Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gav Suzy en klapp på baken och en ny blinkers i dag, så jag är visst romantisk!!! :mad:

(lite retsamt med anledning av "döpa motorcykel"-tråden)

Samma här.
Jag lyfte på täcket och viskade till henne: Nästa sommar går du som ett skållat ollon, annars blir det 95 oktan resten av säsongen

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Samma här.
Jag lyfte på täcket och viskade till henne: Nästa sommar går du som ett skållat ollon, annars blir det 95 oktan resten av säsongen

Jag brukar spela Kenneth and the knutters - Diesel doris i garaget :D

Suzy vågar inte ens misstända, då det står flera dunkar diesel i garaget!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fan Jörgen, sitter du bara och kollar Schlagerfestival nuförtiden, fick inte du paket från det ometriska landet nyss?

Uppdatera oss som har hojar som var färdigskruvade från fabrik, så vi har något att göra i väntan på barmark!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan Jörgen, sitter du bara och kollar Schlagerfestival nuförtiden, fick inte du paket från det ometriska landet nyss?

Uppdatera oss som har hojar som var färdigskruvade från fabrik, så vi har något att göra i väntan på barmark!

Jag har fortfarande bara fått varv- och hastighetsmätaren från Revtech samt Killswitchen från Pingel. De sitter på plats och är inkopplade. Varvräknaren är dock död, jag har en dialog med jänkarna ang detta och har suttit i tfn igårnatt. Men nu väntar jag på mail. Min koppling, fotpinnar och avgasrörkrökar kommer förhoppningsvis hem på fredag med min kompis som är i USA. Peppar peppar.

Har tränings-TIG:at lite ikväll, sotat tändkulan i båten i helgen, det blir nog klart nästa helg i bästa fall. Ska börja göra ren kolven nu i veckan. Cylinder, ljuddämpare, vevhus och portar är rena nu. Fick ur en ICA-kasse med sot bara ur ljuddämparen

Så det har inte hänt så mycket på HD:n
Bakljuset har jag byggt om till en diodplatta med skyltbelysning men det har jag ju också redan skrivit om. Den ser dock fortfarande ut som 1965 års Lucasbakljus bakifrån, såklart. No worries! :hihi
Jag beställde en slangmonterad 80-graders Mocal oljekylartermostat från England igår.

m-ot-6po.jpg

Ska sätta den mellan oljepumpen och Lockhart-oljekylaren jag installerade i somras.

Hänt ngt på Suzy?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag har en likadan på min GSX, men jag köpte den och kraftig 6-lagrad oljeslang på http://www.kgtrimning.com/oljekylare2.htm.

/Ingvar

Hej, ja jag började med att beställa från kgtrimning för en månad sedan, men de verkar inte komma ngn vart, jag har ringt dom 4 gånger sedan beställningen och inget händer. Så igår tröttande jag och beställde direkt från England. Paketet är redan skickat enligt trackingen.

Jag har ju torrsump, så min kylare sitter på returen till tanken, efter länspumpen = inget nämnvärt tryck. Så jag kör med vanlig 3/8" oljeslang.
Du tvingas ju ha din kylare på trycksidan, som alla våtsumpare.

Skönt att höra att du har en likadan, då är det ju proven performance! :)
Har din termostat funkat bra?

Mvh
Jörgen

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Skönt att höra att du har en likadan, då är det ju proven performance! :)
Har din termostat funkat bra?

Mvh
Jörgen

Min termostat skickade de samma dag som jag mailade in beställningen:tummenupp . Så värst vältestad är den inte eftersom jag satte på den nyss när jag bytte till "jättekylare" på gammelknarren. Dock verkar utförandet rätt gediget. Eftersom motorn är nyborrad har jag bara gjort en snabbstart i garaget för att se att allt verkar tätt efter att jag plockat ihop motorn. Nu väntar inkörning när vädret tillåter.

/Ingvar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Min termostat skickade de samma dag som jag mailade in beställningen:tummenupp . Så värst vältestad är den inte eftersom jag satte på den nyss när jag bytte till "jättekylare" på gammelknarren. Dock verkar utförandet rätt gediget. Eftersom motorn är nyborrad har jag bara gjort en snabbstart i garaget för att se att allt verkar tätt efter att jag plockat ihop motorn. Nu väntar inkörning när vädret tillåter.

/Ingvar

Jag tror att deras tystnad beror på att de i sin tur inte får ngt svar från sin leverantör av Mocal som heter www.thinkauto.com någonting. Jag har förstås skrivit även till dem, men inte heller fått svar. Så då beställda jag från en engelsk firma som heter Merlin Motorsport http://www.merlinmotorsport.co.uk/
De skickade samma dag, så de hade den hemma uppenbarligen.

Låter härligt att bara gå och vänta på våren för premiärtur och inkörning! :)
För mig är det alltid "målfoto", brukar precis få hojen klar till maj. :hihi

/J

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Vaddå, du har ju massor med jobb innan sommaren Jobb!

