Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag samlar faktiskt på blåslampor, så det kanske är förvärmarslinga á la Primus-blåslampa som omedvetet inspirerar mig :hihi

Har faktiskt sparat ett par sådana där primus på landet:brinnerup Använde en senast förra året när jag va tvungen o rikta om vinkeln på rodret:) Skojar bara det vet du:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hade du rören uppspända i en jigg när du svetsade dom eller punktade du och svetsade rören lösa? RF har ju en jäkla förmåga att slå sig för minsta lilla men det kanske är såpass korta längder att det inte hinner slå sig så mycket att det gör något.

Betydligt roligare uppdateringar nu när det följer med en drös bilder varje gång!:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hade du rören uppspända i en jigg när du svetsade dom eller punktade du och svetsade rören lösa? RF har ju en jäkla förmåga att slå sig för minsta lilla men det kanske är såpass korta längder att det inte hinner slå sig så mycket att det gör något.

Betydligt roligare uppdateringar nu när det följer med en drös bilder varje gång!:tummenupp

Jag använder hojen som jigg när jag punktar upp rören, fixerar med svetstänger, lera, silvertejp eller vad som finns till buds medan jag lägger punktsvetsen.

Jo jag känner väl till att det slår sig, det är därför jag helsömmat så många fogar som möjligt så fort jag sett att vinklarna är korrekta. Så att man inte helsömmar allt på en gång ty då kan ju summan av alla svetsspänningar göra att man hamnar helt out of space.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Rätt tänkt!
Det är så jag brukar göra.
Även om rören slår sig lite granna när man helsvetsar en skarv, så brukar det gå att justera om vid nästa skarv.
Slutligen brukar jag fästa upp de viktigaste punkterna ordentligt i cykeln och hetta upp systemet rejält ett par gånger.
Detta för att bli av med spänningar så att det går lätt att montera igen.
Vet inte om det behövs.
Men varför låta bli?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äntligen har du köpt en kamera! :klappar

Jag är riktigt imponerad av rördragningen, med tanke på att du måste ha exakta längder på piporna och att det dessutom ska se bra ut har du gjort ett jäkla jobb. Se nu bara till att ta många närbilder på svetsfogarna när du helsvetsar!

Hej igen
Du ville ju ha bilder när krökarna var helsvetsade. Det vart klart igårkväll. Så här ser det ut nu. Mina första stapplande TIG-svetsar på hojen. Jag hade tur, krökarna slog sig inte nämnvärt och endast den främre cylinderns krök behövde riktas några millimeter.

Den första skarven nedströms lambdaflänsen på den främre kröker kan jag inte ta åt mig "äran" av. Det var den mycket fula och bulliga mig-svets från supertrapp som redan satt på den första rörkröken från början. Jag har däremot smält ut den lite med tig-brännaren så att den skulle se anständig ut.

Efter att bilderna togs så har jag även slutkapat mynningarna så att de slutar kan i kant med varandra. på bilderna är krökarna är bara stålborstat lite lätt på fogarna, jag ska slipa det av det med scotch brite så att det får en borstad yta.

Uj uj vad det går åt gas när man svetsar TIG med rotgas, ändå snålar jag och kör bara 5-6 minutliter till brännaren och 0.5 minutliter till rotgasen.
 

Bifogat

  • avgas 004 [Desktop Resolution].JPG
    avgas 004 [Desktop Resolution].JPG
    187.3 KB · Visningar: 3,891
  • avgas 009 [Desktop Resolution].JPG
    avgas 009 [Desktop Resolution].JPG
    152.3 KB · Visningar: 3,627
  • avgas 008 [Desktop Resolution].JPG
    avgas 008 [Desktop Resolution].JPG
    147.4 KB · Visningar: 3,610
  • avgas 006 [Desktop Resolution].JPG
    avgas 006 [Desktop Resolution].JPG
    157.3 KB · Visningar: 3,632
  • avgas 005.JPG
    avgas 005.JPG
    231.5 KB · Visningar: 3,698
  • avgas 003.JPG
    avgas 003.JPG
    201.6 KB · Visningar: 3,680
  • avgas 001 [Desktop Resolution].JPG
    avgas 001 [Desktop Resolution].JPG
    161.4 KB · Visningar: 3,714

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fan va snygga rör Jörgen! Vill du bli min flickvän!?



:va


:rolleyes: :) :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dom bilderna tackar jag för! Man måste nog vara rätt skruvad på något vis som kan sitta och dregla över svetsfogar och sånt, när jag sitter och skiter på någon allmän toalett så är det lätt att bli kvar några minuter extra bara för att studera rördragningen till handfatet.

Det bästa är nog ändå att råka snubbla över en nydragen och oisolerad fjärrvärmeinstallation i en villa, svetsporr!:tuttar

Hur grovt tillsatsmaterial kör du med när du svetsar rör förresten?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dom bilderna tackar jag för! Man måste nog vara rätt skruvad på något vis som kan sitta och dregla över svetsfogar och sånt, när jag sitter och skiter på någon allmän toalett så är det lätt att bli kvar några minuter extra bara för att studera rördragningen till handfatet.

Det bästa är nog ändå att råka snubbla över en nydragen och oisolerad fjärrvärmeinstallation i en villa, svetsporr!:tuttar

Hur grovt tillsatsmaterial kör du med när du svetsar rör förresten?

Tack!
Du är trasig! :D
Men jag kan erkänna att jag också gillar att titta på snygga svetsfogar, och drömma om när jag kan göra lika fina själv :hihi

I dessa rör kör jag med .035" Tigrod 308 Dvs den är 0,87 mm i diameter. Dvs ung samma som plåttjockleken i de främre krökarna och i megafonerna. Burn's-krökarna har 1.2 mm i väggtjocklek.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan va snygga rör Jörgen! Vill du bli min flickvän!?



:va


:rolleyes: :) :D

jörgen är min, sådeså!:fatta! :D


och till jörgen vill jag bara säga: bra att du äntligen köpt en kamera och faaaan vad snygga rören blir!:kär
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan va snygga rör Jörgen! Vill du bli min flickvän!?

:va

:rolleyes: :) :D

Tack! Harru schyssta ekrar?


jörgen är min, sådeså!:fatta! :D


och till jörgen vill jag bara säga: bra att du äntligen köpt en kamera och faaaan vad snygga rören blir!:kär

Tack! :krama

Aj aj, inte slåss barn! :gnissla :ajjabajja

Ja en Tigsvets är helt klart roligare än en playstation eller 3-mobil eller ngt annat runk man "måste" ha :hihi Kan rekommenderas! :banana
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tre-ekrade 17" (fälgar) :tuttar :brynad :crash

Har nån trådekrad Mt5-fälg hemma dock :D

mohaha, jag har minsann riktigt trådekrat på min hoj!:D jag vann:gnissla

Tack! :krama

Aj aj, inte slåss barn! :gnissla :ajjabajja

Ja en Tigsvets är helt klart roligare än en playstation eller 3-mobil eller ngt annat runk man "måste" ha :hihi Kan rekommenderas! :banana

erkänn, du gillar när folk slåss om dig:tungan

kan tänka mig det! som limez säger så kan man bygga så mycket roligt strunt med en svets!:D
är det tig eller mig som är till alu och dylikt? kan vara bra att hålla isär begreppen innan man ger sig på att leta...
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja en Tigsvets är helt klart roligare än en playstation eller 3-mobil eller ngt annat runk man "måste" ha :hihi Kan rekommenderas! :banana[/QUOTE]

När kan man få komma och se dessa porriga krökar ?
:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade in en snubbe på jobbet i dag som hade byggt en egen fotpinnebrygga i rostfritt, superba svetsar, snyggt bockat och skitsnyggt......

Den skulle sitta på en packmoped med kinesmotor :huvet

Han hade även byggt egen fotbromspedal i rostfritt, men den hade han inte med sig, jag misstänker att den var minst lika mästerligt snygg.
Vilket slöseri med talang...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Idag tog jag en paus i avgasbyggandet och ägnade mig istället åt att passa in startmotorn. Det var ingen snel hest att montera :mad:

På bild 1 har jag lagt på en original startmotorpackning för att visa hur mycket gods som måste bort vid ca klockan 3 för att ge plats åt den nippel för ventilationen av trans/koppling som skiljer S&S från OEM-sportster. Nippeln syns med sin slang under batterihyllan på bild no 2
På bild 3 har jag mha Biltemas tryckluftsmaskin och dito roterande fil kört bort godset.
På bild 4 syns var startmotorn ska monteras.
På bild 5 syns startmotorn provmonterad för första gången och klarningen för nippeln är nu som synes ok.
På bild 6 syns då nästa problem: startmotorn är så lång att det blir konflikt även med drevkåpan. Jag har markera med spritpenna hur mycket gods jag måste fräsa bort.

När detta var noterat så provmonterade jag den bakre kröken och upptäckte att klarningen även här är på hittefåret. Se bild 7 och 8, ca 5 mm som minst mellan bakre burkens krök och startmotorns ändkåpa (syns på sista bilden) :gnissla. Undras om startmotorn kommer att bli friterad? :gnissla. De tidigare normallånga startmotorerna har ju inte varit i närheten av kröken. Och avgasbandage vill jag inte ha på denna hoj, det skulle se tårtigt ut.

Hilsen

/J
 

Bifogat

  • 080513startmotor 009.JPG
    080513startmotor 009.JPG
    71.5 KB · Visningar: 3,391
  • 080513startmotor 007 [Desktop Resolution].JPG
    080513startmotor 007 [Desktop Resolution].JPG
    172.9 KB · Visningar: 3,425
  • 080513startmotor 006 [Desktop Resolution].JPG
    080513startmotor 006 [Desktop Resolution].JPG
    114.7 KB · Visningar: 3,454
  • 080513startmotor 004 [Desktop Resolution].JPG
    080513startmotor 004 [Desktop Resolution].JPG
    183.9 KB · Visningar: 3,455
  • 080513startmotor 003.JPG
    080513startmotor 003.JPG
    198.8 KB · Visningar: 3,474
  • 080513startmotor 005 [Desktop Resolution].JPG
    080513startmotor 005 [Desktop Resolution].JPG
    163.5 KB · Visningar: 3,540
  • 080513startmotor 001.JPG
    080513startmotor 001.JPG
    172.6 KB · Visningar: 3,523
  • 080513startmotor 008.JPG
    080513startmotor 008.JPG
    58.3 KB · Visningar: 3,291
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag tog jag en paus i avgasbyggandet och ägnade mig istället åt att passa in startmotorn. Det var ingen snel hest att montera :mad:

På bild 1 har jag lagt på en original startmotorpackning för att visa hur mycket gods som måste bort vid ca klockan 3 för att ge plats åt den nippel för ventilationen av trans/koppling som skiljer S&S från OEM-sportster. Nippeln syns med sin slang under batterihyllan på bild no 2
På bild 3 har jag mha Biltemas tryckluftsmaskin och dito roterande fil kört bort godset.
På bild 4 syns var startmotorn ska monteras.
På bild 5 syns startmotorn provmonterad för första gången och klarningen för nippeln är nu som synes ok.
På bild 6 syns då nästa problem: startmotorn är så lång att det blir konflikt även med drevkåpan. Jag har markera med spritpenna hur mycket gods jag måste fräsa bort.

När detta var noterat så provmonterade jag den bakre kröken och upptäckte att klarningen även här är på hittefåret. Se bild 7 och 8, ca 5 mm som minst mellan bakre burkens krök och startmotorns ändkåpa (syns på sista bilden) :gnissla. Undras om startmotorn kommer att bli friterad? :gnissla. De tidigare normallånga startmotorerna har ju inte varit i närheten av kröken. Och avgasbandage vill jag inte ha på denna hoj, det skulle se tårtigt ut.

Hilsen

/J

om det nu jävlas så mycket och knappt passar trots dina ansträngningar så kan du väl ta och införskaffa en kick istället?:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
om det nu jävlas så mycket och knappt passar trots dina ansträngningar så kan du väl ta och införskaffa en kick istället?:tummenupp

Perfekt. Du kickar, jag tittar! ;)

Ja en Tigsvets är helt klart roligare än en playstation eller 3-mobil eller ngt annat runk man "måste" ha :hihi Kan rekommenderas! :banana

När kan man få komma och se dessa porriga krökar ?
:tummenupp[/QUOTE]

Porriga veta jag inte :gnissla. Om kvällarna är jag i garaget för det mesta den här månaden!

/J

mohaha, jag har minsann riktigt trådekrat på min hoj!:D jag vann:gnissla



erkänn, du gillar när folk slåss om dig:tungan

kan tänka mig det! som limez säger så kan man bygga så mycket roligt strunt med en svets!:D
är det tig eller mig som är till alu och dylikt? kan vara bra att hålla isär begreppen innan man ger sig på att leta...

Det går att svetsa alu även med mig.
I produktion så är MIG vanligast, TIG är långsammare och mer utbildningskrävande men ger renare fogar.

/J
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Idag tog jag en paus i avgasbyggandet och ägnade mig istället åt att passa in startmotorn. Det var ingen snel hest att montera :mad:


När detta var noterat så provmonterade jag den bakre kröken och upptäckte att klarningen även här är på hittefåret. Se bild 7 och 8, ca 5 mm som minst mellan bakre burkens krök och startmotorns ändkåpa (syns på sista bilden) :gnissla. Undras om startmotorn kommer att bli friterad? :gnissla. De tidigare normallånga startmotorerna har ju inte varit i närheten av kröken. Och avgasbandage vill jag inte ha på denna hoj, det skulle se tårtigt ut.

Hilsen

/J


Är det oljekylar slangen som också ligger i frityrbadet? Va tror du om en smutt liten värmesköld.Kanske svårt med plats. Annars ser det grymt bra ut:tummenupp
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top