Byggtråd: "Jörgens Sportster"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tack!
Jo det är riktigt skönt! Har bänktid på freda hos Supertwin, då ska vi jobba vidare med att få till en bra bränsle- och tändmapp. Får se hur långt vi hinner.
Cyrén ville hänga med, så kanske blir det en filmsnutt igen!

Kom igen nu Jörgen, vi väntar med spänning på siffror och bänk-berättelsen, filmen kan vi ta sen när den är redigerad! :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sitter en mycket nyfiken Magnus här.. Hur gick det, för tusan! :)

Kom igen nu Jörgen, vi väntar med spänning på siffror och bänk-berättelsen, filmen kan vi ta sen när den är redigerad! :tummenupp

Jo det var en del strul med konstrande datorer mm innan jag mha av en lånad dator från Supertwin lyckades koppla upp mig mot ECU:n. 1 timme tappade vi på detta. För att hinna igenom mappen iaf rudimentärt så började vi på 40% trottel samt sedan , 60, 80, och 100%.

När vi redan vid 80% tps fick ut 125 rwhp så vart jag kåt på 130rwhp på 100% tps. (Vi fick ju ut 127 rwhp som max med sprutet i vintras).

Men när JörgenB sedan körde 100%-pullen så tappade motorn andan och ville inte ge mer än på 80%. Det vart även rippel på AFR-kurvan vid wot vilket det inte var när trotteln stod på 80%.

JörgenB tror att mitt nybyggda avgassystem helt enkelt flödar "för bra" i kombination med mitt stora 53 mm spjällhus. Det blir backpuls och korsdrag i motorn när spjället står på fullt.

Inför bänkningen hade jag som syns på bilden monterat de öppna supertrapp-locken för att bänka mot maximal toppeffekt. Vi tror att det kan bli bättre med de täta locken och endast supertrapp-brickorna. Teorin är alltså att mitt nya avgassystem flödade "för bra" för att köras så öppet helt enkelt. När vi körde i vintras och fick ut 127 rwhp hade jag de täta locken på.

Jag hade med mig de täta locket men det var ingen tid till att montera dessa och prova ty när vi hade kommit till 100%-pullen så var klockan närmare 18 på fredagen och Jörgen B var tvungen att tänka på sin familj.

I övrigt funkar hojen bra och jag jobbat vidare en del med att få en fin karaktär och låg bränsleförbrukning vid de lägre trottelpositionerna. Har gjort detta genom att ha pc och tändstiftsnyckel i ryggan och sdan varit ute och åkt. Har kört 80 mil under förra veckan.

Jag ska diskutera med Jörgen B på Supertwin när vi kan bänka igen!

Hojen verkar funka bra dock och mellanregistret är helt klart starkare med sprutet. Den är dessutom mer "lättkörd", dvs man kan dumma sig genom att tex ge fullt från 2000 rpm om man är lagd åt det hållet. Gjorde man så med den stora HSR48:an blev det ju inte så bra.

Jag är sugen på att göra en tidmätning på 201 samt 402 meter med revtech-mätaren.

Cyren filmade lite (tot 15 min) med en lånad kamera eftersom hans egen kommit bort. Vi får se om det går att göra ngt sevärt av det ringa materialet.

Man får väl skylla strulet på att vi bänkade fredagen den 13:e :gnissla.

Allt vart så stressigt att jag inte ens hann få med mig några kurvor.

Skickar även med en paparazzi-bild av Conseal som han tog av mig på Bulten när jag for ut och åkte efter bänkningen i fredags.

attachment.php

Bifogat

• IMG_0188.JPG
    IMG_0188.JPG
    106.9 KB · Visningar: 267
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
kämpa på jörgen, snart är du framme!:yoparty skynda dig nu att göra två saker: fixa ihop en film av bänkningen och bänka igen!:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
kämpa på jörgen, snart är du framme!:yoparty skynda dig nu att göra två saker: fixa ihop en film av bänkningen och bänka igen!:D

Jag ska fara med kasetten till Cyrén, och jag har bokat tid i bänken igen veckan efter midsommar.
Men i helgen blir det ut i skärgården och göra rökringar med kulan.
Håller tummarna för din uppkörning!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
JörgenB tror att mitt nybyggda avgassystem helt enkelt flödar "för bra" i kombination med mitt stora 53 mm spjällhus. Det blir backpuls och korsdrag i motorn när spjället står på fullt.
Du lägger en massa tid och energi på att snickra ett avgassystem med så bra flöde som möjligt, och sedan... :hihi

Vilket luftfilter körde du med? För du höll väl på och funderade mellan ett högt och ett lågt?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Du lägger en massa tid och energi på att snickra ett avgassystem med så bra flöde som möjligt, och sedan... :hihi

Vilket luftfilter körde du med? För du höll väl på och funderade mellan ett högt och ett lågt?

Ja jag mfl inblandade hade hoppas på högre toppeffekt direkt när vi vart av med de trånga krökarna. Burn's är ju dessutom kända för att räkna rätt. Men det är nog som Jörgen B säger, det var för lite mottryck med de öppna locken och 15 brickor, jag kör med täta end caps och 24 brickor i varje nu. Vi ska prova den kombon nästa gång, tiden tog slut. Dessutom mappa cylindrarna individuellt. I fredags hade vi bara en prob i den främre cylinderns avgasrör. Den bakre går nästan alltid fetare på HD pga tändföljden och det gemensamma insugsröret.

Jag körde med det stora luftfiltret, hann inte prova om det mindre filtret ströp.

Men 125 rwhp på 80% trottel var ju iaf bra! :tungan

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag ska fara med kasetten till Cyrén, och jag har bokat tid i bänken igen veckan efter midsommar.
Men i helgen blir det ut i skärgården och göra rökringar med kulan.
Håller tummarna för din uppkörning!

låter kanon!:tummenupp
trevligt trevligt:)
tack ska du ha!:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
En båt får aldrig lämmna hamnen utan full besättning, tänk på det!
Glöm inte att tuta!

Med bögar och bärs mellan bordens bräder
den skutan sig klarar i alla väder!

Sak sanningen fram så ska jag tuffa ut själv som det nu ser ut. Men man brukar alltid hamna på någon fest med den båten, så det löser sig.

Vem ska jag tuta på? :va

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Att snapsa utan att det görs i samband med mat brukar kallas att "tuta" eller att ta sig en "tut/tuting"

Sen ska man väl tuta två gånger innan man slår back i maskin för att varna andra sneseglare, fast det är jag mer osäker på

Eller min favorit: Fem eller fler snabba tutningar = :dummer

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Hoj
Pro twinbike Dragster
Anledningen till att det är extremt viktigt med förgasar storleken är att få så hög gashastighet som möjligt så att bränsler finfördelas, är den för stor får den inte med sig bränsler tillräcklig finfördelat. Det fina med insprutning är bland annat att spridarna sprutar en väldigt fin dimma och när ventilen öppnar suger den in den mängd som hinns med så att säga, storleken har inte samma betydelse så länge den inte är för liten, det optimala på en lågvarvid motor är om spridarna sitter så dom kan spruta direkt på dom varma ventilerna och på så sett förånga bränslet lite innan ventilen öppnar.Din typ av spjällhus med spridarna en bit ut fungerar bäst på lite högre varv och det verkar ju vara där du hade mest problem så jag har svårt att tro att det beror på hårdvaran, Avgas systemet kan jag inte mycket om så där vågar jag inta uttala mig, som vanlig stämmer väl inte alltid teori och praktik så det ända som gäller är nog testa om å om igen med olika motstånd skulle jag förmoda..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Anledningen till att det är extremt viktigt med förgasar storleken är att få så hög gashastighet som möjligt så att bränsler finfördelas, är den för stor får den inte med sig bränsler tillräcklig finfördelat. Det fina med insprutning är bland annat att spridarna sprutar en väldigt fin dimma och när ventilen öppnar suger den in den mängd som hinns med så att säga, storleken har inte samma betydelse så länge den inte är för liten, det optimala på en lågvarvid motor är om spridarna sitter så dom kan spruta direkt på dom varma ventilerna och på så sett förånga bränslet lite innan ventilen öppnar.Din typ av spjällhus med spridarna en bit ut fungerar bäst på lite högre varv och det verkar ju vara där du hade mest problem så jag har svårt att tro att det beror på hårdvaran, Avgas systemet kan jag inte mycket om så där vågar jag inta uttala mig, som vanlig stämmer väl inte alltid teori och praktik så det ända som gäller är nog testa om å om igen med olika motstånd skulle jag förmoda..

Jag precis så tror jag också. Jag tror inte heller att det är ngt fel i stil med för stort spjällhus. Jag tror att det är backpuls som tillåts härja när spjället står vidöppet men som dämpas vid 80% TPS.

Att prova olika motstånd i avgasrören är just planen, jag har byggt olika ändstycken till megafonerna för att ha flera möjligheter att prova utöver brickorna. Ska även jobba med tändmappen genom att söka maxeffekt, samt mäta och mappa den aktre cylindern separat.

Med H-pipe har man ju en överföringsfunktion mellan cylindrarna inte bara på insugssidan, utan även på avgasidan. Risken för cirkulation och därmed assymetri i spolningen av cylindrarna ökar. Men å andra sidan ökar också sannolikheten för bättre fyllnadsgrad. Tror jag.

Bifogat

• IMG_0190.JPG
    IMG_0190.JPG
    81.8 KB · Visningar: 147
  • IMG_0195.JPG
    IMG_0195.JPG
    58 KB · Visningar: 2,894
  • IMG_0197.JPG
    IMG_0197.JPG
    75.1 KB · Visningar: 134
  • IMG_0198.JPG
    IMG_0198.JPG
    80.4 KB · Visningar: 2,880
  • IMG_0199.JPG
    IMG_0199.JPG
    80.6 KB · Visningar: 5,681
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag precis så tror jag också. Jag tror inte heller att det är ngt fel i stil med för stort spjällhus. Jag tror att det är backpuls som tillåts härja när spjället står vidöppet men som dämpas vid 80% TPS.

Att prova olika motstånd i avgasrören är just planen, jag har byggt olika ändstycken till megafonerna för att ha flera möjligheter att prova utöver brickorna. Ska även jobba med tändmappen genom att söka maxeffekt, samt mäta och mappa den aktre cylindern separat.

Med H-pipe har man ju en överföringsfunktion mellan cylindrarna inte bara på insugssidan, utan även på avgasidan. Risken för cirkulation och därmed assymetri i spolningen av cylindrarna ökar. Men å andra sidan ökar också sannolikheten för bättre fyllnadsgrad. Tror jag.

Backpulsen spelar ju inte så stor roll om du kör med alpha-n mappning. Det var just problemen med backpulserna som gjorde att jag var tvungen att överge de dubbla Super D förgasarna. När du har kraftiga backpulser på en förgasare drar pulsen med sig bränsle när pulsen går ut genom förgasaren. När pulsen sedan vänder åt rätt håll följer en del av det bränslet tillbaka och gör förgasaren väldigt svår att ställa in. Med insprutning kommer du runt detta problem och jag tror därför att ni ser problem på fel ställen..... Det är i alla fall min åsikt, vad den nu kan vara värd :confused:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Backpulsen spelar ju inte så stor roll om du kör med alpha-n mappning. Det var just problemen med backpulserna som gjorde att jag var tvungen att överge de dubbla Super D förgasarna. När du har kraftiga backpulser på en förgasare drar pulsen med sig bränsle när pulsen går ut genom förgasaren. När pulsen sedan vänder åt rätt håll följer en del av det bränslet tillbaka och gör förgasaren väldigt svår att ställa in. Med insprutning kommer du runt detta problem och jag tror därför att ni ser problem på fel ställen..... Det är i alla fall min åsikt, vad den nu kan vara värd :confused:

Jo jag vet att det är våndan vid backpuls med förgasare, att ett givet luftpaket far genom förgasaren 2 ggr och därmed befuktas 2 ggr.

Det är bara en gissning och ansats att mitt problem har att göra med ngn form av korsdrag eller backpuls eftersom det just blir rippel på AFR-kurva när man går från 80 till 100% TPS. :va Vi tänkte därför börja nysta i den änden. dvs laborera med motståndet.

Har du några andra teorier/tips?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...