Byggtråd: "Jörgens Sportster"

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nyfiken . Veckan efter midsommar har gått:) Fått ordnig på 100% öppning?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nyfiken . Veckan efter midsommar har gått:) Fått ordnig på 100% öppning?

Jag skulle ha bänkat förra veckan men jag fick problem med programvaran i samband med att jag skulla ändra några inställningen i sprutet för 1½ vecka sedan. Sedan dess har ECU envisats med att förvränga alla mappar jag laddat i den. Inte så kul. Så jag fick avboka min bänktid förra veckan. I söndags hittade jag dock felet, har fått en ny bänktid imorgon 13-18.

När jag idag provade att dra ur hojen lite på några rakor norr om stan så började dock den nya kopplingen att slira. Så jag ska justera upp det steglösa fjädertrycket på den lite ikväll och hoppas att detta löser problemet. Annars får jag ånyo boka av min bänktid :mad:

/J

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Stoppa tillbaka fuggen igen,sprut är bara fjolligt:D
En HD ska smälla lite på avslag o vara grinig när den är kall+att det
är roligare att bestycka en fugge än att svära över ett tangentbord:tungan

OBS,halva sommaren har redan passerat:gnissla

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Slirar en sådan koppling så kanske du inte skall ha 100%:tummenupp
Men de är ju surt att det krånglar. Jaja är säker på att du fixar detta å får bänkat ordentligt. Får sedan lägga upp en ljudslinga:yoparty

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Nå? Hur avlöpte bänkningsevenemanget?

Tack för en trevlig pratstund i Söndags på Rosenhill!:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stoppa tillbaka fuggen igen,sprut är bara fjolligt:D
En HD ska smälla lite på avslag o vara grinig när den är kall+att det
är roligare att bestycka en fugge än att svära över ett tangentbord:tungan

OBS,halva sommaren har redan passerat:gnissla

Den bluddrar och snarkar faktiskt ändå! Plus ett riktigt ettrigt knatter vid jämn fart och ca 2500 rpm. Jag trodde den skulle bli Ducati-trist i gången vad gällde just avslag och tomgång, men den rister och snarkar på tomgång och motorbroms, precis som med fuggen. Fördelen här är ju dock att jag har mycket mer frihetsgrader att skapa en skräddarsydd bränsle- och tändmapp. Samt dessutom mappa cylindrarna separat. (Detta är nu fö gjort, vi jobbade från 13-1830 i bänken. Körde upp en hel tank.)

Det här är ju dessutom ett N-alfa rejssprut. Dvs det känner endast till tps och varvtal. Resten är ECU:n lyckligt ovetande om: Ingen map-sensor, ingen barometertryckgivare, ingen lufttempgivare, ingen closed loop-lambdasond, ingen motortempgivare, ingen knacksensor, ingen tomgångsmotor.
Så det är lika skönt ointelligent som ett gammalt Hillborn-sprut, lagt kort ligger! :D

Slirar en sådan koppling så kanske du inte skall ha 100%:tummenupp
Men de är ju surt att det krånglar. Jaja är säker på att du fixar detta å får bänkat ordentligt. Får sedan lägga upp en ljudslinga:yoparty

När jag installerade kopplingen så ställde jag in den på det lägsta fjädertrycket och med de klenasett fjädrana, 380 lbs.

Så att den nu började slira efter ca 200 mil var nog bara att stålskivor och lameller blivit av med sin jungfruliga sträva yta, då räckte inte det ringa fjädertrycket längre. Jag ställde upp kopplingen till 420 lbs, dvs det näst mjukaste läget och nu är det inga problem. Så jag tror nog att kopplingen ska klara det här, Bandit säger ju 200 vevaxelhäst

Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jörgen, Jörgen, min nattliga bögvän. Det är en kaxig hoj du byggt!:tummenupp
Måste få se den i verkligheten någon gång, ta dig ner till Kungsbacka så kan vi dra några repor:tummenupp :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nå? Hur avlöpte bänkningsevenemanget?

