Dynokurvorna från gårdagen, 080702
Här är kurvorna från gårdagens bänkning. Jag har valt att redovisa vridet i Feet.Lbs eftersom kurvorna ska mailas till USA som info till firman (PFI) som byggt sprutet.
Man kan se hur effekten stiger allteftersom vi backade tändningen från 35 grader, för att sedan ge maxeffekt, 136.9 rwhp och 131.94 ft.lbs=178.4 Nm vid 30 graders förtändning
Multiplicerar ni vridsiffrorna med 1.356 så får ni alltså fram värdet i Nm.
Ngt har hänt med axlarna på utskriften från 136.9-hästarskörningen. Jag har frågat Jörgen B på Supertwin varför inte grafen stämmer med maxeffekten på136.9-hästarskörningen på sista bilden. Han säger att det bara är diagram-editeraren som blir koko ibland när man ändra linjerna i fönstret. Dvs det är maxvärdena i sidfoten som gäller.
Så detta känns skönt! Mitt hembyggda avgassystem, beräknat för denna motor och kam, kombinerat med sprutets möjligheter: att bygga upp skräddarsydd tänd- och bränslemapp, samt mappa cylindrarna separat mm
Gav alltså en effektökning på totalt 11 hk mot förra året (med HSR48 förgasare och Dynatek tändning med tre valbara tändkurvor som alla terminerar på 35 grader). Nu kan jag koppla av från byggandet och bara åka (I hope
) tills nästa vintersäsong.
/J