Byggtråd: "Jörgens Sportster"

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det blir jäkligt snyggt med såna megafoner, sen att du är så seriös med svetsningen är imponerande. :tummenupp

Angående H-rör, vad gör det röret för nytta egentligen? Jag har frågat flera jag känner men inte fått något vettigt svar på vad som händer och varför...:confused:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Det blir jäkligt snyggt med såna megafoner, sen att du är så seriös med svetsningen är imponerande. :tummenupp

Angående H-rör, vad gör det röret för nytta egentligen? Jag har frågat flera jag känner men inte fått något vettigt svar på vad som händer och varför...:confused:

H-röret utjämnar väl trycket, så att det blir samma motstånd för cylindrarna.

Jörgen: snyggt, seriöst och mycket hög ha-faktor som vanligt. :tummenupp

// Linus

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

// Linus
Ger dessutom jämnare gasflöde.
Plus att man utnyttjar båda ljuddämparnas volym till varje cylinder.
Hjälper en hel del på främst mellanregistret.
På lågvarv spelar det ingen större roll, emedan det låga flödet knappt får motstånd.
På högvarv "blåser det hela tiden".

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tänker så här: Vad händer om jag lägger henne, tex på Rörken? Man kör ju högerbarv på banorna i Sverige till skillnad från flattrack dessutom. Mitt system kommer att bli platt! :skrämd
Så kör speedway då. Det går väl motsols?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
På lågvarv spelar det ingen större roll, emedan det låga flödet knappt får motstånd.

Jag tycker ändå att det känns lite tveksamt att dra fina steppade avgasrör från varje cylinder och sen svetsa på ett rör vinkelrätt mellan dom, visst om det varit som en kollektor där pulsen från den ena cylindern suger ut avgaser ur det andra röret men vinkelräta anslutningar?:va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker ändå att det känns lite tveksamt att dra fina steppade avgasrör från varje cylinder och sen svetsa på ett rör vinkelrätt mellan dom, visst om det varit som en kollektor där pulsen från den ena cylindern suger ut avgaser ur det andra röret men vinkelräta anslutningar?:va

Ja den tanken har jag också många gånger tänkt: att det verkar så strömningsmässigt neanderthal med H-pipe. Men det fungerar ju märkligt nog mycket bra på både bilar och hojar, det lyfter mellanregistret utan att sabba på toppen.

Ngn här kanske är bättre insatt i teorin bakom detta än jag?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
En uppdatering i skorstensbyggandet.

Nu är slipjointsen helsvetsade i megafonerna, alla mått till fästet hamnade inom toleranserna även om det slog sig lite. Syns på bild 1-3

Sedan tog jag en bit överblivet 1 3/4" rör från de gamla överblivna supertrapp-krökarna och tillverkade mha en bågfil samt en halvrund fil ett förbindelserör. Det var 1 timmes filande innan jag fick till den fina passform mellan konorna som sysn på bild nr 4 kan jag säga. Puh!

Av en spillbit 1 mm rostfri plåt från en gammal diskbänk tillverkade jag sedan mha bänkplåtsax och handfil två runda brickor vilka ska bli sadlar till H-pipen. Jag krökte plåtbitarna mha en slangklämma runt en spillbit 2"-rör och en karosserihammare. Att jag vill ha sadlar beror på att jag vill fördela ut krafterna från H-pipens infästning i det tunna 0.7 mm megafonerna. En annan anledning är att jag som nybörjare ännu tycker det är svårt att TIG:a snygg V-fog i dessa tunna material. Så genom att använda sadlar kan jag jag unna mig att göra v-fogarna mellan sadlar och förbindelseröret med god arbetsställning vid arbetsbänken och inte i det trånga mellanrummet mellan megafonerna, dessutom slipper jag riskera att fördärva de dyra megafonerna om jag skulle bränna hål i vid V-fogsvetsandet.

På de sista två bilderna syns de grovbockade sadlarna ihoppassade med förbindelseröret..

Hilsen
J

Bifogat

• IMG_0099.JPG
    IMG_0099.JPG
    70.8 KB · Visningar: 3,281
  • IMG_0123.JPG
    IMG_0123.JPG
    53.1 KB · Visningar: 3,104
  • IMG_0116.JPG
    IMG_0116.JPG
    65.9 KB · Visningar: 3,106
  • IMG_0114.JPG
    IMG_0114.JPG
    41.4 KB · Visningar: 3,111
  • IMG_0110.JPG
    IMG_0110.JPG
    50.3 KB · Visningar: 3,182
  • IMG_0102.JPG
    IMG_0102.JPG
    74.1 KB · Visningar: 3,188
  • IMG_0100.JPG
    IMG_0100.JPG
    85.7 KB · Visningar: 3,219
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Precis! Så har jag också lärt mig!

/J

Som sagt.. Ska man få något gjort, får man göra det själv..

Mycket snyggt!!

Jo så känns det ibland.

Tack!

Vart fick du tag på megafonerna? Har jagat Urm i 3 veckor nu för att göra ett par till millen men han verka ha immigrerat eller nått...

Det är mina gamla megafoner från supertrapp-systemet som jag återanvänder!
När jag började planerade det här systemet så var jag också i kontakt med URM bland andra firmor ett tag, men det vart Burn´s för samtliga delar som jag behövde handla. De har snyggast saker helt enkelt och dollarn är låg. Köp dina megafoner därifrån istället är mitt råd. Här är deras standardmegafoner (pris längst till höger), sedan kan de även rulla specialvinlar på beställning.
http://www.burnsstainless.com/Megaphones/megaphones.html

Mvh
Jörgen

så jävla snyggt det blir jörgen, så satans imponerad av ditt tålamod, din noggrannhet och dina svetsfärdigheter!:yoparty hoppas att du fick sova lite iallafall innan det var dags att mecka båtmotor:)

Tack!
Jo det vart 3 timmars sömn sedan kom mina maskinistkompisar och hämtade mig, under söndagen skruvade vi sedan i 108 tändstift i tre motorer. På kvällen pysslade jag med min båt och senare byggde jag på hojen tills sent. Så det var en tröttande men produktiv helg. :)

/J

Så kör speedway då. Det går väl motsols?

Ja precis, flattrack, speedway, bordtrack, nascar och de flesta andra ovalbaneföreteelser med djur och fordon går i vänstervarv. Därför är flattrackavgassystem vanligtvis högerhängda

/J

Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tack!
Jag vi får väl se vad du säger när jag nybörjaraktigt svetsat fast sadlarna i megafonerna så att alltihop slagit sig och ser ut som en mums-mums :gnissla

Det verkar inte som du har förmågan att misslyckas:D
Riktigt grym skorsten må jag säga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo det vart 3 timmars sömn sedan kom mina maskinistkompisar och hämtade mig, under söndagen skruvade vi sedan i 108 tändstift i tre motorer.
/J

Man börjar förstå varför du åker tvåcylindrig motoshaker istället för riktig motorcykel :D

Jag tycker att det ska bli jobbigt att byta mina totalt 4st gnistpluggar.
Man kanske skulle köpa longlife-stift så att man kan skippa vartannat byte :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Man börjar förstå varför du åker tvåcylindrig motoshaker istället för riktig motorcykel :D

Jag tycker att det ska bli jobbigt att byta mina totalt 4st gnistpluggar.
Man kanske skulle köpa longlife-stift så att man kan skippa vartannat byte :D

Ja det är kul de första 20-30 stiften sedan kan man det där, och då är man ändå inte klar med första spisen. :gnissla

Vi glasblästrar stiften varje vinter så de återanvänds. Det är platinasstift av 30-talsmodell med skärmad kabel.

Jo det är meditatativ skönt att återvända till sin 1-cylindriga tändkulebåt eller tvåcylindriga hoj efter en arbetshelg på mtb:n, med sin 7 bensinmotorer att underhålla.

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hittade en film jotoob med lite skönt galna byggen som jag tänkte kunde passa här!

[YOUTUBE-ID]tgXMl5GFiiY[/YOUTUBE-ID]

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Hulster är snygg, men Esox är överförj...igt RÅ ! :cdevil

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
En uppdatering:

Bild 1.Nu har jag helsvetsat H-pipen

Det slår sig väldeliga när man svetsar i rostfritt, på bild två har jag riktat upp den undre sadeln mot den undre megafonen så att den ligger dikt emot igen, den övre sadeln är här oriktad och man ser hur mycket det har slagit sig.

På den sista bilden har jag en timme senare lyckats rikta upp även den övre sadeln mot den övre magafonen. Imorgon ska jag återmontera megafonerna på hojen och ritsa av H-rörets exakta läget mot megafonerna. Så att jag sedan med hålsåg kan borra matchande hål i respektive megafon. Sedan svetsa dit dem...och se hur mycket det slår sig då! :)

Det går långsamt att göra detta med mitt amatörtempo :)

/J

Bifogat

• IMG_0132.JPG
    IMG_0132.JPG
    52.8 KB · Visningar: 3,294
  • IMG_0134.JPG
    IMG_0134.JPG
    66.9 KB · Visningar: 3,288
  • IMG_0138.JPG
    IMG_0138.JPG
    66.2 KB · Visningar: 3,283
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hittade en film jotoob med lite skönt galna byggen som jag tänkte kunde passa här!

Vilken skön film! Det känns som en ynnest att ha en byggare som Egeland som landsman. Bara hur han gjöt och tillverkade de där topparna är ju hisnande!

Skön startprocedur av storsidan! Två snusdosor som choke! :D

/J

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

// Linus

Jo det kan man säga. H-röret hjälper motorn igenom det område där megafonerna ger backpulser som inte stämmer kan man säga. När varvtalet stigit så att avstämningan stämmer, ja då bryr sig inte pulserna så mycket om H-röret, då går megafonerna som individer igen. I teorin...

Dessutom hjälper H-röret till att sänka ljudnivån på låg- och mellanvarv, ty flödet genom H-röret på dessa varvtal gör att ljuddämparna kan dela på bördan från varje stötvåg. Det vore skönt om det funkade, min hoj låter liite väl mycket.

Tack! Om jag bara inte vore så sen. Men jag tröstar mig med att vägarna blir allt bättre sopade för var dag jag är i garaget!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jo det kan man säga. H-röret hjälper motorn igenom det område där megafonerna ger backpulser som inte stämmer kan man säga. När varvtalet stigit så att avstämningan stämmer, ja då bryr sig inte pulserna så mycket om H-röret, då går megafonerna som individer igen. I teorin...

Dessutom hjälper H-röret till att sänka ljudnivån på låg- och mellanvarv, ty flödet genom H-röret på dessa varvtal gör att ljuddämparna kan dela på bördan från varje stötvåg. Det vore skönt om det funkade, min hoj låter liite väl mycket.

Det var en bra förklaring, den tackar jag för!

Gissningsvis så är det fler än en hobby-svetsare som fått tas in på dårhus permanent på grund av att hans rostfria bygge slagit sig bortom all räddning, man blir fanimig tooookig när det skevar iväg hur noga man än är med att lägga sömmar på olika sidor och eftervärma...:näsblod

Du har väl inte så värst mycket kvar att göra på hojen efter det här?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning