bilderna. På sportster ligger kuggkransen utanpå korgen för att få det hela mer kompakt.

Så ytterligare en grej som gör banditkopplingen till sportster speciell är att de har fler kugg på kransen, max vad som får plats i kopplingskåpan (eller transkåpan som det heter på HD-språk). Detta för att maximera diametern på kopplingskorgen och därmed även beläggen och stålskivorna, därmed blir kopplingen annu starkare. Detta fordrar förstås en längre transkedja än original, men en sån ingår i Bandit-kopplingsatsen. Jag får se hur mycket den varvar på sexan med den nya kopplingen, kanhända får jag slå på 1-2 kugg på framdrevet när jag provkört. Men jag har alla möjliga framdrev från tidigare äventyr så det har hänt förr.

Ang utväxlingar så ska bli smidigt med den nya programerbara varv-/hastighetsmätaren i fortstättningen vid moddar som denna, bara att programmera om så anpassar den sig för den nya utväxlingen. :)

Så, det var väl ungefär läget i garaget just nu!

/J

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
massor om varvräknare som inte funkar och fick returneras samt nyheter om koppling...

fan vad trött man blir när saker och ting inte funkar:huvet hoppas att det blir bättre nästa gång!

och fortsätt jobba på, det är rätta takter (tänker på att du uppdaterar så ofta):yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är ju den svenska 158-hästarsknölen förresten! Maffigt att torrkopplingsvinet hörs genom motordånet trots att det är från "fel" sida. Grannhojen verkar ju rätt avhängd :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=JVToEeo1yRo
/J

Hittade en till video med den svenska 158-hästarsknölen där den verkar imponera på jänkarna, tom självaste Arlen Ness och Carl tycks kliva runt hojen.
http://www.youtube.com/watch?v=5L5QeI8H0-k

Hiskeligt vackert knucklehead bomplansmuller:
http://www.youtube.com/watch?v=_pbgB-wMjFg&feature=related

/J

fan vad trött man blir när saker och ting inte funkar:huvet hoppas att det blir bättre nästa gång!

och fortsätt jobba på, det är rätta takter (tänker på att du uppdaterar så ofta):yoparty

Tack
Och jag som har dåligt samvete för att jag på sistone i dessa väntans tider blott uppdaterat ca en gång i veckan :hihi

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hittade en till video med den svenska 158-hästarsknölen där den verkar imponera på jänkarna, tom självaste Arlen Ness och Carl tycks kliva runt hojen.
http://www.youtube.com/watch?v=5L5QeI8H0-k

Hiskeligt vackert knucklehead bomplansmuller:
http://www.youtube.com/watch?v=_pbgB-wMjFg&feature=related

/J

Tack
Och jag som har dåligt samvete för att jag på sistone i dessa väntans tider blott uppdaterat ca en gång i veckan :hihi

läckra filmer!:yoparty

du, trösta dig med att mina uppdateringar kommer med betydligt längre mellanrum än så så känns det snart bättre:pannkyss
har ju flyttat hemifrån nu så jag kan ju bara jobba med hojfan när man återvänder hem till föräldrahemmet i och med att det är där den står...:huvet

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
läckra filmer!:yoparty

du, trösta dig med att mina uppdateringar kommer med betydligt längre mellanrum än så så känns det snart bättre:pannkyss
har ju flyttat hemifrån nu så jag kan ju bara jobba med hojfan när man återvänder hem till föräldrahemmet i och med att det är där den står...:huvet

Men det är ju schysst på ett sätt att alltjämt kunna ha hojen i föräldrahemmet och slippa hyra garage och grejer när man pluggar som du. Cheer up! :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har också hojen hos mina föräldrar (mitt eget garage är fullt med skit).

Det är ju perfekt, då får man ju först middag, sen får man kela med älsklingen i garaget och avsluta med att bli bjuden på fika!

