Byggtråd: "Jörgens Sportster"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en hel del jobb kvar. Bygga nya avgassystemet, montera Banditkopplingen, bygga dit tillbakaflyttade fotpinnar. Dessa delar kom fö igår, man jag måste hämta dom hos min kompis.

Igår byggda jag ett fäste till min nya oljekylare med termostat. Bockade och TIG-svetsade ihop det av 2 mm syrafast plåt. Det vart en lättkonstruktions rejsig design med runda samt ovala lätthål. Har ett fäste kvar att bygga, sedan polera dem. Därefter kan jag montera den nya kylaren med stålspunna slangar. Varvräknare är reparerad i England, de ska skicka tillbaks den nästa vecka. Cyrén är bort ett bra tag på en långsegling som ingår i hans utbildning, så jag har inga bilder.

Fan Jörgen, vi kan skramla till en digitalkamera...

Du är ju den enda som skruvar lite på grejorna.

Jag köpte ju en Suzuki, och man kan ju inte förbättra perfektion, så jag har inget att göra. :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan Jörgen, vi kan skramla till en digitalkamera...

Du är ju den enda som skruvar lite på grejorna.

Jag köpte ju en Suzuki, och man kan ju inte förbättra perfektion, så jag har inget att göra. :D

Jo jag borde köpa en enkel digitalkamera. Men det är ständigt andra saker jag tycker är roligare att köpa till hojen och båten :gnissla

Jag får se mig om efter en vikarierande fotograf, sedan köpa en egen kamera kanske. Jag tycker det är så trist att handla elekronikprylar, mobiler och sånt :zpy

AnderssonTurbo har ju iaf lyckats hitta lite fräcka ungdomstillbehör på hyllorna till sin Suska! :D
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag har en hel del jobb kvar. Bygga nya avgassystemet, montera Banditkopplingen, bygga dit tillbakaflyttade fotpinnar. Dessa delar kom fö igår, man jag måste hämta dom hos min kompis.

Igår byggda jag ett fäste till min nya oljekylare med termostat. Bockade och TIG-svetsade ihop det av 2 mm syrafast plåt. Det vart en lättkonstruktions rejsig design med runda samt ovala lätthål. Har ett fäste kvar att bygga, sedan polera dem. Därefter kan jag montera den nya kylaren med stålspunna slangar. Varvräknare är reparerad i England, de ska skicka tillbaks den nästa vecka. Cyrén är bort ett bra tag på en långsegling som ingår i hans utbildning, så jag har inga bilder.

Ja, då har du lite saker att göra.Avgassystemet, blir det någon speciell modell eller håller du dig till standard looken men optimerar det för motorn?

Det är kul och bygga fästen, och sen se hur bra det ser ut efter. Och man vet att man har gjort det själv.
Hur är skillnaden mellan att polera aluminium mot rostfritt? Det är väl lite hårdare, så man får väll slipa mera eller?

Jaja, du har iallafall något att göra, jag är klar med RDn nu och jag vågar inte plocka isär FZRn då jag bara kommer göra en heldemontering osv.
Jag har redan skrivit ner lite ideer om vad jag ska göra.

Byta bakdelen mot Yamaha R1 -05, och bygga ett underseatavgassystem.
Eloxera massor av aluminiumdetaljer.
Och såklart lacka om den.
Sen blir det en massa smågrejor som man kommer på under tiden.

Då får väll skaffa en egen kamera, så svårt är det ju inte att ta kort :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, då har du lite saker att göra.Avgassystemet, blir det någon speciell modell eller håller du dig till standard looken men optimerar det för motorn?

Det är kul och bygga fästen, och sen se hur bra det ser ut efter. Och man vet att man har gjort det själv.
Hur är skillnaden mellan att polera aluminium mot rostfritt? Det är väl lite hårdare, så man får väll slipa mera eller?

Jaja, du har iallafall något att göra, jag är klar med RDn nu och jag vågar inte plocka isär FZRn då jag bara kommer göra en heldemontering osv.
Jag har redan skrivit ner lite ideer om vad jag ska göra.

Byta bakdelen mot Yamaha R1 -05, och bygga ett underseatavgassystem.
Eloxera massor av aluminiumdetaljer.
Och såklart lacka om den.
Sen blir det en massa smågrejor som man kommer på under tiden.

Då får väll skaffa en egen kamera, så svårt är det ju inte att ta kort :D

Hej

Det blir som sagt samma konfiguration på avgassystemet som nu. Dvs upplagt flattrack-stil 2:2. Det som ska ändras är att istället för 1 3/4"-krökar ska det bli stegade krökar. De kommer som nu att börja på 1 3/4" men efter 11 tum öka till 1 7/8" och efter ytterligare 11 tum ökar det till den tredje och sista diametern innan megafonerna, 2". Jag ska även svetsa in M18 X 1.25anlutningflänsar för lambdasensor i krökarna. För att bättre kunna mappa in sprutet nar allt är klart.

Jag kommer att återanvända megafonerna, men de kommer att förses med nya flänsar för att kunna ansluta mot 2" mynningarna på de nya krökarna. Megafonerna ska även få ett förbindningsrör, sk H-rör eller H pipe, den kommer att förbinda början på megafonerna. Det bättrar på mellanregistret.

Ljuddämpardelen efter megafonerna ska även modifieras för minskat motstånd.
Det går för tungt genom Supertrapp-brickorna har jag märkt i bromsbänken, trots att jag har 24 brickor i varje.

Ikväll vart det fästet till nya oljekylaren klart och polerat. Jag nitade fast det på kylaren ikväll. Så nu ska bara det andra fästet byggas, som ska sitta på hojen. Sedan kan jag montera kylaren och mäta upp och koppla in den med stålspunnen slang. En kompis kom förbi, det visade sig att han hade en enkel digitalkamera, så han ska försöka komma förbi och fota lite senare i veckan.

Imorgon har min kompis lovat att leverera delarna från USA. Dvs kopplingen, fotpinnarna samt avgaskrökar mm från Burn's.

Ringde till firman SPA i England idag, de var klara med min varvräknare och skickar den imorgon tisdag. Så när jag får den ska den förhoppningsvis kunna kopplas in och funka. Jag har ju även köpt en ny speedosensor till motorn. HD-original och billig....not. Det blir då lagom att delprovstarta och testa nya Pingel-kill switchen, varvräknaren samt nya oljekylaren på en och samma gång. Sedan ska ju hojen plockas ned igen och kommer inte att kunna startas tills jag bytt koppling, byggt om avgassystemet samt monterat en ny startmotor och de nya forpinnarna. Det är planen.

Ja rostfritt är mycket mer tidskrävande att polera än alu eftersom RF är hårdare, åas är polerat RF mycket beständigare än alu som måste poleras ofta. Hemligheten vid polering är att måste slipa först. Se stickyn "polering för dummies" i detta forum. Våtslipar man inte utan försöker att polera direkt så kan man hålla på i evigheter. Jag brukar slipa med 240 sedan 600 och sist 1200-papper. Då går poleringen sedan ganska fort.

Ja du kanske har rätt, det kan vara dumt att plocka med din nya cykel så här nära våren. Det är ju risk att man gapar över för mycket och sedan inte hinner få ihop den i tid till säsongen. Bättre att budgetera och planera ingreppet och sedan sätta igång på hösten.

Dessutom kan det vara bra att köra lite på hojen först, så att man lära känna den innan men river den. Annars kan man missa tex ett par dåliga stötdämpare eller packboxar under renoveringen.


Gudarna ska veta att min skulle behöva dom tillbehören, men jag är redan glad om hon håller ihop en sommar till!

Hur långt har den gamla flamman gått?

/J
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hej

Det blir som sagt samma konfiguration på avgassystemet som nu. Dvs upplagt flattrack-stil 2:2. Det som ska ändras är att istället för 1 3/4"-krökar ska det bli stegade krökar. De kommer som nu att börja på 1 3/4" men efter 11 tum öka till 1 7/8" och efter ytterligare 11 tum ökar det till den tredje och sista diametern innan megafonerna, 2". Jag ska även svetsa in M18 X 1.25anlutningflänsar för lambdasensor i krökarna. För att bättre kunna mappa in sprutet nar allt är klart.

Jag kommer att återanvända megafonerna, men de kommer att förses med nya flänsar för att kunna ansluta mot 2" mynningarna på de nya krökarna. Megafonerna ska även få ett förbindningsrör, sk H-rör eller H pipe, den kommer att förbinda början på megafonerna. Det bättrar på mellanregistret.

Ljuddämpardelen efter megafonerna ska även modifieras för minskat motstånd.
Det går för tungt genom Supertrapp-brickorna har jag märkt i bromsbänken, trots att jag har 24 brickor i varje.

Ikväll vart det fästet till nya oljekylaren klart och polerat. Jag nitade fast det på kylaren ikväll. Så nu ska bara det andra fästet byggas, som ska sitta på hojen. Sedan kan jag montera kylaren och mäta upp och koppla in den med stålspunnen slang. En kompis kom förbi, det visade sig att han hade en enkel digitalkamera, så han ska försöka komma förbi och fota lite senare i veckan.

Imorgon har min kompis lovat att leverera delarna från USA. Dvs kopplingen, fotpinnarna samt avgaskrökar mm från Burn's.

Ringde till firman SPA i England idag, de var klara med min varvräknare och skickar den imorgon tisdag. Så när jag får den ska den förhoppningsvis kunna kopplas in och funka. Jag har ju även köpt en ny speedosensor till motorn. HD-original och billig....not. Det blir då lagom att delprovstarta och testa nya Pingel-kill switchen, varvräknaren samt nya oljekylaren på en och samma gång. Sedan ska ju hojen plockas ned igen och kommer inte att kunna startas tills jag bytt koppling, byggt om avgassystemet samt monterat en ny startmotor och de nya forpinnarna. Det är planen.

Ja rostfritt är mycket mer tidskrävande att polera än alu eftersom RF är hårdare, åas är polerat RF mycket beständigare än alu som måste poleras ofta. Hemligheten vid polering är att måste slipa först. Se stickyn "polering för dummies" i detta forum. Våtslipar man inte utan försöker att polera direkt så kan man hålla på i evigheter. Jag brukar slipa med 240 sedan 600 och sist 1200-papper. Då går poleringen sedan ganska fort.

Ja du kanske har rätt, det kan vara dumt att plocka med din nya cykel så här nära våren. Det är ju risk att man gapar över för mycket och sedan inte hinner få ihop den i tid till säsongen. Bättre att budgetera och planera ingreppet och sedan sätta igång på hösten.

Dessutom kan det vara bra att köra lite på hojen först, så att man lära känna den innan men river den. Annars kan man missa tex ett par dåliga stötdämpare eller packboxar under renoveringen.
/J

Hur räknar du egentligen ut all det där? Diametern på krökarna osv.
Vilken material ska du bygga med på det nya avgassystemet?

Dom där fotpinnarna, blir det bakåtflyttade pinnar? Men kör du inte redan med bakåtflyttade?
Så jäkla sugen på att beställa det till RDn, skulle passa bra ihop med det lägre styret jag kör med. Men plånboken är ju inte så tjock som den var innan jag köpte nya hojen.

När jag polerar brukar jag köra 240,400,600,800,1000,1200 och sen på med bomullstrissa med autosol och sedan torkar bort alla rester av autosolen. Sen går jag på med Meguiars polermedel.
Det blir en jävla massa slippapper som man måste köpa, och dom är inte billiga.

Jo, det är sant. Men jag har faktiskt plockat ner hojen lite lätt ändå :D Fast det är ju den vanliga servicen. Ska byta alla vätskor, har framgaffeln nerplockad för byte av packboxar. Annars har jag bara gjort rent lite detaljer, och smörjt detaljer. Haynes mekbok är riktigt bra att ha när man ska göra storservice, då ser man alla smågrejor man måste göra.

Haha, jo som sagt jag har redan skrivit ner lite grejor som jag planerar att göra nästa vinter, sitter och kollar lite då och då på ebay och kollar efter grejor man behöver då. Och om man hittar nåt till vrakpris köper man det. Vore skönt till vintern att ha alla delar man behöver hemma redan då. Istället för att gå hemma och vänta på saker i 2 månader.

Sen blir det ju lite utgifter man måste paya, nytt skinnställ, nytt ryggskydd, försäkring (fast det är klart), Uppkörningen som har höjts till 1500kr, osv.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns formler för sånt. Men denna gång har jag som jag skrivit tidigare i tråden, använd mig av firman Burn's beräkningsprogram X-design. http://www.burnsstainless.com/ De bjuder på en sån beräkning när man köper grejer därifrån. Det var en hel del de ville veta om min motor -utöver vad som normalt erfodras för enklare skolboksformler- en fullskriven sida! Så programmet X-design är nog lika avancerat som ryktet säger. Burn's designar och bygger ju avgassystem åt flygplan och McLaren och gud vet allt. Man får tillbaks en PDF med ritning.

Jag sitter med delarna på rummet nu, Bandit-koppling, krökar, avgasdelar mm samt Storz-fotpinnarna. Det ser bra ut. Gediget alltihop.

Aha, du kan ju det där med polering ser jag, du verkar ju noggrannare än jag därvidlag! :)

Ja dokumentation är guld när man skruvar heelt klart.

Klokt att satsa på bra skydd! Ingen billig hobby det här. Jag minns själv när jag var 17-18. Jag jobbade extra som en gris för mina byggen. Man är knäpp.


Hur räknar du egentligen ut all det där? Diametern på krökarna osv.
Vilken material ska du bygga med på det nya avgassystemet?

Dom där fotpinnarna, blir det bakåtflyttade pinnar? Men kör du inte redan med bakåtflyttade?
Så jäkla sugen på att beställa det till RDn, skulle passa bra ihop med det lägre styret jag kör med. Men plånboken är ju inte så tjock som den var innan jag köpte nya hojen.

När jag polerar brukar jag köra 240,400,600,800,1000,1200 och sen på med bomullstrissa med autosol och sedan torkar bort alla rester av autosolen. Sen går jag på med Meguiars polermedel.
Det blir en jävla massa slippapper som man måste köpa, och dom är inte billiga.

Jo, det är sant. Men jag har faktiskt plockat ner hojen lite lätt ändå :D Fast det är ju den vanliga servicen. Ska byta alla vätskor, har framgaffeln nerplockad för byte av packboxar. Annars har jag bara gjort rent lite detaljer, och smörjt detaljer. Haynes mekbok är riktigt bra att ha när man ska göra storservice, då ser man alla smågrejor man måste göra.

Haha, jo som sagt jag har redan skrivit ner lite grejor som jag planerar att göra nästa vinter, sitter och kollar lite då och då på ebay och kollar efter grejor man behöver då. Och om man hittar nåt till vrakpris köper man det. Vore skönt till vintern att ha alla delar man behöver hemma redan då. Istället för att gå hemma och vänta på saker i 2 månader.

Sen blir det ju lite utgifter man måste paya, nytt skinnställ, nytt ryggskydd, försäkring (fast det är klart), Uppkörningen som har höjts till 1500kr, osv.
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Det finns formler för sånt. Men denna gång har jag som jag skrivit tidigare i tråden, använd mig av firman Burn's beräkningsprogram X-design. http://www.burnsstainless.com/ De bjuder på en sån beräkning när man köper grejer därifrån. Det var en hel del de ville veta om min motor -utöver vad som normalt erfodras för enklare skolboksformler- en fullskriven sida! Så programmet X-design är nog lika avancerat som ryktet säger. Burn's designar och bygger ju avgassystem åt flygplan och McLaren och gud vet allt. Man får tillbaks en PDF med ritning.

Jag sitter med delarna på rummet nu, Bandit-koppling, krökar, avgasdelar mm samt Storz-fotpinnarna. Det ser bra ut. Gediget alltihop.

Aha, du kan ju det där med polering ser jag, du verkar ju noggrannare än jag därvidlag! :)

Ja dokumentation är guld när man skruvar heelt klart.

Klokt att satsa på bra skydd! Ingen billig hobby det här. Jag minns själv när jag var 17-18. Jag jobbade extra som en gris för mina byggen. Man är knäpp.

Aha, skönt och ha det klart. Jag ska ju bygga ett underseat avgasystem till min. Bara en kul grej, men jag skulle såklart vilja bygga det så att det är optimerat för motorn.
Farsan ska köpa lite grejor till våran MIG/MAG svets så man kan svetsa RF med den.

Skönt, det måste klia i fingrarna nu att få montera grejorna?

Ja, kolla bara på RDn, allt möjligt polerat. Fast på FZRn orkar jag nog inte polera, det blir nog att eloxera detaljer istället.

Nej, ja menar det, utifall om man skulle krascha, då är det bättre att ha skydd som är bra på kroppen än att ha ett Vance Hines helsystem på hojen.

Jag har fixat jobb på alla lov jag har. Jobbade som tusan förra sommarlovet, 7,5 veckor på sommaren, 1 vecka på höstlovet, 1 vecka på jullovet, och en 1 vecka nyss på sportlovet, och sen är det snart påsklov. Letar helgjobb, men det finns inte så många helgjobb är ute på "landet".
Man gör vad man kan för sin hobby :)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
[YOUTUBE-ID]ZAgPoz4V3_E&feature=related[/YOUTUBE-ID]


:rolleyes: :rolleyes: :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, skönt och ha det klart. Jag ska ju bygga ett underseat avgasystem till min. Bara en kul grej, men jag skulle såklart vilja bygga det så att det är optimerat för motorn.
Farsan ska köpa lite grejor till våran MIG/MAG svets så man kan svetsa RF med den.

Skönt, det måste klia i fingrarna nu att få montera grejorna?

Ja, kolla bara på RDn, allt möjligt polerat. Fast på FZRn orkar jag nog inte polera, det blir nog att eloxera detaljer istället.

Nej, ja menar det, utifall om man skulle krascha, då är det bättre att ha skydd som är bra på kroppen än att ha ett Vance Hines helsystem på hojen.

Jag har fixat jobb på alla lov jag har. Jobbade som tusan förra sommarlovet, 7,5 veckor på sommaren, 1 vecka på höstlovet, 1 vecka på jullovet, och en 1 vecka nyss på sportlovet, och sen är det snart påsklov. Letar helgjobb, men det finns inte så många helgjobb är ute på "landet".
Man gör vad man kan för sin hobby :)

Ja RD:n har du faktisk fått till rätt bra tycker jag, utan att såga sönder den. Det är ju bra om man kan återställa om man skulle få lust eller om en köpare så vill.

Jo det kliar i fingrarna att få montera. Jag väntar dock på min varv- och hastighetsmätare från England ty när jag har den ska jag starta upp hojen och testa varvräknaren, killswitchen samt nya oljekylaren. Sedan blir ju hojen ostartbar en tid igen, eftersom jag då börjar bygga nya avgassystemet samt byter koppling och startmotor och bygger dit tillbakaflyttade fotpinnar mm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur tusan ska jag veta det, MC-mätare slår ju om så tidigt :va
Föregående ägare hade inte heller någon aning, killen innan honom visste inte heller...

Kan man kolla sånt hos bilregistret kanske?

Man kan ju få ut ett registerutdrag med ägarlängden och vilket år den bytte resp ägare. Men inget om körsträcka vad jag vet. Men Bilprovningen antecknar ju körsträcka vare besiktning, kanske de har det lagrat på ngt sett :va

Ikväll vart nya oljekylaren med termostat färdigmonterad och ansluten, fyllde upp oljenivån igen. Nu ska jag bara få hem den kombinerade programmerbara varv- och hastighetsmätaren så kan jag provstarta innan jag börjar med montering av nya kopplingen, fotpinnarna och avgassystemsbygget.

När jag tar bort den gamla kopplingen ska jag även passa på att ta ut kasettväxellådan och inspektera drev och gafflar. De har ju bara gått 700 mil men det kan vara bra att se om allt lirar som det ska.

Jag ska även passa på att försöka utröna varför det läcker genom min trapdoor. Denna motor skiljer sig ju från en HD-sportstermotor såtillvida att den ska vara tät mellan primären och växellådan. Så att man kan köra ATF i kopplingen och tjockare växellådsolja i växellådan. Men jag upptäckte redan tidigt i somras att växellådsoljan färgades röd av ATF och således späddes, likaså kom det in växellådsolja i primären. Jag har haft mailtrafik med både S&S, Baker (som gjort lådan) samt Bandit för att få uppslag kring vad felet kan vara.

Jag kom på ett bra knep själv som jag ska prova. När jag plockat bort kopplingen och alltså rensat hela vägen fram till trapdooren (växellådsgaveln mot primären) så ska jag avfetta denna. Sedan spraya den med ett tunt lager såpvatten. Därefter stoppa växellådans avluftningsslang i munnen och blåsa och titta efter bubblor för att se var det läcker. Det kan ju läcka i såväl stationära tätningsytor såväl som via roterande axlar. Lurigt är det.

Banditkopplingen är verkligen en fröjd titta på, vilka dimensioner jämfört med Barnett Scorpionkopplingen! Både nav och korg i stål. Kraftigare lager för navet. Steglöst justerbart fjädertryck med låsmuttrar, större diameter på friktionsbelägg och stålskivor, de sistnämnda även slitsade för att inte slå sig av hettan. Även de tillbakaflyttade Storzfotpinnarna och Burn's-delarna var imponerande. Inget kromat customrunk, pure high performance parts.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir inte kopplingen tungarbetad?

Eftersom den har så mycket mer area så är planen att denna koppling ska bli väsentligt lättare i kopplingshandtaget än den Barnett jag har nu. Den slirade ju tom med Barnetts hårdaste fjädrar. Jag fick handla fjädrar från Marklund avsedda för Turbobusa för att få den att greppa. Eftersom min fjäderhöjd är lägre än en busakorg så vart det stenhårt.

Blir inte kopplingen tungarbetad?

Om jag hittar ngn fotograf så ska jag ta lite jämförande bilder mellan Barnetten (som använder sig av originalkopplingskorg men Barnett alu-nav och tryckplatta) och Banditen som innehåller både kraftigare Stålkorg, stålnav och tryckplatta. Banditen har även fler kugg för transkedjan, detta för att kunna öka diametern på kopplingen till maximalt vad som går in innanför transkåpan. Jag måste alltså ändra slututväxlingen för att kompensera för denna hastighetsminskning. Men det är det ju värt!
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är ingen dum idé att fräsa ur kopplingshuset så det ryms en extra lamell och mellanplatta om kopplingen inte håller (förutsatt att det finns tillräckligt med material att ta av i huset), jag har McX hårdaste Busafjädrar i min knarr nu och ändå håller inte kopplingen för mer än ~160hk.

Rena träningspasset för vänsternäven att köra inne i stan...:näsblod
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade nästan hoppats att du skulle prova drag-racingmodellen med vikter som slungas ut och ökar trycket.
Tycker att det låter som en bra idé i grund och botten.
Kan dock tänka mig att den känns skum vid gatkörning, med slirande koppling på lågvarv och tungdraget som satan om man kopplar med snurr på bitarna.
Är nyfiken.
Hoppas dock att det funkar med värstingkopplingen av normal konstruktion.
Skall bli kul att se siffrorna på motorn efter justeringarna.
Man skulle haft en egen bromsbänk, så att man kunde mäta allt eftersom, för att se vad de olika förändringarna gör.

Hur har du tänkt med avgaseriet?
Uträknat för maxeffekt?
Tycker att det är lite svårt på storkubikare.
Det är ju botten och mellanvarv man vill ha egentligen.
Men när man hamnat över 1400cc så finns det tillräckligt hur man än gör.
Siktar man på max effekt, med de höga varv som då krävs, så finns det (stor) risk att man varvar motorn sönder och samman.
En av anledningarna till att jag älskar kvadratiska motorer med 350-600 cc per cylinder.
Blir en lagom balans mellan körbarhet och toppeffekt.
Finns dock inte mycket att välja på.
Och lite tråkigt är det.
Överdrifter ÄR roligt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ingen dum idé att fräsa ur kopplingshuset så det ryms en extra lamell och mellanplatta om kopplingen inte håller (förutsatt att det finns tillräckligt med material att ta av i huset), jag har McX hårdaste Busafjädrar i min knarr nu och ändå håller inte kopplingen för mer än ~160hk.

Rena träningspasset för vänsternäven att köra inne i stan...:näsblod

JA det är ju en klassisk lösning. Min Barnett Scorpion bygger just på den principen, 100% större friktionsarea än origional tack vare bla fler lameller. Problemet är nog mer att dessa kevlarlameller är för tunna varvid dessa bränns och stålskivorna slår sig av värmen när man startar. Att ge full gas med kopplingen ute klarade Barnetten av, både i bänken och på gatan. Den var rejsandet den inte klarade, den vart så het i starten att sedan greppade den inte med helt utsläppt koppling.

Den temporära lösningen blev då attt skaffa "oversize" fjädrar. Men detta förde med sig an massa problem, bla frikopplingsproblen pga av svikten i vajern. Möjligheten till hydraulkoppling undersöktes och förkastades osv osv enligt vad jag skrivit tidigare i tråden.

Så det enda som kändes rejält var att inse att jag vuxit ur massproducerade gatkopplingar utan att det var dags att stiga upp till tungviktsklassen istället. Sjukt dyrt dock, Barnetten kostar 7000:- på hyllan, Banditen ca dubbelt så mycket.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hade nästan hoppats att du skulle prova drag-racingmodellen med vikter som slungas ut och ökar trycket.
Tycker att det låter som en bra idé i grund och botten.
Kan dock tänka mig att den känns skum vid gatkörning, med slirande koppling på lågvarv och tungdraget som satan om man kopplar med snurr på bitarna.
Är nyfiken.
Hoppas dock att det funkar med värstingkopplingen av normal konstruktion.
Skall bli kul att se siffrorna på motorn efter justeringarna.
Man skulle haft en egen bromsbänk, så att man kunde mäta allt eftersom, för att se vad de olika förändringarna gör.

Hur har du tänkt med avgaseriet?
Uträknat för maxeffekt?
Tycker att det är lite svårt på storkubikare.
Det är ju botten och mellanvarv man vill ha egentligen.
Men när man hamnat över 1400cc så finns det tillräckligt hur man än gör.
Siktar man på max effekt, med de höga varv som då krävs, så finns det (stor) risk att man varvar motorn sönder och samman.
En av anledningarna till att jag älskar kvadratiska motorer med 350-600 cc per cylinder.
Blir en lagom balans mellan körbarhet och toppeffekt.
Finns dock inte mycket att välja på.
Och lite tråkigt är det.
Överdrifter ÄR roligt.


Jo den elegantaste lösningen är ju en sk lockup-koppling där centrifugalvikter assisterar fjädrarna. Bandit tillverkar såna tryckplattor också. Men de får inte plats i min original transkåpa. Jag vill inte bygga en förstorad transkåpa heller eftersom detta är en gathoj. Lägger jag hojen så vill jag att såna saker som motorkåpor vara serieproducerade så att jag kan handla en ny.

Jag jag är också nyfiken på vad det nya avgassystemet kommer att ge. Men det är konsttruerat för att höja dels toppeffekten tack var de stegade grövre krökarna och ökat flöde i slutljuddämparna, dels ökat mellanregister tack var att jag inför ett förbindelserör, sk H-rör, i början av megafonerna.

Ja jag vet inte alls vad sprutet och nya avgassystemet kommer att ge när det är mappat och klart i vår. Men eftersom vridet steg från 162 till 175 Nm redan när vi provade sprutet i bänk med en enkel mapp i januari (senaste filmsnutten) så hoppas jag iaf att jag kommer över 130 rwhp. Vi får se.
Det är roligt att optimera saker runt ikring istället för att bara ta easy way out och dänga i en värre kam, det sistnämda ökar ju belastningen på motorn så mycket så jag vill heller först se till att ha ordning på torpet i övrigt. Hög effekt med så mild kam så möjligt mao. Jag har ju redan fått ut uppseendeväckande hör effekt (127 rwhp) ur denna motor mtp att jag alltjämt kör med S&S 600-kammen som motorn originallevererades med. Andra likadan motorer jag sett kurvor på har bara fått ut som bäst ca 115 rwhp. S&S är som vanligt blygsamma och uppger inte effekt men använder sin tumregel på lika många hk som kubiktum som ungefärligt förväntad riktlinje med originalkam.

Pucken tog några bilder på nya kopplingen igårkväll när han hälsade på i garaget. Så jag hoppas kunna visa skillnaden mot den gamla kopplingen senare.

/J
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Även det är en matematisk formel som jag anammar.
1hk/cui gäller dock V8or.
Övriga motorer är optimala vid 100 hk/l.

En motor av HD konfiguration kan dock anses vara 1/4 V8.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Även det är en matematisk formel som jag anammar.
1hk/cui gäller dock V8or.
Övriga motorer är optimala vid 100 hk/l.

En motor av HD konfiguration kan dock anses vara 1/4 V8.

Fast 100hk/liter sugmotor känns lite förlegat, även i bilsammanhang har man väl börjat plocka över det?
Jag pratar IOFS då om radfyra, underlägsna konstruktioner som V-motorer och twinnar kommenterar jag inte :D
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top