Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Tack! :hihi

Jo ljudet av slipmaskinen ringer i huvudet fortfarande, men det har sin charm med träbåtar. Motorcykelpillandet är mer bekvämt, ljust och varmt garage. Skön omväxling efter en blåsig kall dag på varvet. :hihi

/J

Drömmen e ju o ha båtarna bilen hojarna under samma tak:) Fast då får man nog skrapa fler trisslotter än man gör idag:D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Drömmen e ju o ha båtarna bilen hojarna under samma tak:) Fast då får man nog skrapa fler trisslotter än man gör idag:D

Under samma tak kanske, men väl åtskiljda av väggar, annars har man slipdamm från träbåten i luftintaget till bilen och färgdamm från lackeringen av motorcykeln på träbåten...
Sen bör man ju ha sin säng, kaffepanna och kylskåp i närheten också, dock väl avskiljt från lukterna...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Under samma tak kanske, men väl åtskiljda av väggar, annars har man slipdamm från träbåten i luftintaget till bilen och färgdamm från lackeringen av motorcykeln på träbåten...
Sen bör man ju ha sin säng, kaffepanna och kylskåp i närheten också, dock väl avskiljt från lukterna...

Ja precis, det är nog inget vidare att ha slipdamm från båten över hojmotormek. Men hobbybilen och hoj under samma tak vore en dröm.
Man har vårstädat på sighten ser jag, rubriken har stylats om :hihi

Har jobbat på båten varje kväll till sent den här veckan, kom just hem från varvet. Kliar i fingrarna att få bygga på avgassystemet. I synnerhet idag, ty när jag gick hem från jobbet så hade Potatos Mc invigt onsdagstraditionen, det var ett lass hojar på Donken på Sveavägen! :drool

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki

Klart dom ska ha egna rum:D

Ja precis, det är nog inget vidare att ha slipdamm från båten över hojmotormek. Men hobbybilen och hoj under samma tak vore en dröm.
Man har vårstädat på sighten ser jag, rubriken har stylats om :hihi

Har jobbat på båten varje kväll till sent den här veckan, kom just hem från varvet. Kliar i fingrarna att få bygga på avgassystemet. I synnerhet idag, ty när jag gick hem från jobbet så hade Potatos Mc invigt onsdagstraditionen, det var ett lass hojar på Donken på Sveavägen! :drool

Åkte förbi vid 1700 o då va det inte en hoj där,o ruggit som fan va lite tidigt o åka bara i töjjet o t tröja under:) Så det blev o åka upp till Rapido o surpla varmt kaffe i stället.

Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Nu har du satt tankarna igång på mig, Jörgen.
Efter dina youtube-filmer så står ett nytt avgassystem högt upp på önskelistan.

Vet du någon som är duktig (och helst billig) på att bocka rostfira rör i stockholm?
Vill ha mina rör dragna som på bilden men problemet är att kicken sitter på samma sida.
Går ju att dra det på andra sidan, men det är ju inte riktigt rätt då det är den sidan man lägger ner hojen på när man kör rundbana.

// Linus

Bifogat

• sw6.jpg
    sw6.jpg
    16.2 KB · Visningar: 145

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var längesedan det skrevs nått.
Hur går det med svetsandet o krökeriet.
Ser ju att du även håller på med en gammal goding åxå. lyssna på detta
http://www.youtube.com/watch?v=boWmrgicppg

Jo i vanlig ordning har fått lägga all tid på båten denna månad. När eken kallar...
Men igår så sjösattes hon och ligger nu äntligen vid bryggan! :) Händelsen bevittnades fö av Tarmac som var på sthlmsbesök och tog lite bilder på båt och hoj, själv hade jag inte sovit mer än 3-4 timmar per natt de senaste tre dagarna så jag jag ganska diffusa minnen av dagen :3freak. Så i mitten på den här veckan kan jag börja med hojen igen. Så fort jag har röjt undan på hamnplanen och gjort båten sjöklar. Fick hem mer svetstråd och fluss från Burn's idag och startmotorn är inhandlad mer har inte lämnat usa än.

Fin tändkulefilm, lite samma storlek på tändkula som min Seffle 20-hästare. Har sotat henne i vinter så nu är hon högljudd igen :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Vet du någon som är duktig (och helst billig) på att bocka rostfira rör i stockholm?
Vill ha mina rör dragna som på bilden men problemet är att kicken sitter på samma sida.
Går ju att dra det på andra sidan, men det är ju inte riktigt rätt då det är den sidan man lägger ner hojen på när man kör rundbana.

// Linus

Jag vet faktiskt ingen i Sverige som kan bocka tunnväggiga rör snyggt och bra i RF. Jag köpte mina rörkrökar, tigtråd, lambdasondflänsar, fjäderfästen, fjädrar mm från Burn's i USA. http://www.burnsstainless.com/

Du kan bygga ett snyggt system som på din bild genom att använda deras delar. Handlar man delar därifrån bjuder de även på en beräkning på ett optimalt avgassystem med sitt program X-design om man skickar in ett formulär med motordata och önskemål. Så har jag gjort, systemet jag bygger nu har således 3-stegade krökar mm. Kör med SS 304 samt wall thickness 18 ( ca 1.2 mm) så är det lätt att svetsa i men inte onödigt tungt.

De har bla många praktiska tips kring avgasbygge i rf på sidan
http://www.burnsstainless.com/TechArticles/techarticles.html

/J

Last edited:

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag vet faktiskt ingen i Sverige som kan bocka tunnväggiga rör snyggt ...hArticles/techarticles.html[/url]

/J

Ok, det kan ju iof. vara rätt kul att bygga ett eget system så man har något att skryta över. :D
Har aldrig själv tiggat men en i mitt garage är grym på det eller så får man helt enkelt lära sig det.

// Linus

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ok, det kan ju iof. vara rätt kul att bygga ett eget system så man har något att skryta över. :D
Har aldrig själv tiggat men en i mitt garage är grym på det eller så får man helt enkelt lära sig det.

// Linus

Det är ju en helt gångbar metod, att du kapar till och fixar rördelarna och att han/hon med TIG:en punktar upp det åt dig allteftersom du fått till allt rätt. Börja med två punkter tills du är säker sedan addera två till. Två punkter är nämligen lätta att vicka upp om det vart fel.

De första skarvarna närmast toppen kan det vara bra att helsömma så fort man är säker, ty om dess slår sig med blott ett par grader vid tex flänsen mot toppen när man helsömmar så kan det ju vinkla hela system galet om man punktat ihop för mycket på en gång.

Jag handlade en 200 amp AC/DC tig på scandtig

Last edited:

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Det är ju en helt gångbar metod, att du kapar till och fixar rördelarna och att han/hon med TIG:en punktar upp det åt dig allteftersom du fått till allt rätt. Börja med två punkter tills du är säker sedan addera två till. Två punkter är nämligen lätta att vicka upp om det vart fel.

De första skarvarna närmast toppen kan det vara bra att helsömma så fort man är säker, ty om dess slår sig med blott ett par grader vid tex flänsen mot toppen när man helsömmar så kan det ju vinkla hela system galet.

Bra att veta det där med flänsen mot toppen och svetsa. Kan ju ställa till det en del.
Sitter inget orginal system på nu, så det kanske man kan modda och dra upp...:va
Ska kolla det imorgon.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Bra att veta det där med flänsen mot toppen och svetsa. Kan ju ställa till det en del.
Sitter inget orginal system på nu, så det kanske man kan modda och dra upp...:va
Ska kolla det imorgon.

Jag vet att du förmodligen vill bygga själv, men bara för info så är jag övertygad om att det finns färdiga flattrack-system att köpa till din hoj eftersom den motorn faktiskt kördes/körs mycket i flattrack.
Säkert stämmer inte bakre fästet då de är gjorda för tävlingsramarna, men det är nog lätt fixat.