Nackdelen är väl att min Suzy har hamnnat i dåligt sällskap, det står två feta amerikanska damer brevid henne, systrarna Davidson...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Men det är ju schysst på ett sätt att alltjämt kunna ha hojen i föräldrahemmet och slippa hyra garage och grejer när man pluggar som du. Cheer up! :)

det faktum att det är gratis är skitbra, det faktum att mina föräldrar inte gör annat än gnäller på mig om än det ena och än det andra, att det är långt bort samt att jag, på grund av att vissa i familjen störs av lukter från exempelvis spackel och polyester och ljudet från vissa av mina verkstadsmaskiner, inte får ägna mig åt vilken typ av arbete när/var jag vill är mindre bra... men jag hoppas på en förändring inom det området snart:yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
det faktum att det är gratis är skitbra, det faktum att mina föräldrar inte gör annat än gnäller på mig om än det ena och än det andra, att det är långt bort samt att jag, på grund av att vissa i familjen störs av lukter från exempelvis spackel och polyester och ljudet från vissa av mina verkstadsmaskiner, inte får ägna mig åt vilken typ av arbete när/var jag vill är mindre bra... men jag hoppas på en förändring inom det området snart:yoparty

Haha! Du, det där känner jag igen vart enda ord av från när jag höll till i föräldrahemmat. I mitt fall så låg min verksad dessutom i källaren så allt steg upp i huset, lödrök, lack- och lösningsmedelsdoft, buller, you name it. Jag var en plåga för mina föräldrar. :hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag har också hojen hos mina föräldrar (mitt eget garage är fullt med skit).

Det är ju perfekt, då får man ju först middag, sen får man kela med älsklingen i garaget och avsluta med att bli bjuden på fika!

Nackdelen är väl att min Suzy har hamnnat i dåligt sällskap, det står två feta amerikanska damer brevid henne, systrarna Davidson...

jag har inget eget så jag har inget val iallafall...:)

så går det verkligen inte till hemma hos mina päron! där är det snarare:
-hej, vad kul att du är hemma! du? vet du varför mina verktyg ligger på golvet ute i verkstaden? och vet du vad den där röda hinken gör ute i trädgården, alldeles smutsig och dan? man får inte göra så, man kan inte bara dra fram andras prylar och sen låta det ligga! man måste hålla ordning! blablabla! (allt sagt i en ganska otrevlig ton)

därefter jobbar man varpå följande typ av monolog utspelar sig:

-går det bra? du glömmer väl inte att städa? förresten, du glömde det här och det här förra gången och sånt vill jag inte veta av! man får inte göra så och så vidare blablabla...!!! (återigen den otrevliga tonen)

sen ska man hem:

-hejdå vännen, det var kul att se dig!

varpå man tänker: jodå, det vore nog kul att se er också lite då och då. om ni inte gjorde annat än att gnälla och tjata på mig vill säga...

till saken hör att jag faktiskt inte är särskilt slarvig eller oordningsam av mig, det är bara det att det jag flitigt städar undan blir så bra gjort att det inte märks varpå det bara finns negativa saker att gnälla på kvar... som hinken jag använde som exempel: den stod utanför huset i väntan på rengöring då den innehöll spår av tungmetaller som jag inte ville hälla ut hur som helst... resten av min aluminiumpoleringsverkstad hade jag städat undan så bra att de inte ens märkte att jag hade arbetat i den. tilläggas ska då också att jag satte upp sagda poleringsverkstad mitt i mina föräldrars vardagsrum för att kunna kolla på tv samtidigt som jag gnuggade alu:)

Haha! Du, det där känner jag igen vart enda ord av från när jag höll till i föräldrahemmat. I mitt fall så låg min verksad dessutom i källaren så allt steg upp i huset, lödrök, lack- och lösningsmedelsdoft, buller, you name it. Jag var en plåga för mina föräldrar. :hihi

det är inte mina föräldrar jag plågar, det är min äldre syster...:( det är lute komplicerat alltihop men vi kan säga såhär: vårt hus är uppdelat i tre sektioner. först kommer boningsdelen, därefter förrådsdelen och sist verkstadsdelen. det är i verkstadsdelen jag håller till, men problemet är att paralellt med dessa tre sektioner ligger ett ytterligare rum: min syrras "lägenhet" (ett stort rum som hon fått inkvartera sig i medan hon studerar eftersom hon i vanliga fall bor i västerås och det är lite långt att pendla...). detta sista rum sträcker sig över (ligger bredvid) alla tre sektioner vilket innebär att det ligger vägg i vägg med min verkstad vilket innebär att hon klagar hos mina föräldrar så fort jag ägnar mig åt nånting som luktar mer än en fis eller låter mer än en vadderad hammare mot en bomullskudde.:huvet jag har alltid fått ägna mig åt vad jag vill när jag vill där ute i verkstaden men sen hon flyttade in i detta paralellrum är jag mer eller mindre totalbegränsad i min verksamhet... sen att jag bara kan jobba mellan 5 och 7 på eftermiddagen pga att busstrafiken mellan min nuvarande hemstad (lund) och mitt föräldrahem (förort till en förort till lund) gör inte saken bättre...:huvet

förlåt jörgen, jag ska inte spamma sönder din fina tråd med ot-saker...:pannkyss

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
det är inte mina föräldrar jag plågar, det är min äldre syster...:( det är lute komplicerat alltihop men vi kan säga såhär: vårt hus är uppdelat i tre sektioner. först kommer boningsdelen, därefter förrådsdelen och sist verkstadsdelen. det är i verkstadsdelen jag håller till, men problemet är att paralellt med dessa tre sektioner ligger ett ytterligare rum: min syrras "lägenhet" (ett stort rum som hon fått inkvartera sig i medan hon studerar eftersom hon i vanliga fall bor i västerås och det är lite långt att pendla...). detta sista rum sträcker sig över (ligger bredvid) alla tre sektioner vilket innebär att det ligger vägg i vägg med min verkstad vilket innebär att hon klagar hos mina föräldrar så fort jag ägnar mig åt nånting som luktar mer än en fis eller låter mer än en vadderad hammare mot en bomullskudde.:huvet jag har alltid fått ägna mig åt vad jag vill när jag vill där ute i verkstaden men sen hon flyttade in i detta paralellrum är jag mer eller mindre totalbegränsad i min verksamhet... sen att jag bara kan jobba mellan 5 och 7 på eftermiddagen pga att busstrafiken mellan min nuvarande hemstad (lund) och mitt föräldrahem (förort till en förort till lund) gör inte saken bättre...:huvet

förlåt jörgen, jag ska inte spamma sönder din fina tråd med ot-saker...:pannkyss

Jag tror nog att det kan låta en hel del för de som ev kommer bo granne under dig! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=BdOQJBkXkz8
"Landningen kommer naturligt!" Det lät ju lugnande! :gnissla

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du är inte rädd att stackars Suzy ska bli påverad av deras dåliga inflytande då? Hon kanske kommer börja tappa delar lite spontant, dricka olja och gå upp i vikt?

I vårat garage står det just nu två Suzuki. Min GSX1400 och firmans välskrapade EU-moppe (som jag har tagit hem för att ge en liten översyn och lite kanske lack nu efter några års hårt övningskörande utan en enda service). Dessutom så har jag min NV ståendes i pannrummet.

så går det verkligen inte till hemma hos mina päron! där är det snarare:
-hej, vad kul att du är hemma! du? vet du varför mina verktyg ligger på golvet ute i verkstaden?
Hos oss är det tvärt om. Det är alltid farsgubben som slarvar med verktygen. Har han inte lagt allt i en hög på arbetsbänken så kan de ligga i vilken hylla som helst i garaget, pannrummet eller något av uthusen. Dessutom torkar han inte av verktygen när han har skitat ner dem. :mad:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag tror nog att det kan låta en hel del för de som ev kommer bo granne under dig! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=BdOQJBkXkz8
"Landningen kommer naturligt!" Det lät ju lugnande! :gnissla

haha, det där klippet var det längesen man såg:D ser dock grymt fånigt ut när man inte kan hoppa så mycket uppåt som man vill...:va måste definitivt göra om den där videon, och då på en plats med mer än två meter i takhöjd:D
du själv då, har du testat det ännu?:tummenupp

tror dock inte att mina backflips kommer plåga mina framtida grannar så mycket som min stereo kommer :fakta :hihi

Bifogat

• DSC00516.JPG
    DSC00516.JPG
    63.2 KB · Visningar: 109

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hos oss är det tvärt om. Det är alltid farsgubben som slarvar med verktygen. Har han inte lagt allt i en hög på arbetsbänken så kan de ligga i vilken hylla som helst i garaget, pannrummet eller något av uthusen. Dessutom torkar han inte av verktygen när han har skitat ner dem. :mad:

farsan gör likadant men ursäktar sig med att det är hans verktyg...:näsblod skiter i vems det är, klipper jag hans gräsmatta tre gånger i veckan om somrarna bör jag väl nästan ha minst lika stor rätt till hans verktyg som han själv?:va det jobbiga är ju dock när han gnäller på att man inte hittar saker och ting när man behöver dem för att de inte ligger på rätt plats:D det är fan inte jag som lägger en tredjedel av verktygen i verkstaden, en tredjedel i rummet han håller på att renovera och den sista tredjedelen i källaren där han isolerar:fakta :näsblod

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inbillar mig att ingen av oss är så ordningssamma som vi tror.
Förutom min egen verkstad, så tillbringar jag (mindre och mindre) tid i "maskinhallen" som även brukas av min far och min bror.
Samtliga anser att de plockar undan och städar mer än de plockar fram och skitar ner.
Ändå kunde ordningen vara bättre..

BTW: Varför heter det oordning?
Skall starta lobby verksamhet för användandet av ordet "rdning".
Effektivare.
Hoppas att det går bättre än mitt införande av intrycket "ligent".

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
BTW: Varför heter det oordning?
Skall starta lobby verksamhet för användandet av ordet "rdning".
Effektivare.
Hoppas att det går bättre än mitt införande av intrycket "ligent".

ligent har jag också lobbat för en längre tid, rdning däremot är för krångligt att säga:fakta

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jaha, blir det nå fart på hojen? ;)

Mycket detaljerat i tråden, inte tid att läsa allt..

..

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jaha, blir det nå fart på hojen? ;)

Mycket detaljerat i tråden, inte tid att läsa allt..

..
Hej!

Den trasiga varvräknaren skickade jag tillbaks till Minnesota i fredags, de skickade en ny igår, den är på väg till Arlanda från Chicago just nu enligt USPS.
I övrigt så har jag övningssvetsat upp alla mina provplåtar med TIG:en. Börjar äntligen få upp lite flyt inför avgassystemsbygget som kommer att bli i väggtjocklek 1.2 samt 0.9 mm rostfritt. Så på hojen är det i övrigt som jag beskrev i inlägget längst upp på den här sidan: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3408804&postcount=1241

Koppling, rördelar samt fotpinnar är tillverkade och kommer åka hem med en vän från USA. Han sticker över nästa vecka och kommer hem fredagen veckan efter. Då blir det fest i garaget och mitt bankonto blir våldtaget :3freak.

Beställde även en större bänkplåtsax från Verktygsboden idag. Har saknat en sån länge och det var ett sånt tjat om det här kälkborgerliga "Alla hjärtans dag" på alla löpsedlar idag när jag gick till jobbet. Så jag handlade en present jag med. :yoparty

Hur går det för dig med din hoj då? Fått några motordelar?

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Hej!

Den trasiga varvräknaren skickade jag tillbaks till Minnesota i fredags, de skickade en ny igår, den är på väg till Arlanda från Chicago just nu enligt USPS.
I övrigt så har jag övningssvetsat upp alla mina provplåtar med TIG:en. Börjar äntligen få upp lite flyt inför avgassystemsbygget som kommer att bli i väggtjocklek 1.2 samt 0.9 mm rostfritt. Så på hojen är det i övrigt som jag beskrev i inlägget längst upp på den här sidan: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3408804&postcount=1241

Koppling, rördelar samt fotpinnar är tillverkade och kommer åka hem med en vän från USA. Han sticker över nästa vecka och kommer hem fredagen veckan efter. Då blir det fest i garaget och mitt bankonto blir våldtaget :3freak.

Beställde även en större bänkplåtsax från Verktygsboden idag. Har saknat en sån länge och det var ett sånt tjat om det här kälkborgerliga "Alla hjärtans dag" på alla löpsedlar idag när jag gick till jobbet. Så jag handlade en present jag med. :yoparty

Hur går det för dig med din hoj då? Fått några motordelar?
Lite galet att du övar för att själv kunna svetsa ditt avgas, men full respekt för din noggrannhet..

Mina prylar börjar trilla in, träffar "meken" imorgon för update..

Kälkborgerlighet är ett nytt begrepp för mig, likväl intressant..

"Det etiska rådet kommer bli en smakdomare som, med medelålders kälkborgerlighet, kommer avgöra vad vi klarar av att se på. Inga tuttar, inga rumpor, ingen humor."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag gav Suzy en klapp på baken och en ny blinkers i dag, så jag är visst romantisk!!! :mad:

(lite retsamt med anledning av "döpa motorcykel"-tråden)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning