Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja för sjutton, halva säsongen har ju gått snart. Sätter du dessutom på två? sådana här grejor kan du få gasa och köra in nya kopplingen ordentligt.

/Ingvar

Nej förf.. Bara en vänsterspegel. Dubbla tänkta jag ta när jag är 80, jag har ju kommit till steget med 1 spegel nu när jag är 40 :D

Ja jag såg den där hilfeklumpen :skrämd. Ser ju ut som ett 60-litersfat :gnissla

Men det är nog en smart grej du gjort om man enkelt vill klara buller och ändå bibehålla effekten: att ta en originaldämpare från en 170-hästarshoj :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Idag vart det ett 14-timmars pass i garaget för att hinna ikapp.

Men det går i sakta ty det jag gör nu med avgaseriet får jag erkänna att jag tycker är svårt för en amatör som jag.

Först la jag ned att antal timmar på mer enkla grejor, att såga ur för startmotorn i drevkåpan samt sedan polera densamma samt slutlig passa ihop fotpinnemekanismen så att den passde på mina ISR-grejor. DEt vart en del moddar. Syns på bild 1.

Därefter kapade jag av megafonerna vid den diameter/längd där konan är exakt 2". Vilket ju är slutdiameter på krökarna. Sedan pysslade jag länge och väl med att estetiskt prova olika inbördes vinklar mellan megafonerna, förutom vilken vinkel som är snyggast på hojen i höjdled så letade rätt på vinkeln som angav hur nära jag kunde hänga dem från hojen. Det sista är ju viktigt för att öht kunna få plats med foten på vänster fotpinne.

När jag vart nöjd med vinklarna (bild 2,3 och 4) så var det bara att tillverka "slipjointsen" (bild 5) av en rak 2"-bit med expandera ände plus en påsvetsad tårtbit av en krök eftersom det vinklar av mot megafonerna här.( Att svetsfogen ser skum ut på insidan av slipjointsen på bild 5 beror på ännu icke borttvättade rester av 'Solar flux', jag använder fluss där jag kommer åt på insidan för att spara rotgas.)

Dessa slipjoints har jag dragit mig för att ta itu med i flera dar kan jag erkänna, ty dessa är knepiga att tillverka för en amatör som jag. De ska ju uppfylla flera villkor: Dels göra så att megofonerna av estetiska skäl slutar exakt kant i kant i aktern. Dels åstadkomma en stumfog mot respektive megafon med kant i kant hela varvet runt (för att ge en bra TIG-fog), detta samtidigt med bivillkoret att båda slipjointsen är stumt bottnade på krökarna. Annars kommer det inte att bli tätt. Det var ett femtonspel av filande och sågande som vart klart sent...

Men på bild 6 kan man se hur jag änligen är klar, här ser man passningen i den ännu osvetsade stumfogen till megafonerna (som är i 0.5 mm plåt). På bild 7 ser man att jag äntligen lyckats få megafonerna kant i kant i bakkant vilket jag tycker är snyggt, dessutom stämmer den avstämda längden på +- 5 millimeter mellan rören. Jag sparade svetsningen mellan megafoner och slipjoint tills jag är utvilad, bränner jag hål i de fina tunnväggiga supertrapp-megofonerna blir jag sur...

Efter dessa svetsfogar genomförts ska jag sedan förbinda megafonerna till en enhet med ett H-rör (utjämningsrör) mellan megfonerna samt bygga ett bakre fäste i akterkant som också ytterligare förbinder megafonerna. Görs inte denna bakre sammanfogning kommer det garanterat att bli sprickor vid svetsfogarna till H-röret i framtiden. Så H-röret samt det bakre fästet måste bibehålla den exakta inbördes vinkel mellan megafonerna, annars kommer inte slipjointsen att kunna glida på krökarna. Det var av detta skäl som jag var så noga med att krökarna på 1 grad när skulle avslutas parallellt i både horisontal- och vertikalplanet. Tidigare har ju varje megafon varit en individ med eget fäste. Då är det mycket lättare. Jag tror att det är av denna anledning som man sällan ser ngn som byggd H-pipe på avstämda upplagda rör till Harley.

/J

Bifogat

• IMG_0086.JPG
    IMG_0086.JPG
    83.1 KB · Visningar: 3,417
  • IMG_0087.JPG
    IMG_0087.JPG
    105.9 KB · Visningar: 3,384
  • IMG_0088.JPG
    IMG_0088.JPG
    118.2 KB · Visningar: 3,367
  • IMG_0091.JPG
    IMG_0091.JPG
    80.7 KB · Visningar: 3,355
  • IMG_0093.JPG
    IMG_0093.JPG
    104.4 KB · Visningar: 3,365
  • IMG_0094.JPG
    IMG_0094.JPG
    84.9 KB · Visningar: 3,324
  • IMG_0095.JPG
    IMG_0095.JPG
    77.2 KB · Visningar: 3,310
  • IMG_0096.JPG
    IMG_0096.JPG
    111.2 KB · Visningar: 3,340
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag beundrar tålamodet och noggrannheten som du lägger ner på det där avgassystemet. :Bugar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag beundrar tålamodet och noggrannheten som du lägger ner på det där avgassystemet. :Bugar
Tack! :krama

Jag tänker så här: Vad händer om jag lägger henne, tex på Rörken? Man kör ju högerbarv på banorna i Sverige till skillnad från flattrack dessutom. Mitt system kommer att bli platt! :skrämd

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Dags att köpa ett par daytona-pjux då... som för övrigt skulle passa så jävla bra ihop me din hoj...

Ja det vore dax med nya pjuck, sista jag åkte grus med HD:n i höstas så körde jag loss sulan på min högra Lindstrands, men de köpte jag åas 1987 :gnissla

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ja det vore dax med nya pjuck, sista jag åkte grus med HD:n i höstas så körde jag loss sulan på min högra Lindstrands, men de köpte jag åas 1987 :gnissla

Ojoj, vaknat redan eller inte gått och lagt dig?

Jag funderar på att gå och lägga mig nu :va

Får se, lägger jag mig nu så lär jag sova tills efter 14:00 det är ju lite tråkigt :näsblod :)

Edit: Såg nu att du varit uppe och mekat :tummenupp
Jävlar vad snygga rören blir! Rörporr!

Blir jäkligt sugen på att svetsa. Ska nog åka hem till flickan min idag och låta hennes far svetsa det sista som behövs på mitt depåstödsprojekt, ska ta med mig lite metallskrot(div. fyrkantsprofil) så jag kanske kan få prova lite själv :crash :)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ojoj, vaknat redan eller inte gått och lagt dig?

Jag funderar på att gå och lägga mig nu :va

Får se, lägger jag mig nu så lär jag sova tills efter 14:00 det är ju lite tråkigt :näsblod :)

Jag packar, jag har lovat att hjälpa till med en båtmotor ute i skärgården idag, så det blir tre timmars sömn .

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Hoj
00 Apa Mille Räser
Vart fick du tag på megafonerna? Har jagat Urm i 3 veckor nu för att göra ett par till millen men han verka ha immigrerat eller nått...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
så jävla snyggt det blir jörgen, så satans imponerad av ditt tålamod, din noggrannhet och dina svetsfärdigheter!:yoparty hoppas att du fick sova lite iallafall innan det var dags att mecka båtmotor:)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning