Idag vart det ett 14-timmars pass i garaget för att hinna ikapp.
Men det går i sakta ty det jag gör nu med avgaseriet får jag erkänna att jag tycker är svårt för en amatör som jag.
Först la jag ned att antal timmar på mer enkla grejor, att såga ur för startmotorn i drevkåpan samt sedan polera densamma samt slutlig passa ihop fotpinnemekanismen så att den passde på mina ISR-grejor. DEt vart en del moddar. Syns på bild 1.
Därefter kapade jag av megafonerna vid den diameter/längd där konan är exakt 2". Vilket ju är slutdiameter på krökarna. Sedan pysslade jag länge och väl med att estetiskt prova olika inbördes vinklar mellan megafonerna, förutom vilken vinkel som är snyggast på hojen i höjdled så letade rätt på vinkeln som angav hur nära jag kunde hänga dem från hojen. Det sista är ju viktigt för att öht kunna få plats med foten på vänster fotpinne.
När jag vart nöjd med vinklarna (bild 2,3 och 4) så var det bara att tillverka "slipjointsen" (bild 5) av en rak 2"-bit med expandera ände plus en påsvetsad tårtbit av en krök eftersom det vinklar av mot megafonerna här.( Att svetsfogen ser skum ut på insidan av slipjointsen på bild 5 beror på ännu icke borttvättade rester av 'Solar flux', jag använder fluss där jag kommer åt på insidan för att spara rotgas.)
Dessa slipjoints har jag dragit mig för att ta itu med i flera dar kan jag erkänna, ty dessa är knepiga att tillverka för en amatör som jag. De ska ju uppfylla flera villkor: Dels göra så att megofonerna av estetiska skäl slutar exakt kant i kant i aktern. Dels åstadkomma en stumfog mot respektive megafon med kant i kant hela varvet runt (för att ge en bra TIG-fog), detta samtidigt med bivillkoret att båda slipjointsen är stumt bottnade på krökarna. Annars kommer det inte att bli tätt. Det var ett femtonspel av filande och sågande som vart klart sent...
Men på bild 6 kan man se hur jag änligen är klar, här ser man passningen i den ännu osvetsade stumfogen till megafonerna (som är i 0.5 mm plåt). På bild 7 ser man att jag äntligen lyckats få megafonerna kant i kant i bakkant vilket jag tycker är snyggt, dessutom stämmer den avstämda längden på +- 5 millimeter mellan rören. Jag sparade svetsningen mellan megafoner och slipjoint tills jag är utvilad, bränner jag hål i de fina tunnväggiga supertrapp-megofonerna blir jag sur...
Efter dessa svetsfogar genomförts ska jag sedan förbinda megafonerna till en enhet med ett H-rör (utjämningsrör) mellan megfonerna samt bygga ett bakre fäste i akterkant som också ytterligare förbinder megafonerna. Görs inte denna bakre sammanfogning kommer det garanterat att bli sprickor vid svetsfogarna till H-röret i framtiden. Så H-röret samt det bakre fästet måste bibehålla den exakta inbördes vinkel mellan megafonerna, annars kommer inte slipjointsen att kunna glida på krökarna. Det var av detta skäl som jag var så noga med att krökarna på 1 grad när skulle avslutas parallellt i både horisontal- och vertikalplanet. Tidigare har ju varje megafon varit en individ med eget fäste. Då är det mycket lättare. Jag tror att det är av denna anledning som man sällan ser ngn som byggd H-pipe på avstämda upplagda rör till Harley.
/J