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Har du jobbat något med Inspr motorer på Harley?
Måste gøra en map till lørdag.
Får protuner imorgon och ska børja jobba med den.
Vet du någon sida på nætet?
(streetlegal i fredrikstad)

Hjælp mig med det så fixar jag dina bockningar på ett smidigt sætt.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Har du jobbat något med Inspr motorer på Harley?
Måste gøra en map till lørdag.
Får protuner imorgon och ska børja jobba med den.
Vet du någon sida på nætet?
(streetlegal i fredrikstad)

Jag har inte hållt på just ngt med Delfi och andra HD-system. Det enda jag bekantat mig med är de system jag har på min hoj, ett PFI Pegasus. Jag ska också bygga upp en tänd- och bränslemapp men måste få klart nya avgassystemet först.

Ring och prata med Båging på Mek1, eller ta frågan till honom mfl på Harleyportalen där han brukar svara på mycket frågor, han har koll
http://www.mek1.se/

Mvh
J

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag vet att du förmodligen vill bygga själv, men bara för info så är jag övertygad om att det finns färdiga flattrack-system att köpa till din hoj eftersom den motorn faktiskt kördes/körs mycket i flattrack.
Säkert stämmer inte bakre fästet då de är gjorda för tävlingsramarna, men det är nog lätt fixat.

Åhh fan. Det är iof. lite lockande då jag oxå vill ha hojen klar så fort som möjligt.

Ska se om jag kan hitta lite färdiga system och se vad de kostar.

Nu ska jag inte trasha din tråd mer utan har lagt upp en liten uppdate på vad som ska göras innan sommaren i min tråd.

// Linus

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Hoj
00 Apa Mille Räser

// Linus
Inte i Fjollträsk men i Stöde. Kolla med www.urm.se

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jo i vanlig ordning har fått lägga all tid på båten denna månad. När eken kallar...
Men igår så sjösattes hon och ligger nu äntligen vid bryggan! :) Händelsen bevittnades fö av Tarmac som var på sthlmsbesök och tog lite bilder på båt och hoj

O här kommer en välbehövlig bildpåfyllning: :)

Bifogat

• j8.jpg
    j8.jpg
    208.9 KB · Visningar: 175
  • j7.jpg
    j7.jpg
    228.6 KB · Visningar: 162
  • j6.jpg
    j6.jpg
    209.3 KB · Visningar: 150
  • j5.jpg
    j5.jpg
    218.3 KB · Visningar: 157
  • j4.jpg
    j4.jpg
    201.5 KB · Visningar: 245
  • j2.jpg
    j2.jpg
    182.3 KB · Visningar: 150
  • j1.jpg
    j1.jpg
    222.9 KB · Visningar: 159
  • j3.jpg
    j3.jpg
    170.2 KB · Visningar: 164

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
härligt att se henne igen, var längesen sist! tack tarmac:tummenupp och grattis till sjösättningen jörgen!:yoparty men du, jobba nu på hojen med dig...:7peta :D

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.

Bifogat

• j9.jpg
    j9.jpg
    198.7 KB · Visningar: 168
  • j99.jpg
    j99.jpg
    184.1 KB · Visningar: 151
  • j999.jpg
    j999.jpg
    203.7 KB · Visningar: 3,175
  • j9999.jpg
    j9999.jpg
    163 KB · Visningar: 174

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Inte i Fjollträsk men i Stöde. Kolla med www.urm.se

Jo jag var i kontakt med URM redan för 2 år sedan när jag började planera avgassystemsbygget. Men jag tyckte då inte att de verkar kunna bocka tunnväggigt som Burns´s :va Dessutom höll de då på med ombyggnad och hade verksamheten nere.
Men de hör ju till de mer kända customavgaseribyggarna i sverige helt klart

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj