Byggtråd: "Jörgens Sportster"

njelger

Guest
För att inte tala om en Messerschmitt ME 109 i de sista versionerna med sin vatten/metanol insprutade kompressormatade Daimler Benz 605 på nära 2500 Hk intermittent

Men Mustangen var nog ändå det bästa planet.

/Mercabög

Vet inte vad jag ska kontra med nu.... Italienska fordon...nja, italienska soldater ? Hell no Italienska Plymer i hatten? jajamen!!

/ Fiatförare :D

Synd att jag missade pärlan igår. jag var där tidigt.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Usch då, pisk av en fritte-hoj :gnissla
Tur att inte jag fick köra. Tyskarna har ju torskat två världskrig så det skulle ju kännas lite snett att bli vanhedrad på en jänkehoj mot en bumse.

Man får vara glad att det inte var en sån där med jättestora aluminiumlådor, GPS och cylindrarna petandes rakt ut.

/Ingvar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dynokurvorna från gårdagen, 080702

Här är kurvorna från gårdagens bänkning. Jag har valt att redovisa vridet i Feet.Lbs eftersom kurvorna ska mailas till USA som info till firman (PFI) som byggt sprutet.

Man kan se hur effekten stiger allteftersom vi backade tändningen från 35 grader, för att sedan ge maxeffekt, 136.9 rwhp och 131.94 ft.lbs=178.4 Nm vid 30 graders förtändning
Multiplicerar ni vridsiffrorna med 1.356 så får ni alltså fram värdet i Nm.

Ngt har hänt med axlarna på utskriften från 136.9-hästarskörningen. Jag har frågat Jörgen B på Supertwin varför inte grafen stämmer med maxeffekten på136.9-hästarskörningen på sista bilden. Han säger att det bara är diagram-editeraren som blir koko ibland när man ändra linjerna i fönstret. Dvs det är maxvärdena i sidfoten som gäller.

Så detta känns skönt! Mitt hembyggda avgassystem, beräknat för denna motor och kam, kombinerat med sprutets möjligheter: att bygga upp skräddarsydd tänd- och bränslemapp, samt mappa cylindrarna separat mm
Gav alltså en effektökning på totalt 11 hk mot förra året (med HSR48 förgasare och Dynatek tändning med tre valbara tändkurvor som alla terminerar på 35 grader). Nu kan jag koppla av från byggandet och bara åka (I hope :gnissla ) tills nästa vintersäsong.

/J

Bifogat

• 080702 1.JPG
    080702 1.JPG
    84.5 KB · Visningar: 2,987
  • 080702 2.JPG
    080702 2.JPG
    90.6 KB · Visningar: 2,954
  • 080702 3.JPG
    080702 3.JPG
    80.9 KB · Visningar: 2,956
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Huvva det var gött vrid det. Räkte det med spänning av koppling? Riktigt fint bygge som även funkar som det skall.
Du får spela in en ljudslinga så man för höra hur den låter:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Huvva det var gött vrid det. Räkte det med spänning av koppling? Riktigt fint bygge som även funkar som det skall.
Du får spela in en ljudslinga så man för höra hur den låter:D

Jo då, jag ställde upp fjäderförspänningen ett snäpp, 1 mm. Det gav 420 Lbs istället för 380 som var det lägsta läget. Det finns många snäpp kvar.

Tack!

Jo den låter väl ungefär som på filmerna i första inlägget. Men vi kan ju se om tex Cyrén får lust att filma hojen lite under gång i sommar!

Har dålig koll på HD, men dina siffror måste vara riktigt hyfsade med tanke på den "måttliga" volymen..

Well done..

Jo det är rätt bra siffror för en 100". Fick bra respons på harleyportalen.
Speviellt mtp att min S&S-motor fortfarande är orörd inuti. Dvs oportade toppar, originalkomp samt originalkam. S&S brukar inte lova mer än ca 115-117 rwhp.

Tack!

:eek: 120 Nm vid 2000 rpm :bow :bow

:hihi
Jo det är en sjukt kul bushoj att köra. Det är ju en liten lätt ponnyhoj fast med allt detta vrid/effekt.

Det enda nervösa är tex att runda gathörn och sånt, några millimeter hit eller dit på gasen gör att vridmomentet på bakhjulet kan ändra både tecken och storlek...flersiffrigt. Så det är lätt att tappa fästet i snäva kurvor.

Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Sweet killen!

Svetsarna såg ju prima ut med :tummenupp
MJP bänken har en del hyss för sig ja, Jansberg har släppt en del uppdateringar nu på mjukisen, kanske ska kolla om Jugge har senaste versionen?

Grattis till resultatet!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jo det är rätt bra siffror för en 100". Fick bra respons på harleyportalen.
Speviellt mtp att min S&S-motor fortfarande är orörd inuti. Dvs oportade toppar, originalkomp samt originalkam. S&S brukar inte lova mer än ca 115-117 rwhp.

Jäklar, nu blev jag plötsligt knäsvag! Trodde du gjort en del med motorn, var ska detta sluta!?

Med maxat 110" kit kan man förvänta sig 120-125rwhp ur min motor, med 122" kanske 10-15 hästar till.. :(

Hmm, får nog bli en "sån där Harley" nästa gång.. ;)

..

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning