Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tjings.

Kul att det närmar sig åkfärdigt snart, alltid kul att följa dina väldokumenterade byggtrådar.

En tanke som slog mig med ditt avgasbygge är varför skarvmuffen längst fram på dämparen var tvungen att har "vecket" kvar, skulle du inte kunna eller kunnat tagit bort ett par centimeter så skulle avgaset fått ett ännu cleanare utseende.
Alltså så att muffen och dämparen skarvats där deras diameter är den samma.

Vecket förtar liksom lite av den clena looken.
 

Bifogat

  • IMG_0153.JPG
    IMG_0153.JPG
    59.6 KB · Visningar: 171

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack!

Jag vet. Jag kapade megafonerna vid den diameter där de hade exakt samma diameter som krökarna, 2".

Vecket är resultatet av att det slagit sig till följd av att jag har två svetsfogar så nära varandra. Denna tvingades jag till pga av att jag ville jag en "tårtbit" av en krökt rörbit för att slippa ha ett skarpt hörn där det vinklar av. När jag såg vad som hade hänt provade jag glödga röret och trycka ut veckat med en rörexpander efteråt men lyckade bara på vissa delar av varvet, inte ovan- underkant som syns på din bild. Tittar man på det uppifrån är det bättre.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=236616&d=1211777266
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=235934&d=1211329808
Det var lärpengar för en nybörjare som jag.

Vis av detta insåg har att man ska ha en hydraulisk rörexpander så att man kan sätta en expanded joint direkt efter en krök, då hade det blivit bättre. Jag hade då sluppit "tårtbiten" och kunnat ha bara en svetsfog. Men jag känner ingen som har en sån maskin.

Det jag nu bävar för är hur mycket det kommer att slå sig och buckla när jag svetsar fast megafonernas förlängningar. :gnissla

Tjings.

Kul att det närmar sig åkfärdigt snart, alltid kul att följa dina väldokumenterade byggtrådar.

En tanke som slog mig med ditt avgasbygge är varför skarvmuffen längst fram på dämparen var tvungen att har "vecket" kvar, skulle du inte kunna eller kunnat tagit bort ett par centimeter så skulle avgaset fått ett ännu cleanare utseende.
Alltså så att muffen och dämparen skarvats där deras diameter är den samma.

Vecket förtar liksom lite av den clena looken.
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tack!

Jag vet. Jag kapade megafonerna vid den diameter där de hade exakt samma diameter som krökarna, 2".

Vecket är resultatet av att det slagit sig till följd av att jag har två svetsfogar så nära varandra. Denna tvingades jag till pga av att jag ville jag en "tårtbit" av en krökt rörbit för att slippa ha ett skarpt hörn där det vinklar av. När jag såg vad som hade hänt provade jag glödga röret och trycka ut veckat med en rörexpander efteråt men lyckade bara på vissa delar av varvet, inte ovan- underkant som syns på din bild. Tittar man på det uppifrån är det bättre.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=236616&d=1211777266
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=235934&d=1211329808
Det var lärpengar för en nybörjare som jag.

Vis av detta insåg har att man ska ha en hydraulisk rörexpander så att man kan sätta en expanded joint direkt efter en krök, då hade det blivit bättre. Jag hade då sluppit "tårtbiten" och kunnat ha bara en svetsfog. Men jag känner ingen som har en sån maskin.

Det jag nu bävar för är hur mycket det kommer att slå sig och buckla när jag svetsar fast megafonernas förlängningar. :gnissla

Se där, man fick ett helt annat intryck av skarvarna då man såg dom uppifrån, snyggt:tummenupp men om man skall dömma av resten av hojen så är dom där skarvarna nog ett minne blott efter nästa vinter....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt som vanligt!:tummenupp

Tack!

Se där, man fick ett helt annat intryck av skarvarna då man såg dom uppifrån, snyggt:tummenupp men om man skall dömma av resten av hojen så är dom där skarvarna nog ett minne blott efter nästa vinter....

Ja jag får se hur bra systemet blir effektmässigt. Jag hoppas kunna starta henne vilken dag som helst nu. Monterade ett nytt bakdäck, nya fram- och bakdrev samt nitade dit en ny Regina 530 136 ZR-kedja igår som jag hoppas ska hålla bättre än den förra regina 530 X-ringen. Den nya kedjan har 2.7 mm breda länkar isf 2.4 som hos den förra, samt även kraftigare diameter på nitarna Nu ska bara megafonerna få sin nya dämpardel färdigbyggd, ska även tillverka värmesköldar där stövelskaftet kommer att ligga emot. Hela systemet ska rengöras invändigt på flussrester samt smärglas och borstas med Scotch Brite utvändigt, jag tycker den ytan är snygg och underhållsvänlig.
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Fan Jörgen! Det ser ju riktigt fint ut, jag tror jag har tid att komma förbi i helgen om du är i garaget då dvs:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det närmar sig provstart.

Bild 1.
Har monterat den nya Regina 530 ZR-kedjan från RoffesMotor plus ett nytt mindre bakdrev på 46T isf som tidigare 48T. Detta för att kompensera för banditkopplingens större krans i primären. Fram kör jag med 22T. Bakhjulet har även fått ett nytt däck, ett Pirelli Demon 18" 140/70. Ett av de hetare diagonaldäcken iaf.
Rullomkretsen på detta mätta jag upp till 206 cm. Så nu har jag äntligen alla parametrar som behövs för att programmera in rätt ratio i Revtech varv-/hastighetsmätaren.

Bild 2 och 3. Jag har tillverkat värmesköldar i 0.7 mm RF plåt. Klammrarna för de rostfria slangklämmorna är tillverkade i samma material samt popnitade med 3.2 mm nit för en racigare look, jag hade tänkt punkta fast dom först. Dessa skydd ska förhindra att stövelskaften friteras fast på megafonerrna såsom skett tidigare år.
Jag knackade till de koniska skydden mha en karosserihammare mot ett gammalt vattenledningsrör jag satte fast i skruvstädet.

På sista bilden ser man skydden på plats. Det vart rätt nice tycker jag till min stora förvåning. När man bygger skydd brukar det ju ofta vara ett nödvändigt ont som drar ned det estetiska intrycket. Så trodde jag att det skulle bli även här. Men tack vare dessa skydd ser ju hojen ännu mer gammal räcer ut på ngt skumt Flåklypa-vis :D
 

Bifogat

  • IMG_0169.JPG
    IMG_0169.JPG
    118.9 KB · Visningar: 3,037
  • IMG_0170.JPG
    IMG_0170.JPG
    67 KB · Visningar: 8,637
  • IMG_0171.JPG
    IMG_0171.JPG
    66 KB · Visningar: 2,976
  • IMG_0176.JPG
    IMG_0176.JPG
    107 KB · Visningar: 5,796
Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Ack så vackert det är med hantverk utfört av kunniga och noggranna personer :)

Dom rördragningarna får mig att tänka på kurviga, lena, släta...
Ooops, fel forum...

/Danne
 

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
stockholm
Hoj
GSXR 1000
Jag såg den hojen nyss

Va vi som stog o surra vid svea donken vid 23:59 :tummenupp
Mkt fin hoj:yoparty
G-nattt
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag såg den hojen nyss

Va vi som stog o surra vid svea donken vid 23:59 :tummenupp
Mkt fin hoj:yoparty
G-nattt

Tack!
Ja det var kul med ert sällskap. Jag hade som sagt just gjort min första provtur för året med hojen när jag avslutade 10 milaturen på donken, så det var skönt att ha ngn att eftersnacka med. Kul att se er (+plus era välskötta hojar)! :)

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ack så vackert det är med hantverk utfört av kunniga och noggranna personer :)

Dom rördragningarna får mig att tänka på kurviga, lena, släta...
Ooops, fel forum...

/Danne


Tack! Ja det är vackert när det sinnligt välver, som Bellman skulle ha sagt :D

Uppdatering:
Ikväll så har jag som sagt tagit en provtur som gick så bra att den vart 10 mil lång, jag for runt lite söder om stan och stannade och kollade att allt satt och var tätt. Vart en tur till ett kvällstomt Rosenhill där jag stannade för en check av stiften samt ev läckage innan jag for vidare för en lugn kvällstur på Bulten. Parkerade vid Oskars kurva och mindes hans glada ansikte.

Inga större tekniska problem uppdagades, bara tre saker: Kopplingspelet var för stort, (men det hade jag medvetet valt eftersom det är en flong ny koppling som initialt kan sjunka en del första milen) bromspedalen tog för långt upp, samt att tomgången stod en aning högt när den var ordentligt varmkörd. Justerade dessa saker. Nya varv- och hastighetsmätaren funkade perfekt. Enda "nackdelen" är att vid farten 90-110 så ligger varvmätarnålen fortfarande nere på 2000-2500 rpm på sexan, dvs mitt över hastighetsmätarens LCD-display i mätartavlans nederdel. Typiskt Harleyproblem :D . Testade även den lägsta av mätarens tre shiftlightsen vilken jag har programmerat på 6000rpm. De andra två shiftlightsen har jag ställt på 6400 resp 6800 rpm. Varvstopp har jag ställt på 7000 rpm i sprutet. Körde annars rätt lungt eftersom jag har en ännu inte helt genomarbetad mappning i sprutet. Men den känns starkare i mellanregistret jämfört med HSR 48-fuggen.

Så skönt att ha backspegel för första gången på en av mina hojar. Hade faktiskt fin skärpa i den smutta Biltemabackspegeln trots harleyvibrationerna :va

Den nya Lockhart-oljekylaren med inbyggd 80C termostat från Roffes gjorde att jag hade en mycket snabbare oljevarmkörning och jämnare oljetemp än med den gamla kylaren utan termostat.


Bild 1 o 2 är hojen innan jag lämnade garaget.

Bild 3 är utanför Supertwin dit jag for förbi och hämtade de nya 1" längre distanserna till luftburken som Jörgen B svarvat åt mig. Snyggt gjort som vanligt.

Bild 4 är utanför ett kvällstomt Rosenhill där jag satnnade till och kollade stift samt täthet innan jag for ut en lugn tur på Bulten. Mötte två sporthojar i full rulle.

Bild 5 är jag tillbaks i garaget och fascinerades av den rena förbränning som sprutet ger. Skorstenarna är helt plåtrena invändig trots ca 10 mil i lugnt tempo. Svärtade inte ens ett finger när jag fascinerat var tvungen att kolla.

Bild 6 Här har jag monterat Supertwins nya distanser, en av de gamla distanserna balanserar uppepå en av de nya som jämförelse.

Bild 7. Här är det nya 1" högre K&N-filtret från Roffes monterat. Jag kommer att bänka hojen med det större filtret. När bänkdagen är slut kommer jag att prova en sista fullgaspull med det gamla mindre K&N-filtret. Om då motorn går flödar sämre så fortsätter jag med det större filtret, om ingen skillnad kan märkas på lambdat så återmonterar jag det för körställningen mindre utrymmeskrävande gamla filtret och lägger det stora på hyllan.

Sista bilden visar fjädrarna, jag hade ju sagt att jag inriktat mig på skruvar. Men jag provar med dubbla fjädrar på varje slipjoint (får även plats med tre) Om det visar sig att slipjointen är tät och inte hamrar med fjädrar även när vi kör fullgas i bänken så får fjädrarna sitta kvar. Annars sätter jag dit skruvarna. Burn's, Tassen samt Jörgen B på supertwin rekommender skruvar och har varnat mig för att fjädrar inte brukar orka hålla ihop slipjointsen på lite starkare Harleys. Hittills verkar dock allt helt tätt. Jag har siliconat slipjointsen.


För er som undrar vart förlängningen av dämpardelarna tog vägen: det vart sjukt fult när det vart klart! Så jag skar bort detta för två dagar sedan och har nu som synes på bilderna återgått till samma längd på dämpardelarna som tidigare. Det funkar helt enkelt inte estetiskt att sätta en cylindrisk sektion som avslutning på den konade änden på supertrappmegafonernas ytterhölje. Det såg snett och vindt ut från alla håll, trots att jag hade svetsat dit förlängningarna parallellt med varandra och med mynningarna på samma vertikala linje. Eftersom ögat inte ser mer en ena sidan av konan så såg de anslutande cylindriska rören alltid sneda, ut utom i en vinkel: när man tittade på hojen fråg sidan och med ögonen på samma höjd över marken. Mera lärpengar för en nybörjare som jag...

/J
 

Bifogat

  • IMG_0186.JPG
    IMG_0186.JPG
    106.9 KB · Visningar: 4,984
  • IMG_0185.JPG
    IMG_0185.JPG
    83.2 KB · Visningar: 4,008
  • IMG_0184.JPG
    IMG_0184.JPG
    106.6 KB · Visningar: 2,972
  • IMG_0182.JPG
    IMG_0182.JPG
    80.9 KB · Visningar: 3,135
  • IMG_0180.JPG
    IMG_0180.JPG
    111.3 KB · Visningar: 7,924
  • IMG_0179.JPG
    IMG_0179.JPG
    127.5 KB · Visningar: 3,010
  • IMG_0177.JPG
    IMG_0177.JPG
    126.1 KB · Visningar: 3,293
  • IMG_0187.JPG
    IMG_0187.JPG
    91.1 KB · Visningar: 3,666
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad nice!
Dags att ta en liten flattrack-repa tillsammans då :tummenupp

// Linus

Tack!
Det vore skoj! :)
Jag ska bara besiktiga hojen samt hinna lite längre med mappningen. Innan dess känns det bäst att begränsa mig till provturer på egen hand, utan commitments.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
vackert jörgen!:tummenupp några småjusteringar så är det klart sen då då!:yoparty får man provköra i sommar?...:rolleyes:
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Hur låter hojen nu då med beräknade krökar för bästa
genomströmning och ett luftfilter som suger in småfåglar
om dom kommer för nära:D

Släpper dom ut dej på Barkarby tro:tungan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag gillar att du fortfarande har kvar "883" på tanken. :hihi

Ett tips när du ska plåta hojen är att du provar att går ner lite mera på knä. Ungefär så att du har kamera i jämnhöjd med mitten (horisontellt sett) av hojen.

Om du kollar i MCM (kommer inte ihåg vilket nummer) på deras bilder av Stellan Egelands Esox Lucius så ser du att man inte tänker särskilt mycket på storleken på den. Men då man ser den hojen i verkligheten så känns det som att den bara räcker en upp till knäna ungefär. Då inser man att den som fotograferat den måste ha krälat omkring ganska ordentligt på marken när han tog bilderna.

bdfirmahojcopy.jpg

Då jag tog den bilden så kröp jag omkring i gräset med teleobjektiv och blixt. De andra som var på rastplatsen såg ut att fundera på vad jag pysslade med. :D

Prova även att använda så mycket vidvinkel som kameran klarar av och krypa så nära hojen som möjligt för att se hur det blir. Hojens proportioner kan bli lite udda men effekten av det kan bli intressant. Vill man undvika skeva vinklar och felaktiga proportioner så ska man istället gå mot tele- eller normaldelen av zoomomfånget.
annons1400.jpg

(bilden är tagen med vidvinkel)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar att du fortfarande har kvar "883" på tanken. :hihi

Ett tips när du ska plåta hojen är att du provar att går ner lite mera på knä. Ungefär så att du har kamera i jämnhöjd med mitten (horisontellt sett) av hojen.

Om du kollar i MCM (kommer inte ihåg vilket nummer) på deras bilder av Stellan Egelands Esox Lucius så ser du att man inte tänker särskilt mycket på storleken på den. Men då man ser den hojen i verkligheten så känns det som att den bara räcker en upp till knäna ungefär. Då inser man att den som fotograferat den måste ha krälat omkring ganska ordentligt på marken när han tog bilderna.

Då jag tog den bilden så kröp jag omkring i gräset med teleobjektiv och blixt. De andra som var på rastplatsen såg ut att fundera på vad jag pysslade med. :D

Prova även att använda så mycket vidvinkel som kameran klarar av och krypa så nära hojen som möjligt för att se hur det blir. Hojens proportioner kan bli lite udda men effekten av det kan bli intressant. Vill man undvika skeva vinklar och felaktiga proportioner så ska man istället gå mot tele- eller normaldelen av zoomomfånget.

(bilden är tagen med vidvinkel)

Tack. Jo jag vet, jag stod på knä på alla bilderna utom 1,3 och 4.

Jag känner till det där och jag kan skvallra om att när Mc-nytts respektive Bikes fotografer gjorde sina reportage om hojen så stod de inte på knä utan låg på mage på marken. Där går dock min gräns :gnissla

Jag ska tänka på dina råd. Men jag har bara en liten IXUS 80 IS. Jag har mest kört i automatläget.



Hur låter hojen nu då med beräknade krökar för bästa
genomströmning och ett luftfilter som suger in småfåglar
om dom kommer för nära:D

Släpper dom ut dej på Barkarby tro:tungan

Nä på Barkarby får vi nog vara panelhönor även i år. H-röret gjorde henne inte tillräckligt tyst. De kör ju kontrollbesiktningskravet på Barkarby, på min hoj 103 dB på en meter vid ca 3000 rpm. Ska jag strypa ned henne till den bullernivån utan att förlänga dämparna så är det ingen idé att rejsa. Ty då har jag alla gånger tappat 30% effekt och mappningen har dessutom flugit ut genom fönstret.

Man skulle däremot kunna ställa upp i Twinbike-klassem i Västerås, det är ju den närmaste dragrace-tävlingen som anordnas har i Sthlm. Problemet är bara att jag ska till Västerbotten och hälsa på släktingar då.

vackert jörgen!:tummenupp några småjusteringar så är det klart sen då då!:yoparty får man provköra i sommar?...:rolleyes:

Tack!

Om du klara uppkörningen för tung hoj så kan jag ta frågan i beaktande......efter ett års granskning med personutredning :tuttar
 
Last edited:
Gick med
4 Oct 2004
Ort
torpet
Hoj
jodå
..skulle däremot kunna ställa upp i Twinbike-klassem i Västerås, det är ju den närmaste dragrace-tävlingen som anordnas har i Sthlm. Problemet är bara att jag ska till Västerbotten och hälsa på släkting..
Västerås har strykigt TwinBike ur programet pga plötslig brist på funkisar bla :confused: :gnissla
Men du har ju ProTwinBike eller Street kvar att åka i om du skulle få lust o pröve :yoparty
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
jag ringde dig två gånger imorse, var inne vid st:eriksplan :mad:

Nåja, det det fortsatt fint ut! Gillar stövelskyddet, ser racing ut!
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top