Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fast 100hk/liter sugmotor känns lite förlegat, även i bilsammanhang har man väl börjat plocka över det?
Jag pratar IOFS då om radfyra, underlägsna konstruktioner som V-motorer och twinnar kommenterar jag inte :D
Mja, till och med din hoj har väl mer än 100hk/L? 85hk på 750cc? Vid 100kw/L börjar det bli lite roligare. :nicka

Dubbla toppar = dubbelt så mycket problem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mja, till och med din hoj har väl mer än 100hk/L? 85hk på 750cc? Vid 100kw/L börjar det bli lite roligare. :nicka

Dubbla toppar = dubbelt så mycket problem.

Jo, det var ju det jag menade, jag har ju nästan 100kw/liter i min, däremot har jag nog inte så många hästar per ton :D

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Greate Wall of Text

Så det enda som kändes rejält var att inse att jag vuxit ur massproducerade gatkopplingar utan att det var dags att stiga upp till tungviktsklassen istället. Sjukt dyrt dock, Barnetten kostar 7000:- på hyllan, Banditen ca dubbelt så mycket.

tycker din hoj har vuxit ur kostymen för lääänge sedan :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast 100hk/liter sugmotor känns lite förlegat, även i bilsammanhang har man väl börjat plocka över det?
Jag pratar IOFS då om radfyra, underlägsna konstruktioner som V-motorer och twinnar kommenterar jag inte :D

Det är absolut inga problem att plocka ut mer effekt.
Det är inte det som det handlar om.
Det handlar om rätt balans mellan vridmomentet på låg- mellan- högvarv.
Du har en kortslagig 750 på 85 kusar.
Aldrig saknat umph?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Hedning! Vi pratar om vad som ger en trevlig karaktär här, inte sönderavlade engångsraketer med hög tomgång och obefintligt bottenvrid :mad:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Hedning! Vi pratar om vad som ger en trevlig karaktär här, inte sönderavlade engångsraketer med hög tomgång och obefintligt bottenvrid :mad:

Det är väl lite olika skolor?

Inte många med trimmad japansk sportbil som vill bli jämförda med något jänkejärn med stor V8.

Skulle din hoj vara en bil med V8 skulle det ju ändå vara en ganska stor bigblock med ca. 600 hästar...

EDIT: Kanske hellre en toktrimmad 400+ ci smallblock då i ditt fall, det är ju ändå en sportster...:)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl lite olika skolor?

..

Precis!
Bilmotorer brukar ju vara vevaxelhästar, jag har väl då ca 140 sådana. DEt ger att om det hade varit en lite 400 kubiktums "bigblock" hade det varit ca 560 hk

Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hej Jörgen ! jag lånar tråden litegrand.
Jag söker bilder på Stefan Farnells svarta Hedlundbygge samt en silverfärgad HD som han byggde.
Janne Gaffels låga HD med vit/svart tank och Campagnolofälgar, var på SuperBIke´s omslag... mitten på -80 talet och var utställd på Frescatimässan (-88 ?).
Samt en låg, olivgrön/röd textning HD (evo) som prydde omslaget på MCM -86 lr -87 ?
Jag är kass på att använda internets sökfunktioner, men undrar om du vet vart man får tag på bilder på dessa hojjar ?
Har funderingar på ett nytt bygge, därav frågan.

Ber om ursäkt för OT-inlägget i tråden.
/ Peter

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hej Jörgen ! jag lånar tråden litegrand.
Jag söker bilder på Stefan Farnells svarta Hedlundbygge samt en silverfärgad HD som han byggde.
Janne Gaffels låga HD med vit/svart tank och Campagnolofälgar, var på SuperBIke´s omslag... mitten på -80 talet och var utställd på Frescatimässan (-88 ?).
Samt en låg, olivgrön/röd textning HD (evo) som prydde omslaget på MCM -86 lr -87 ?
Jag är kass på att använda internets sökfunktioner, men undrar om du vet vart man får tag på bilder på dessa hojjar ?
Har funderingar på ett nytt bygge, därav frågan.

Ber om ursäkt för OT-inlägget i tråden.
/ Peter

Jag kan gå ned och fråga honom, vi är ju kompisar och kollegor.

Mvh
J

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Jag kan gå ned och fråga honom, vi är ju kompisar och kollegor.

Mvh
J

Det vore snällt !
Såg Janne Gaffels hoj bredvid Stefans svarta Hedlund på en Hogs fest, båda är i princip lika låga, vit/svart tank, kort gaffel med mycket rejk, ensitsig (som en knarr ska va !) och svarta Campafälgar.
Om jag minns rätt så byggde väll Stefan en silverfärgad HD ? låg, clip-on styren, trådekerfälgar ( 21-18 ?), lindade dragpipes...

Tyvärr har alla mina tidningar från den tiden gått till pappersinsamlingen.

Mvh Peter

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det vore snällt !
Såg Janne Gaffels hoj bredvid Stefans svarta Hedlund på en Hogs fest, båda är i princip lika låga, vit/svart tank, kort gaffel med mycket rejk, ensitsig (som en knarr ska va !) och svarta Campafälgar.
Om jag minns rätt så byggde väll Stefan en silverfärgad HD ? låg, clip-on styren, trådekerfälgar ( 21-18 ?), lindade dragpipes...

Tyvärr har alla mina tidningar från den tiden gått till pappersinsamlingen.

Mvh Peter

På UCC:s hemsida, under fliken Cycles hittar du längst ned Fast Bob från -84
http://www.uccycles.com/

På Hedlundsidan http://www.hedlunds-motor.se/ under fliken Bildgalleri samt även under fliken Tidningar och MCM. Kanske finns fler på den sidan, jag har inte kollat igenom alla.

Jag har inte koll på allt han har byggt, jag minns mest hedlundräsern. Vi körde mot varann på "Stans snabbaste hoj" på Bromma 1985 minns jag. Fast då kände vi inte varann.

Mvh
Jörgen

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Tack... Det var jättesnällt !
Nu blev det "lilla julafton" helt plötsligt...hojjen som Billy Gibbons sitter på lr bygget som har Challengern i bakgrunden...:tummenupp

...då kanske det blir till att slå sönder spargrisen och bosätta sig på jobbet.
Hursomhelst...tack Jörgen !

Mvh Peter

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Pucken var förbi garaget i söndags, så tack vare honom så har jag nu några mobiltelefonbilder jag kan uppdatera tråden med. Börjar med lite bilder på Banditkopplingen. För att förklara skillnaden.
På bild 1 så syns Banditkopplingen, på bild 2 och 3 syns två av Cyréns bilder på Scorpionkopplingen innan den monterades i motorn förra vintern.

Det som skiljer bandikopplingen är alltså att dels innefattar den även en ny starlare stålkorg, Barnett Scorpionopplingen omfattar "bara" ny tryckplatta, aluminiumnav, stålskivor och lameller. Scorpionkopplingen har ca 100%större friktionsyta tack vare fler men tunnare stålskivor och lammeller än original.

Banditkopplingen omfattar både Stålkorg, stålnav samt stålskivor och lameller.

På bilden på Banditen så kan man se det jag tidigare förklarat, att den maximala kopplingsdiameter bestäms av originalkorgens diameter på kedjekransen till transkedjan. Det är bla här som Bandit skiljer sig, den levereras med en kraftigare svarvad stålkorg vilken har 59 tänder på kransen isf som original 56 tänder. Detta gör alltså att banditkopplingen maximerer sin diameter till vad som går att få in i originaltranskåpan som syns på bild 3. För detta så erfordras förstås en längre transkedja (96-länk). En sån levereras med kopplingen. För att kompensera för det nt högre motorvarvet så får jag öka på en kugg på framdrevet (på växellådans utgående axel).

Kommer mera.
/J

Bifogat

• banditkopplingen.JPG
    banditkopplingen.JPG
    56.5 KB · Visningar: 4,264
  • 1640_v11.jpg
    1640_v11.jpg
    57.4 KB · Visningar: 4,232
  • 1640_v8.jpg
    1640_v8.jpg
    72.5 KB · Visningar: 4,181
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Mera kopplingskontemplationer.