Tack för en trevlig pratstund i Söndags på Rosenhill!:tummenupp

Tack själv!
En redig och proper hoj du köpt! Riktigt fin!

Bänkningen gick bra! Men jag dök upp på Barkarby först vid 21-tiden pga att vi slutade bänka förs vid 1830-tiden.

Jag hade ju 125-127 rwhp at best med förgasaren och gamla avgassystemet. 125 med gatkonfiguration på dämparna. 127 med öppna end caps. Jag hade hoppats att ta mig över 130 hästarsgränsen i denna bänkningen, till följd av det i vinter installerade sprutet och det nya hembyggda avgaseriet.

Men det gick över förväntan idag!

136.9 rwhp och 178.5 Nm på wot och det redan vid 6200 ! :näsblod
Den passerad 100 rwhp redan vid 3800
Inte så dåligt mtp att S&S-motorn fortfarande har originalkam, originalkomp och rätt orörda toppar.
Nu kan man även powerwheela på 3.an, det gick bara på 1.an och 2.an förut.

Jag ska scanna kurvorna och lägga upp.

Vi provade att bullermäta henne på Barkarby, men även det nya avgassystemet lät för mycket, 104 dB, det gamla lät 107db. Så vi får nog vara panelhönor även i fortsättningen! :hihi

Hilsen
J

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Men det gick över förväntan idag!

136.9 rwhp och 178.5 Nm på wot och det redan vid 6200 ! :näsblod
Den passerad 100 rwhp redan vid 3800
Inte så dåligt mtp att S&S-motorn fortfarande har originalkam, originalkomp och rätt orörda toppar.
Nu kan man även powerwheela på 3.an, det gick bara på 1.an och 2.an förut.

Jag ska scanna kurvorna och lägga upp.

Vi provade att bullermäta henne på Barkarby, men även det nya avgassystemet lät för mycket, 104 dB, det gamla lät 107db. Så vi får nog vara panelhönor även i fortsättningen! :hihi

Hilsen
J

Inte illa pinkat, 10 hästar plus på avgas + sprut:tummenupp . Jag tyckte du nämnde att det hade hoppat ut sisådär 5 häst när ni sänkte tändningen ~10 grader.
Men vad tusan 104 dB....det är ju bara 1 dB över det magiska värdet. Jämfört med de japan-glidare och motarder som sluppit genom nålsögat låter ju din som en viskning.
Det skulle ju vara kul att gasa lite mot dig:yoparty .

/Ingvar

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Inte illa pinkat, 10 hästar plus på avgas + sprut:tummenupp . Jag tyckte du nämnde att det hade hoppat ut sisådär 5 häst när ni sänkte tändningen ~10 grader.
Men vad tusan 104 dB....det är ju bara 1 dB över det magiska värdet. Jämfört med de japan-glidare och motarder som sluppit genom nålsögat låter ju din som en viskning.

/Ingvar

mja även om dBn är lika som andra så låter de klart mer om hans sportmoppe än från en SM husa :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

/Ingvar

Jo när vi backade tändningen från 35 till 28 så steg effekten med 5hk direkt.

3 hk trillade det ut när vi gav den bakre burken 6% mer bränsle än den främre (vilket gav samma afr på på de båda cylindrarna).

Jag fattade inte att du skull tanka när du tog av, så jag brummade in till stan! :gnissla

mja även om dBn är lika som andra så låter de klart mer om hans sportmoppe än från en SM husa :)

Hörrö professorn. Du har väl inte hört min hoj på två år:pannkyss

/J

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Jag fattade inte att du skull tanka när du tog av, så jag brummade in till stan! :gnissla

Jag körde bara på tankångorna efter kopplingsorgierna på Barkarby. Det var ju inga köer så det blev ruskigt många repor.
Men det är lugnt:), jag skulle ändå hem sedan (men Katana org kanske anslöt i stan?).

/Ingvar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag körde bara på tankångorna efter kopplingsorgierna på Barkarby. Det var ju inga köer så det blev ruskigt många repor.
Men det är lugnt:), jag skulle ändå hem sedan (men Katana org kanske anslöt i stan?).

/Ingvar

Ok, då förstår jag varför du höll dig från att dra mot snorisarna vid alla rödljusen! Jag som var så impad över din hänsynstagande och lugna körstil hela vägen till Rissne :D

Jo han dök upp på den imperialistiska stadsbibliotekshamburgermojjen sedan!

Hoppas du hade en skön hemfärd! Hojen din hade fin puts som vanligt. :tummenupp

/J

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Jag har tyvärr inte haft nöjet att spana in din hoj ännu Jörgen. Måste släpa mig upp till storstan ngn dag på semestern, o få ordentligt med smisk(!) vid ngt rödljus :)

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Ok, då förstår jag varför du höll dig från att dra mot snorisarna vid alla rödljusen! Jag som var så impad över din hänsynstagande och lugna körstil hela vägen till Rissne :D
/J

Kycklingarna var väl redan avtorkade på Barkarby:D, så det fanns inget kvar att torka av. F.ö. är jag en gammal man som lyder statens stränga påbud om maximal tillåten hastighet:rolleyes: .

Den enda man inte hade en sportmössa mot var en BMW K1200S som gick som f:n. Dessutom kom han iväg ordentligt från start. Jag lever ju på att jag kommer iväg ordentligt, när det gäller ren kraft/lågt luftmotstånd har man ju inte en suck mot moderna literhojar när det börjar närma sig 200-strecket:huvet .

/Ingvar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag har tyvärr inte haft nöjet att spana in din hoj ännu Jörgen. Måste släpa mig upp till storstan ngn dag på semestern, o få ordentligt med smisk(!) vid ngt rödljus :)

Smickare där! ;)

Jag åker på stryk då och då jag med, så inget är nog givet. Men det vore såklart kul o du hörde av dig om du kom till stan! :tummenupp

/J

Kycklingarna var väl redan avtorkade på Barkarby:D, så det fanns inget kvar att torka av. F.ö. är jag en gammal man som lyder statens stränga påbud om maximal tillåten hastighet:rolleyes: .

Den enda man inte hade en sportmössa mot var en BMW K1200S som gick som f:n. Dessutom kom han iväg ordentligt från start. Jag lever ju på att jag kommer iväg ordentligt, när det gäller ren kraft/lågt luftmotstånd har man ju inte en suck mot moderna literhojar när det börjar närma sig 200-strecket:huvet .

/Ingvar

Usch då, pisk av en fritte-hoj :gnissla
Tur att inte jag fick köra. Tyskarna har ju torskat två världskrig så det skulle ju kännas lite snett att bli vanhedrad på en jänkehoj mot en bumse.

Jo det där är min teknik också, med twin och nakenhoj så måste jag ta starten och gärna med så mycket att de inte hinner om innan mållinjen. När man väl har fått dom bakom sig i bullermattan så kan man även hoppas på att de i bullret inte hör sin egen motor och missar växlar och varvstopp.
:tuttar

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
En Tiger slog väl lätt ut en Sherman ? :)

För att inte tala om en Messerschmitt ME 109 i de sista versionerna med sin vatten/metanol insprutade kompressormatade Daimler Benz 605 på nära 2500 Hk intermittent

Men Mustangen var nog ändå det bästa planet.

/Mercabög

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jo när vi backade tändningen från 35 till 28 så steg effekten med 5hk direkt.

3 hk trillade det ut när vi gav den bakre burken 6% mer bränsle än den främre (vilket gav samma afr på på de båda cylindrarna).

Hörrö professorn. Du har väl inte hört min hoj på två år:pannkyss

/J

sensommarn förra året de smattra på duktigt när du körde ifrån mig på Bogan :)

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum