Ack så vackert det är med hantverk utfört av kunniga och noggranna personer
Dom rördragningarna får mig att tänka på kurviga, lena, släta...
Ooops, fel forum...
/Danne
Tack! Ja det är vackert när det sinnligt välver, som Bellman skulle ha sagt
Uppdatering:
Ikväll så har jag som sagt tagit en provtur som gick så bra att den vart 10 mil lång, jag for runt lite söder om stan och stannade och kollade att allt satt och var tätt. Vart en tur till ett kvällstomt Rosenhill där jag stannade för en check av stiften samt ev läckage innan jag for vidare för en lugn kvällstur på Bulten. Parkerade vid Oskars kurva och mindes hans glada ansikte.
Inga större tekniska problem uppdagades, bara tre saker: Kopplingspelet var för stort, (men det hade jag medvetet valt eftersom det är en flong ny koppling som initialt kan sjunka en del första milen) bromspedalen tog för långt upp, samt att tomgången stod en aning högt när den var ordentligt varmkörd. Justerade dessa saker. Nya varv- och hastighetsmätaren funkade perfekt. Enda "nackdelen" är att vid farten 90-110 så ligger varvmätarnålen fortfarande nere på 2000-2500 rpm på sexan, dvs mitt över hastighetsmätarens LCD-display i mätartavlans nederdel. Typiskt Harleyproblem
. Testade även den lägsta av mätarens tre shiftlightsen vilken jag har programmerat på 6000rpm. De andra två shiftlightsen har jag ställt på 6400 resp 6800 rpm. Varvstopp har jag ställt på 7000 rpm i sprutet. Körde annars rätt lungt eftersom jag har en ännu inte helt genomarbetad mappning i sprutet. Men den känns starkare i mellanregistret jämfört med HSR 48-fuggen.
Så skönt att ha backspegel för första gången på en av mina hojar. Hade faktiskt fin skärpa i den smutta Biltemabackspegeln trots harleyvibrationerna
Den nya Lockhart-oljekylaren med inbyggd 80C termostat från Roffes gjorde att jag hade en mycket snabbare oljevarmkörning och jämnare oljetemp än med den gamla kylaren utan termostat.
Bild 1 o 2 är hojen innan jag lämnade garaget.
Bild 3 är utanför Supertwin dit jag for förbi och hämtade de nya 1" längre distanserna till luftburken som Jörgen B svarvat åt mig. Snyggt gjort som vanligt.
Bild 4 är utanför ett kvällstomt Rosenhill där jag satnnade till och kollade stift samt täthet innan jag for ut en lugn tur på Bulten. Mötte två sporthojar i full rulle.
Bild 5 är jag tillbaks i garaget och fascinerades av den rena förbränning som sprutet ger. Skorstenarna är helt plåtrena invändig trots ca 10 mil i lugnt tempo. Svärtade inte ens ett finger när jag fascinerat var tvungen att kolla.
Bild 6 Här har jag monterat Supertwins nya distanser, en av de gamla distanserna balanserar uppepå en av de nya som jämförelse.
Bild 7. Här är det nya 1" högre K&N-filtret från Roffes monterat. Jag kommer att bänka hojen med det större filtret. När bänkdagen är slut kommer jag att prova en sista fullgaspull med det gamla mindre K&N-filtret. Om då motorn går flödar sämre så fortsätter jag med det större filtret, om ingen skillnad kan märkas på lambdat så återmonterar jag det för körställningen mindre utrymmeskrävande gamla filtret och lägger det stora på hyllan.
Sista bilden visar fjädrarna, jag hade ju sagt att jag inriktat mig på skruvar. Men jag provar med dubbla fjädrar på varje slipjoint (får även plats med tre) Om det visar sig att slipjointen är tät och inte hamrar med fjädrar även när vi kör fullgas i bänken så får fjädrarna sitta kvar. Annars sätter jag dit skruvarna. Burn's, Tassen samt Jörgen B på supertwin rekommender skruvar och har varnat mig för att fjädrar inte brukar orka hålla ihop slipjointsen på lite starkare Harleys. Hittills verkar dock allt helt tätt. Jag har siliconat slipjointsen.
För er som undrar vart förlängningen av dämpardelarna tog vägen: det vart sjukt fult när det vart klart! Så jag skar bort detta för två dagar sedan och har nu som synes på bilderna återgått till samma längd på dämpardelarna som tidigare. Det funkar helt enkelt inte estetiskt att sätta en cylindrisk sektion som avslutning på den konade änden på supertrappmegafonernas ytterhölje. Det såg snett och vindt ut från alla håll, trots att jag hade svetsat dit förlängningarna parallellt med varandra och med mynningarna på samma vertikala linje. Eftersom ögat inte ser mer en ena sidan av konan så såg de anslutande cylindriska rören alltid sneda, ut utom i en vinkel: när man tittade på hojen fråg sidan och med ögonen på samma höjd över marken. Mera lärpengar för en nybörjare som jag...
/J