Sitter en mycket nyfiken Magnus här.. Hur gick det, för tusan!
Kom igen nu Jörgen, vi väntar med spänning på siffror och bänk-berättelsen, filmen kan vi ta sen när den är redigerad!
Jo det var en del strul med konstrande datorer mm innan jag mha av en lånad dator från Supertwin lyckades koppla upp mig mot ECU:n. 1 timme tappade vi på detta. För att hinna igenom mappen iaf rudimentärt så började vi på 40% trottel samt sedan , 60, 80, och 100%.
När vi redan vid 80% tps fick ut 125 rwhp så vart jag kåt på 130rwhp på 100% tps. (Vi fick ju ut 127 rwhp som max med sprutet i vintras).
Men när JörgenB sedan körde 100%-pullen så tappade motorn andan och ville inte ge mer än på 80%. Det vart även rippel på AFR-kurvan vid wot vilket det inte var när trotteln stod på 80%.
JörgenB tror att mitt nybyggda avgassystem helt enkelt flödar "för bra" i kombination med mitt stora 53 mm spjällhus. Det blir backpuls och korsdrag i motorn när spjället står på fullt.
Inför bänkningen hade jag som syns på bilden monterat de öppna supertrapp-locken för att bänka mot maximal toppeffekt. Vi tror att det kan bli bättre med de täta locken och endast supertrapp-brickorna. Teorin är alltså att mitt nya avgassystem flödade "för bra" för att köras så öppet helt enkelt. När vi körde i vintras och fick ut 127 rwhp hade jag de täta locken på.
Jag hade med mig de täta locket men det var ingen tid till att montera dessa och prova ty när vi hade kommit till 100%-pullen så var klockan närmare 18 på fredagen och Jörgen B var tvungen att tänka på sin familj.
I övrigt funkar hojen bra och jag jobbat vidare en del med att få en fin karaktär och låg bränsleförbrukning vid de lägre trottelpositionerna. Har gjort detta genom att ha pc och tändstiftsnyckel i ryggan och sdan varit ute och åkt. Har kört 80 mil under förra veckan.
Jag ska diskutera med Jörgen B på Supertwin när vi kan bänka igen!
Hojen verkar funka bra dock och mellanregistret är helt klart starkare med sprutet. Den är dessutom mer "lättkörd", dvs man kan dumma sig genom att tex ge fullt från 2000 rpm om man är lagd åt det hållet. Gjorde man så med den stora HSR48:an blev det ju inte så bra.
Jag är sugen på att göra en tidmätning på 201 samt 402 meter med revtech-mätaren.
Cyren filmade lite (tot 15 min) med en lånad kamera eftersom hans egen kommit bort. Vi får se om det går att göra ngt sevärt av det ringa materialet.
Man får väl skylla strulet på att vi bänkade fredagen den 13:e
.
Allt vart så stressigt att jag inte ens hann få med mig några kurvor.
Skickar även med en paparazzi-bild av Conseal som han tog av mig på Bulten när jag for ut och åkte efter bänkningen i fredags.