Mera kopplingskontemplationer.
På den
första bilden så framgår vilken skillnad i bredd på friktions- och stålplattorna Banditen får jämfört med Barnett Scorpion-kopplingen. På den första bilden har jag alltså för jämförelsen lagt upp en lamell resp stålplatta från Scorpionkopplingen längst till höger. På den första bilden så ser man även hur Bandits stålskivor har slitsar vilka förhindrar att de kupar sig av värmen när man rejsar, såsom stålplattorna i min Barnett har gjort. På den första bilden så syns även den mer rejsiga designen på fjädrarna på Banditen. Fjädrarna spänns alltså ned med pinnbultar fästade i navet Man använder alltså inte -som på en gatkoppling- skruvar som dras till ett stopp. Här används UNF-låsmuttrar av krontyp vilket ger att men mha en tabell steglöst kan ställa in fjädertrycker. Man mäter avståndet från tryckplattan nedtill fjäderbrickan, kollar vad man har för färg på fjädrarna och går sedan in i tabellen så får man ut aktuelle fjädertryck. Maxgränsen ges även av tabellen, det är förstås när resp fjädertyp bottnar, sk coil contact, vid maximal frikoppling. Att ställa om fjädertrycket och även byta fjädrar kan jag göra genom den lilla derbykåpan på transkåpan, så jag behöver inte ens tappa ur oljan för detta.
Stål- resp friktionsplattorna ä 8 resp 9 tll antalet. Samma antal som i Scorpionkopplingen. Banditbelägget är dock dubbelt så tjocka. Detta gör att de har en bättre termisk tålighet samt nöter heller inte splinesen så fort i navet och korgen. Dessutom är ju som sagt både nav och korg i stål på banditen. Så livslängden borde bli mer än bra.
På
bild 2 så syns Bandit stålkorgen. Här syns en av orsaken till att den kan inrymma lika många men tjockare belägg än barnetten. Det beror bla på att nav och botten inte är ett gjutet stycke, här lägger man i en stjockare stålbottenplatta (den som syns på bilden) vilken bottnar där splinsens tar slut, bara ett par mm från botten på korgen. Dessutom har Bandit maxat höjden på sin korg till vad som går in i transkåpan, man får tom bearbeta bort några onödiga gjutklackar i kåpan.
Jag beställde koppling 079004 som skiljer från standardmodell 079003 genom att vara 0.57 kg lättare. Detta har man åstadkommit genom att lägga ytterligare tid på att borra lätthålen i botten på korgen samt fräsa bort onödigt material mellan de invändiga spåren för friktionsbeläggen i korgens insida. 100$ extra för allt detta arbete och 0.57 kg mindre roterande massa var ett enkelt val tycker jag.
På
bild 3 syns korgens baksida med den svetsade startkransen. Ingen ryckutjämnare kanske ngn ser. Men det sitter det inte ens original. Jag kollade med Bandit om det gick att få ryckutjämnare. "Torsional damping? That must be something you have seen on a jap bike?" blev svaret
/J