Jag hinner nog inte modifiera så det passar en 750 innan sommaren :D
Jo tack, det hade vart nå't. Men bara 1428! minst 1500 skall det väl vara:yoparty . Men det får vänta till någon annan vinter.

/Ingvar

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu går man bara och sparkar på däcken och funderar om man skall justera styret lite eller nå't:D .

Här finns en bild på termostatinstallationen.
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3437434&postcount=3647

/Ingvar

Nice! Det såg ju riktigt propert ut! :tummenupp
Gillar dina headers! :drool

En uppdatering:

Hämtade paketet med min termostat ikväll. Kunde inte låta bli att (som vanligt med nya detaljer) ta isär den och se att det inte var ngt skräp eller ihopsättningsfel i den. Det såg bra ut, jag kunde heller inte låta bli att grada av alla kanter, borra upp skruvhålen som var för snäva för skruvarna, samt våtslipa, polera och tvätta huset innan jag monterade ihop den igen. :3freak

Ska även handla nya insexskruvar i polerat RF samt dito kupolmuttrar. De två skruvar som höll ihop den var lite trista galvade skruvar med stjärnskalle, dessutom för korta för muttrarna. Men det är ju bilprylar, då brukar det vara lite skäggigt.

Jag tänkte handla RF stålspunnen 3/8" slang från Russel (mest för syns skull) via RoffesMotor och sedan koppla in termostaten på hojen de närmsta dagarna.

Ska även handla ett nytt K&N-filer av Roffes, ska ersätta sprutsystemets originalfilter med ett nytt med samma diameter men dubbelt så högt. Så att jag säkerställer att jag har tillräcklig filterarea och volym i burken innan hojen ska mappas senare i vår. Jag behöver bara svarva nya och längre distanser i luftburken för att anpassa den till ett högre K&N-filter. Så det är en easy fix. Visar en bild på hur det ser ut med befintligt filter.

Med 53 mm trottelhus känns det tårtigt att ha ett mindre filter än jag hade på HSR48:an

Efter en massa mailande till USA ang vad som är felet på min programmerbara varv-/hastighetsmätare så har det framkommit att det förmodligen är fel på min OEM HD-hastighetsgivare på motorn, detta har slagit ut mätarens kretsar.

Skickade paketet med mätaren till England ikväll, till fabriken som tillverkat den http://www.spa-uk.co.uk/design/index.asp. De sade att felet är en klassiker och de fixar den för 27£ plus frakt och moms, vilket jag tog direkt eftersom mätaren kostade 650$ plus frakt, tull och moms.

Har även beställt en ny speedo sensor från USA via Tassen för ca en lusentapp, eftersom ingen säkert kan säga att min sensor är hel, inte ens HD-verkstäderna kan testa dom. Billig hobby det här med elektroniska mätare... :Rockbanan

Min kompis kommer från staterna idag imorgon fredag, förhoppningsvis har han då med sig mina Burn's-krökar, Bandit superclutch samt Storz tillbakaflyttade fotpinnar.

/J

Bifogat

• J1.jpg
    J1.jpg
    125.4 KB · Visningar: 4,488
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hur går det men den, har du börjat kört något med den iår? Eller är det nåt som fattas?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har så du klarar dig ändå!
Tänk på mig som bara har en plutte 750, dessutom delat på 4, mina kolvar är inte större än dina lyftare :D

kom inte och snacka plutte, jag dras fortfarande med min 125:a i ett par månader till!:fakta

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hur går det men den, har du börjat kört något med den iår? Eller är det nåt som fattas?

Jag har en hel del jobb kvar. Bygga nya avgassystemet, montera Banditkopplingen, bygga dit tillbakaflyttade fotpinnar. Dessa delar kom fö igår, man jag måste hämta dom hos min kompis.

Igår byggda jag ett fäste till min nya oljekylare med termostat. Bockade och TIG-svetsade ihop det av 2 mm syrafast plåt. Det vart en lättkonstruktions rejsig design med runda samt ovala lätthål. Har ett fäste kvar att bygga, sedan polera dem. Därefter kan jag montera den nya kylaren med stålspunna slangar. Varvräknare är reparerad i England, de ska skicka tillbaks den nästa vecka. Cyrén är bort ett bra tag på en långsegling som ingår i hans utbildning, så jag har inga bilder.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jasså, jag trodde du hade sålt?

Det var länge sedan det hände något i din tråd! :D

äh, säften:fatta! :tungan jag vet att det går segt just nu men jag har varken ork, tid, lust, ekonomi eller motivering nog att jobba... måste polera klart gaffelbenen innan jag kan sätta igång med det roliga och det tar en sån jävla tid att jag snart ger upp det... kommer se borstat ut om jag monterar dem i nuläget men jag vet inte om jag nöjer mig med det liksom... jaja, jag får se. när ska du skaffa nytt projekt föresten?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning