Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:arsele
Hittade en fin förkrigsfilm med lite Harley hillclimb, mest harley sidventilare som far uppför backen.
http://revver.com/video/451394/home-movie-of-motorcycle-hill-climb-1930s/

Ahh, det var tider det, då män var män och kvinnorna var tvungen att acceptera det!
Man kanske skulle leta sig en WLA och bygga backräcer av, inte för att jag skulle köra backtävling med den, utan för det håriga stuket!
Enligt uppgift så finns några av dom 30000 exemplaren som skickades till ryssland kvar, men det vete f-n om det går att exportera någonting därifrån.

Annars får jag leta mig en Harley-Davidson MT350E istället, kanske en mer lämplig backräcer med dagens mått!
crw_4060l_std.jpg
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ahh, det var tider det, då män var män och kvinnorna var tvungen att acceptera det!
Man kanske skulle leta sig en WLA och bygga backräcer av, inte för att jag skulle köra backtävling med den, utan för det håriga stuket!

De är rätt manliga original också.
[YOUTUBE-ID]xkO4EOEUcs8[/YOUTUBE-ID]
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De är rätt manliga original också.

Jorå, skulle tomten komma med en sån till mig skulle jag nog bara rensa bort lite onödiga grejor på den och åka som den är.

Nog för att jag bor i norrland, men det är sällan jag har älgstudsaren med mig, så den väskan ryker nog och lite andra militär-specialare, samt det bedrövligt fula bakstödet.

En ursprungschopper helt enkelt, en surplus hoj som man choppar bort lite ifrån.
Det håller på att vara ont om stag från 30tals fordar att förlänga gaffeln med så den skulle jag nog behålla orginal, men övriga customtrick från den tiden motsätter jag mig inte.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jorå, skulle tomten komma med en sån till mig skulle jag nog bara rensa bort lite onödiga grejor på den och åka som den är.

Nog för att jag bor i norrland, men det är sällan jag har älgstudsaren med mig, så den väskan ryker nog och lite andra militär-specialare, samt det bedrövligt fula bakstödet.
Hör av dig efter jul.
En uppsättning sådana tillbehör skulle passa på Uralen.
Harley gjorde en kopia av R71 (som ural/dnepr/chang jiang är baserade på) emedan de tyska maskinerna var överlägsna i Afrika.
Att kopiera en sådan vore ball.
Bland annat körde de med disk-hjul och (vill jag minnas springer-gaffel).
xa-ama.jpg

Var mycket nära att denna modell (XA) ersatte WLAn.
Stöp på att det gick åt för mycket aluminium.
32kg till en XA, 22kg till en WLA.
Var den aluminiumen sitter är ett mysterium...
Disk-hjulen försvann efter att en förserie släppts med fallskärm i Afrika.
Sedan var de okörbara..
Synd.
Var snyggare.
xa-gi.jpg


Förresten så skall S&S börja serieproducera sidventilare.
Äntligen!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har sig fått på kopplingen ?

Kan annars tänka mig att ha den hemma i vitrinskåpet !

Nej inte ännu. I förrgår så färdigställda jag elsystemet satte temporärt dit tanken och startade sedan hojen på lyften för att testa varv- och hastighetsmätaren, oljekylarinstallationen och killswitchen. Allt funkade bra!

Igår så tappade jag ur bensin, trans- och växellådsoljan, tog bort batteriet igen och monterade sedan hojen på lyften. Så nu har äntigen den sista etappen i denna vinters arbeten påbörjats: Att montera kopplingen, de tillbakaflyttade pinnarna och det mest roliga, att bygga det nya avgassystemet.

Igår hann jag med att demontera vänster fotpinne, växelpet och transkåpan. Tog bort kopplingsfjädrar, tryckplatta och lamellpaketet. Lossade motordrevet. Men när jag skulle lossa muttern till kopplingsnavet så upptäckte jag att jag försnillat eller lånat ut min 30 mm 6-kanthylsa till denna mutter. Så där är jag nu. Men imorgon är ju affärerna öppna igen så då kan jag ta bort motordrev, transkedja och den gamla kopplingskorgen/navet.

Jag kommer dock inte att montera den nya kopplingen direkt, när jag ändå har demonterat primärtransmissionen jag ska nämligen passa på att ta ut växellådskassetten för en inspektion, jag är inte orolig och har inte sett ngt på magnetpkluggarna, men det kan ju vara smart att inspektera denna nya låda efter sina första 700 mil. Ska även ta reda på varför den "täta" trapdooren läcker olja mellan växellåda och trans, ska även passa på att räkna antalet kugg på det hjul som speedosensorn läser från, så att jag kan programmera hastighetsmätaren korrekt.

När detta är klart så ska jag montera den nya kopplingen, det ska bli kul, jag tycker också den är rätt maffig får jag erkänna. :) Efter detta kan jag montera de nya tillbakaflyttade fotpinnarna (som är färdigpolerade nu) .
När detta sitter på plats ska jag böra bygga avgaseriet. Med nuvarande avgassystem så får tex inte den nya högra fotpinnesatsen plats.

/J
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men när jag skulle lossa muttern till kopplingsnavet så upptäckte jag att jag försnillat eller lånat ut min 30 mm 6-kanthylsa till denna mutter. Så där är jag nu.
/J

VADFALLS!!!

Metriska doningar i ett Milawaukee-järn?
Herrn behagar skämta!
Nog för att det ryktas att dom närmar sig det metriska systemet, men jag trodde dom gjorde det "inch by inch"

ÅAS Harleyn jag postade längre upp hade ju Rotaxrova, så dom har ju börjat inse den metriska överlägsenheten, dessutom skulle väl den senaste Bullen ha Rotax också?

(fan, pucktvåa igen, på öppet mål)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmmm... 30 mm (metric) mutterskalle på en HD.
Lite "japbike"är det nog ändå:D

VADFALLS!!!

Metriska doningar i ett Milawaukee-järn?
Herrn behagar skämta!
Nog för att det ryktas att dom närmar sig det metriska systemet, men jag trodde dom gjorde det "inch by inch"

ÅAS Harleyn jag postade längre upp hade ju Rotaxrova, så dom har ju börjat inse den metriska överlägsenheten, dessutom skulle väl den senaste Bullen ha Rotax också?

(fan, pucktvåa igen, på öppet mål)

Haha! Ni är observanta som vanligt! :hihi
Kopplingsmuttern är en tummutter som motsvarar 30 mm.

Däremot hade tex Barnettkopplingen metrisk gänga på fjäderskruvarna, men det kopplingen stöttes ju bort av min motor. Den amerikanska metriska Mikuni HSR48:an tolererade den dock :va
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jänkarna är ju inte helt konsekventa kan man tycka!
Keihin cv 40 är ju helt klart metric och bromsarna på min
sportster består av en blandning av tum o mm:va

Nåja,dubbla skivor fram med fyrkolvsok på min sportster är ju
inte helt HD likt men dom har ju självklart gjort allting stummonterat,
inga flytande ok/skivor här inte,får väl se om dom slår sig om man får
för sig att tokgasa runt en gokartbana i sommar:rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jänkarna är ju inte helt konsekventa kan man tycka!
Keihin cv 40 är ju helt klart metric och bromsarna på min
sportster består av en blandning av tum o mm:va

Nåja,dubbla skivor fram med fyrkolvsok på min sportster är ju
inte helt HD likt men dom har ju självklart gjort allting stummonterat,
inga flytande ok/skivor här inte,får väl se om dom slår sig om man får
för sig att tokgasa runt en gokartbana i sommar:rolleyes:

Om det är 4kolvsok så behöver väl inte skivor/ok flyta då kolvarna rör sig oberoende på båda sidor och trycket utjämnas ju automagiskt till den sida där det behövs?

Sen har jag sett eftermarknadsskivor som är flytande, men det tror jag var till dom osportiga modellerna med sämre ok.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Om det är 4kolvsok så behöver väl inte skivor/ok flyta då kolvarna rör sig oberoende på båda sidor och trycket utjämnas ju automagiskt till den sida där det behövs?

Sen har jag sett eftermarknadsskivor som är flytande, men det tror jag var till dom osportiga modellerna med sämre ok.

Kanske är lite miljöskadad efter att ha åkt japshoj i en massa år och
där är ju alltid något(eller både och)flytande.

Det som man funderar mest över är väl om använder bromsarna så pass
brutalt så att skivorna glöder(obs,överdrift,det är ju HD vi snackar om:D )

Har lyckats få skivor att slå sig på offroadare med flytande ok/stumma skivor
förr:huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kanske är lite miljöskadad efter att ha åkt japshoj i en massa år och
där är ju alltid något(eller både och)flytande.

Det som man funderar mest över är väl om använder bromsarna så pass
brutalt så att skivorna glöder(obs,överdrift,det är ju HD vi snackar om:D )

Har lyckats få skivor att slå sig på offroadare med flytande ok/stumma skivor
förr:huvet

Harley Davidson uppfann den låsningsfria bromsen för väldigt länge sedan, och har hållit fast vid idén sedan dess!

När jag kör stortwinnen så använder jag mer eller mindre bara motorbroms och fotbroms, frambromsen är ett skämt.
När jag kör Sportstern så liknar det nästan motorcykelkörning, fast jag använder mycket fotbroms på den med.
När jag kör Suzukin använder jag fotbromsen ytterst lite, den är ett skämt...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Harley Davidson uppfann den låsningsfria bromsen för väldigt länge sedan, och har hållit fast vid idén sedan dess!

När jag kör stortwinnen så använder jag mer eller mindre bara motorbroms och fotbroms, frambromsen är ett skämt.
När jag kör Sportstern så liknar det nästan motorcykelkörning, fast jag använder mycket fotbroms på den med.
När jag kör Suzukin använder jag fotbromsen ytterst lite, den är ett skämt...

Ja det är verkligen ett lyft med Öhlins samt ISR ok och skivor, stålspunna slangar och aluminiumfälgbanor runt om på en sportster. 10 kg lättare och riktigt fint bett.


En uppdatering. Nu har jag demontera gamla kopplingen och mönstrat växellådan och allt såg bra ut. Dock hade en skruv som håller en axialstyrning till bottenstocken vibrerat upp och svarvat lite mot kopplingskorgen, det var den enda skruvan jag inte dragit själv utan som var "åtdragen" från Baker. Så pga detta var skiftgaffeln till 3:an och 4:an avslipad ca 1 mm, jag har beställt en ny. Jag har även felsökt var det läcker genom trapdooren genom att spraya såpvatten på trapdooren (växellådsgaveln) och stoppa växellådsventilationsslangen i munnen och blåsa.

Det visade sig att mina föraningar var riktiga, det läcker ymningt rakt igenom de kapslade lagren. Detta är ju svårt att gör ngt åt, så jag plundrade den nedre axelns lager på dess tätningar mha en syl. Så att jag kan vara säker på att det är lika nivå i växellåda och trans. Jag har varit orolig att det annars sakta läcker över till kopplingen när hojen står på sidostödet i garaget, isf kan ju de första milen köras med för låg nivå i växellådsdelen. Det kan ju faktisk även vara just det som orsakat överhettningen av min skiftgaffel. Men med min mod enligt ovan så kan jag nu alltså vara säker på att nivån snabbt utjämnas när jag reser upp hojen, även med kall olja och nystartad hoj.

Jag har även demonterat den trasiga 1.4 kW Spyke-startmotorn och gjort ett test som bekräftar det jag trodde, att oljedroppet hängde ihop med den hispiga startmotorn. Jag ställde startmotorn på högkant och fyllde med oljekanna olja runt utgående axeln, det rann snabbt in i startmotorn och kom ut vid skvallerhålen, härigenom kommer det alltså in olja i solenoiddelen. Jag har sett att det gnistrar från skvallerhålen när startmotorn klickar, så nu blir det garantiåterlämning på denna Spyke, den andra i ordningen. De verkar inte klara denna motor, axeln på startmotorn var ca 1 mm glapp, på ca 400 mil... Den förra Spyken höll 300 mil innan det började läcka olja och sedan la den av.

Får se var jag ska satsa på för startmotorfabrikat nu....

Svetsen började strula för en vecka sedan, bara den digitala displayen som får fnatt ibland, men eftersom det är garanti så är det lika bra att skicka iväg den på en gång. Scandtig lovade att fixa eller byta den direkt, jag hoppas att jag får den i slutet på denna vecka men det är nog optimistiskt. De fick den i tisdags. Min Speedglashjälm hade även svårt att släcka ordentligt när jag svetsade tunnplåt med låga ampere, jag har nu fått en ny modell från 3M som är känsligare och ställbar. Jag kan dock inte prova den förrän jag har fått min TIG åter, eller en ny. Så ännu har jag inte kunnat börja med avgaseriet. :hoppskrat

/J
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tur att man ska flytta från vaxholm, man hörde när den gamla kom den där kommer väll knappast vara stillsammare. :hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har sett någon ny sorts startmotor till harley.
Kommer inte ihåg namnet.
Om jag fattade rätt, så sitter det inga kol i.
Skulle vara effektivare (mindre effektförlust via värme),
Funkar det, tros?
Tänkte att det antagligen går att spara några gram både på hojen och plånboken.
Kanske var en sådan du hade?
Någon som fattar vad jag menar?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har sett någon ny sorts startmotor till harley.
Kommer inte ihåg namnet.
Om jag fattade rätt, så sitter det inga kol i.
Skulle vara effektivare (mindre effektförlust via värme),
Funkar det, tros?
Tänkte att det antagligen går att spara några gram både på hojen och plånboken.
Kanske var en sådan du hade?
Någon som fattar vad jag menar?

Mja den är gammal.
Heter kick:D
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top