På den första bilden så framgår vilken skillnad i bredd på friktions- och stålplattorna Banditen får jämfört med Barnett Scorpion-kopplingen. På den första bilden har jag alltså för jämförelsen lagt upp en lamell resp stålplatta från Scorpionkopplingen längst till höger. På den första bilden så ser man även hur Bandits stålskivor har slitsar vilka förhindrar att de kupar sig av värmen när man rejsar, såsom stålplattorna i min Barnett har gjort. På den första bilden så syns även den mer rejsiga designen på fjädrarna på Banditen. Fjädrarna spänns alltså ned med pinnbultar fästade i navet Man använder alltså inte -som på en gatkoppling- skruvar som dras till ett stopp. Här används UNF-låsmuttrar av krontyp vilket ger att men mha en tabell steglöst kan ställa in fjädertrycker. Man mäter avståndet från tryckplattan nedtill fjäderbrickan, kollar vad man har för färg på fjädrarna och går sedan in i tabellen så får man ut aktuelle fjädertryck. Maxgränsen ges även av tabellen, det är förstås när resp fjädertyp bottnar, sk coil contact, vid maximal frikoppling. Att ställa om fjädertrycket och även byta fjädrar kan jag göra genom den lilla derbykåpan på transkåpan, så jag behöver inte ens tappa ur oljan för detta.

Stål- resp friktionsplattorna ä 8 resp 9 tll antalet. Samma antal som i Scorpionkopplingen. Banditbelägget är dock dubbelt så tjocka. Detta gör att de har en bättre termisk tålighet samt nöter heller inte splinesen så fort i navet och korgen. Dessutom är ju som sagt både nav och korg i stål på banditen. Så livslängden borde bli mer än bra.

bild 2 så syns Bandit stålkorgen. Här syns en av orsaken till att den kan inrymma lika många men tjockare belägg än barnetten. Det beror bla på att nav och botten inte är ett gjutet stycke, här lägger man i en stjockare stålbottenplatta (den som syns på bilden) vilken bottnar där splinsens tar slut, bara ett par mm från botten på korgen. Dessutom har Bandit maxat höjden på sin korg till vad som går in i transkåpan, man får tom bearbeta bort några onödiga gjutklackar i kåpan.
Jag beställde koppling 079004 som skiljer från standardmodell 079003 genom att vara 0.57 kg lättare. Detta har man åstadkommit genom att lägga ytterligare tid på att borra lätthålen i botten på korgen samt fräsa bort onödigt material mellan de invändiga spåren för friktionsbeläggen i korgens insida. 100$ extra för allt detta arbete och 0.57 kg mindre roterande massa var ett enkelt val tycker jag.

bild 3 syns korgens baksida med den svetsade startkransen. Ingen ryckutjämnare kanske ngn ser. Men det sitter det inte ens original. Jag kollade med Bandit om det gick att få ryckutjämnare. "Torsional damping? That must be something you have seen on a jap bike?" blev svaret :hihi

/J

Bifogat

• banditkopplingenvsbarnett1.JPG
    banditkopplingenvsbarnett1.JPG
    67.1 KB · Visningar: 4,336
  • banditkorg.JPG
    banditkorg.JPG
    65.8 KB · Visningar: 4,143
  • banditback.JPG
    banditback.JPG
    65.9 KB · Visningar: 4,165

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
"Torsional damping? That must be something you have seen on a jap bike?"
Och bara helt apropå så råkar jag ha den här bilden. Det är någon äldre H-D som var med på färjan från Göteborg till Newcastle. Ägaren tyckte tydligen att det var säkrast att ta med sig den stooora hylsnyckelsatsen. Jag skulle inte ha velat byta resemaskin med den gubben. :tungan

verktyg.jpg

Edit: iofs inte en särskilt relevant bild, bara lite smårolig. :hihi

Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
BLIXT KOLL.. näe sportsnöre e inte bättre,snabbare än en japs hoj hur man en gör:tungan RACE I SOMMAR:

jUST DE OK... HD BULLRA FÖR MYCKET FÖR O REJSA PÅ BARKARBY:D :D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
BLIXT KOLL.. näe sportsnöre e inte bättre,snabbare än en japs hoj hur man en gör:tungan RACE I SOMMAR:

jUST DE OK... HD BULLRA FÖR MYCKET FÖR O REJSA PÅ BARKARBY:D :D

Eru slirig på självaste långfredagen! :ajjabajja Du kan vara lugn, sothoran får inte ställa upp mot din hoj ändå, det skulle räknas som pedofili och barnarov :hojharley

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning